rij-examen kan niet doorgaan door spanning..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

rij-examen kan niet doorgaan door spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:20

Hoi bokkers,

ik weet niet of het hier goed staat maar misschien hebben jullie tips voor mij...

Ik ben op mijn verjaardag in mei begonnen met autorijden. Mijn rijschool was vanaf les 1 al lyrisch over mij: mijn voertuigbeheersing was vanaf het begin heel goed, en al snel schakelde ik automatisch alsof ik nog nooit anders had gedaan. Toen het kijken erbij kwam was het even moeilijk en kreeg ik een flinke terugval, maar dit is allemaal goedgekomen en mijn rijschool was nog steeds enthousiast. Ik kon dan ook na 25 lessen zou ik op 10 oktober mijn tussentijdse toets doen. Met deze toets begon het gedonder: de rit was één grote black-out. Wegrijden in de verkeerde versnelling, afslaan, slecht kijken, niet besluitvaardig, alle zooi kwam ik tegen. De bijzondere verrichtingen waren bagger, ik kreeg geen vrijstelling hiervan. En dit allemaal door de spanning. Mijn instructeur was stomverbaasd, maar mijn datum stond vast: 7 november zou ik afrijden.

De week na mijn toets had ik les van een andere instructeur omdat mijn eigen op vakantie was. In deze les merkte ik al dat ik niet helemaal mezelf was, maar het gaat soms wel eens een les minder dus ik maakte me er niet druk om.

Tot vandaag: alle horrorfouten die ik op de toets had gemaakt kwamen weer terug. Ik heb een ontzettend slechte les gehad, het huilen stond me nader dan het lachen. Ik was mezelf kwijt, alleen maar omdat ik bij alles wat ik deed moest denken aan het examen. Ik was zo verschrikkelijk zenuwachtig en voelde zo'n grote druk op me dat ik niet meer kon autorijden. Mijn instructeur vroeg aan het einde van de les voorzichtig wat ik er zelf van vond, en ik heb aangegeven niet af te willen rijden als het zo ging. Hij was blij dat ik het zelf zei, want hij was zelf ook een beetje bang voor wat er zou gebeuren. Als ik 7 november zou zakken zou mijn zelfvertrouwen helemaal weg zijn en konden we vanaf de basis opnieuw beginnen. Zodra we besloten hadden dat mijn examen niet door zou gaan ging ik weer rijden zoals ik altijd rijd. De druk was er vanaf, en ik was weer op examen niveau.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee? Ik voel me echt machteloos, ik kan het gewoon maar met die spanning komt het er niet uit. Zodra de druk eraf is gaat het weer goed. Is er iemand die hier een oplossing voor heeft gevonden die bij hem of haarzelf werkt? Want ik weet echt even niet hoe ik dit aan moet gaan pakken, ik zal toch ooit moeten gaan afrijden...

Anoniem

Re: rij-examen kan niet doorgaan door spanning..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:29

Oei, lastig! Heb je wel eens iets als valeriaan geprobeerd om je rustig te houden? Ik had ook nogal last van zenuwen, heb valeriaan ingenomen... het beïnvloedt je rijvaardigheid niet, maar ik was de kalmheid zelve, en in één keer geslaagd!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:30

pff, moeilijk, heb je hier in andere toetssituaties ook last van? Het klinkt als een hele hevige vorm van faalangst en ik denk dat je daar het beste professionele hulp bij kunt halen.

Ik heb ook faalangst gehad, in zodanige mate dat ik geen toetsen meer kon maken op school omdat ik in paniek raakte. Ik heb daarvoor enkele maanden therapie gehad en ben daar grotendeels vanaf gekomen. Heb daarna ook afgereden en had gelukkig een instructeur die er goed rekening mee kon houden, maar het is heel erg lasig..

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:38

Wat vervelend zeg!
Er zijn speciale faalangst afrij examens. Hierbij krijg je langer de tijd. :) Wellicht is dat iets voor je?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:40

Ik heb waarschijnlijk wel faalangst ja..
Ik heb in de 5e klas van de middelbare faalangsttraining gevolgd omdat ik alleen nog maar voldoendes haalde terwijl ik de stof beheerste en bijles had etc., en examenstress was ook overduidelijk aanwezig. Gelukkig heeft mijn instructeur me wel goed door en wilde hij met alle liefde het examen voor me verzetten, maar ik baal echt dat het niet gewoon gelijk kan..

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:41

milatje schreef:
Wat vervelend zeg!
Er zijn speciale faalangst afrij examens. Hierbij krijg je langer de tijd. :) Wellicht is dat iets voor je?

Ja daar zat ik net over te lezen, zit tegelijk een beetje te googlen :P
Ik ga dat eens vragen aan mijn instructeur.

Valeriaan ben ik trouwens bekend mee, dat heb ik een keer gebruikt in de toetsweek op school en ben er een beetje suf van geweest toen. Ik durf het dus eigenlijk niet zo goed in te nemen..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:44

de huisarts heeft overigens ook tabletjes die je niet suf maken. Mijn huisarts vertelde dat hij ze ook voorschreef voor rij-examens :)

Ayla_Auriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:45

Dat is best vervelend. Er zijn tegenwoordig ook speciale examinatoren voor mensen met faalangst. Dan duurt het examen ook veel langer en hebben ze eerst een praatje met je. Allemaal van dat soort dingen om die spanning er een beetje uit te halen. Anders moet je is vragen of je instructeur zo iets kan aanvragen

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:45

Ik heb de 3e keer Ambrazin van Bloem gebruikt bij het afrijden, dat is speciaal voor examenstress, en ik ben geslaagd. Eerste 2 keren ook gezakt zdoor de zenuwen...
Kan het aanraden :D

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:48

Een vriendin van mij werd ook ziek van de stress... 2x gezakt.. met medicatie.. hielp niet..

Toen heeft de rij-instructeur, achter haar rug om, met de examinator afgesproken.
Hij heeft haar gebelt dat hij ziek was, en dat er dus een vervanger kwam.

Deze vervanger(examinator dus ) heeft weer '' de smoes'' gebruikt aan het einde van ''de les'' dat het even koffietijd was op het CBR. Hier heeft ze nog even moeten parkeren...En toen was ze geslaagd ;)

Veel sterkte ermee, het is lastig als je zo'n last heb van stress!!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:01

jup ik ken t.. behalve dan dat ik die stress situatie bij elke rijles had.
en dus ook bij de examens.
ik was zo de controle kwijt over bijv mn benen dat ik niet eens de oprit van het cbr af kwam.. mn hele benen waren zo erg aan t trillen dat ik die auto gewoon niet in beweging kreeg.
drama was het.
had achteraf ook na de eerste paar lessen een andere rijschool moeten kiezen maar ik dacht dat het aan mezelf lag en dat ik niet moest zeuren.
3e keer afrijden had ik inmiddels zo'n grondige hekel gekregen aan alles waar 4 wielen en een stuur in zaten en heb ik een kwartier rond gereden met de gedachte: als ik bij het cbr aankom stap ik uit en stap ik nóóit maar dan ook echt NOOIT meer achter het stuur. ik ga wel fietsen!
ik was dan ook compleet flabbergasted toen me verteld werd dat ik het gehaald had.

overigens stopte mijn instructeur me voor elk tentamen ook vol met homeopatische gedoe'tjes.
bij andere zenuwachtige leerlingen hielp 1 pilletje voldoende, bij mij gingen er 3 in en nog geen enkel effect.

ik heb dus helaas geen tips voor je .. ik snap ook niet hoe ik mijn examen gehaald heb.
en nog steeds vind ik autorijden niet leuk en doe ik het alleen als het niet anders kan.
(overigens voelde de eerste keer rijden zonder instructeur er naast als een ware verlichting, vanaf dat moment reed ik gelijk 100 keer beter)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:09

Pff ik hoor wel erge verhalen, vooral van jou Zwitsal, echt goed dat je het gehaald hebt!

Jolliegirl: dat is inderdaad een hele goeie, eigenlijk zou hij dat bij mij ook moeten doen. ik moet het eigenlijk niet weten want dan verpest ik het van tevoren al voor mezelf.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:11

die tip van jolliegirl is wel een goeie.. maarja.. daar trap je nu natuurlijk niet meer in :P
haha als je instructeur nu opbelt dat ie ziek is en een vervanger heeft... weet je t al gelijk

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:13

Ik weet ook niet of ze dat zomaar doen.

Of je instructeur een TTT(tussentijdse toets) laten aanvragen (als je die hebt) en dan opeens aan de einde is het je examen :+

lovehaffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:16

Ik heb ooit Propranolol oid gekregen krijg je inderdaad vaak ook voor examenvrees het relaxed je maar meer niet :) Ik heb nog liggen en bij stress situaties neem ik er nog af en toe een heerlijk!!!

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:18

ik bedacht me gewoon dat ik het examen al had, en dat ik deze persoon gewoon ergens naar toe moest brengen :Y) tuurlijk neemt dat niet alle stress weg maar toch, ik probeerde ook gewoon een beetje een praatje te maken dan is de meeste spanning ook wel weg... maar goed bedenk je wel dat ik nooit zoveel last van spanning heb gehad als jij....

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:25

He bah als ik dit zo lees raak ik helemaal in de stress! Volgende week moet ik afrijden...Geen TTT.

Meid ik hoop dat je je zenuwen onder controle gaat krijgen!

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:27

de examinator bij mijn 3e examen probeerde ook tegen me te praten.. heb gezegd dat ik me liever op de weg wilde concentreren (maar eigenlijk dacht ik: mens, hou je snavel want ik heb hier geen zin in, breng me liever terug naar het cbr zodat ik nooit meer achter het stuur hoef te zitten)

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:39

ga toch eens kijken voor iets kalmerends denk ik. mijn examinator probeerde me inderdaad ook gerust te stellen bij mijn TTT maar het hielp niet echt haha.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:47

pff moeilijk zeg, ik was ook erg zenuwachtig hoor, maar wist me staande te houden, gelukkig. Maar het lijkt me vreselijk, moet 2 november afrijden.
[HK] Het afrijstress en rijles topic - Deel 9!
afrijtopic, kun je misschien ook nog je vraag stellen. Veel mensen nemen wat kalmerends en schijnt niet altijd te werken, maar wel voor het idee ook dat je rustiger blijft. Kunt ook langs de dokter gaan.
Volgens mij moet je wel paar keer hebben afgereden wil je zo'n faalangst examen krijgen, dus daar zou ik nu niet je hoop op storten.

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:53

Misschien kan je een aantal keer bij andere instructeurs lessen?

Dan ben je gewend dat er iemand anders naast je zit in plaats van je eigen instructeur, dat scheelt alweer voor het examen :) Ik heb er toen wel veel aan gehad om dat al een beetje gewend te zijn.

En bedenk vooral: 'wat is het ergste wat er kan gebeuren?' Als je zakt is het vervelend, maar niet het einde van de wereld. De meeste mensen slagen niet in 1 keer, dus waarom zou het zo erg zijn?

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:56

Ben het eens met loesje638. Probeer ook met andere instructeurs te lessen en als je met je eigen instructeur in de auto zit een examen 'na te bootsen'. Dit heeft mij geholpen. Je bent gewend dat hij je aanwijzingen geeft en tijdens zo'n toets sta je er toch helemaal alleen voor. Dus probeer dat al een paar keer mee te pakken als je examen eraan komt.

Bij mij hielp het overigens niet, ben toch gezakt :')

Succes!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:06

Ik was de eerste keer bij mn examen ook rare dingen aan het doen door de zenuwen. Ik ben bij zulke situaties vaak ook misselijk van de zenuwen en moet ik vaak ook gewoon overgeven.
Ik was ook in de lessen helemaal klaar voor mn examen, maar tijdens het examen zelf ging opeens het kijken slecht, schakelen ging fout (en dat kon ik allang voor ik aan rijlessen begon) en ik reed overal te hard op situaties af, mijn voet zat gewoon vastgekleefd aan het gaspedaal :n
Bij mijn tweede examen heb ik van de huisarts propranolol gekregen, wat de stress onderdrukt, maar je niet suf oid maakt, het werd eerder ook al in dit topic genoemd...
Maar dat spul was echt magisch! Ik heb me nog nooit zo relaxed gevoeld bij een examen oid, maar was wel gewoon 100% wakker en allert! Kan het je echt aanraden! +:)+

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:52

Ik ben de eerste keer ook gebuisd door de stress, 2de keer (alsnog gebuids omdat m'n auto het begaf :') ) had ik Sedanxio genomen (passiflora) en dat ging véél beter!

Ik zou inderdaad iets zoeken met wat Valeriaan in, prima spul dat je helpt kalmeren en je blijft allert!

Isjtar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 12:54

Ohja, ik had bij mn eerste examen ook iets met valeriaan geslikt, maar dat hielp totaal niet bij mij... :n