Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 17:21

Pff ben op dit moment echt verschrikkelijk zenuwachtig :')
Hoop echt dat iemand me een beetje gerust kan stellen, dat het best mee valt enzo...

Al maanden wil ik mezelf kunnen prikken, omdat m'n vrijheid op dit moment behoorlijk beperkt is. Op vakantie? Niet mogelijk. Op Maandag en Vrijdag lekker de hele dag weg met vrienden? Niet mogelijk. Gewoon op Maandag de hele dag naar school? Niet mogelijk...
Bij alles wat ik doe, moet ik bedenken of het wel uitkomt ivm met het prikken.

Nou zeur ik al vanaf het begin bij de huisarts, omdat ik zelf wil prikken... nooit mocht het, nouja via thuiszorg, maar dan moest ik 12 weken wachten en dat maakte me echt superboos. Maar Vrijdag vroeg ik het nog één keer.... en het mag! Joepie! *\o/*

Of toch niet? -O-

Ik wil het zó graag... maar ik vind het ook zó eng :') Ben bang dat ik het niet voor elkaar krijg om de naald in m'n been te steken... Ik bedoel, het is gewoon zo... niet normaal := Weet niet hoe ik het uit moet leggen haha. Normaal doe je zoiets gewoon niet... :7
En meerdere mensen prikken zelf, maar toch... ik heb het nog nooit gedaan... en op een ander zou geen probleem zijn, maar het is wel m'n eigen been :P

Hoe gaat dat prikken? Gaat de naald er heel makkelijk in, of moet je nog behoorlijk kracht zetten?
En doet in je bovenbeen meer pijn dan in je bil? Nouja het prikken doet in m'n bil geen pijn, alleen het inspuiten, maar voelt in je bovenbeen hetzelfde of doet dat wel pijn oid?

Morgen om kwart voor 4 heb ik een afspraak.... wie stuurt me kracht? _O-

newt

Re: Morgen ga ik leren mezelf te prikken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:24

hangt er van af wat voor middel en hoe het gespoten moet worden
beide keren gaat de naald er makkelijk door alleen bij intramusculair, dus in de spier zal je dieper moeten..

Super dat je het zelf gaat leren, scheelt je inderdaad enorm in tijd en vrijheid!.

Succes alvast..

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:32

Wat moet je spuiten?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 17:40

Ah wat heb ik mazzel... moet Intramusculair :')

Kido; B12 :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:45

Ik lees even mee. Ik zou ook aan de B12-prikken moeten (blijf het uitstellen, angsthaas die ik ben), maar heb geen zin om elke week naar de ha te moeten ervoor.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 17:57

Doen ze zo moeilijk bij je HA om je het te leren? Bij mij op het werk zijn we er heel makkelijk in als we weten dat mensen consequent zichzelf prikken en ik leer vaak genoeg mensen zelf prikken. :)
Je bovenbeen is wel te vergelijken met je bil, als je een beetje goed in proportie bent (dus vetweefsel op bil en bovenbeen, en nee ik bedoel niet dat je dik bent! :D ) dan voelt het beide keren hetzelfde.
Alleen je moet even goed weten hoe je het moet doen en waar je moet prikken!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-11 18:42

Rebel_Jits; Bedoel je de prikken of net als mij, het zelf spuiten? Opzich voel je er namelijk weinig van, die prikken. De vloeistof voelt niet fijn, maar het is wel te doen hoor.

Over zelf prikken kan ik weinig zeggen, vind dat zelf ook doodeng :')

Mayflower_; Heel moeilijk doen ze hier, maarja moet elke Maandag en Vrijdag komen, dat zal wel redelijk verdienen :P M'n huisarts doet zoiezo om alles heel moeilijk, bij alles en iedereen.

Opzich ben ik wel in proportie's, beide kanten (ongeveer even)veel, haha :')
Maargoed, dat stelt me wel ietsje gerust, dat het iig hetzelfde voelt als in m'n bil :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:44

ik heb behoorlijk vet in mijn bovenbenen maar prikken in mn been doet echt meer pijn dan in mn bil!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:46

Kennis van me deed het zelf in haar bil, dat deed helemaal geen zeer, alleen de dag erna had ze wat spierpijn zei ze. :) Dus dan kan je kiezen waar je liever spierpijn hebt, in je bil of in je been.. :')

Succes!!

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:46

Als je goed prik hoef je er weinig tot niets van te voelen. natuurlijk wel een beetje afhankelijk van het formaat naald.

Bij moment van prikken niet teveel meer gaan nadenken want dan gaat het vaak mis (twijfel enz)

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:48

Ik heb diabetes en prik in de buik
vond t heel eng maar nu niet meer
en soms doet t zeer en soms niet

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:53

ik spuit ook mensen, zit in de thuiszorg.
als ik zelf een spuit nodig heb doe ik het ook bij mezelf of nodig iemand uit ( vrienden of kennis) die het moet leren die een opleiding volgt of zo.
als je zelf spuit zou ik het liefst in het been doen, vooral intramusculair.
ten eerste: in de bil is het pijnlijker, en en de bil moet je echt de plek zoeken.
kan maar op een manier: in de bovenste buitenste kwadrant , is moeilijk te vinden zelf.
ook in de bil is het fijner om de spuit erin te gooien, doet niet zo veel pijn
Laatst bijgewerkt door Birdie60 op 13-11-11 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:54

Ik denk dat je even over de ( enorme ) drempel moet.
De voordelen van zelf prikken wegen enorm af t.o.v. de nadelen.
Ik prik zelf andere mensen, maar ik zou het ook eng vinden mijzelf te prikken, hoewel ik van mijzelf weet dat ik goed kan prikken. Maar oefening baart kunst. Mijn moeder prikte zichzelf ook (ka.nkerremmende medicatie ). Ik weet dat zij er ook enorm tegen op zag, maar ze hoefde niet elke week naar de h.a.

Oefenen op een sinaasappel om gewoon handigheid in het prikken algemeen te krijgen is misschien wel een tip.

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:59

Vaak als je er teveel over na gaat denken maak je het jezelf erg lastig , de drempel wordt dan weer groter.
Ik noem het vaak gewoon "darten" :D . De plek zoeken waar je wil gaan prikken en gaan. Niet teveel er bij nadenken. Is de eerste paar keer altijd makkelijker gezegt dan gedaan. Na een paar keer kost het weinig moeite en ben je de drempel wel kwijt. Als je het zelf kan, is het veel makkelijk om te plannen. even snel tussendoor.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:01

Ik heb er geen ervaring mee maar ik wens je wel veel succes!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:33

Je schrijft op maandag en vrijdag de hele dag weg met vrienden of school lukt niet maar een injectie is toch zo gezet? Als je bijv. voor je weg gaat hem laat zetten?

Maar het is wel heel makkelijk als je het zelf kunt want dan kun je hem gewoon zetten wanneer het jou het beste uit komt. Het zal in het begin even moeilijk zijn en je moet er niet te veel bij na denken maar het zal vast goed komen. Er zijn heel veel mensen die zelf b12 doen.

Bil is minder pijnlijk maar moeilijk om zelf te zetten. Ik kan er bijv. niet bij want je moet de naald ook nog optrekken om te zien of hij goed staat en dat kan niet met 1 hand. Gewoon in je been leren. Kun je zelf er het beste bij :j Naald gaat er zo in, je hoeft geen kracht te zetten. Als je hem niet in 1x erin durft te zetten doe hem dan stukje voor stukje (doe ik zelf ook, vind ik fijner) En neem altijd 2 naalden. 1 voor het optrekken en 1 voor het zetten.

Suc6 morgen! Komt vast goed :(:)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 19:39

Ik weet niet wat voor spuiten dat zijn maar ik heb 6 weken dagelijks tegen trombose gespoten, in buikplooi (tussen twee vingers vetrolletje vastpakken) dat ging heel makkelijk. Spul zelf brandde wel maar de naald was geen probleem en geen pijn oid

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:20

Ik prik ook zelf inmiddels. Mijn oom heeft het mij geleerd (werkt in de zorg) omdat mijn huisarts het mij niet wil leren.
De eerste keren vond ik het doodeng. Daarna ging het beter, tot ik op een gegeven moment een ader raakte, en toen ik de naald eruit haalde het flink bloedde. Niks ernstigs, maar ben me rot geschrokken. Sinds die tijd doe ik er zeker weer een half uur over voor ik het daadwerkelijk durf... :=
Ik prik trouwens in mijn bovenbeen, en opzich doet het geen pijn. In 1 vloeiende beweging in een normaal tempo de naald erin laten zakken en eigenlijk stelt het niks voor. Eigenlijk.... :')

Ik heb trouwens altijd mijn beste vriendin aan de telefoon, want alleen durf ik het echt niet. Ben haar daar ook echt super dankbaar voor!

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 21:01

Ik heb ms en heb voorheen ms-remmers intramusculair gespoten en daarom mag ik, na overleg met mijn huisarts, de B12 injecties ook zelf zetten.

Het prikken zelf kan soms wat gevoelig zijn, maar juist omdat ik het zelf doe, kan ik het ook beter controleren. Het meest ideale aan zelf prikken, is dat je ook zelf kunt bepalen hoe snel of hoe langzaam je de vloeistof je spier in laat lopen. In mijn geval dus langzaam, want dat vind ik prettiger. Ik laat ook altijd even de naald zitten na het spuiten, een paar tellen, zodat de vloeistof even wat kan verdelen en niet door het gaatje weer naar buiten komt.

@mltex, dat anti-trombosespul spuit je subcutaan (=onderhuids), intramusculair is in de spier, voelt net even anders.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:15

Ik heb net voor de 4e keer zelf b12 geprikt en ik voel er niks van. De prik voel ik nauwelijks en het inspuiten doe ik erg langzaam, dus voel ik dat ook niet. De huisarts (assistente) spoot altijd in de bil, daar had ik meer last van, die deed het te snel.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 23:19

Ik prikte altijd in buikvet (was voor trombose toen ik in gips zat). Naald ging er makkelijk in deed soms klrin beetje pijn maar deed hem heel zachtjes (dus niet erin rammen :p) en zachtjes leegspuiten. Soms voelde ik er zelfs niks van :)
Iemand andrs was wat gehaasder en die spoot hem in 1x leeg en dat deed dus echt heel pijn (omg wat klinkt dat fout maar kan t nie anders omschrijvrn :=)
Het valt dus best mee ik ging t zelf doen omdat bij andere t altijd pijn deed en alsk zelf deed niet :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 00:52

Bedankt voor de reactie's! :)

Miracle_; Ik ben niet zo lenig dat ik in m'n eigen bil kan prikken denk ik :o Spierpijn heb ik niet na het prikken in m'n bil, in het begin wel, maar na ong 60x heb ik daar geen last meer van haha :')

Glossi; Het prikken is zo gebeurd idd, maar de assistenten kunnen altijd alleen maar rond 11 uur, en heel afentoe na schooltijd. Van m'n huis naar school is ongeveer een half uur, dus voor het prikken naar school gaan werkt niet, tegen de tijd dat ik er ben kan ik terug en na het prikken na school heeft vaak ook geen nut meer omdat ik maar hele korte lestijden heb en nog maar een half uurtje les heb na het prikken :\

Ga zometeen maar proberen te slapen, ben heel moe, maar zo zenuwachtig :')

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 03:42

Succes TS morgen, ik geloof dat ik het ook wel heel spannend zou vinden. Ik denk dat, zodra je de eerste prik gezet hebt, het daarna alleen nog maar makkelijker zal gaan.

laat je weten of het gelukt is?

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 07:41

Ik spuit 1x per week intra musculair ivm met mijn ms. Eerst ging dat erg goed, geen angst, maar omdat ik altijd door of in een ader zit, heb ik prikangst gekregen, niet als een ander mij prikt maar wel als ik het zelf moet doen.
Ik ben sinds kort weer begonnen met zelf prikken om over die angst heen komen. Als ik echt niet kan, dan doet mijn man het dus in mijn bil, maar ik heb ook alweer drie keer zelf in mijn bovenbeen gespoten.
Ik moet zeggen het doet geen pijn, maar ik vindt de drempel erg hoog om het zelf te doen. Ik heb eerst een jaar subcutaan gespoten en dat vond ik pijnlijker omdat ik daar ontstekingsplekken van kreeg.
Het valt dus reuze mee, maar ik snap je angst wel.
Ik wens je veel succes vandaag, het gaat je zeker lukken!!!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 09:52

Ik heb zelf ongeveer een jaar lang mijn B12 injecties gezet, maar vanuit mijn werk kon ik al injecteren. Desondanks was het even een stap om jezelf te prikken :D. Maar dat is best te overkomen.
Helaas waren mijn bovenbenen het er niet zo mee eens: Ik heb extreem hoge spierspanning, waardoor er eigenlijk geen ruimte was voor de vloeistof. Uiteindelijk heb ik er dus voor gekozen terug te gaan naar de HA.

Als het goed is blijf je overigens niet de rest van je leven 2 keer per week injecteren, maar ga je op een gegeven moment wat afbouwen. De meeste mensen komen uiteindelijk om en nabij een keer per maand terecht. Dat is ook waar ik nu op zit (af en toe als ik merk dat het minder gaat wat vaker) en dat is prima te doen bij de huisarts, vooral omdat het niet op de dag nauwkeurig hoeft.

Jezelf prikken is prima te leren, al voelt het wat tegennatuurlijk. Maar als het je niet lukt, is er dus nog geen man overboord. Succes vandaag!