opeens eigen bijdrage betalen aan gemeente

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

appiesjappie

opeens eigen bijdrage betalen aan gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 21:22

Ik rij nu ongeveer anderhalf jaar op mijn scootmobiel.Die heb ik toen gekregen via het WMO. Ik heb er nog nooit voor hoeven te betalen. Afgelopen donderdag kreeg ik opeens een brief in de brievenbus van de gemeente. ik mag er een eigen bijdrage voor gaan betalen die tusse nde 17,95 en de 54 euro is voor mijn scootmobiel. Het word berekend op de lonen van de inwonende mensen. Dus woon tje broer zus, oom tante oma weet ik veel in jou huis dan word het daar ook op berekend. Mijn vriend en ik werken bijna fulltime dus reken maar uit ik kan ongeveer de volle mep gaan betalen. Dus 54 euro per 4 weken. Uitrekend meer dan 600 euro per jaar. Ik snap dat je moet betalen voor iets dat je huurt maar begin dan met 10 euro. Ik snap dat de mensen die altijd de service geven ook betaald moet worden maar opeens 54 euro!!! En de scootmobiel zal nooit van mijzelf worden want je moet er wel 7 tot 9 jaar voor gaan betalen. Tegen die tijd dan is deze scootmobiel echt wel stuk. Maar goed je mag hem ook overkopen maar nergens staat vermeld, hoe duru deze scootmobiel dan mag zijn en of je hem op afbetaling kunt kopen. Dus ik de gemeente gebeld om te vragen hoeveel het mij gaat kosten als ik hem over neem. DAt konden zij mij niet vertellen!!! Maar hoe kan ik dan een keuze maken voor 17 november!!! Ze moest lachen ja die vraag had ze eerder gehad. Moest ik maar gewoon aankruisen dat ik overweeg om hem over te nemen. Ja en dan?? Dan zit ik er aan vast dat ik hem over neem???? of kan ik er dan nog vanaf? Nou daar kreeg ik geen fatsoenlijk antwoord op!!! Nou dat schiet lekker op!!!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 21:42

Voor 54 euro huur per maand zou ik er gewoon zelf een kopen. Ze zijn er al vanaf 950 euro . (Sterker nog ze zijn er al vanaf 399 maar ik weet niet wat voor een kwaliteit je kan verwachten).
1 jaar huur is al 650 euro per jaar, dus met 2 jaar heb je het er al uit.

Overigens vind ik het niet onredelijk dat je ervoor moet betalen hoor.

Anoniem

Re: opeens eigen bijdrage betalen aan gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 01:56

Maar aan de andere kant Focussed, als je scootmobiel van de gemeente gejat wordt (en ja, dat worden die dingen) dan klop je aan bij het loket en vraag je een nieuwe, als je eigen gejat wordt is dat wel erg zuur.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:58

Ja tuurlijk is dat wel zo. Alleen zou ik uit principe niet zoveel huur willen betalen haha. Alhoewel we werden niet wat voor een scootmobiel de TS heeft. Heeft ze er een van 4000 euro dan is de huur meer op z'n plaats dan als hij 1000 is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 08:58

Werden moet weten zijn :))

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:09

Als je een goede verzekering afsluit zijn ze ook verzekerd tegen diefstal hoor.
Ik heb begin dit jaar een retro scooter aangeschafd, heb er ook een verzkering bij gedaan, voor nog geen
€ 100 per jaar ben je goed verzekerd.
Ik zou de gemeente schriftelijk aanschrijven en in je brief alle vragen stellen en er goed in vermelden dat je eerst antwoord wilt hebben voordat je een beslissing kunt nemen, vraag wel even om een bevestiging van ontvangst van je brief. Of eventueel mailen als je een goed e-mail adres weet van de juiste persoon.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:59

Eigen bijdrage van scootmobiel en traplift gaan via CAK.
Elke maand krijg je een factuur. Je betaald 39 periodes.
Er is een maximaal bedrag wat je moet betalen, vaak betaal je dat niet.
Je scoot is verzekerd.
Eigen bijdrage geef ik door aan mijn accountant voor bij de belastingaangifte.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:00

De gemeente mag je maar maximaal 3 jaar ( 38 perioden) een eigen bijdrage laten betalen voor een voorziening, dus dat je 7, 8 jaar moet gaan betalen is niet waar.
In de kosten die de gemeente betaald is het zo dat wanneer de scoot aan vervanging toe is je gewoon een nieuwe scoot krijgt en ook de service en de verzekering die er bij zit, zit bij dat maandelijks bedrag in.
Mocht je je eigen bijdrage willen weten dan moet je even bellen met het CAK, de gemeente berekend de eigen bijdrages namelijk niet.

Als het goed is moet er in je beschikking staan dat je een eigen bijdrage voor de voorziening moet betalen. Vaak sturen ze ook een boekje van het CAK mee.

Het kan zijn dat de verordening is aan gepast wegens de bezuinigingen dat je daarom een eigen bijdrage moet gaan betalen. Veel gemeenten moeten namelijk ook bezuinigen op de WMO. Bij ons in de gemeente zijn dit jaar de fin. tegemoetkoming afgeschaft en moeten er leges worden betaald voor een GPK

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 10:33

even gauw een ractie. Maar in het boekje staat echt 7 tot 9 jaar!! ik heb het nog nagelezen en nagevraagd!

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 10:52

welke gemeente woon je eigenlijk?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:11

pb

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 13:25

De eigen bijdrage is per gemeente verschillend, maar je kan inderdaad met het CAK bellen om te vragen wat het CAK je maximaal in rekening mag brengen. In de meeste gevallen loopt dit namelijk inderdaad via het CAK. Tenzij je een netto pgb hebt (scootmobiel wordt met een pgb betaald) dan houdt de gemeente de eigen bijdrage in.

Als ik jou was zou ik gewoon even contact zoeken met het CAK, deze kunnen je een hoop vertellen. (ik werk er ;))

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-11 18:16

haha ok maar het maximale bedrag staat wel in het boekje en dat is 54 euro

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 16:37

deflin schreef:
De gemeente mag je maar maximaal 3 jaar ( 38 perioden) een eigen bijdrage laten betalen voor een voorziening, dus dat je 7, 8 jaar moet gaan betalen is niet waar.

Dit klopt niet. Als je een voorziening in bruikleen hebt waar de gemeente huur voor betaald, betaal je als gebruiker daarvoor gedurende de hele bruikleenperiode eigen bijdrage. Dat kan dus veel langer zijn dan enkele jaren. Bij een voorziening waarvoor de gemeente eenmalig betaalt zit er inderdaad een maximale periode dat je EB moet betalen aan vast. Volgens mij is dat maximaal 99 perioden (/13 is ruim 7 jaar). Tenzij er iets anders in de verordening van de gemeente staat.

Vaak wordt de EB geind door het CAK, maar ik vraag me af of dat in geval van TS ook zo is, aangezien er bij haar ook een mogelijkheid is om de scootmobiel over te kopen? Ik denk zomaar dat de gemeente van TS zelf een constructie heeft bedacht voor het innen van de eigen bijdrage.

appiesjappie schreef:
Het word berekend op de lonen van de inwonende mensen. Dus woon tje broer zus, oom tante oma weet ik veel in jou huis dan word het daar ook op berekend.

De eigen bijdrage van het CAK wordt berekend over het verzamelinkomen van een leefeenheid van de aanvrager. Het inkomen van een echtgenoot/partner wordt daarin inderdaad meegerekend. Het inkomen van andere huisgenoten (tante, broertje, etc) wordt dus niet in de berekening meegenomen.

appiesjappie schreef:
haha ok maar het maximale bedrag staat wel in het boekje en dat is 54 euro

Dat komt waarschijnlijk omdat je nooit meer EB gaat betalen dan het bedrag dat de gemeente aan huur betaalt voor de scootmobiel. In jouw geval zal de scootmobiel niet (veel) duurder zijn dan 54 euro per maand.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:51

het staat er echt in ik zal het over typen want niemand geloofd mij:
De hoogte van de eigen bijdrage is niet alleen afhankelijk van uw eigen inkomen. Het is ook afhankelijk van het inkomen van andere personen waarmee u een gezamenlijke huishouding voert. bijvoorbeeld met u met uw partner of echtgenoot . Maar ook met u met een broeer, zus,tante , oom, nicht , neef , vriend, vriendin, enzovoort.

en dit heb ik echt niet zelf bedacht. Want zulke nette zinnen kan ik echt niet zelf bedenken.

Ik heb de eigen bijdrage berekend en ik kom er over heen en 54 euro is het maximale bedrag. Kom je over het maximale bedrag uit tijdens de berekening moet je dus het maximale betalen de 54 euro

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 18:55

Er is ook nog een kopje hoe lang betaalt u de eigen bijdrage
Het hangt van de soort voorziening hoelang u eigen bijdrage moet betalen. een overzicht daarvan vindt u ook in de onderstaande tabellen

Bijvoorbeeld voor hulp bij het huishouden lopen de kosten door zolang u de hulp ontvang. Bij woningaanpassingen lopen de kosten maximaal 39 periode door ( 3jaar). En bij bijvoorbeeld een scootmobiel maximaal 91 perioden (7jaar).Als de voorzieningen vervangen worden, begint de telling weer opnieuw.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:10

Dat klopt figaro, had haar al het wets artikel VIA pb gestuurd. Wij waren er alleen van overtuigd dat we maar voor max 3 jaar eb mochten vragen. Maar bij navraag bleek dit niet zo te zijn. En idd elke gemeente heeft haar eigen beleid die van ons dus 3 jaar ;) en het klopt ook dat de gemeente niet mag verdienen. Het ligt er dus ook aan wat de gemeente móet betalen voor de huur van de scoot dus de max. Eb is daar ook van af hankelijk. Alhoewel de meeste scoots wel boven de 50 euro aan huur kosten.

Bazinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 19:14

Het geld is op. Ik merk het aan mijn hulpbehoevende schoonmoeder.
Vroeger kreeg je alle aanpassingen gewoon en werden ze netjes gemonteerd, nu moet jezelf alles kopen en monteren, bv. beugels voor de toilet etcetc.
Ook scootmobiel moetje of kopen hier of huren en dan kan het zijn dat je een 2e hands scooter krijgt.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:15

het is allemaal heel krom van gratis naar 54 euro maar ik ben al met mijn vriend aan het rond kijken naar verschillende scootmobiels en zelfs in de bedrijven zit weer verschil!!!! Ik ben in hardenberg geweest bij een scootmobiel bedrijf waar ze 4900 voor een nieuwe scootmobiel vroegen die 17 km per uur ging en later waren we bij een ander bedrijf waar ze 2000 euro vroegen voor een nieuwe die 17km per uur kon en ook nog een 2de handse 2 jaar oud die 1900 euro kost en 20 km per uur gaat. Bij gemeente hoogeveen krijg je normaal gesproken ook een 2dehands maar ik had geluk dat de scootmobiel voorraad op was en dat ik een nieuwe kreeg

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-11 19:48

pff daar schiet je ook niks mee op het is echt belachelijk jaer word naar het inkomen gekeken maar niet naar wat de uitgaven zijn!! Stel je hebt een huis gekocht de hypotheek word ook naar je inkomen berekend. en de zorg word ook alleen maar duurder. en alsje dan al een handicap hebt dan kan je het ook niet met een basispakket doen want je bent meer fysio nodig of vergoeding voor medicijnen

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:32

appiesjappie schreef:
het staat er echt in ik zal het over typen want niemand geloofd mij:
De hoogte van de eigen bijdrage is niet alleen afhankelijk van uw eigen inkomen. Het is ook afhankelijk van het inkomen van andere personen waarmee u een gezamenlijke huishouding voert. bijvoorbeeld met u met uw partner of echtgenoot . Maar ook met u met een broeer, zus,tante , oom, nicht , neef , vriend, vriendin, enzovoort.

Appie, ik geloof je hoor ;) Maar dan laat jouw gemeente de EB waarschijnlijk niet door het CAK innen, maar doet de gemeente dit zelf en hebben ze daar eigen spelregels voor bedacht. Of dat allemaal mag, daar heb ik dan mijn vraagtekens bij.. Maar in jouw geval maakt dat geen verschil, het inkomen van een partner wordt altijd meegenomen.

deflin schreef:
Alhoewel de meeste scoots wel boven de 50 euro aan huur kosten.

Dat klopt. De 54 euro die TS zou moeten betalen is nog relatief weinig. De meeste scootmobielen zijn hier rond de 70-100 euro per maand, met uitschieters naar 150 of zelf 350 euro per maand..

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:37

Mijn moeder heeft haar scootmobiel deze week laten ophalen nadat ze een eigen bijdrage van 330 euro per maand moet betalen voor de huur van dat ding :(

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:39

RoMaReToFel schreef:
Het geld is op. Ik merk het aan mijn hulpbehoevende schoonmoeder.
Vroeger kreeg je alle aanpassingen gewoon en werden ze netjes gemonteerd, nu moet jezelf alles kopen en monteren, bv. beugels voor de toilet etcetc.
Ook scootmobiel moetje of kopen hier of huren en dan kan het zijn dat je een 2e hands scooter krijgt.

Er moet bezuinigd worden dat klopt. Ik vind het persoonlijk ook niet meer dan logisch dat niet alles meer gratis is, maar dat mensen zelf moeten bijdragen in zorg en hulpmiddelen. Dat iemand nu zelf moet zorgen voor (relatief) kleine aanpassingen vind ik ook niet meer dan normaal, gelukkig betaalt iemand veel minder dan de gemeente voor het aan de muur schroeven van een wandbeugel. Als je voor een paar tientjes een beugel bij de Gamma haalt en die aan de muur laat schroeven door een familielid of handige buurman kost dat minder dan dat de gemeente (gemeenschap) een beugel moet kopen en laat monteren door een erkend bedrijf (inclusief manuren en voorrijkosten).

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:41

amies100 schreef:
Mijn moeder heeft haar scootmobiel deze week laten ophalen nadat ze een eigen bijdrage van 330 euro per maand moet betalen voor de huur van dat ding :(

Dan heeft je moeder een aardig (verzamel)inkomen waardoor ze waarschijnlijk zelf in staat is een scootmobiel aan te schaffen?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 12:47

Figaro schreef:
amies100 schreef:

Dan heeft je moeder een aardig (verzamel)inkomen waardoor ze waarschijnlijk zelf in staat is een scootmobiel aan te schaffen?

Er wordt uitgegaan van het salaris van 2009, inderdaad toen was mijn moeder nog niet invalide en had ze nog een volledig salaris.
Zo zie je maar weer... hard werken wordt niet beloond