Tarwe allergie en gluten allergie, verschil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Tarwe allergie en gluten allergie, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:35

:wave:

Ik heb zelf een tarwe allergie. Dat betekend dat ik niets, maar dan ook niets kan verdragen waar tarwe in verwerkt zit. Nu dacht ik altijd dat ik ook alles kon eten wat glutenvrij was!
Al kreeg ik vandaag de discussie, dat tarwevrij niet glutenvrij is en glutenvrij niet altijd tarwevrij hoeft te zijn.

Nu heb ik op internet gezocht naar de verschillen en of ik dan niet glutenvrij kan eten, vanwege mij tarwe allergie. Maar ik kwam er niet helemaal uit.

Dus wie o wie kan mij vertellen of het echt zo is dat glutenvrij niet altijd tarwevrij hoeft te zijn?

:evaw:

hessel

Re: Tarwe allergie en gluten allergie, verschil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:37

Dat heb ik inderdaad ook wel eens gehoord dat dit zo is.
in de winkel waar ik werk verkopen wij glutenvrij brood, maar ik geloof dat er nog wel een kleine hoeveelheid tarwezetmeel in zit (weet ik alleen niet 100% zeker)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:38

Klopt, er zijn producten die bewerkte tarwe bevatten. Hier zijn de gluten uit gehaald waardoor ze gluten vrij zijn. Echter zit het restproduct van de tarwe er wel in en hierdoor is het niet tarwevrij. :)

Er zijn wel glutenvrije producten waar ook geen tarwe in zit. Even goed lezen op het product zelf. :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 18:41

Oke intressant!
Dat wist ik dus helemaal niet. Ik lees zowiezo alle producten die ik koop door.

Alleen nu ga ik binnenkort op vakantie en ze begrepen niet helemaal wat er met tarwevrij werd bedoeld. Wel kunnen ze mij glutenvrij eten geven. Maar als er tarwe in zit, dan heb ik als nog een vervelende vakantie ivm ziek worden.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:54

Gluten zijn een onderdeel van het graan, je hebt dus tarwegluten maar ook havergluten.
Google maar is op afbeeldingen van bijv tarwe (waarop dus de binnenkant te zien is) dan wordt t denk ik al duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:57

ja, inderdaad zijn gluten een onderdeel van tarwe. Je hebt naast tarwezetmeel ook maiszetmeel en andere soorten.
Dus volgens mij is het een klein maar wel een belangrijk verschil.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 18:59

Ik heb ook een tarwe allergie, en kan ook geen glutenvrij hebben, want dat is idd niet hetzelfde als tarwevrij.
Ik eet nu speltbrood, wij hadden het gewoon veelvoudig ingeslagen en ingevroren, weet niet of dit voor jou ook een optie is?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:03

Ik maak inderdaad zelf mijn brood van spelt.
Wat een optie is om het brood mee te nemen, maar helaas is het na een dag al oud.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:05

Hoe lang gaan jullie dan?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:06

Ik ga 6 dagen :j

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:09

Hebben jullie niet een koelboxje ofzo? Mijn brood was voor een klein weekje prima houdbaar :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:11

Ik maak het zelf, daarom is het minder lang houdbaar. Er zitten geen producten in die het langer houdbaar houden :)
Ik ga met het vliegtuig, dus een koelbox kan niet. Wat ik wel kan doen is het in het hotel in laten vriezen. En ik vind het helemaal niet erg hoor om oud brood te eten voor een weekje, maar als het anders kan liever anders hihih!

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:15

Gluten is o.a Tarwe, maar Tarwe is geen Gluten.
Gluten vrij is Tarwe vrij,
Maar Tarwe vrij is niet Gluten vrij

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:18

Nassie schreef:
Oke intressant!
Dat wist ik dus helemaal niet. Ik lees zowiezo alle producten die ik koop door.

Alleen nu ga ik binnenkort op vakantie en ze begrepen niet helemaal wat er met tarwevrij werd bedoeld. Wel kunnen ze mij glutenvrij eten geven. Maar als er tarwe in zit, dan heb ik als nog een vervelende vakantie ivm ziek worden.

Waar ga je heen?
Mijn schoonzus heeft gluten allergie. Zij vertaald altijd als ze op vakantie gaat de uitleg gluten vrij in engels en de moedertaal van het land.
Samen met de reisleider is dit tot nu toe altijd goedgekomen.

Verder neemt zij vaak dit soort brood mee, blijft goed omdat het luchtdicht verpakt zit:
http://www.glutenvrij-lepoole.nl/produc ... tes_valpi/
Lijkt alsof het in de oven moet, maar bij haar brood hoeft dit dus niet.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:19

Sjoos schreef:
Gluten is o.a Tarwe, maar Tarwe is geen Gluten.
Gluten vrij is Tarwe vrij,
Maar Tarwe vrij is niet Gluten vrij

Dat dacht ik ook, maar blijkbaar niet als je het onderstaande bericht leest:

Judith_ schreef:
Klopt, er zijn producten die bewerkte tarwe bevatten. Hier zijn de gluten uit gehaald waardoor ze gluten vrij zijn. Echter zit het restproduct van de tarwe er wel in en hierdoor is het niet tarwevrij. :)

Er zijn wel glutenvrije producten waar ook geen tarwe in zit. Even goed lezen op het product zelf. :)

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:19

Sjoos, dat klopt niet helemaal, gluten vrij is niet altijd tarwe vrij, lees de verpakkingen maar eens ;) Het kán wel, maar het is lang niet altijd zo!

Nassie, kun je het niet voor een keer in de supermarkt halen? Ik haal altijd 100% speltbrood bij de C1000 omdat ik tegenwoordig geen fut meer heb om het zelf te bakken ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:20

Volgens mij klopt dit niet, iemand die geen gluten mag, kan niet tegen tarwe, ook niet tegen het restproduct.
Tenminste, dat is bij mijn schoonzus zo.
Laatst bijgewerkt door Sjoos op 14-11-11 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:22

Hier ok een c1000, in dat speltbrood zit ook tarwe. Ze mogen het al spelt noemen als en 50% spelt in zit, de andere helft mag dus gewoon tarwe zijn.
En ze halen dat speltbrood ook door de brood machines, waardoor er tarwekorrels bij komen en ik er last van krijg :j

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:22

Sjoos schreef:
Volgens mij klopt dit niet, iemand die geen gluten mag, kan niet tegen tarwe, ook niet tegen het restproduct.

Maar het is nu andersom, ik kan wel tegen gluten. Maar niet tegen tarwe.

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:22

Iemand die geen gluten mag kan niet tegen de gluten, dus ook niet tegen de gluten van tarwe, maar dat wil dus niet zeggen dat ze niet tegen de restproducten van tarwe kan.
Ik weet het, want heb zelf een tarwe allergie, en dacht eerst van lekker makkelijk, dan neem ik die glutenvrije producten wel, maar na de ingrediëntenlijst gezien te hebben zit er alsnog ontzettend veel tarwe in en dit kan ik ook niet verdragen...

Milan_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:23

Nassie schreef:
Hier ok een c1000, in dat speltbrood zit ook tarwe. Ze mogen het al spelt noemen als en 50% spelt in zit, de andere helft mag dus gewoon tarwe zijn.
En ze halen dat speltbrood ook door de brood machines, waardoor er tarwekorrels bij komen en ik er last van krijg :j

Bij mij heet het 100% speltbrood en ik heb het ongesneden, ik heb er eindelijk geen last meer van!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 19:24

Ik eet nooit glutenvrije producten omdat ik dat niet lekker vind. Maar ik dacht het is misschien wel een optie voor vakantie :j
Maar helaas ! :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:24

Je kan ook gewoon geen brood en pasta's eten op vakantie? Ontbijten en lunchen met kwark, eieren yoghurt, groenten e.d. peulvruchten groenten, noten, zaden... Ik eet al sinds half juli geen brood en gaat prima :)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:25

Ik heb het even opgezocht:
Citaat:
Gluten (van het Latijnse gluten, lijm) is de naam van een groep eiwitten die, net zoals zetmeel, worden aangetroffen in het endosperm van alle granen, (tarwe, rogge, gerst, spelt, maïs, haver en teff) en de producten die ervan worden gemaakt. Het eiwit van tarwe bestaat voor ongeveer 80% uit gluten

20% van de tarwe korrel bestaat dus uit niet gluten!
Jullie hebben gelijk ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 19:26

F_Orumster schreef:
Je kan ook gewoon geen brood en pasta's eten op vakantie? Ontbijten en lunchen met kwark, eieren yoghurt, groenten e.d. peulvruchten groenten, noten, zaden... Ik eet al sinds half juli geen brood en gaat prima :)

Ik snap de ' angst' wel. Het fruit hoeft maar naast het brood te liggen, of het aan te raken en het kan al fout gaan.
Mijn schoonzus laat het in hotels altijd apart klaar maken. Dus ook als er buffetten zijn, krijgt zij haar bord direct uit de keuken, goed bereid.