Ik moet sporten..maar hoe, en wat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Ik moet sporten..maar hoe, en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 18:14

Probleem 1: ik heb een chronische ontsteking in mijn heup waardoor ik niet langere tijd veel kan rennen. Daarnaast heb ik een afwijking in mijn rechterschouder waardoor elke vorm van turnen, of iets wat véél armkracht vereist (speerwerpen) niet mogelijk is.

Probleem 2: ik heb jarenlang karate en jiu-jitsu gedaan maar moest noodgedwongen stoppen. Ik deed wedstrijden en had behoorlijk talent. Doordat ik moest stoppen (wat een paar jaar geleden is) ben ik mijn niveau kwijtgeraakt, en ik vind het zó frustrerend om daarmee geconfronteerd te worden dat ik die sporten niet op kan/wil pakken.

Probleem 3: ik ben extreem fanatiek en zie geen enkele lol in sporten zonder wedstrijden. Stom rondjes schaatsen, wielrennen in je eentje buiten? Waarom zóu ik, wedstrijden zal ik doen! Moge duidelijk zijn dat dit niet echt de meest constructieve houding is.

Probleem 4: ik wil een sociale sport, want deel van mijn motivatie om te willen sporten is vrienden maken. Een verzorgpaardje is dus ook niet wat ik zoek.

Probleem 5: ik weet niet wat er dan overblijft...

Oftewel: welke sport heeft een sociaal aspect en is voor mij fysiek haalbaar? En hoe kan ik mezelf er toe zetten om weer te beginnen als ik zulke torenhoge verwachtingen van mezelf heb en meteen Heel Goed wil zijn, hoe zet ik mezelf daar overheen?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:16

DaniBanani schreef:
Probleem 3: ik ben extreem fanatiek en zie geen enkele lol in sporten zonder wedstrijden. Stom rondjes schaatsen, wielrennen in je eentje buiten? Waarom zóu ik, wedstrijden zal ik doen! Moge duidelijk zijn dat dit niet echt de meest constructieve houding is.

Probleem 4: ik wil een sociale sport, want deel van mijn motivatie om te willen sporten is vrienden maken. Een verzorgpaardje is dus ook niet wat ik zoek.

Ook met schaatsen en wielrennen kun je wedstrijden doen en met meerdere mensen trainen. Deze sporten kunnen uitstekend in groepsverband en dus sociaal zijn!

julio111

Re: Ik moet sporten..maar hoe, en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:17

zwemmen?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:19

Ik dacht ook aan (wedstrijd)zwemmen maar ik weet niet of dat haalbaar is met je lichamelijke klachten?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:20

Hockey omvat wel rennen, maar niet het continu rennen.
Hetzelfde voor badminton,tennis,volleybal en dansen.

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:21

nouu.. ik hockey, (wel op behoorlijk niveau) maar daar ben je , als je goed je best doet, toch behoorlijk veel aan het rennen hoor!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:22

Ik weet niet of badminton & tennis haalbaar zijn vanwege de schouder van TS maar anders zijn dat iid wel echt sporten met een hoog wedstrijdgehalte :j

Hockey ben je toch wel flink aan het rennen trouwens... of je moet altijd op doel gaan staan.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:23

zwemmen zou denk ik wel kunnen ja,
nl je beweegt alles zonder het gewicht erop.

ik heb zelf een schouder die ong 2 cm lager is dan de andere en een lichte s kronkel in mn rug daardoor en zwemmen kon ik nog wel weer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:43

Wildgirl schreef:
Hockey omvat wel rennen, maar niet het continu rennen.
Hetzelfde voor badminton,tennis,volleybal en dansen.

Hockey is, zeker het middenveld, maar ook achter wel, constant mee lopen, rennen en bewegen.. Hockey bestaat echt voor 90% uit rennen dus dat lijkt me dan niet de ideale sport voor TS. Doel wordt ook onderschat trouwens, juist als je snel last hebt van je schouder NIET gaan keepen bij hockey. Zelfs als keeper geraak je gemakkelijk geblesseerd en het is een stuk sportiever dan je denkt.. Het is echt een contact sport en je moet ook slidings maken e.d., krijgt vliegende sticks tegen je aan, mensen die over je heen vallen..

Badminton of dansen inderdaad?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 21:52

Zwemmen kan ik wel maar echt wedstrijdzwemmen gaat niet, verwacht ik - te veel belasting op m'n schouder. En moet zeggen dat ik dat ook niet de allerleukste sport vind.

Sporten als voetbal, hockey, etc., gaan inderdaad niet. Is écht teveel lopen en rennen. Beachvolleybal kan ik wel en vind ik ook leuk, maar dat zit hier niet in de buurt, en zaalvolleybal spreekt me minder aan.

Overigens moet het niet per sé wedstrijdgericht zijn; deel van mijn probleem is juist dat het bij mij alleen om de prestaties draait, en niet gewoon om de lol. En daar wil ik vanaf..

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:56

Maar zou je die prestatiedrang niet kunnen omzetten? Dus niet per se wedstrijden, maar doelen voor jezelf - bijv als je zou gaan wielrennen (ik noem maar wat) bouw je ook op, dus telkens meer/sneller, dan heb je toch een zekere competitie maar dan met jezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 22:18

julio111 schreef:
nouu.. ik [sport], (wel op behoorlijk niveau) maar daar ben je , als je goed je best doet, toch behoorlijk veel aan het rennen hoor!

Zeker als midden-mid :=
Ik denk dan zwemmen? Of badmintonnen!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 23:55

Fiffill, zoiets zou goed voor me zijn ja. Nu heeft wielrennen 't probleem dat je meteen zo'n fiets moet kopen en niet goed kan uitproberen of het bij je past, dat vind ik wel jammer. Er zit een baanwielercentrum hier vlakbij maar gewoon een proefles kan daar volgens mij niet echt..

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 00:45

Baanwielrennen is niet echt te vergelijken met wielrennen. Zit er geen wielervereniging in de buurt waar je een fiets kunt lenen/huren? (mijn vereniging biedt mensen de mogelijkheid om een fiets te huren om te kijken of ze het leuk vinden)

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 13:39

Handbal? Klimmen? hm.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 14:16

Paardrijden :D

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 17:36

antje_vip schreef:
Paardrijden :D

:j :D

En misschien gewoon de sportschool, kan je verschillende apparaten gebruiken. En zelf kijken welke je wel en niet kan/wil doen. :)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:38

Body pump, krachttraining in groepsverband op keistoere coole muziek! Het enige wat ik niet kan aftikken in je lijstje is wedstrijdverband. Maar je kunt jezelf wel uitdagen natuurlijk!!

Het is een heerlijke sport waar je echt even je ei kwijt kunt en even heerlijk kunt knallen! Wij hebben twee keer in de week een redelijk vaste groep die enorm gezellig is en waarbij er een hele ontspannen leuke sfeer heerst!

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik kan me heel goed voorstellen dat je toch iets wilt doen maar dat je lichaam je beperkt in sommige sporten.

Kop op en er is vast iets waar je lekker uit je dak kunt gaan!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:43

Yoga, om te leren loslaten en niet meteen bloedfanatiek en zonder rekening te houden met eigen beperkingen en daarna kan je rustig een sport kiezen om voor jezelf recreatief te doen ;)

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:48

Evelijn schreef:
Yoga, om te leren loslaten en niet meteen bloedfanatiek en zonder rekening te houden met eigen beperkingen en daarna kan je rustig een sport kiezen om voor jezelf recreatief te doen ;)

Oh das ook een goeie!! Reken maar dat het behoorlijk zwaar is en toch echt heel lekker ontspannend!

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:48

Zumba!

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 21:52

Zumba, Yoga, Streetdance (kan ook op wedstrijd niveau) (Jazz)ballet...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 04:18

Toevallig niet iemand die samen met jou zou willen fitnessen/sportschool willen bezoeken?

Dat kan fanatiek, is bijzonder duidelijk meetbaar (vooruitgang zichtbaar!), duidelijk aan te passen aan jouw capaciteiten, groepslessen bieden gezelligheid en op ieder niveau in te stappen. Je hebt niet veel nodig, je hoeft geen grote investeringen te doen. :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 10:59

Even reageren. :)

Paardrijden is niet 'handig' - manege is te duur (en na een eigen paard gehad te hebben vind ik dat ook niet leuk meer), en verzorgpaard biedt nauwelijks sociaal contact.

Yoga zou ik graag willen maar ik heb hypermobiliteit (vandaar die schouder) en dan is dat echt heel slecht.

Ik ken bijna niemand hier, dus helaas ook niemand met wie ik samen kan sporten, dat zou ik wel graag willen anders. Want zumba of body pump enzo zou ik denk ik best kunnen en leuk vinden.

Ik ben ook gewoon te perfectionistisch, stel hoge eisen aan mezelf waardoor ergens mee beginnen eigenlijk niet eens leuk meer is, want ik moet het meteen goed kunnen enzo.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:54

Het sociaal contact bij een verzorgpaard ligt denk ik heel erg aan waar dat paard zou staan.