Ervaring met schouder uit de kom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

happyhorse

Ervaring met schouder uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 12:45

Vorige week zaterdag nacht om half 2 ben ik van de fiets gevallen.
Me arm kon ik amper meer bewegen na de val, ik schreeuwde het echt uit van de pijn.
Met het vermoeden dat me spieren flink gekneusd waren, heb ik een poging gedaan om te gaan slapen.

Dit ging natuurlijk niet, en heb echt de boel bij elkaar geschreeuwd als ik probeerde te bewegen.
Om 7uur toch maar de huisartsenpost gebeld, daar kon ik gelukkig om 8.00 al terecht.
Die keek me aan, en verwees me gelijk door naar de eerste hulp.
Bij de eerste hulp nog een tijd moeten wachten. En toen gingen ze foto's maken.
Zoals ze verwachte was me schouder heel erg uit de kom.
Het bot zat 20cm verwijdert van de kom.

Ik kreeg een spuit in me arm. En een man begon baan me arm te trekken.
Een tweede man aan me schouder met een laken. En een derde man leunde op me.

Ik schreeuwde het uit van de pijn, maar ze kregen hem er niet terug erin.
Toen moest ik weer wachten op de arnesasist? die ging me een narcose geven.

Toen ik onder narcose lag hebben ze met veel man, aan me arm lopen trekken.
En is me schouder gelukkig weer in de kom geschoten.

Nu moet ik minimaal week lang dag en nacht met een mitella lopen.
En mag ik me arm absoluut niet bewegen. Dit gaat ook niet.
Doet nog best veel pijn, en ik slaap hierdoor ook bijna niet.

De komende weken mag ik ook niet gaan werken.
Aanstaande maandag moet ik terug naar het ziekenhuis voor controle.

Nu ben benieuwd of hier meer mensen zijn, wie dit hebben meegemaakt.
En hoelang het heeft geduurd voordat ze alles weer konden???

Anoniem

Re: Ervaring met schouder uit de kom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:58

Een vriendin van me heeft haar schouder uit de kom gehad, een jaar of 4 a 5 geleden. Ze heeft nog altijd niet haar volledige functionaliteit in haar schouder terug.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:00

Ik heb het een paar jaar geleden gehad, ook idd net als jij was het heel erg moeilijk hem terug te krijgen, bij mij was ie aan de bovenkant eruit, dat schijnt nog erger te zijn als aan de achterkant.

Alles was kapot in mijn schouder, z edachten dat het niet goed zou komen. Toch met veel geduld, en uiteindelijk met behulp van een osteopaat, is hij weer vrijwel helemaal functioneel, soms nog wat pijn maar meer ook niet.

Zorg dat je op tijd met oefeningen begint,mijne was ook nog frozen geraakt van de mitellarust

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:00

ik heb vorig jaar mijn schouder uit de kom gehad, maar daarbij ook het bot gebroken,(voor het hele lange verhaal link naar topic staat in mijn profiel)
maar goed heeft erg lang geduurd,en heb nog last.maar dat komt meer door de frozen schoulder die niet helemaal meer overgaat.

Edit: [MW] gecompliceerde schouderbreuk,nog mensen met ervaringen?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:06

Wat CM_ zegt inderdaad, niet te veel/lang rust houden!
Het blijft helaas een gevoelige plek. Het is zeer gevoelig om makkelijker weer uit de kom te raken.
Osteopaat ken ik betere ervaring van dan van fysio!
In het ieder geval sterkte ermee!

luijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:08

yep ook ervaring helaas
ergste pijn ooit en een trut van een zuster die mijn arm wel ff omhoog trok om te kijken of t echt niet verder kon..
foto's was slecht te zien door vocht achteraf alles afgescheurd en scheur in mijn bod..
en mocht 6 weken niks doen en tillen met die arm kon niet ook
heb 1,5 jaar nog pijn gehad en kon mijn arm niet meer boven mijn schouder krijgen
ben toen naar osteopaat gegaan en die heeft me van de pijn afgeholpen en arm weer functioneler gemaakt
blijft wel zwakke plek als ik t druk heb of ziek ben doet t daar t eerste zeer en ook met vallen enzo
dus echt zoek een goede osteopaat scheelt hoop pijn...
had ook fysio enzo daarvoor gehad maar die hebben t alleen maar erger gemaakt tot shock therapie aan toe verschrikkelijk
sterkte en beterschap iig

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:13

Ik heb 1 mei mijn paard bovenop me gehad. En ook me schouder uit de kom gehad, pees gescheurd. Deuk in me schouderkop en me schouderkom is krom.. Daarnaast ook nog eens een frozen shoulder gekregen door de mitella rust. Ben nu nog steeds herstellende. En voor mij is de vraag of ik geopereerd moet worden ja of nee..

Probeer zop snel mogelijk met behulp van een fysio aan oefeningentjes te beginnen zodat je de beweging er weer snel in krijgt. Want als die frozen raakt ben je langer van huis.. Pijnstillers deden hier zijn werk niet en probeerde ook een beetje zittend te slapen.. Omdat liggend helemaal niet wilde..

Ik heb tevens een super fysio die me nu al echt een heel eind op weg heeft geholpen. Ondanks de pijn die die me gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Deeday op 04-11-11 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:13

Mijn vriend heeft al vijf keer zijn schouder uit de kom gehad.
Na de derde keer is hij geopereerd, zijn banden zijn strakker gezet. Helaas is het hierna alweer twee keer gebeurd, afgelopen zomer op vakantie voor de laatste keer.

Door rust blijft het stijf en hij voelt juist verbetering als hij hem wel beweegt. Helemaal in het water was het een goed gevoel. Fysiotherapie had naar zijn idee weinig zin, hij traint wel zijn spieren d.m.v. oefeningen bij de sportschool.

Zijn schouder blijft altijd zwak en nu is het zelf nog vaak pijnlijk terwijl begin augustus de laatste keer was.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 18:59

Verbazend dat je er mee hebt geprobeerd te slapen, ik vond het echt vreselijk pijnlijk!
Het blijft ook een zwakke plek, bij een verkeerde beweging voelt het soms nog steeds alsof hij er weer uit wil schieten, terwijl het zeker vier jaar geleden is.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 19:27

Het deed ook vreselijk veel pijn,
en in het ziekenhuis snappen ze ook niet dat ik het zo lang heb kunnen volhouden.

Ben benieuwd als maandag naar ziekenhuis ga of oefeningen krijg.
Vind maar niks om steeds in 1 houding te houden.
Ben er echt bang voor dat heel lang gaat duren voordat het beter is.
Brrr nieste toenstraks en dat voelde echt niet fijn in me schouder.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 22:00

Ik heb destijds op de bank geslapen, met mijn slechte schouder boven, en dus zo tegen de leuning aan, dat ik niet kon draaien in mijn slaap.
Idd snel aan oefeningen beginnen zoals ik al eerder zei,en de osteo heeft mij uiteindelijk ook geholpen, de fysio en de orthopeed hadden mijn schouder opgegeven, wen er maar aan werd gezegd door de orthopeed..

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 01:52

Doordat ik hypermobiele gewrichten heb, heb ik ook bij mijn schouder dat deze bij een ruk al uit de kom kan schieten. Bij mij is alleen het verschil dat hij (gelukkig) meteen weer terugschiet.
Heb het nu twee keer gehad. Een jaar of 4 geleden toen ik viel geloof ik en een paar weken terug. Ik liep met een paard aan de hand, paard schiet met een vaart omhoog, trekt mijn arm dus mee, voel mijn schouder uit de kom schieten, paard trekt arm weer mee terug en hij schiet weer terug. Verschrikkelijk gevoel, maar even later gaat het wel weer. Het blijft wel een gevoelige plek.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:53

Mijn elleboog lag er uit, na veel trekken duwen enz hoorde ik klik, poeh wat een opluchting was dat.Ik heb 2 en halve week in het gips gezeten.Met een elleboog gaat dat nog,in Zwiterland gaven ze vroeger een gips corcet als je schouder er uit was geweest.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 18:16

@ miss_djs: dat klinkt niet fijn, had je er daarna geen last meer van?

Vandaag terug naar ziekenhuis geweest voor controle.
Pfff na 1uur wachten was eindelijk aan de beurt.
Maar kon me arm nog niet voldoende bewegen. Dus er moest een echo genomen worden.
Dat deed flink pijn omdat ze met de scanner op me schouder zaten te duwen.
Maar gelukkig is er niks met me bicep en andere pees? en hoef ik niet geopereerd te worden. :)
Wel zit er een flinke bloeding, die ervoor zorgt dat ik er nog veel pijn aan heb.
Over 2 weken terug naar het ziekenhuis. En mag nu rustig aan beetje me arm beetje bewegen.
Maar absoluut niet omhoog! De mitella moet nog om houden dag en nacht.
Ze denken dat over 2 maanden alles weer kan :( ben nu echt flink aan het balen.........

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:20

Ik heb hem zelf ook uit de kom gehad en ik kan na een 4 weken weer alles fatsoenlijk.
wel merk ik dat die schouder niet meer zo flexibel is als die andere maar voor de rest geen last

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:26

Ik heb precies vorige week mijn schouder voor de 4e x uit de kom gehad.. Moet officieel de mitella nog een week om hebben, maar heb um nu als ik thuis ben af en toe ook af. Ik moet volgende week terug op controle bij de huisarts en een afspraak maken bij een orthopeed (geloof ik :+ ). Ze hebben bij mij nu al over een operatie aangezien het bij mij nu behoorlijk ver opgerekt is dat ie er veel té makkelijk uit gaat..
Als het eenmaal is gebeurt is je schouder opgerekt en gaat het steeds makkelijker.

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 17:02

Ziekenhuis belde vandaag opeens.
Ze hebben gisterenavond overlegd de arts en de radioloog,
En ze vertrouwen het niet helemaal.
Ze willen zekerheid hebben over mijn spieren en pezen, omdat ik nog zo jong ben,

Nu moet morgen een mri scan laten maken...
En de uitslag ervan krijg volgende week ;(

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:47

Nou wees blij dat jouw ziekenhuis zo snel stappen onder neemt! Mijn ziekenhuis deed helemaal geen moeite.. begin mei gebeurt en eind Juli wisten ze pas wat er echt aan de hand is...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 18:57

Bij mij was ie uit de kom nadat m'n paard me omver had gebutst in de bak. Viel plat achterover in het zand. Nooit gedacht dat je dan je schouder uit de kom kon krijgen. Ik lag op de grond en kon mn arm niet bij me krijgen. Iemand m'n arm op m'n buik laten leggen maar dat voelde niet goed. Dus weer ernaast. Opgekrabbeld. Toen zei een stalgenoot dat ze het niet vertrouwde en die voelde en zei dat ik beter even langs de EH kon gaan. :=
Heeft zo'n 8 weken geduurd voor ik het meeste weer gewoon normaal kon.
Ruim een jaar later wou ik een paard binnenzetten. had m alleen aan het halster vast. Opeens schrok ie en trok ie naar achter/boven. Ik probeerde vast te houden. Maar moest opeens echt loslaten. Toen wist ik het eigenlijk al. Helaas, weer er uit.
Heb de 2e keer wat sneller de mitella afgedaan tussendoor. En was die keer ook sneller weer aan het werk. Maar of dat daar door kwam weet ik niet.
Sterkte!!

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 22:31

Ze willen iig wel kijken wat er aan de hand is en of ze er misschien iets aan kunnen doen :).
Ik moet volgende week donderdag naar de huisarts, ben benieuwd wat ze dan zeggen. Vorige keer hebben ze met fysiotherapie geprobeerd (vanuit het ziekenhuis), maar mijn huisarts zei dit keer al meteen dat dat niet werkte..

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 13:30

@ stunning: ben ook benieuwd wat ze zeggen. maar al 4x uit de kom lijkt me vrij pijnlijk.

Kom net uit het ziekenhuis voor de MRI scan.
Ik moest daar gaan liggen op het bed, en voordat wist trok zon vrouw keihard aan me arm.
Die wist niet dat ik een mitella liep, dus verging echt even van de pijn.

De scan zelf vond ik echt eng. Was echt een krappe ruimte,
en nog niet te praten over de herrie.
Maar ben blij dat het is gebeurd, en hoor volgende week de uitslag.

Ik ga volgende week ook weer proberen te werken arbeidstherapeutisch.
Zodat er niet te lang uitblijf. Eens kijken of ik dat ga volhouden.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:11

Ja is ook behoorlijk pijnlijk ;(. Ik duwde een paard een klein beetje terug en hij ging nog niet eens terug, kun je nagaan hoe hard (dus niet) ik duwde en toen was ie er al uit..

Waarom trok die vrouw ineens aan je arm? Wat raar, je trekt toch niet zomaar aan iemands arm? :=
Lijkt me ook wel eng hoor, zo'n MRI scan. Maar als er daardoor wat duidelijkheid uit komt is het het wel waard..
Ben benieuwd naar je uitslag!

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:22

Ik heb ook hypermobiele gewrichten. Mijn schouder ging ook bij de simpelste bewegingen uit de kom, waarna ik m er zelf ook weer zo in kon floepen. Erg pijnlijk, maar raakte er zo aan gewent, dat de pijn op een gegeven moment te doen was. Totdat hij weer uit de kom ging, en hem er zelf dus niet meer in kreeg ;( . Bij de ehbo schouder weer terug gezet, men! wat deed dat zeer!
Daarna dus mri gehad, en de hele boel was dus behoorlijk beschadigd. ben er aan geopereerd. Maar t blijft een vervelende arm!
Laatst bijgewerkt door KenJeMe op 10-11-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:23

Heb je er nog steeds last van na de operatie dat ie er eruit gaat?

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 14:25

Neee, dat gelukkig niet. Maar voel wel (ben 5 jaar geleden geopereed) dat mn schouder toch weer wat, 'losser' word ;(