Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 00:39

Ik hoop dat er wat nuttige reacties zullen komen op mijn vraag en ook enkelen ervaringen :j

Ik ben nu 21 en ik denk zo afentoe toch wel aan een kindje krijgen ( wil het voor mn 25ste hebben dus hoop op mn 23 a 24ste zwanger te kunnen raken)
heb een vaste relatie vriend met eigen bedrijfje wat goed loopt we hebben een groot huis met 2 kamers over dus in princiepe is er niet echt een reden om het niet te doen.
Helaas moet ik ietsje sneller een besluit nemen over kinderen dan anderen omdat ik endometriose heb (google als je het niet kent)
Ik kan hierdoor ook snel onvruchtbaar door raken ben toen ik 17 was ook geopereert maar ik blijf er toch wel vaak last van hebben .
Ik ga zoiezo ook een paar keer per jaar daarvoor naar de gynocoloog voor een echo enzo en heb medicijnen als ik veel pijn heb :j

Maar hier komt het ik wil echt alleen een kindje krijgen als ik de garantie kan krijgen dat ik een keizersnede krijg
want ik zie echt onwijs tegen natuurlijk bevallen op ik ben er gewoon heel erg bang voor... Daarnaast heb ik sinds dat ik ben geopereert ook een hele zwakke blaas en denk dat ik na mn natuurlijke bevalling gewoon echt helemaal niet meer mn plas zou kunnen ophouden...

Ik heb wel een aandoening dus je zou denken dat ik meschien sneller een keizersnede krijg dan iemand zonder
maarja wie weet doen ze ook moeilijk bij mij over een keizersnede. Ik weet dat de dokters meestal het liefst willen dat je natuurlijk bevalt...

Mijn vraag is : Is het mogelijk om een keizersnede te krijgen zonder dat je in een nood situatie verkeerd ?
wie heeft dit gedaan en heeft zn zin gekregen?

Loran_Nolen

Re: Op verzoek via keizersnede bevallen hoe zit het nou??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:52

Eerst proberen of het lukt zwanger te worden..
Hoop het van harte uiteraard.

Vwb keizersnede, dit doen ze niet zonder medische diagnose
Vwb pijn bij natura bevalling, is cliche, maar je bent de pijn vergeten zodra je je kindje in je armen hebt.
Ik heb na beide bevallingen gelijk de bevallingsverhalen opgeschreven, als herinnering.
Als ik dat lees, dan denk ik nog steeds : heb ik dat zo ervaren? Zo heb ik het niet in mijn gedachten..
Nadien kun ke urine verlies krijgen, maar door langzaam.je bekkenbodemspieren te trainen kun je het volledig weer onder controle krijgen.
En anders middels fysio etc.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:56

Keizersnede is ook geen pretje, dat als eerste. Daarnaast lopen er inmiddels 7 miljard mensen rond die grotendeels via de normale weg ter wereld zijn gekomen.
Ja, het is niet prettig om dat kind eruit te persen maar imo liever dat dan het kind er met een grote soeplepel eruit laten scheppen en een onnodige operatie ondergaan met alle risico's van dien.

Ik vind dit ook meer een vraag om bij de gyneacoloog voor te leggen. Wat vind hij van jouw lichamelijke toestand in combinatie met je medische historie. Hij moet je daar een eerlijk antwoord op kunnen geven. Sowieso is zwangerschap een aanslag op je blaas zonder de bevalling meegerekend.

Voor deze blaasklachten is er speciale fysiotherapie die 9x uit je basisverzekering sowieso dit jaar nog vergoed worden. Afgaande op jouw post verwacht ik dat je het eigen risico inmiddels in rekening gebracht hebt gekregen.

Dat je bang bent voor de bevalling is heel normaal. Da's angst voor het onbekende. Als het werkelijk zo'n hel was bij iedereen als je in sommige verhalen leest waren er lang niet zoveel mensen in Nederland met meerdere kinderen.

Er zijn nl. ook hele positieve verhalen. Sommige mensen lanceren ze in het ziekenhuis in 1 wee in de handen van de verloskundige, andere bevallen op de wc in het ziekenhuis(topic hier op bokt), sommige springen daags voor de bevalling nog een M-parcours (ook op bokt te vinden)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 00:58

Ik heb zelf geen ervaring en ik weet ook niet of het gezien jouw medische toestad inderdaad niet toch nog altijd beter is, maar weet je zelf ook wel dat normaal een keizersnede echt niet 'the easy way' is en dat je daar zelfs nog meer last van kan hebben dan bij een gewone bevalling? Dat heb ik toch althans van moeders gehoord toen ik nog dacht dat keizersnede iets was van eventjes snijden en de baby is er.

Citaat:
Na de keizersnede

De eerste dagen ben je vaak nog slap en wat duizelig bij het opstaan maar dat wordt daarna geleidelijk minder. Na één of twee dagen beginnen de darmen weer te werken. De buik is dan vaak nog opgezet en je kan dan misschien wat pijnlijke krampen hebben. De dag na de operatie begin je, afhankelijk van eventuele misselijkheid en het op gang komen van de darmen, voorzichtig met eten. Kort na de keizersnede heb je pijn aan de wond en soms pijnlijke naweeën. Hiervoor krijg je pijnstillers.

De buikwand is vaak pijnlijk, niet alleen ter hoogte van het litteken maar ook hoger, tot aan de navel. Dit komt omdat onder de huid de snede in de buikwand verticaal loopt, van de navel tot het schaambeen. Bij het hechten van de huid wordt meestal materiaal gebruikt dat uit zichzelf oplost en niet hoeft te worden weggehaald. Andere hechtingen of nietjes worden na een week verwijderd.

Hoera thuis!
Thuis zul je geleidelijk verder moeten herstellen. De tijd die nodig is voor het herstel is na een keizersnede vaak langer dan na een bevalling via de vagina. Gelukkig is een groot deel van de kraamvisite al in het ziekenhuis langs geweest en kunnen jullie heerlijk genieten van je nieuwe gezinnetje. Je bent niet alleen moeder maar daarnaast ook genezende van een operatie. Een veel gehoorde klacht na een keizersnede is moeheid. Je kunt daar het beste aan toegeven. Probeer zoveel mogelijk rust te nemen. Aanvaard ook hulp die familie en kennissen je aanbieden. Soms vergoedt de verzekering na ontslag uit het ziekenhuis aanvullende kraamzorg. Een kraamverzorgster kan ook vragen beantwoorden, huishoudelijke taken overnemen en je partner ondersteunen. Gezinshulp is soms zinvol in een druk huishouden met meerdere kleine kinderen. Naarmate je meer hulp hebt als je thuiskomt, is de overgang gemakkelijker en wen je sneller aan je nieuwe levenssituatie.

http://www.kindjeopkomst.nl/zwanger/bev ... ersnee.htm

Mogelijke complicaties:
Citaat:
Blaasontsteking - Een enkele keer komt na een keizersnede een blaasontsteking voor. Daarom wordt de urine vaak in het ziekenhuis gecontroleerd. Zo nodig krijgt je een antibioticum.
Bloedarmoede - Bij elke keizersnede is er bloedverlies. Bij ruim bloedverlies ontstaat er bloedarmoede. Niet zelden is na afloop een bloedtransfusie of het gebruik van ijzertabletten noodzakelijk. Bij een voorliggende moederkoek (placenta praevia) is de kans op fors bloedverlies en een bloedtransfusie groot.
Bloeduitstorting in de wond - Een onderhuidse bloeduitstorting in de wond ontstaat doordat een bloedvaatje in het vet onder de huid blijft nabloeden. De kans hierop is groter als de bloedstolling bij een keizersnede afwijkend is, bijvoorbeeld bij weinig bloedplaatjes als gevolg van een ernstig verhoogde bloeddruk.
Nabloeding in de buik - Een nabloeding is een zeldzame complicatie van een keizersnede. Bij een ernstige hoge bloeddruk waarbij het bloed minder goed stolt, komt een nabloeding vaker voor. Een enkele keer is een tweede operatie noodzakelijk.
Darmen die niet goed op gang komen (ileus) - Na een keizersnede moeten de darmen weer op gang komen. In zeldzame gevallen gebeurt dit niet of te traag. Er verzamelt zich dan vocht in maag en darmen, wat leidt tot misselijkheid en braken. Een maagsonde kan dan nodig zijn om dit vocht af te voeren. Pas daarna komen de darmen op gang. Deze complicaties komen gelukkig weinig voor.
Een beschadiging van de blaas - Een beschadiging van de blaas is een zeldzame complicatie. De kans hierop is wat groter als u al verschillende malen een keizersnede hebt ondergaan. Er kunnen dan verklevingen rond de blaas zijn. Het is goed mogelijk een blaasbeschadiging te hechten. Wel hebt u vaak langer een katheter nodig.
Infectie - Een infectie van de wond komt een enkele keer voor. De kans hierop is wat groter bij een keizersnede na een langdurige bevalling. Om een infectie te voorkomen, krijgt je vaak tijdens de operatie een antibioticum toegediend.
Trombose - Bij elke operatie en na elke bevalling is er een verhoogd risico op een trombose. Om dit te voorkomen krijgt je bloedverdunnende middelen zolang je nog niet zoveel uit bed bent.

http://www.babybytes.nl/encyclopedie/B/ ... eizersnede

etc, is genoeg over te vinden met google.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 01:21

er zijn anders zat landen ter wereld waar men gewoon zelf een datum kan prikken voor een keizersnede en waar het heel gewoon is en men echt bijna niet natuurlijk bevalt.
dus de vraag is of het 'slechter' is.
bijna heel zuid-amerika functioneert zo.
zo zijn er overal verschillen natuurlijk,
weer in veel andere landen waar ze dan wel natuurlijk bevallen krijgen ze standaard een ruggeprik en kijken ze je raar aan als je zonder pijnbestrijding wilt bevallen (FR, Amerika etc.)

maar dit is toch iets wat je met je gyneacoloog kunt bespreken als je er toch een keer bent?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 08:51

Shilady: in NL wordt enkel een keizersnede toegepast bij:
1. medische indicatie waarbij het kind niet via de baarmoederhals naar buiten kan komen.
2. stuitligging en het kind draait niet zelf om of draait niet om nadat gepoogd is het kind kunstmatig te draaien
3. placenta voor de baarmoedermond ligt
4. kind gevaar loopt tijdens de bevalling (denk aan een navelstreng die om het nekje van het kind ligt, hartslagproblemen of ademhalingsproblemen bij het kind, het kind te groot is om via de baarmoederhals te komen).

Bij mijn weten is endometriose in principe geen reden om standaard een keizersnede te krijgen maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op de regel. Praat eens met een gynaecoloog hierover of je behandelend arts.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:03

Nee, in NL kan zoiets niet op verzoek, dan zul je toch echt naar Amerika moeten verkassen :D
Maar bevallen valt best mee hoor, anders kregen mensen geen kinderen meer.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 10:05

Wie weet is endometriose wel een reden om geen keizersnede te doen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:17

Dit wil je vast niet horen maar:

Succes met zwanger worden, dit zal met Endometriose nog niet zo meevallen maar het is niet onmogelijk.
Ten tweede: Nee je zal gewoon moeten bevallen MITS... (stuitligging, gevaar voor baby ivm zuurstoftekort etc.) Dus als er niks aan de hand is kan je niet kiezen voor een KS. In Amerika daarentegen wel. Doen veel van die sterren daar.

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:31

Mijn zoontje lag in een stuitligging en heb het gewoon op de normale manier gedaan.
Ik was ook bang voor de bevalling maar bij een week of 38 was ik het zo zat dat het me niks meer kon schelen.

Je lijf neemt het wel over!
Veel succes met zwanger worden!

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:39

he bah,wat denken mensen tegenwoordig toch makkelijk over een keizersnede,

ik wil wel een kindje maar geen pijnlijden!
ja sorry maar de pijn die je mee maakt ben je zo vergeten!
een keizersnede is een operatie wat veel mensen vergeten,ik zelf heb het ook meegemaakt,liever nooit meer en hoop bij mn 2e op een natuurlijke bevalling een keizersnede is echt geen pretje,je mag minimaal 6weken NIKS doen,niet tillen sjouwen trekken duwen.

ga eerst na of je well een kindje wilt met pijn,zonder pijn bestaat niet.

en een keizersnede doen ze niet op verzoek (moet niet gekker worden.)
ze doen het alleen op medichse noodzaak!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 11:47

Een keizersnede is niet per definitie pijnloos. Er kan zoveel gebeuren zoals een ruggeprik die te diep gezet wordt, een wond die gaat ontsteken, etc. Een collega van me heeft na haar keizersnede ruim een half jaar last gehad omdat de wond was gaan onsteken. Zij had al eerder een natuurlijke bevalling gehad en vond dat echt appeltje-eitje in vergelijking met de keizersnede.

Ik weet niet waar jouw endometriose precies zit? Bij mij zit het behalve in mijn baarmoeder en eierstokken ook in mijn darmen. Iedere operatie zorgt voor een kans op extra verklevingen en daar zit je neem ik aan ook niet op te wachten.

Aanvulling: je kunt in veel ziekenhuizen wel kiezen voor een ruggeprik als pijnbestrijding, misschien is dat een optie voor je.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:19

Loran schreef:
Vwb pijn bij natura bevalling, is cliche, maar je bent de pijn vergeten zodra je je kindje in je armen hebt.

Nou.. ik weet het nog steeds hoor.. heb er 24 uur in gezeten en toen kwam ze direcht in een couveuse op de high care te liggen.. Geen kindje in mijn armen.
Ik ben één van die horrorverhalen waarbij ik het geluk heb nu een hele mooie kleine meid hier heb te zitten, wat zo ook maar niet had kunnen zijn.. (Op het moment peuzelend aan een broodje met gekleurde hagelslag <3)
Maar het kán op zoveel manieren fout gaan.

Wat iedereen hier zegt, eerst maar eens zwanger worden, dan maar eens kijken hoe de bevalling gaat en dan in je handjes klappen dat alles goed gaat. Zou niet teveel over keizersnede of natuurlijke bevalling inzitten, dat is denk ik het laatste waar je aan moet denken.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:20

Elan_GV, horrorverhalen hou je overal wel, in alles :j In zeg nog steeds dat bevallen appeltje-eitje is :D Doet wel zeer overigens, maar goed... het is wel te doen.

Roosje1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:23

Ik heb ervaring met beiden: (zoon, 9 jaar via de natuurlijke weg geboren, dochter, 6 jaar, met keizersnee geboren, medische indicatie). Nu wil ik geen 3e kindje, maar stel dat ik weer zwanger zou zijn en de keuze zou hebben, dan zou ik 100x liever een natuurlijke bevalling hebben, terwijl die bij mij 16.5 uur duurde met 3 uur persweeen. Ook geen pretje, maar toch veel liever dan een keizersnee!!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:24

Anoeska27 schreef:
Ik weet niet waar jouw endometriose precies zit? Bij mij zit het behalve in mijn baarmoeder en eierstokken ook in mijn darmen. Iedere operatie zorgt voor een kans op extra verklevingen en daar zit je neem ik aan ook niet op te wachten.

Precies wat ik bedoel. De endometriose kan wel eens een bezwaar tegen een keizersnede zijn.

Anoeska dus jij hebt naast endometriose net als ik adenomyose?

OldSkipper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:24

Bevallen valt best mee hoor, zou me er niet te druk om maken. Als je eenmaal zwanger bent gaat t allemaal zo vanzelfsprekend worden dat t er ook een keer uit moet.

Ben t met de rest eens, probeer eerst maar eens zwanger te worden, dat kan meer werk zijn dan de bevalling ;)

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:26

Ik heb mijn oudste twee kinderen gekregen met gewone bevallingingen en de jongste met een keizersnede.
Doe maar maar gewone bevallingen hoor!
Ik vind een keizersnede veel erger en ik had bij de eerste ook schrik voor de bevalling....
Gewoon op je af laten komen dan valt het best mee, op het moment dat je denkt nu kan/wil ik echt niet meer word je kindje geboren...
De nasleep bij een KS is veel langer...
En ach wat is een dagje afzien.....
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 08-11-11 12:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:26

Ik was net als jij ontzettend bang voor een bevalling. Het weerhield mij ervan om zwanger te worden. Maar op een gegeven moment was mijn kinderwens zo groot, dat ik er toch voor ben gegaan. Verstand op nul en laat het maar over je heen komen. En het gekke was: tijdens te bevalling was ik helemaal niet bang. Je kunt er niet over nadenken en je kunt niet anders dan je eraan overgeven.
Ook was ik toen zelfs blij toen het begon, na 9 maanden ben je het zo zat en ook benieuwd naar je kindje.
Maar ik heb ook zeker in de zwangerschap angsten gehad, maar dat heeft denk ik iedere zwangere vrouw.
Wat ik ervan vond is:
- Je lichaam is zoveel sterker dan je denkt
- Jijzelf bent ook veel sterker dan je denkt
- Bevallen doet pijn, maar het is te doen
- Het is een ervaring die ik niet had willen missen
- De mooiste dagen van mijn leven (heb inmiddels 2 kinderen)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 12:28

susanne f
Idd zwangerworden is niet zo zelfsprekend meer ik zie op tv veel vrouwen die moeite hebben ook veel jonge vrouwen waarmee aanvankelijk niets mee aan de hand was...

anoeska 27
bij mij ook in mn baarmoeder en hij de eierstokken
vorige keer waren de eierstokken ook verkleeft helaas...

annemiek 89
Het is mijn eigen lichaam en ik wil graag zelf beslissen hoe of wat :)

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:33

Intressant topic.

Ik ben nog niet bezig met zwanger worden enz.
Maar ik moet wel in mijn achterhoofd houden dat ik wel moet bevallen via een keizersnee.
Heb mijn bekken gebroken gehad, en er is een grote kans dat ik niet natuurlijk kan bevallen.
Denk er vaak overna, maar ik heb wel een kinderwens, dus als ik zwanger ben, dan moet het maar zo als ze het adviseren....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:35

Het is inderdaad jouw lichaam maar besef je ook dat wat jij wilt misschien juist de nóg moeilijker weg is? Dat het een beetje is niet kiezen voor een bevalling met pijn en makkelijk herstel, maar voor een pijnloze bevalling maar dan een waarschijnlijk pijnlijke en vooral lange herstelperiode met alle risico's vandien? Ik mis een beetje in hoeverre je daarbij hebt stilgestaan. Als je heel goed beseft dat KS niet iets is wat het even gemakkelijker maakt, maar dat je evengoed denkt dat gezien je medische toestand die revalidatie nog altijd beter is dan dat eventjes pijn hebben, dan is de dokter de enige die je kan vertellen of je je inderdaad zorgen moet maken bij een natuurlijke bevalling en of een keizersneden aangewezen is.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 08-11-11 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:36

Ils_K, mijn zus heeft ook haar bekken gebroken gehad, maar is wel op natuurlijke wijze bevallen. In sommige gevallen kan het wel, alleen moet je je dan ook afvragen of dat wel is wat je wilt :j

Een kind krijgen doet gewoon pijn, of het nou linksom of rechtsom is.

tantesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:36

Nou mijn ervaring mbt de keizersnede is wél heel positief, sterker nog, het enige positieve aan mijn kraamtijd. (buiten het feit dat mijn lieve kindje uiteindelijk een heerlijk, gezond kind heeft mogen worden)
Heb geen centje pijn gehad, was zo weer op de been, reed binnen een week zo'n 60 km per dag auto, litteken genas keurig enz enz. Dus alle mensen die zeggen dat een keizersnede heel naar is... dat geldt dus niet voor iedereen.

Ts, na de berichten gelezen te hebben, vrees ik dat het 'm niet gaat worden voor je, maarrrr... we hebben de ruggeprik nog!

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 12:39

Quellian: Ik was 17 toen het gebeurde, dus nog volop in de groei. maar nu 7,5 jaar later heb ik nog steeds de zelfde maat broek. Alleen mijn buik is gegroeid :o Maar qua heupen/bekken is dus niks gegroeid. Heb op mijn werk(DAP) van het jaar een foto gemaakt en zie je dat het heel lelijk is geheeld. Dus ben echt benieuwd wat ze zeggen! Ik denk namelijk zelf dat mijn bekken niet kunnen rekken.

Het heeft allebei voor en nadelen. Hoor ook overal verschillende verhalen.
Maar denk dat je niet zomaar via een keizersnee mag bevallen.