ik ben gister naar een concert van Alter Bridge en Black Stone Cherry geweest. Ik had het geluk dat ik vrij vroeg was, en dus gewoon door kon lopen naar voor. Ik stond hierdoor helemaal vooraan, maar zoals meestal het geval is, staan helaas de boxen ook helemaal vooraan. Ik had van tevoren nog gezocht naar oordopjes, maar die werden daar niet verkocht (wat ik ook niet echt verantwoord vind van de organisatie). Ik had zelf ook geen oordopjes, alleen die van mijn mp3, maar ik geloof niet dat die dat geluid echt goed tegen hadden kunnen houden.
Ik merkte bij de eerste tonen al dat het geluid ook wat harder stond dan het zou mogen staan, maargoed, dat mag de pret niet drukken. Het voelde wel alsof mijn trommelvlies er werkelijk uit geblazen werd, maarja het staat hard genoeg dus horen doe je het toch wel
Nou ga ik vaker naar concerten en ik ben "gewend" om half doof thuis te komen, met een suis in mijn oren, maar normaal is dit na een nachtje slapen wel zo goed als weg, hooguit nog dat het een beetje lam voelt, maar nu is het dus anders..Nu heb ik een veel hardere suis in m'n oren dan normaal gesproken, ook na het slapen nog, en ik hoor mijn mp3 en telefoon niet goed meer met m'n rechteroor (dat was het oor wat richting de box stond zeg maar). Nu zit ik 'gewoon' muziek te luisteren, wat uit mijn versterker op de grond komt, maar ik hoor met rechts net alsof het geluid heel zacht staat en alsof het heel mechanisch is (ik luister nu dus ook Alter Bridge dus daar is niets mechanisch aan). Ik vind het zo kei irritant want het klinkt gewoon alsof mijn muziek niet goed is terwijl ik anders onwijs geniet van deze muziek.
Daarstraks was de buurman ook aan het zagen en timmeren buiten, en dat is rechts van mij, maar dat geluid kwam bij mij rechts niet binnen, maar links, waardoor het dus leek alsof meneer de buurman in onze gang stond te zagen.
Nou vraag ik me af, is dit permanente schade, of is er een mogelijkheid dat het gewoon wat meer tijd nodig heeft om te herstellen? Ik heb verder geen piep in mijn oor, maar ik moet zeggen dat ik me daar nog licht zorgen om maak omdat normaal gesproken de piep voor mij betekent dat het wel weer goedkomt. Ik snap dat volledig horen voor mij toch niet meer weggelegd is door het aantal concerten wat ik al bezocht heb en de soort muziek die ik luister, maar ik zou het wel fijn vinden als ik uiteindelijk in elk geval niet mijn muziek hoor alsof de zanger tien kilometer onder water zit.. Dus als mijn gehoor in elk geval zo ver opknapt dat dat weggaat, dan ben ik al 'blij'
Dus, ervaringen, tips, wat dan ook.. brand los!
dat ik oordopjes moet kopen weet ik, het probleem is dat ik ze ooit wel gehad heb, maar ze kwijt ben geraakt. Ik ga eigenlijk altijd zonder gehoorbescherming naar concerten omdat ik meestal achteraan beland, en ik ging er ook vanuit dat ze daar te koop zouden zijn, want dat is wel zo netjes als je als organisatie ook al het geluid zo hard afstelt.
En hoe langer het duurt, hoe erger het dus is. Ik vind het raar dat je de verantwoordelijkheid bij de organisatie legt, jij bent namelijk zelf verantwoordelijk voor je eigen oren. Je weet dat muziek bij een concert erg hard staat en dus kun je beter van tevoren zelf oordopjes aanschaffen.
Je weet toch ruim van tevoren dat je naar een concert gaat...?