Onderzoek naar ziektes, heeft het zin?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Onderzoek naar ziektes, heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:04

Ik zit er de laatste tijd veel aan te denken dus misschien wel eens leuk om een discussie over te starten.

Vaak in reclames wordt geld gevraagd naar onderzoeken naar verschillende ziektes.
Ziektes die vaak veel spelen nu. Dan hoor je iemand die in zijn omgeving iemand heeft verloren aan de ziekte en vraagt om geld te doneren voor onderzoek.

Maar als er onderzoek gedaan wordt en bijvoorbeeld kanker kan verbannen worden, dan is iedereen blij, alleen dan komt er waarschijnlijk weer een nieuwe ziekte, want zo gaat het.

Dus: Heeft het zin dat er onderzoek gedaan wordt naar ziektes als bijvoorbeeld kanker of moeten we het gewoon accepteren?

Ik ben benieuwd :)

saskiakefie

Re: Onderzoek naar ziektes, heeft het zin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:09

Precies zoals ik het zeg als ze zover zijn dat de ziektes uitgeroeid worden, zoals met ziektes ook is gebeurd die er vroeger waren dan komen er waarschijnlijk weer nieuwe ziektes en wie weet wat dat zal zijn?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:10

Ik vind de stelling eigenlijk nogal dom. Heb je zelf wel eens met kanker te maken gehad in je gezin?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:10

ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:10

Ja, het heeft zeker zin. Nieuwe ziektes zullen er altijd komen, maar dat betekend toch niet dat je dan maar niks aan de 'oude' ziektes moet doen :)

Familie van mij neemt nu deel aan een medicijnonderzoek naar een ziekte die 1 op de 1000 Nederlanders heeft, en er zijn goede kansen dat ze dat sterk kunnen verbeteren of genezen, dat is toch prachtig :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:11

saskiakefie schreef:
ja.

Dan begrijp ik niet dat je zo'n stelling formuleert.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:11

Ik ook niet.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:15

MarcoBorsato schreef:
saskiakefie schreef:
ja.

Dan begrijp ik niet dat je zo'n stelling formuleert.

Waarom niet? Ik heb het niet alleen over kanker, maar geef het als voorbeeld omdat het heel veel voorkomt de laatste tijd.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:15

Ik snap het wel. De ts bekijkt het ook even uit esthetisch oogpunt.
Tuurlijk wil je je zieke oom, tante, oma, opa, moeder, vader, broer, zus, kind genezen.
Er valt echter een wetenschappelijke discussie te beginnen of het wel zo goed is om alle ziekten te bestrijden en te voorkomen.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:16

Ik denk dat als de ziekte jou zelf treft,je wel heel blij bent met de wetenschap ;)
In mijn ogen weten ze nog lang niet genoeg over die rotziekte.
En het zou ook wel fijn zijn als ze er behandelingen voor uitvonden met minder bijwerkingen.

Tjee,al is er maar een mens bij gebaat,dat is er toch weer een.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:16

.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 25-10-11 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:18

Nou ik begrijp de vraag van TS heel goed hoor.
Ik vind het niet nodig die onderzoeken,alleen al voor die arme proefdieren.Wat een ellende maken die dieren mee zeg.En dat alleen maar voor ons,de mens,een dier is echt niet minder dan een mens.[in mijn ogen].
Ik heb vele terminale ziekte's mee gemaakt hoor in de familie,mocht ik er eentje krijgen,jammer maar ik leg me erbij neer.Chemokuren hoeven voor mij dan ook niet meer,ik bespaar me al die ellende.
Die ziekte's komen er niet voor nix,het is om de mens in evenwicht te houden,daarom heeft de natuur deze vreselijke ziekte's gemaakt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:20

Ben het niet eens met je stukje over proefdieren.
Verder inderdaad, en we degenereren onze eigen mensheid ook en dan gaat het extra hard.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb zelf in het kankeronderzoek gewerkt en mijn meter slaat vooral naar de 'nuttig' kant, maar als je er echt over nadenkt zijn er ook vraagtekens te vinden.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 25-10-11 09:21, in het totaal 1 keer bewerkt

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 09:20

Ik begrijp jullie zeker, als ik naar mij persoonlijk kijk of naar mensen die rotziektes overkomen ben je alleen maar blij dat er medicatie tegen is, maar dan vraag ik me af in hoeverre het zin heeft, misschien wel voor die ene persoon, maar wat kunnen de gevolgen zijn. Net als je AB gebruikt, het helpt wel voor hetgene wat je hebt maar het gaan weer andere dingen veroorzaken. Kijk bijvoorbeeld naar de bioindustrie (even wat meer afstand nemen) dat daar ziektes enz worden tegengehouden door AB maar als je nu ziet wat er voor gevaarlijke bacterien er in kip komen, dan vraag je je af wat beter is..

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:24

Ik snap de vraag ook wel, vraag het me ook weleens af. Tuurlijk wil je iedereen genezen, maar zijn de ziektes die ervoor terug komen niet erger? Want dat gevoel heb ik weleens, dat hoe meer we kunnen genezen, hoe erger de "nieuwe" ziektes worden. Ga mee in Gohya's denkwijze zeg maar. Maar ik snap ook wel weer dat er mensen zijn die het anders zien.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:25

Wij mensen kunnen zelf heel veel doen om ziekte's te voorkomen.
Onze weerstand moet hoog zijn en heel sterk,dan krijgen zulke ziekte's geen kans om uit te breken.
Tegenwoordig hoor je nog alleen maar stress,depressies,geen tijd,druk,druk,druk.Vind het nix gek dat de weerstand beneden peil schiet.En ja,dan krijgen al die bacteriën de kans om uit te breken.

Het is maar goed dat wij niet weten hoeveel medicijnen wij ongevraagd binnen krijgen via voedsel.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:28

Het probleem met de bio-industrie is dat AB preventief gegeven wordt, dus ook als het dier niet eens ziek is. Dat is niet zo slim inderdaad, met de resistente bacteriën die hieruit voortkomen. Uiteindelijk werkt geen enkele AB kuur meer en heb je een groot probleem.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:31

Gohya het proefdieronderzoek valt best mee. Ja er moet inderdaad onderzoek op proefdieren worden gedaan, maar het gebruik en het lijden van deze dier is zeer sterk aan banden gelegd. Ik weet niet of je zelf wel eens op een proefdiercentrum bent geweest?
Misschien ben ik wat dat betreft een beetje biased omdat ik zelf onderzoeker wil worden en dus regelmatig met proefdieren te maken krijg. Kankeronderzoek zal later waarschijnlijk ook mijn vakgebied worden.
Ik ben van mening dat onderzoek naar ziekten zeker nodig zal blijven ook al ontstaan er af en toe nieuwe ziekten. Twintig jaar geleden was leukemie bij jonge kinderen een zeker doodsvonnis, nu is het goed te behandelen en zullen bijna alle leukemie patientjes na genezing een grotendeels zorgeloos leven kunnen lijden. Kind blij, ouders blij, omgeving blij. Dat is allemaal mogelijk gemaakt door onderzoek.
Niet alleen naar kanker is onderzoek nodig, naar heel veel ziekten. Zo is men bezig met het ontwikkelen van een nieuwe therapie voor diabetes waarbij de alphacellen in de eilandjes van langerhans worden aangezet om te dedifferentieren tot insuline producerende betacellen, tegelijkertijd wordt het immuunsysteem van de diabetespatient heropgevoed om de betacellen met rust te laten. Als deze methode echt werkt dan zou dit een volledige genezing kunnen betekenen voor diabetes patiënten, maar voordat het zover is, is hier nog veel onderzoek naar nodig. Onderzoek dat gefinancierd moet worden door derden en waarvoor heel veel geld nodig is.

Onderzoek naar ziekten geeft ons ook veel andere informatie. Zo leren we veel over het menselijk lichaam en zijn functioneren. De opgedane kennis kan ook worden toegepast bij het behandelen van nieuwe ziekten. Daardoor kunnen nieuwe ziekten sneller en efficienter worden bestreden. Nog geen tien jaar geleden was het amper mogelijk om te kijken welke genen er precies betrokken waren bij welke ziekten, tegenwoordig is binnen enkele dagen een uniek genprofiel van iedere ziekte te maken. Aan de hand daarvan kan een veel gerichtere, voor de patient minder ingrijpende behandeling voorgeschreven worden.
Bepaalde genetische ziekten kunnen door het intensieve onderzoek van de laatste jaren nu vrij simpel behandeld worden, bijvoorbeeld met RNAi, alhoewel ook hier nog verder onderzoek naar nodig is.
De medische wetenschap zit op het moment in een gigantische lift, we kunnen meer dan ooit te voren en we weten meer dan ooit te voren. Maar daardoor zien we wel in dat er nog heel veel is dat we niet weten en heel veel dat we moeten leren. Daarvoor is onderzoek en geld nodig.
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 25-10-11 09:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:31

esthetisch is 2 maal gevonden als synoniem van een ander trefwoord:

stijlvol (bn) :
artistiek, chic, elegant, esthetisch, fraai, geraffineerd, modieus, mooi, smaakvol, zwierig

schoon (bn) :
beeldig, esthetisch, fraai, knap, magnifiek, mooi, prachtig, smaakvol

verder, tja... moet je alles willen kunnen genezen? (ja natuurlijk wel) Waar houdt het op? Hoe lang blijf je iemand genezen. Met de voor de deur staande technieken met stamcellen zou je theoretisch iedere fysieke ziekte kunnen genezen. We bouwen een nieuwe alvleesklier voor mensen met diabetes, donororganen op bestelling, huidtransplantaties waar geen kaasschaaf voor nodig is en ga zo maar door.
Waar kunnen we dan als mens uiteindelijk nog aan sterven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:32

Dus met andere woorden we stoppen gewoon om ziektes te bestrijden en laten iedereen kreperen....want het heeft toch geen zin, ga je niet dood aan kanker dan wel aan een nog niet ontdekte ziekte.

Tja .....TS ik spreek je nog wel als je een chronische of ongeneeslijke ziekte hebt die niet behandelt gaat worden, want het heeft toch geen zin...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:35

saskiakefie schreef:
Maar als er onderzoek gedaan wordt en bijvoorbeeld kanker kan verbannen worden, dan is iedereen blij, alleen dan komt er waarschijnlijk weer een nieuwe ziekte, want zo gaat het.

Volgens mij klopt dit niet helemaal. Echt nieuwe ziekten komen niet zo gek vaak voor. Er zijn wel virussen die af en toe muteren, maar het is relatief eenvoudig om daar iets tegen te verzinnen omdat het virussysteem hetzelfde blijft. Kwestie van vaccin ontwikkelen. Ook dat kost meestal enkele jaren tijd, maar dat lijkt me toch best de moeite waard.

Zoals ik het indertijd heb begrepen was HIV/Aids een 'nieuwe' ziekte omdat het om een virus gaat dat zich kan verstoppen. Daarom is het zo lastig om erachter te komen hoe je het kunt genezen, en daarom kan dat ook nog niet. Toch zouden er veel meer mensen aan Aids zijn overleden als er voor was gekozen om geen onderzoek te doen. Vermoedelijk zoveel mensen dat de economie ontwricht zou zijn geraakt (is zonder al die doden ook gelukt natuurlijk, maar vermoedelijk was het probleem een stuk groter geweest). Bij ziektes die epidemische vormen (denk aan de pest of de Spaanse griep) aan kunnen nemen is onderzoek naar mijn idee van levensbelang voor iedereen. Bij 'kleinere' ziekten die niet besmettelijk zijn is het probleem ook kleiner. En bij ziekten die zo vriendelijk zijn om buiten het economisch hart van de wereld te blijven wordt minder prioriteit gegeven aan het vinden van een geneesmiddel (denk aan malaria en dengue).

Argumenten die onderzoek naar kleinere ziektes rechtvaardigen vallen, zoals ik het zie, in twee categorieën. Aan de ene kant kun je stellen dat het menselijk leed waar mogelijk altijd bestreden moet worden. Aan de andere kant is er het belang van vooruitgang in de wetenschap zelf. Fundamenteel onderzoek levert veel ontdekkingen op waar in eerste instantie helemaal niet naar gezocht werd. Of dat 'zin' heeft is niet aan de orde. Dood gaan we toch.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:38

Met de huidige voortgang van onderzoek, wordt verwacht dat wij allemaal nog gaan meemaken dat kanker een chronische ziekte wordt in plaats van een levensbedreigende, zoals HIV/aids dat 20 jaar geleden was. Er lopen mensen op de wereld rond die in 1980 zijn opgegeven vanwege een HIV infectie, daarom mee hebben gedaan aan experimenteel onderzoek en over de jaren heen steeds de nieuwste medicatie hebben gekregen. Die mensen lopen nu nog rond :)

Op zich is de stelling niet heel gek, er zijn veel mensen die vinden dat met goede medicatie, de wereld alleen maar meer overbevolkt raakt met alle gevolgen van dien. Het wordt voor die mensen pas vervelend, als door gebrek aan medicatie naasten (of zijzelf) ziek worden en overlijden.

Verkeerd gebruik van antibiotica (met bijbehorende resistenties) is idd een heel ander verhaal, maar dit heeft niets met de stelling te maken denk ik, want dat zijn stoffen die al sinds ca. 1960 bestaan. Zonder nieuwe types AB denk ik dat we binnen een jaar of 25 een groot probleem hebben.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:40

gohya schreef:
Ik heb vele terminale ziekte's mee gemaakt hoor in de familie,mocht ik er eentje krijgen,jammer maar ik leg me erbij neer.Chemokuren hoeven voor mij dan ook niet meer,ik bespaar me al die ellende.

Hier kom je waarschijnlijk wel van terug als het je ooit overkomt (wat ik natuurlijk niemand gun). Dan neemt een ander instinct het over: vechten voor je leven!!!!!!

Ik denk dat onderzoek zeker zin heeft. Daardoor is er nu wel medicatie die leven met HIV/aids mogelijk maakt.
Op zich ben ik het er mee eens dat er sprake is van een natuurlijke selectie, dat is dan ook de reden waarom sommige mensen wel 'genezen' van kanker en andere niet. Maar dat betekent toch niet dat je het bijltje er maar bij neer moet gooien als blijkt dat je een ernstige ziekte hebt?!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:42

Ik begrijp het wel, en ik ga het heel emotieloos uitleggen. Op deze manier maken we 'ons', de menselijke soort kapot.
Vroeger was het zo dat de sterkste(gezondste), de mooiste of de slimste(rijkste) voort kon planten, waardoor volgens darwinistische begrippen de mens op een verbeterende manier evolueert.
Nu is het zo dat de zwakkeren sterk gemaakt worden door externe factoren, waardoor op lange termijn de mensheis steeds zwakker word en er meer externe factoren nodig zijn, terwijl als je niks doet, het vanzelf uitdooft als een vlammetje. Dan is kanker zo zeldzaam dat men niet weet wat het is.

Ja ik heb kanker ook van dichtbij meegemaalt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:45

tja....ik denk altijd maar...je moet toch ergens aan dood gaan?
Honderd jaar geleden was 40 jaar bejaard....nu worden we tegen de 80.

En ja...ik maak op dit moment heel dichtbij ook kanker mee.