paardrijden en zwanger?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

swaatje

paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:52

Hey hallo,

Ik heb eens rond geneusd op bokt en er zijn al veel topics over zwangerschap/ paardrijden met een dikke buik / afstijgen met een dikke buik etc...

Maar ik vroeg me af ( wij proberen binnen niet al te lange tijd zwanger te worden :o )

Tot wanneer mag je/ kun je paardrijden tijdens je zwangerschap?

Ik rijd 2 paarden op dit moment. Allebei niet echt super rustige zeg maar... ;) En ben een beetje alle voors en tegens aan het wikken en wegen. Tuurlijk zou ik veel kunnen gaan longeren, iemand erbij vragen om toch het rijden voort te zetten e.d. Maar helemaal stoppen met rijden zie ik ook niet zitten...

Dus zijn er meiden die tijdens hun zwangerschap hebben paardgereden? En zo ja, tot hoever in je zwangerschap heb je gereden? Ben je alleen maar op super brave paardjes gestapt of ook op een paard waarvan je weet dat hij wel es een bokje geeft etc...

Ben benieuwd...

groet!

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:54

Mag altijd mits er geen complicaties zijn, maar kunnen... Ik heb ruim 11 maanden niet kunnen rijden vanwege instabiele bekken vanaf het begin tot een tijdje erna.

Ik zou ook absoluut geen risico paarden gaan rijden, is wel je kind die je verliest als je valt.

Michellette

Re: paardrijden en zwanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:57

Daar is geen pasklaar antwoord voor, je lichaam zal het je wel vertellen. (en anders de omgeving wel)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:56

Ik heb mezelf voorgenomen dat als ik zwanger word, ik al vrij snel stop met rijden. Nog voordat het duidelijk zichtbaar is. Ik wil niet het risico nemen dat het misgaat.
Je bent maar 9 maanden zwanger en daarvan kan je er drie a vier nog wel blijven rijden. Daarna vind ik het niet verantwoord meer. Dus dan kan je 5 a 6 maand niet rijden, dat moet je toch wel over kunnen hebben voor je kindje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:48

Het ligt heel erg aan je paarden. Als jij zeker bent dat je er niet afvalt zeg ik; lekker blijven rijden tot je lichaam aangeeft dat het niet meer gaat.

Bij mijn eerste zwangerschap ben ik tot 16 weken blijven rijden op hele brave manegepaardjes die ook in de beginnerslessen werden gebruikt.

Bij mijn tweede en derde zwangerschap had ik een bijrijdpaard die ik niet genoeg vertrouwde en ik ben toen gestopt zodra ik het wist.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:55

stoppen zodra je het weet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:56

Wat is je onderbouwing paardenfreak? :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:01

Ik zou nooit met zwangere buik op een paard stappen. Daar is het kindje me dan veelste waardevol voor. Elk paard kan schrikken of vallen e.d. dus een braaf paard zou ik ook nooit doen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:51

Ik heb tot week 35 doorgereden. Mijn pony was heel druk, maar veranderde in een mak schaap toen ik zwanger was. De reden dat ik ben gestopt was dat ze schrok van een rennend kind die opeens de hoek omkwam. Ze ging maar paar passen ervandoor en stond toen meteen stil. Maar toen realiseerde ik me wel wat voor risico vallen heeft.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:57

Ik heb tot 16 weken door gereden en toen donderde ik er af... Met de beeb was alles ok, met mij iets minder. Ik heb de rest van mijn zwangerschap last gehad dankzij een zenuwblokkade, die dan weer deels te wijten was aan de verweking van mijn bekken. Later nog bekkeninstabiliteit erbij en ik kon nog bijzonder weinig. Gelukkig is nu vijf weken na mijn bevalling alles nagenoeg in orde en heb ik nergens meer last van.

Mijn paardje was overigens jong, maar niet onstuimig. Ik kende haar naar mijn idee al lang genoeg om haar te vertrouwen en te weten hoe ze in elkaar stak. Had nog nooit echt gekke sprongen gedaan, behalve die ene keer. Eén keer te veel, maar gelukkig met goede afloop. Je moet zelf bepalen of je het risico wil nemen of niet. Je lijf zal bepalen of je nog kunt of niet. :)

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:12

Ik heb zelf een groot deel van de zwangerschap in het ziekenhuis doorgebracht, en iemand bij me op zaal gehad die gevallen was van haar paard en daarmee een trap in haar buik kreeg. Haar paard had ze al 16 jaar en vertrouwde ze volledig. Het blijven dieren! Helaas zou zij haar kindje verliezen.. Ze is toen naar een een persoons kamer gegaan dus wet niet hoe het afgelopen is..
Het zou bij mij niet in me o komen om nog zwanger op een paard te klimmen

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:14

Ik heb tot 16 weken doorgereden en had het veel langer vol willen houden, maar toen was het gewoon echt niet fijn meer. Ik zag op tegen het rijden doordat ik daarvan bekkenpijn kreeg en toen was het genoeg. Je merkt het vanzelf. Echter zou ik niet op een paard stappen dat van zichzelf erg ril of heet is. Ik heb een van mijn paarden gewoon doorgereden, de ander zou ik niet snel op stappen nu.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:19

Ik heb tot 36 weken door gereden. (stap, draf en galop)
Het voelde fijn en vertrouwd.
Ik heb met 14 weken nog een oefencross gereden. Dit was wel t laatste wat ik aan springen gedaan heb.
T scheelde wel dat er tot 20 weken amper wat te zien was.
Met 36 weken moest ik wel stoppen want ik paste niet meer in mn zadels. In het begin miste ik het ook heel erg. Na 4 weken ben ik weer opgestapt.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:21

Hangt van het paard en jezelf af. Ik heb mijn (vorige paard) tijdens mijn eerste zwangerschap gereden tot ruim uitgerekende datum (lees, aan het eind echt alleen maar stapritjes door de bak) bij de 2e zwangerschap tot het winter werd en ging sneeuwen, ik denk een maand of 4 zwanger.
Mijn huidige paard zou ik gelijk stoppen zodra ik het weet, die is me te springerig en ik denk dat ik uberhaupt niet zo snel meer op een paard stap als ik zwanger ben, maar goed, niets is zo veranderlijk asl een mens

ESSIE70

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:28

Ik heb met mijn eerste tot 7,5 maanden door gereden op mijn (toen)18 jarige merrie.
Dit ging prima tot dat de baby was ingedaald en toen kon ik niet meer draven en galoperen.
Dat voelde echt niet lekker meer.
Bij mijn 2de zwangerschap heb ik tot 6,5 maand doorgereden op mijn 4 jarige.
Deze was nog al fris en ik was er ook met 3 maanden zwangerschap vanaf gevallen.
Gelukkig viel ik niet hard. Maar ik ben toch gewoon doorgereden tot dat ik er niet meer
op kwam door mijn dikke buik.
Beide kinderen zijn wel met keizersnede geboren doordat met bekken bodem spieren wel erg
strak waren aldus de gyn.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:29

Ik ben tot 7 mnd op mijn paard geklommen, maar de laatste maanden kon je het niet echt meer rijden noemen, beetje stappen en een klein drafje. Ik ben gestopt toen mijn buik in de weg ging zitten :+
Ik voel me op die van mij erg prettig en ik vertrouw hem, als ik van een paard zou weten dat hij wel eens een bokje gaf, zou ik er niet op gaan

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:02

Ik heb tot 6 mnd door gereden. Daarna voelde het niet goed meer en kreeg ik veel last van harde buiken en mijn rug.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:07

Ik ben meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Hiervoor was het 2 keer misgegaan en ik wilde totaal geen risico nemen.
Toen ik na 8 weken een 1e positieve echo had heb ik er nog 2 keer opgezeten. De 1e keer veel buikpijn door de spieren en de 2e keer moest ik overgeven. Toen heb ik besloten dat het er voor mij gewoon niet meer inzit.

BianC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:13

Ik ben meteen gestopt met rijden zodra ik wist dat ik zwanger was... heb mijn paardje nu ook verkocht omdat ik het financieel niet meer kan doen als de kleine er zometeen is, en ik niet zou weten waar ik de tijd vandaan moet halen met een kleine en een baan..

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:14

Je moet afwegen wat je belangrijk vind. Heerlijk paardrijden en het risico lopen dat er iets kan voorvallen.
Of gewoon even tijdelijk afstand nemen van het rijden.
Ik ben ook meteen gestopt toen ik wist dat ik zwanger was.
Kort daarvoor heb ik met mijn braafste paard die je maar kunt bedenken een koprol gemaakt omdat hij struikelde.
Allebei schaafwonden en blauwe plekken.
Hij zou nooit bokken of wat dan ook maar struikelen kan altijd. Ik had op dat moment niet zwanger willen zijn!
Nee, ik zou geen risico nemen.

CecileDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:45

Mijn trainster en instructrice reed de dag voor de bevalling nog. Zou waarschijnlijk niet mijn keuze zijn, maar goed, waar een wil is zou een weg kunnen zijn..

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:50

Ik heb tot de 24e week doorgereden. Toen kreeg ik tijdens het rijden steken in de buik en met draven continueu het gevoel alsof ik heel nodig moest plassen. Niet echt fijn dus. Ben nu 32 weken en ik vind het zelf geen fijn gevoel meer om er op te stappen mede doordat ik het kindje nu hele dagen voel schoppen en het te pijnlijk is.
Ik longeer nu 1 x per week en ik heb een bijrijdster voor 1 x per week. Hoop dat ik er na de bevalling weer snel op kan, want ik mis het wel hoor!
Op een vreemd paard zou ik van begin af aan niet meer opstappen. Dit paard heb ik al 12 jaar en ken ik door en door. Maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:55

Ik heb een paar weken niet gereden, ongeveer van 9 tot 12 weken, omdat ik het gevoel had dat mijn blaas en baarmoeder los door mijn lijf klotsten. Nu ben ik sinds 2 weken weer aan het rijden, een ruim half uurtje ongeveer per keer, of een stukje in het bos in. Rij nu sinds 2 weken, 3 keer per week.

Ik stap, draaf en gallopeer nog gewoon, maar ben wat eerder moe dus dan stop ik gewoon. Mijn paard stond al niet zo heel zwaar in training, rijd meestal zon 4 keer per week, en ik ben nu op het punt dat ik een B-proefje zou kunnen rijden en hebben net een beginnetje gemaakt met wijken en schouderbinnenwaarts aan te leren, dus dat is het enige wat onderhouden hoeft te worden en dat gaat prima in een half uur/3 kwartier.

Ben nu dus 14 weken en ik kijk wel tot wanneer ik kan rijden. Nog geen last van mijn bekken of spieren of wat dan ook, dus ik rij op mijn gemakje een beetje door. Moet wel zeggen, als ik daarvan last krijg stop ik er meteen mee en pak hem wel weer op na mijn bevalling.

Hij geniet altijd van vakantie en vrij, dus dan maar ff een wat langere vakantie voor meneertje :D
Laatst bijgewerkt door Wennii op 25-10-11 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:57

Tot 16 weken ligt je beeb beschermd achter het schaambot. Als je er dan nog een keer vanaf valt, of er gebeurt iets, dan hoef je jezelf voor het kindje vrij weinig zorgen te maken. Daarna loop je wel het risico dat als er een keer wat gebeurt, je ook het kindje beschadigd. Dat was voor mij genoeg reden om te zeggen: tot hier en niet verder.

Ik mis het wel hoor. Maar ik zou het mezelf nooit nooit vergeven als door mijn eigenwijsheid er iets met het kindje gebeurt.

beccy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:59

Ik ben nu 14 weken en rijd nog steeds. Probeer ook zo lang mogelijk door te rijden. Wel stap ik niet meer op vreemde paarden. Vertrouw alleen mijn eigen beessie op dit moment. Ook rijd ik niet meer zo heel intensief, meer buitenritjes en minder dressuur.