Opgezwollen buik & vermoeidheid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

Opgezwollen buik & vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:01

Wie heeft het ook?

Ik ben zelf een ''slank'' meisje in de ochtend als ik wakker word loopt mijn buik gewoon normaal recht, na mater ik meer eet word mijn buik iets dikker, dit vind ik niet zo erg maar na het eten krijg ik vaak een opgeblazen gevoel en ziet me buik er echt uit alsog ik 6 maanden zwanger ben.
Pijn doet het niet soms wel wat steken maar die ochtend is het weer gewoon weg en is alles plat.
Wat mij dus opviel is dat ik vaak hoofdpijn heb en moeheid vooral na het avond eten lig ik het liefts om half 9/9uur in bed langer hou ik het dan niet vol. maar ik kan wel gewoon makkelijk waker worden rond een uur of 8 en heb overdag niet echt last van moe heid.

Ik heb al wat op internet gezocht maar echt duidelijkheid kan ik neit vinden omdat er verschillende dingen in die forums word beschreven.

Herkend iemand dit?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:04

Eet je wel genoeg vezels? Hoe is je stoelgang? Eet je regelmatig? Wel eens tabletten geprobeerd tegen een opgeblazen gevoel?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-11-11 16:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:04

Heb je geen spastische darm? Ik heb PDS, en ik ben ook vaak erg opgeblazen, maar bij mij doet het meestal dan wel weer zeer.
Of ben je ergens allergisch voor, iets in je voeding?
Ik zal iig even naar de dokter gaan, die geeft je wat meer duidelijkheid :)

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:05

Eet je iets waar je misschien niet goed tegen kan? Ik heb dezelfde klachten als ik dingen eet die ik beter kan laten staan, zoals lactose of geraffineerde suikers.

Escalutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:06

Ik heb zelf ook heel snel last vaneen buik die snel dikker wordt op het moment dat ik wat ga eten. Ik heb er dan geen last van, maar het is inderdaad wel opvallend. Ik weet niet wat jij eet op een dag? Maar bij mij is dat heel weinig, zou ook kunnen dat ik daardoor geen pijn heb. Overigens, hebben meisje/vrouwen vaker last vaneen opgeblazen gevoel/volle buik. Alleen de reden daarvan zou ik niet weten. Ik ben wel benieuwd inderdaad!

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:06

Klinkt als spastische darm.. ik heb namelijk hetzelfde. Zoals zo ongeveer heel Nederland!

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:09

ik heb sowiso al een lactose allergie dus dat eet ik niet daar kan het niet van komen!
Ik ad eergister spareribs met patat en appelmoes ik had me toen wel echt vol gegeten( was jarig) en toen viel me op dat die echt heel heel dik was dan heb ik vaak een vreselijk schuldgevoel naar me zelf dat ik de volgende dag heel weinig eet omdat ik er dan van schrik. Ik heb wel vaak last van diarree maar ik denk dat ik dan perongeluk iets met lactose heb gegeten.

Maar van een spastische darm krijg je dus een opgeblaze buik?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:10

Tulandro schreef:
Klinkt als spastische darm.. ik heb namelijk hetzelfde. Zoals zo ongeveer heel Nederland!

is er wat aan te doen? vooral de vermoeidheid vind ik erg vervelend

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:11

Een spastische darm heeft heel erg veel klachten. Een opgeblazen buik, buikkrampen, diarree, moe..
Edit; ik heb heel erg last van een spastische darm en bij mij is ritme en regelmaat heel belangrijk, maar helemaal weg gaat het niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:11

Ik krijg eerder de indruk dat jouw eet patroon niet optimaal is.
Gezien je lactose intolerantie, is het misschien verstandig om een diëtiste erbij te halen? :)

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 16:18

vuurneon schreef:
Ik krijg eerder de indruk dat jouw eet patroon niet optimaal is.
Gezien je lactose intolerantie, is het misschien verstandig om een diëtiste erbij te halen? :)

Ik principe ontbijt ik normaal in de middag 3 tot 4 broodjes en avond eten tussen door snoep ik eigenlijk weinig af en toe een extra broodje al tussen door. als het avond eten erg lekker is zoals spareribs dan gaat er wel echt een hoop in. wat ik wel af en toe vergeet is te drinken :o

vuurneon

Re: Opgezwollen buik & vermoeidheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:24

Water/drinken is essentieel om je darmen gezond te houden.
Eet je wel fruit?
Beweeg je voldoende?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:25

xEline schreef:
Tulandro schreef:

is er wat aan te doen? vooral de vermoeidheid vind ik erg vervelend

Je moet gewoon erg oppassen met wat je eet. En dan nog heb ik het niet helemaal onder controle. Geen wit brood meer in ieder geval. Ik kan bijvoorbeeld geen prik drinken. Maar dat verschilt per individu.

Veel groente en fruit.. veel water en inderdaad veel bewegen. Hoe meer ik beweeg hoe beter ik me voel.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:27

Wat voor een ander normaal is, hoeft dat voor jou niet te zijn he. Als jij toevallig niet tegen gluten kan (zit in brood) dan kun je die broodjes juist beter niet eten. Het is maar een voorbeeld, om te weten wat voor jou wel en niet werkt kun je idd het beste naar een dokter of een dietiste.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:32

Ik heb ook meedere intoleranties, met dank aan de diëtiste is het samenstelling van een goed eetritme en menu stukken makkelijker! Diarree is veel minder, behalve als er inderdaad toch iets verkeerds inzit... Maar goed, is de boel ook weer schoon :+

Dus ik kan het je echt enorm aanraden!

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:36

Misschien ligt het aan koolhydraten? Ik heb 5 jaar terug het South Beach dieet gedaan waarbij je heel erg let op zetmeel/koolhydraten inname. Ik merkte toen direct dat ik van dingen met weinig koolhydraten zoveel kon eten als ik wil, maar als ik teveel koolhydraten neem (patat, aardappels in zijn algemeen, bami, pasta) dan krijg ik ook een opgeblazen gevoel met soms wat steken en een bolle buik. Bovendien werd ik veel actiever en verdween mijn vermoeidheid als ik weinig koolhydraten at.
Je zou kunnen proberen eens een dag of twee zoveel mogelijk koolhydraten te ontwijken en idd wel veel vezels eten, kijken of dat helpt?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:41

Komkommer is voor jou een hele goede snack tussendoor, veel vocht en het is goed voor je :)
Overigens wel meer natuurlijk, maar met name komkommer bevat heel veel vocht.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 17:55

Bella123 schreef:
Misschien ligt het aan koolhydraten? Ik heb 5 jaar terug het South Beach dieet gedaan waarbij je heel erg let op zetmeel/koolhydraten inname. Ik merkte toen direct dat ik van dingen met weinig koolhydraten zoveel kon eten als ik wil, maar als ik teveel koolhydraten neem (patat, aardappels in zijn algemeen, bami, pasta) dan krijg ik ook een opgeblazen gevoel met soms wat steken en een bolle buik. Bovendien werd ik veel actiever en verdween mijn vermoeidheid als ik weinig koolhydraten at.
Je zou kunnen proberen eens een dag of twee zoveel mogelijk koolhydraten te ontwijken en idd wel veel vezels eten, kijken of dat helpt?

Ik functioneer juist weer heel goed op koolhydraten. Vorige maand een weekje in Italië geweest, soms 2x per dag pasta gegeten zoals de Italianen doen en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld..

Dus het verschilt echt per mens..

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:13

Opgezette buik, grote vermoeidheid en lactose-intollerantie waren bij mij symtomen van Coeliakie.

Tierania_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:29

Ik heb precies dezelfde symptomen!
Dacht al dat het iets met mn darmen zou zijn...

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 09:36

Nou dan moet ik me toch overgeven en eens langs de doxter gaan :(

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 09:58

ik krijg dat van aardappels en gewoon brood. Ik probeer dus zo min mogelijk aardappels te eten en zuurdesem speltbrood. Van de gist gaat bij mij de boel strak staan en de darmen in de kramp. Ik probeer ook zoveel mogelijk glutenvrij te eten om de boel een beetje "in toom" te houden want ik heb echt slechte darmen. Als ik me netjes gedraag qua eten valt er goed mee te leven gelukkig.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 10:22

Tulandro schreef:
Ik functioneer juist weer heel goed op koolhydraten. Vorige maand een weekje in Italië geweest, soms 2x per dag pasta gegeten zoals de Italianen doen en ik heb me nog nooit zo goed gevoeld..

Oh wat ben ik jaloers op jou! ;) Ben gek op koolhydraten maar mijn lijf dus duidelijk niet...

Edit: ik kan niet zo goed quoten... :o

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:01

Bella123 schreef:
Tulandro schreef:

Oh wat ben ik jaloers op jou! ;) Ben gek op koolhydraten maar mijn lijf dus duidelijk niet...

Edit: ik kan niet zo goed quoten... :o

Haha. Nou ik was ook wel verbaasd dat ik me zo goed voelde. Ik eet geen vlees of vis dus ik kan sowieso de koolhydraten niet weglaten.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 11:08

Heb ook een spastische darm en last van verstoppingen. Kan dus ook niet alles meer eten. Paprika bijv. sta ik op de kop.
Ik let op mijn stoelgang en als ik denk dat het niet meer gaat heb ik laxeerdagje. Klinkt vies maar ben dan wel van alle klachten verlost. Ik heb ook last van een opgeblazen gevoel en krijg vooral savonds veel last van de buik. Heb dan inderdaad ook een dikke buik en zit vol met lucht. En dat doet zo'n pijn........
Als ik dan een laxeerdagje heb gaat het na die tijd weer een week of 2 goed. Daarna begint de ellende weer. Ik ben er nog niet achter wat bij mij de klachten veroorzaakt. Eet veel vezels en eet ook geregeld. Een verstoorde stoelgang zit ook in de familie. Maar oke, als ik het op kan lossen ben ik allang blij