homo's mogen geen bloed doneren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mogen homo's bloed geven

Ja
322 (70%)
Nee
96 (20%)
Misschien
22 (4%)
ik heb geen mening omdat ik eigelijk niet zou weten waar ik het over heb.
18 (3%)

Totaal aantal stemmen: 458

Benfan

homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:26

Nou breekt mijn klomp, ik was aan het lezen over de donor week. BN'ers gaan mensen bellen om zichzelf op als donor op te geven. Nu ben ik er al jaren voor dat mensen verplicht donor moeten zijn, tenzij anders aangegeven. Helaas durft onze suffe-geld-beluste-stelletje-apennoten van een regering er niet aan. Maar das een ander verhaal. Nu las ik op een forum een reactie van een man die homo is, en dat het niet is toegestaan dat homo's bloed doneren.

Ja je hoort het goed, het is in Nederland niet toegestaan als homofiel om bloed te doneren. Waarom vraag je me dan, wel dat heb ik even snel gegoogled en de reden is.. mannen die sex hebben met mannen hebben een verhoogde kans op HIV en andere sexueel gerelateerde ziekten. Om er voor te zorgen dat wij als mens maximaal beschermd zijn tegen besmetting is het niet toegestaan dat deze mannen bloed doneren.

Maar een orgaan doneren mag wel weer, de regel lijkt alleen van toepassing voor het doneren van bloed. Wij worden aan alle kanten gevraagd ons lichamelijk hebben en houden aan een ander te geven. Maar blijkbaar is je sexuele voorkeur toch wel erg belangrijk.

Maar wat vind jij hiervan, stem op de aloude pol en vertel ons waarom je hierop hebt gestemd. Hopelijk houden mensen het netjes, maar ervaring leert dat dat ijdele hoop is. Maar doe toch je best!! in iedereen schuilt een normaal denkend mens.. dus het moet lukken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:29

Homo's mogen ook bloed geven, mits ze getest zijn en dus schoon zijn van HIV etc.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:30

Suzanne F. schreef:
Homo's mogen ook bloed geven, mits ze getest zijn en dus schoon zijn van HIV etc.

Hier ben ik het mee eens, natuurlijk ook slim om om te zoveel tijd opnieuw te testen (maar dat is bij iedereen zo, hetero's kunnen natuurlijk ook HIV krijgen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:33

Suzanne F. schreef:

Geld dat niet voor iedereen? Dat iedereen die bloed wil geven 'schoon' en getest moeten zijn?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:33

Suzanne F. schreef:

Is dat jouw mening of presenteer je dat als feit? Want volgens mij staat er op de site van bloeddoneren etc dat homo's het niet mogen :n

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:34

Ik vind het niet gek. Het zijn niet alleen homo's die uitgesloten worden.
Mijn moeder heeft in de jaren '80 in Engeland gewerkt en zij mag ook geen bloed geven.
Net als je geen bloed mag geven als je harddrugs gebruikt of een net een piercing hebt laten zetten.
Als je wisselende seksuele contacten hebt mag het ook niet.

Ze willen de kans of infecties en ziekten zo klein mogelijk houden. Kan me goed voorstellen dat het niet leuk is als je dan gediscrimineerd word op je seksuele voorkeur maar het is niet zonder reden..

shilady

Re: homo's mogen geen bloed doneren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:36

Tja schijnt toch dat die erg vaak met aids en hiv te maken hebben...

Maarja ik vind dat ze zoiezo iedereens bleod moeten inpecteren want iedereen kan wel aids of hiv hebben op hipatitus...

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:37

Nou ik vind het echt bizar achterhaalt.
Waar je het mee doet maakt niet uit, zolang je het maar veilig doet.
Iedere donor moet gescreend worden, en vrij zijn van ziektes, dát lijkt me logisch.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:39

Ik ben een tijdlang "minidonor" geweest en mijn bloed werd iedere keer getest op HIV en andere infectieziekten. Vind ik erg logisch en daarom snap ik ook niet waarom bepaalde bevolkingsgroepen uitgesloten moeten worden. Ze moeten het gedoneerde bloed toch testen voor gebruik.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:40

http://www.sanquin.nl/Sanquin-nl/sqn_ac ... eleid.html

Ben ook even op zoek gegaan en het is idd het geval. Blijkbaar zijn zowel Sanquin als de CGB van mening dat veiligheid in dit geval zwaarder weegt dan gelijke behandeling. Ik heb geen beschikking over de cijfers waarop Sanquin haar besluit stoelt, zonder heb ik geen mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:41

Het is niet alleen zo dat homo's geen bloed mogen geven. Vrouwen die seks hebben gehad met een man die seks heeft gehad met mannen mogen het ook niet. Mensen die ooit geld hebben gegeven of ontvangen voor seks mogen het ook niet.

Het heeft te maken met risicovermijding. Net als dat mensen die bloed hebben ontvangen ook geen bloed meer mogen geven in verband met het risico op Creutzfeld-Jakob (gekke koeienziekte).

Al het bloed wordt getest, maar sommige ziekten zijn nog niet in het bloed te meten terwijl ze wel actief zijn. Dan liever het risico zo klein mogelijk houden, en daarvoor moet je bepaalde doelgroepen helaas uitsluiten. Mensen die hep B hebben gehad mogen ook niet meer geven.

Natuurlijk is bloed hard nodig, maar je wil niet het risico lopen dat je bloed krijgt en dat met HIV besmet blijkt te zijn toch? Die kans houdt Sanquin dus zo klein mogelijk door dit soort regels.

SaBiNa_S

Als ze getest zijn op hiv etc, en die test is goed, snap ik niet wat het probleem is?

8nnemiek

Najua zeg.. alsof alle homo's elke dag met een ander in bed liggen.. ik vraag af welk smallminded persoontje die belachelijke regel heeft bedacht.. ze kunnen toch gewoon testen en vervolgens vragen of diegene, man of vrouw, nog onveilige seks heeft gehad..?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 17-10-11 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:43

Er zijn wel meer groepen mensen met bepaalde leefstijlen die geen bloed mogen geven.

Onderstaande tekst geeft weer waarom het zo gevaarlijk is om bloed te krijgen van de HIV risicogroepen:
Code
Wat houdt een HIV-test in?
Door bloed te laten testen, kan je erachter komen of je het hiv-virus in je lichaam hebt. Als dat zo is heeft je lichaam antistoffen tegen het virus aangemaakt. Dit zijn stoffen die het lichaam maakt om virussen te bestrijden. De hiv-test (officieel hiv-antistoffentest) toont dus aan of je hiv-antistoffen in jouw bloed hebt. Als dat zo is, bent je hiv geïnfecteerd, ofwel hiv-positief.

Antistoffen tegen hiv zijn uiterlijk drie maanden na infectie in het bloed terug te vinden. Als je risico hebt gelopen, dan moet je dus altijd drie maanden wachten voordat je de hiv-test kan doen.

Hier is dat te vinden.

Mijns inziens heeft dit niets, maar dan ook echt niets met discriminatie te maken, maar alleen maar met gezond verstand. Het is ook geen afkeuring van je sexuele voorkeur, maar met het feit dat je met deze sexuele voorkeur een groter risico op HIV loopt kun je gewoonweg beter geen donor zijn.
Laatst bijgewerkt door kanniet op 17-10-11 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:44

Ik heb gestemd voor nee. De kans op ziekten is groter en je zal vaker moeten controleren. Vaker controleren kost meer tijd. Ze maken die regeltjes echt niet om iemand mee te pesten.

@TS daarnaast heb ik meer moeite met u uitspraak over verplicht donor zijn. Iedereen heeft toch recht om te bepalen wat hij of zij met zijn/haar lichaam doet? Je gaat jezelf toch niet kwellen door bloed te geven wanneer je een sirieuze naalden fobie heb? Of wanneer het in strijd is met religie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:45

Het heeft m.i. inderdaad met gezond verstand te maken, en zeker niet met discriminatie.

Ik heb dan ook 'nee' gestemd.

Diaz

Ze doen alles om de veiligheid van de krijger van bloed te optimaliseren. Ik vind het logisch als er een bepaalde groep uitgesloten word wegens een verhoogd risico (en dat word echt wel onderzocht!) En dan gaat het mij er niet om welke groep het is en waarom.

Pauline

Een persoon met een vaste relatie heeft minder risico, dan iemand met wisselende contacten.
En dan maakt het niet uit of je dat doet met iemand van je eigen geslacht. Vroegah, toen homoseksualiteit een verborgen iets was had je denk ik vaker onveilige seks.
Maar 2 mensen die het gewoon veilig doen, daar is niets mee. Ik neem aan dat je, voordat je met je nieuwe liefde onbeschermt vrijt, je allebei laat testen op HIV voor je eigen veiligheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:47

Sowieso vind ik het al een beetje irritant dat je de regering een suffe-geld-beluste-stelletje-apennoten van een regering noemt, want er vanuit gaan dat mensen wel hun lichaam doneren is nogal wat.. Ik ben er daarom ook fel op tegen dat je je zou moeten 'afmelden' voor donatie ipv 'aanmelden'.

Daarnaast, wil je zelf het risico op HIV lopen omdat iedereen maar bloed mag geven? Wees blij dat ze er voorzichtig mee zijn.. Dit is geen kritiek tegen het homo-zijn, enkel mogelijke grotere risico's vermijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:48

Inderdaad Diaz :)

Ik ben zelf overigens wel bloeddonor.

Pauline, het heeft niks met eigen geslacht te maken. Ik mag gewoon bloed geven, dus het is zeker geen afkeur van levensstijl of iets dergelijks (tenminste, ik neem aan dat Sanquin echt niet denkt 'oehhh twee vrouwen is nog spannend, maar twee mannen is jakkiebah!' )

Natuurlijk hebben mensen met vele wisselende contacten een verhoogd risico. Eigenlijk zouden ze die er ook uit moeten filteren in mijn ogen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:49

Het gaat inderdaad niet alleen om homo's. Zelfs als je je veel in die kringen begeeft mag je geen bloed geven.
Ik krijg elke maand een B12 injectie en mag dientegevolge ook geen bloed geven. Heb je een bloedtransfusie in het buitenland gehad, mag je ook geen bloed geven.
Hoe cru ook, als homo heb je gemiddelt genomen meer kans op HIV. Dat is een wetenschappelijk vaststaand feit. En dat is de reden van uitsluiting, niet het feit op zich dat je homo bent.
Je wilt niet weten waardoor je allemaal uitgesloten word van bloeddonatie.

Ik kan me er wel iets bij voorstellen: Mijn zusje heeft in de jaren 80 meerdere bloedtransfusies gehad. Toen was het risico van HIV niet bekend. Pas in de jaren 90 kwam dat naar buiten, met dus het feit dat het mogelijk was dat mijn zus besmet was via haar transfusies. Die risico's wil je gewoon niet lopen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:55

Rock schreef:
Het is niet alleen zo dat homo's geen bloed mogen geven. Vrouwen die seks hebben gehad met een man die seks heeft gehad met mannen mogen het ook niet. Mensen die ooit geld hebben gegeven of ontvangen voor seks mogen het ook niet.

Het heeft te maken met risicovermijding. Net als dat mensen die bloed hebben ontvangen ook geen bloed meer mogen geven in verband met het risico op Creutzfeld-Jakob (gekke koeienziekte).

Al het bloed wordt getest, maar sommige ziekten zijn nog niet in het bloed te meten terwijl ze wel actief zijn. Dan liever het risico zo klein mogelijk houden, en daarvoor moet je bepaalde doelgroepen helaas uitsluiten. Mensen die hep B hebben gehad mogen ook niet meer geven.

Natuurlijk is bloed hard nodig, maar je wil niet het risico lopen dat je bloed krijgt en dat met HIV besmet blijkt te zijn toch? Die kans houdt Sanquin dus zo klein mogelijk door dit soort regels.

Hmm maar dat kun je als andere persoon toch niet altijd weten? :+

En ik snap het wel. Je kan het inderdaad zien als oneerlijk, dat homo's geen bloed mogen geven, maar zij zijn niet de enige groep. En ik zie hier liever veiligheid voorgaan. Het heeft er toch verder ook niks mee te maken dat je homo bent? Daar gaat 't niet om, alleen om de verhoogde kans op HIV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:56

Klopt, dat kan je ook niet altijd weten... Maar goed, je vangt er in ieder geval de mensen uit die het wel weten.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:01

Als mensen er eerlijk over zijn.

Ik heb er een dubbel gevoel over. Ik heb zelf een bloedtransfusie gehad die niet goed is gegaan. Geen HIV maar een zware allergische reactie, waaraan ik bijna ben overleden. Dat is er helaas ook niet uitgefilterd en ik heb een jaar lang overal moeten rondbazuinen dat ik niet zomaar bloed mocht krijgen zonder antimedicatie. Nu bleek bij de laatste test dat er niets meer aan de hand is maar goed..dat is er ook niet uitgehaald. Ik denk dat je risico's niet volledig kunt voorkomen :)
Maar daarom vind ik het ...naja ik vind het achterhaald dat je hier als homoseksueel ( ik ga er vanuit Rock dat het zowel jongens al meisjes zijn overigens) geen donor mag geven als je bloed gewoon schoon is.

TanteSabien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:03

Ik vind, dat iedereen die bloed geeft "schoon" moet zijn en tsja als je dan toevallig homo bent maar wel schoon zie ik het probleem niet.

Want hoe zit het dan met lesbi's? Mogen die ook geen bloed geven?
Of bisexuelen?