Welke sport?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Welke sport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 11:12

Aangezien ik sinds dit jaar studeer en daarvoor reis met het OV (trein en bus) schiet de beweging, op het lopen naar de bus na (wat niks voorstelt) en het fietsen in het weekend (3 kwartier heen- en terug bij uitgaan ed) er een beetje bij in. Ik heb altijd graag gesport dus dit vind ik erg jammer.
Ik rij nog steeds paard één keer in de week, maar ik zou er graag iets anders naast doen. Punt is een beetje: wat? Ik wil graag m'n conditie goed op peil houden en de boel een beetje in shape. Ik heb nog steeds 'n prima conditie (afgelopen zomer IJsland rond gefietst, ruim 1000 km) maar dat wil ik natuurlijk graag zo houden!
In de zomer skeeler ik altijd, dat doe ik zo'n 2 a 3 keer per week en ong. een uurtje per keer. In de herfst/winter is dat echter geen optie want dan zijn de wegen hier veel te glad of er ligt sneeuw. Hardlopen vind ik echt totaal niks aan, ik heb het wel eens geprobeerd maar ik vind het gewoon niet leuk.
Als kind zat ik op atletiek en dat heb ik jaren gedaan, ook heb ik jarenlang gezwommen (van alles, van waterpolo tot schoonspringen en van snorkelen tot alle diploma's die er zijn) en heb dit ook een tijdje voor mijn werk gedaan 's ochtends (gewoon baantjes trekken) alleen vraag ik me af in hoeverre zwemmen nu de juiste sport is voor wat ik wil en de tijd die ik heb. Dat is namelijk een beetje het probleem, ik heb weinig tijd. Ik heb een drukke studie waarbij ik elke dag op school zit en vaak ook nog in de avond, dus het kan eigenlijk niet iets zijn met vaste uren. Nu ben ik ook niet op zoek naar een echte teamsport zoals hockey of iets dergelijks, ik doe liever iets individueels.
Aan de sportschool heb ik gedacht, ik ben er nog nooit geweest en eigenlijk ook meer een buitensporter, maar wie weet is het wel iets... ik heb alleen geen idee wat ik daar dan het beste kan doen want er zijn zoveel verschillende dingen.
Sowieso ben ik van plan om af en toe naar mijn vriend te gaan fietsen (afstand is meer dan 30 km).
Dus... iemand een idee wat nu de ideale sport voor mij zou zijn? Misschien zijn er wel dingen die ik over het hoofd heb gezien of nog niet ken?
Ik zal ook even een duidelijk lijstje maken met wat ik nu eigenlijk wil;

- op peil houden van mijn conditie en in shape blijven; echt af te vallen hoef ik niet (53 kilo op 162 cm)
- een sport die je individueel kunt doen en zonder vaste uren, en zo vaak in de week als je wilt (met binnensporten zul je vaak toch wel aan vastere uren zitten uiteindelijk ivm sluitingstijden)
- ik hou van buiten sporten, maar binnen zou ook kunnen - of een combinatie van die twee

Daar komt het eigenlijk een beetje op neer. Dus als iemand denkt te weten welke sport voor mij ideaal zou zijn, ik zou het graag horen!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:31

Tennis? Squash? Is niet echt een teamsport maar doe je met iemand samen, waardoor je een soort stok achter de deur hebt.

Edit; je hebt liever individueel, tja dan wordt dat toch wat lastig. Dan blijft er denk ik niet zoveel over, behalve de sportschool. Zumba/yoga, dat soort dingen.
Laatst bijgewerkt door Mareska op 11-11-11 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 11:33

Mountainbiken of wielrennen? Dat is misschien ook nog wel te combineren met spinning in een sportschool. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 12:16

Tennis ed. heb ik echt niks mee. Stok achter de deur heb ik eigenlijk ook niet nodig want ik ben nu eenmaal graag bezig, het is ook echt iets voor mezelf om even lekker bezig te zijn (ik zie sporten ook als een soort rustmoment) dus dat doe ik liever gewoon alleen. En als ik iets heb gevonden wat ik leuk vind ben ik ook wel gemotiveerd (plus dat m'n conditie op peil houden al motivatie genoeg is).

Plien91, daar heb ik ook over zitten denken. Maar dan moet je natuurlijk wel zo'n fiets aanschaffen en die zijn naar mijn weten best wel duur? Mountainbiken is hier de omgeving niet zo voor vrees ik, in polders kan je natuurlijk beter gaan wielrennen (zie het ze hier wel veel doen). Het is wel een optie om naar te kijken.
Over de sportschool, ik zou het wel eens willen proberen, maar ik heb geen idee welke van al die dingen die je tegenwoordig hebt dan geschikt zou zijn voor mij.

Noeps

Re: Welke sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:18

Als je sporten als een rustmoment ziet, kan je ook yoga of pilates overwegen! Ik doe iedere week BodyBalance, samen met mijn moeder. BB is een mix van yoga, pilates en tai chi. Echt heel fijn om te doen, zwaarder dan je op het eerste gezicht zou vermoeden en bovenal lekker ontspannen.
En als je het een beetje onder de knie hebt, kan je ook thuis yoga doen. :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 12:22

Zo bedoel ik het niet, keihard sporten (of lichamelijk werk) kan voor mij een heerlijk rustmoment zijn. Van tai chi weet ik dat het een stuk zwaarder is dan verwacht. Maar ik ben echt liever bézig, als je snapt wat ik bedoel. :)
En ik ben echt totaal niét lenig :') ik heb korte spieren, merk ook dat ze heel snel 'groeien' (ook een reden dat ik bij de sportschool zou kijken hoe en wat, aangezien ik al brede schouders heb van mezelf en niet zo'n 'bonk' wil worden, gelukkig heb ik verder m'n figuur mee :o )

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:24

Lenig hoef je er absoluut niet voor te zijn! Ik sta daar als twintigjarige tussen een groep veertigers en niemand van ons is lening. Je wordt er wel soepeler van.

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:25

schaatsen?
wielrennen de fietsen zijn indd wel duur,
maar je kan ze soms ook wel via MP kopen voor een redelijk normale prijs!~
woon je in de achterhoek?
dan mischien survival? (nee geen padvinder gedoe!:))

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:56

Als je wil gaan fietsen, moet je wel rekening houden met het feit dat het glad kan worden van de winter en dan alsnog niets kan doen, omdat het te glas is. :j

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:59

Ze hebben bij ons in de buurt tegenwoordig 'bootcamp'. Dat is (heel) intensief buitensporten. Alleen wel op vaste tijden.. Ik overweeg zelf om dat te gaan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 13:18

Bootcamp doen ze hier ook, maar hardlopen is daar ook wel een wezenlijk onderdeel van, en het is in groepsverband en op vaste tijden.

Ik wil ook een suggestie doen die niet helemáál past binnen je wensen/eisenlijstje maar waarvan ik vermoed dat je het misschien wel leuk vindt: klimmen? Doe je in principe met z'n tweeën, maar bij een klimhal is een klimmaatje (of meerdere als je niet afhankelijk wil zijn van één persoon) gauw gevonden. En boulderen kan sowieso in je eentje, dus als er ook een bouldergedeelte is in de hal kun je ook zonder klimmaatje terecht.

Je bent wel afhankelijk van de openingstijden van een hal, maar als de hal open is staat die ook tot je beschikking. De meeste hallen zijn sowieso geopend in de avonduren en in het weekend, de meeste zijn daarnaast door de week ook één of meerdere middagen geopend.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 14:36

Iedereen bedankt voor het meedenken!

Plien91, ik zal er iig eens naar kijken. Weet alleen niet echt of het wel mijn ding is.

Bonnyyyyyy, schaatsen vind ik erg leuk, schaatsbaan is echter niet heel dichtbij en alleen in de winter open. Het zou wel een vervanging kunnen zijn voor het skeeleren wat ik in de zomer doe natuurlijk.
En de achterhoek is hier heel ver vandaan, helaas. ;)

Ik heb dat bootcamp voor het eerst gezien in Reykjavík, het zag er vooral erg hilarisch uit (al die hijgende springende mensen :') ) maar ik heb er even wat over opgezocht en op zich klinkt het best interessant. Je bent iig lekker bezig en er zit een locatie hier vlakbij. :j
Maar misschien is er wel de mogelijkheid om zoiets zelf te doen. Ik vind hardlopen alleen vrij nutteloos maar kortere stukken met wat afwisseling zou nog best wel eens wat kunnen zijn. :) Ik heb hier wel bos tot mijn beschikking, dat maakt de omgeving om te lopen iig al een stuk leuker.

Klopt Tellie, dat is wel een groot nadeel eraan, de meeste buitensporten zijn meer gericht op de zomer.. maar goed, misschien is het ook wel iets leuks voor in de zomer erbij :D

Nouks, ik heb vaak geklommen (boulderen kan hier ook) maar het is toch niet helemaal wat ik zoek. Ik vind het leuk om een keertje te doen, maar het is niet iets wat ik elke week (vaker) zou willen doen. :n

Heb zelf wel eens aan polefitness gedacht (moet je ook wel wat soepel voor zijn maar ook veel kracht hebben) maar goed, zit je weer met die vaste tijden en dat komt gewoon echt niet uit met mijn opleiding helaas :\

Ik ben te veeleisend hè :+ := waar ik eigenlijk naar op zoek ben is iets dat naast conditie trainen ook alle spieren van het lichaam traint. Die beenspieren is niet zo mijn probleem, met fietsen, schaatsen ed. train je die natuurlijk vooral en ik heb na mijn reis al moeite met mijn oude broeken omdat ik mijn kuiten er niet meer zo goed in krijg :') maar mijn buik/armen mogen ook wel wat aandacht hebben bijvoorbeeld. :P
Misschien moet ik maar weer gaan zwemmen en ernaast nog iets anders doen (buiten) voor de extra conditie... Ik kan natuurlijk altijd hardlopen nog een kans geven (weet alleen niet hoe je nou precies het beste kunt beginnen)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:33

Wil er niemand met je meerennen? :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:35

Geen idee, ik weet ook niet of dat werkt. Ik heb wel eens een poging gedaan tot samen zwemmen met iemand, maar dat gaat gewoon niet echt. Ik liep telkens baantjes voor en echt gezellig is het dan niet (behalve in het bubbelbad, maar dat is niet echt de bedoeling :') )

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:35

waar woon je als ik vragen mag?:D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:36

Op hardloopafstand - of fiets, skeeler, noem 't maar ( :)) ) van Amsterdam.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:39

Fiffill schreef:
Geen idee, ik weet ook niet of dat werkt. Ik heb wel eens een poging gedaan tot samen zwemmen met iemand, maar dat gaat gewoon niet echt. Ik liep telkens baantjes voor en echt gezellig is het dan niet (behalve in het bubbelbad, maar dat is niet echt de bedoeling :') )

Ja oke. :')

Anders gewoon een hardloopschema opzoeken op internet.
Train je eigenlijk met hardlopen ook niet voornamelijk je benen? :=

Bonnyyyyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 15:40

de jaap ede baan dan? of hoe jeh et ook schrijft:$
ik moet zelf 3 kwartier fietse om naar de ijsbaan te kome! dit doe ik soms op normale fiets maar vaak op m'n race fiets!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-11 15:42

Eigenlijk moet ik er dan nog iets bij doen, en zoiets vooral voor de conditie doen.
Had ik maar slappe pootjes. :')

Bonnyyyyyy schreef:
de jaap ede baan dan? of hoe jeh et ook schrijft:$
ik moet zelf 3 kwartier fietse om naar de ijsbaan te kome! dit doe ik soms op normale fiets maar vaak op m'n race fiets!

Op die baan doelde ik ook in een vorige post :) maar dan zou ik liever gaan fietsen of iets doen zoals hardlopen, dat geeft meer vrijheid, dat vind ik ook zo leuk aan skeeleren (dat je niet vast zit aan hetzelfde rondje ;) ) en ik aangezien tijd ook belangrijk is hoef ik dan niet echt te reizen, scheelt ook weer (en is dus iets wat je eerder 'tussendoor' doet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:56

je hebt tegenwoordig wel leuke hardloop-apps voor op de iphone, en ook wel voor android enzo maar daar heb ik geen verstand van.
Ik heb ooit eerder een poging gedaan tot hardlopen, en toen vond ik er geen hol aan en ben ik na 2 weken gekapt. En nu heb ik een iphone, en dus zo'n app, met een opbouwschema waar je je eigen muziekje onder kan zetten.... En die precies bijhoudt hoe hard je loopt enzo. Dus dan heb je veel meer een doel :D Ik ren inmiddels al 6 weken met veel plezier, heb mezelf nog geen één keer de deur uit hoeven 'schoppen'.

en binnenkort heb je ook nog van dit soort apps
haha.... Moet je gaan hardlopen tegen zombies :')

Alleen ja, heb je wel zo'n smartphone nodig :') Maargoed, wat ik wil zeggen is dat gewoon hardlopen mss saai is, maar dat er wel manieren zijn om het iets leuker te maken. En je hebt wel dezelfde voordelen als met skeeleren, dat je gewoon chill een rondje op een mooie, rustige plek kan lopen... En je nietvast zit aan een sportschool ofzo, daar heb ik zelf namelijk echt een hekel aan.... :')

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 16:44

Haha, ik ga alleen geen smartphone aanschaffen voor een rondje hardlopen :') ik doe niet aan die dingen, heb meer aan m'n onverwoestbare oude beestje die ik maar eens in de 2 weken hoef op te laden. Dan maar geen apps. :Y)

Heb nu een hardloopschema van een site gehaald (voor beginners), ga even kijken hoe dat bevalt. Weet namelijk niet waar ik precies moet beginnen, 3 min lopen en dan weer 2 min wandelen is natuurlijk wel heel simpel :+ dus dat wordt nog even uitzoeken wat het beste werkt.
Lijkt me idd dat het wel leuk is met zo'n muziekje ed. erbij, maar goed eerst maar eens kijken hoe dit uit gaat pakken. :D

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:11

Als je baantjes zwemmen saai vind is waterpolo misschien wel leuk? Is behoorlijk inspannend, en de meeste teams zijn erg gezellig :P

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:16

Heb je wel een mp3 speler? Dan kun je ook Start to Run of Dutchrunners downloaden. Dan hoef je zelf niet je schema bij te houden, maar heb je muziek en wordt er gezegd wanneer je moet lopen of wandelen. Zo ben ik ook ooit begonnen met lopen, nadat ik daarvoor al tig keer was begonnen met een schema wat ik zelf dmv stopwatch moest bijhouden, nou dat vond ik dus echt niet leuk.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 18:19

MP3 speler is kwijtgeraakt in IJsland Y;( maar wil wel een nieuwe gaan kopen (had ik gedaan, die ging meteen kapot - fabrieksfout oid - dus kreeg wel m'n geld terug, maar heb nu dus nog steeds geen MP3 :+ )
Lijkt me wel handig zoiets :j kun je dan ook je eigen muziekjes instellen?

Baantjes zwemmen vind ik niet saai hoor, waterpolo heb ik gedaan, dat vind ik juist niet zo leuk. Ik zei ook al dat ik liever geen teamsport heb én niet iets met vaste tijden ;) en daarbij is het echt een sport waar ik alleen maar waanzinnig breed van word en dat wil ik niet :')

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:22

Nee geen eigen muziek maar op zich geen vervelende muziek vond ik. S2R is wat ouder dan DR dus daar zit wat verschil in.

DAcht dat bij Bart Smit of Kijkshop de geodkoopste mp3 speler ongeveer 15 euro is. Op zich niet veel in vergelijking met een abo voor de sportschool.

Wat ik je wel zou aanraden is om goede schoenen te kopen, mocht je verder gaan. Dit om blessures aan enkel, knie en heup te voorkomen.