gekneusde rug, of?..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

gekneusde rug, of?..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:49

Na een val van mijn paard heeft de HAP een gekneusde rug geconstateerd. Wat voelen en duwen was de onderzoeksmethode

Ik ben afgelopen zondag gevallen. Slik sinds zondagavond diclofenac om de pijn te onderdrukken, dit werkt half.. Als ik niets doe is de pijn nog wel te doen. Als ik erover denk actief te doen (school, openbaar vervoer, rondje lopen, supermarkt toe etc) dan doet het gewoon zeer.

Ik weet nu niet zo goed of ik vertrouwen moet hebben in de diagnose of toch zou moeten doorzeuren dat ik fotos etc wil..
Je leest zo vaak dat mensen later toch een kapotte wervel blijken te hebben?
Maarja ik weet niet hoe dat zou moeten voelen :+ (gelukkig!)

Verwachting is dat ik hier (kneuzing) nog wel 6 weken last van heb.. Maar er blijft een ''wat als''-je in mijn hoofd zitten...

Sweetgirl1

Re: gekneusde rug, of?..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:13

Ik heb op 8 maart een aanrijding gehad met de auto en had ook mijn onderrug gekneusd zei de fysio. Nu loop ik alleen nog steeds met klachten rond maar doordat k ook een verleden achter de rug heb komt het dus dubbel zo hard aan dat k nu last heb van mijn onderrug.. En ik ben 17 bijna 18

haffie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:15

Als je het niet vertrouwd ga even terug en vraag om foto's.
Dan weet je het,en stel je zelf weer gerust,als het enkel maar gekneusd is.
Beterschap gewenst :(:)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:23

Hoe voelt de pijn aan, erg op één plaats of op de plek van je ribben, totale rug, heb je moeite met hoesten, ademhalen? Ik snap dat het ontzettend zeer doet maar kneuzen betekend ook bloeduitstortingen. Deze bloedingen stollen, drukken op ander weefsel en doet pijn, het lichaam breekt dit zelf af maar veel bewegen versnelt het proces wel. Er zijn ook middelen om op blauwe plekken te smeren, misschien helpt dat jou ook wel wat.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 22:32

ik heb arnica gel om op mijn rug te smeren
Het zit in mijn onderrug.
niesen/hoesten doet zeer :j ademen af en toe, een soort steek. Ik vermoed echter dat dat een rib-spiertje is wat dan even vastzit.

Mijn val was overigens keihard plat op mn buik op een aangereden bospad... zover ik me kan herinneren was mijn onderbuik een fractie eerder op de grond dan de rest :+

Ik doe wel mijn best toch te bewegen :) wil elke dag naar stal, dat is al gauw meer dan een km lopen daar. Heb vanmiddag bij mijn ouders de hond uitgelaten (15 minuutjes,was ook ruim genoeg := )

@treace; tjee :oo da's lang :oo hopelijk ben jij er ook gauw vanaf!

@haffie83; bij de huisarts vonden ze fotos niet nodig.. Ik weet wel dat ik daar tegenin kan en mag gaan. Maar vraag me dan altijd af of dat wel nodig is en ik ze niet gewoon maar moet vertrouwen/geloven :o

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:01

Ik zal je vertellen,, ik ben dr nog steeds niet af,, loop nog met pijn en soms in een ochtend heb ik het gevoel alsof er messen in mijn rug worden gestoken tussen mijn schouderbladen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 23:48

Ik zou er op staan dat er foto's gemaakt worden. Heb zelf een week met een gebroken rug rondgelopen. Zeer pijnlijk en was bijna met grote gevolgen geweest dus dwarslease. Als je zel f al zo twijfelt dan dring er op aan.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:02

Vergeet niet dat kneuzen pijnlijker is dan breken. Heb zelf meerdere keren mijn rug gekneusd en het duurde lang voordat het genezen is. Sterker nog, ik kan nog steeds niet lang op een harde stoel zitten nadat ik zo'n 15 jaar geleden mijn stuitje kneusde.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 00:12

Ook ik kan je uit ervaring vertellen dat het echt heel erg lang kan duren... ik ben een jaar of 13 geleden rottig gevallen en heb mijn rug daarbij gekneusd, het heeft een week geduurd voor ik weer fatsoenlijk kon lopen, maar voordat het echt "over" was was ik wel een ruim half jaar verder. En nu nog steeds als het slecht weer is (van dat weer dat littekens prikkelt) trekt het in mijn rug ook nog altijd.

Maar als je twijfelt; niets mis met een foto hoor! Zou er toch wat op aandringen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 01:04

ik ben inmiddels 3 jaar geleden achterover gegaan met een paard.. Er staan 4 wervels helemaal scheef met scheurtjes etc er in. Heb daar nu nogsteeds geregeld last van.. 3 maanden terug weer fix gevallen op het asvalt en wéér terug bij af :(
Als even mee wilt klagen :D :o pb staat open! :D

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 05:54

Klinkt zo inderdaad als een gekneusde rug..
Bij mij deed ademen, niezen etc ook ontzettend zeer.
Ik kon zelfs in mijn broek/bed plassen van de pijn :o .

Maar ik kan natuurlijk niet in jou rug kijken! Als jij niet gerustgesteld bent en graag foto's wil, zeker doen. Je hebt maar 1 rug ;) !

Ik ben ook van m'n paard gevallen. Kon niet meer lopen, niet meer zitten, alleen nog liggen. En dat was ook 'alleen' een gekneusde rug. (Al heb ik nu wel een bobbel op mijn ruggengraat die er voorheen niet zat >;) ? ) Maar hun zullen het wel beter weten als ik :+ .

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:28

ik heb ooit mijn pols gebroken. Maar ik weet nog dat dat echt gruwelijk zeer deed. Zo zeer doet het nu zeer zeker niet hoor!
Ik loop alweer vrij normaal en kan alles, zolang het eigenlijk maar niet langer dan 5 minuten is :') (zitten/liggen/staan/lopen) maar wel dankzij diclofenac :+ .
Ik wacht het weekend even af.. Ik loop er nu toch al bijna een week mee..

@delerium; wat jij zegt wil i khelemaal niet horen :oo := ik kreeg diclofenac voor 5 dagen mee.. De optimist in mij verwachtte echt dat ik dus zo rond de donderdag nergens meer last van had... maar een half jaar :\ jee...

@whysowhite; jouw wervels zijn dus wel echt kapot, dat is echt ontzettend naar...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:44

wat een pech toch allemaal.
Ik heb vorige week met 80 km pu een boom gekust met mijn auto....... #)
Ik ben uitgestapt en naar huis gegaan......volgende dag bleek mijn vinger gebroken en last in de nek en bovenrug.
Bij mij zijn ook geen fotos gemaakt, wel is gekeken of ik mijn hoofd normaal kon draaien.
Schouders kan ik ook draaien etc.
ik twijfel niet aan de diagnose moet ik zeggen, als ik mijn vinger vergelijk met mijn nek/rug is er zeker niks gebroken verder.
Alleen spieren.banden doen zeer en dat geneest helaas niet zo snel naar wat ik begrepen heb.

TS beterschap daar :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 07:45

Ik heb vorig jaar mijn rug zwaar gekneusd gehad en kon niet eens omdraaien in bed :')
Ook lopen en zitten was drama en ademen ook al!

Dit kan dus best het geval zijn.

Hier kun je idd heeeeel lang last van hebben!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 18:06

even een update in mijn eigen topic :)
Ik heb vandaag fotos laten maken omdat het naar mijn idee slechter gaat :+
ik kan geen 5 minuten stilstaan, en verder kan ik eigenlijk ook niet zoveel. Gewoon wandelen is al teveel..

Overmorgen de uitslag van de fotos, dus heel spectaculair zal het wel niet zijn, dan hadden ze me wel gehouden (mag ik toch hopen voor ze :+ )

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:09

Goed van je dat je foto's hebt laten maken. Want hoe langer je wacht, hoe moeilijker ze gaan doen...
[Helaas ervaring mee, ben zelf in maart van het paard gevallen, 2 weken alleen maar kunnen liggen en nog altijd geen foto's gekregen].

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:13

ik kreeg ook te horen ''nou dan laten we voor jouw gemoedsrust fotos maken''
>;) goed zo, anders had je een briefje mogen ondertekenen dat je zeker wist dat ik geen breuken in m'n rug had :+

Als het niet kapot is vraag ik zondag wat de osteopaat ermee kan :) want ik wil er sowieso zsm vanaf.. ik ben slecht in naar m'n lijf luisteren :o

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:17

gelukkig heb je foto's laten maken.
Bij mij zeiden ze hetzelfde, kwam er 12 jaar later achter dat mijn rug toch gebroken is geweest en heb nu kans op verlamming in de komende paar jaar doordat de wervel is afgegleden +artrose eromheen.
Terwijl ik op het moment van de val (ook van paard) verlamd was, maar kreeg later weer gevoel in mijn benen.
Toch geen doorverwijzing niks. Zelfs niet nadat ik aar in jaar uit terug kwam bij de huisarts dat het nog steeds zo'n zeer doet.
Uiteindelijk heeft de reumatoloog (!), let op ik kwam daar voor iets anders... maar die heeft er dus foto's van laten maken omdat ik soms steken in mijn rug kreeg waarbij ik totaal niet kon bewegen en dan trok dat langzaam weer weg.
En nu is enige optie een operatie maar die willen ze pas doen als ik in een rolstoel naar binnen gebracht word, zodat ik er weer lopend uit kan...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:20

:\
jeetje..
dat is ook gewoon een rot vooruitzicht :(:)

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:26

ach ik heb ook kans op geluk en dat ik daar nooit last van heb, al denkt de arts van niet, hehe...

Nou ja we gaan het wel zien. Maar goed dat je er gewoon vroeg bij bent!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 07:39

Ik heb ook m'n rug gekneusd 2 jaar geleden. Waren foto's en een echo gemaakt, mede omdat ik wat bloed plastte. Ze hadden het ook over gekneusde nieren.
Enfin ik heb 4 weken amper kunnen lopen, daarna kon ik wat rondstrompelen, na 8 weken kon ik pas weer een beetje paardrijden, Ik wist niet dat een spier zo;n pijn kon doen!!

ik heb er nu geen last meer van, alleen als mn rug stijf is, zeer doet, is die plek het eerste wat ik het meeste voel :j

sterkte ermee :(:)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 07:59

zo erg als jullie het beschrijven is het bij mij niet hoor :o Ik kan gewoon lopen (heb ook alweer op het paard gezeten :o ) maar het is bij mij vooral dat alles wat ik langer wil doen niet gaat. dus wandelen (gewoon zelf he, niet op 't paard) dat kan al niet, en in de rij bij de supermarkt niet.. en het vreemdste, 'savonds wordt het pas echt erg.. Hoewel het nu ook meer pijn doet dan gisterochtend :=

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:04

Nou dan zou ik even de uitslag van de foto's afwachten, als er niks te zien is lekker een sportmassage oid nemen om de 'knoop' eruit te halen :) of osteo oid. Dan knap je echt onwijs op!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 08:05

Ik zie zondag een osteopaat :j vandaar ook dat ik persé de foto wilde. Want ik vermoed dat hij er pas naar wil wijzen als ik hem kan verzekeren dat alles gewoon nog aan elkaar vast zit waar dat moet :=

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 08:06

ja logisch :j zou anders wel lüllig zijn :+