Irriteren aan alles...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Amira_

Irriteren aan alles...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:13

Ik wil hier even mijn verhaal doen, en hoop eigenlijk dat er meer mensen zijn die dit ook hebben.

Vanaf groep 5 irriteer ik mij aan zowat alles. Daar hadden we een juf die de hele les zo door de klas liep: "SSSSSTTTT " Ook als er niemand praatte. Nou daar kon ik dus niet goed tegen. En sindsdien zijn bij mij sommige geluidjes al te veel.
Bijvoorbeeld op vakantie. Eigenlijk moet ik dan in dezelfde kamer als mijn broertje slapen. Maar dat kán ik gewoon niet. Mijn broertje slaapt namelijk nogal luidruchtig zeg maar. Heel hard ademen en diep. Daar kan ik dus echt niet tegen dan kan ik dus niet slapen. Daarom zit ik altijd voor de vakantie al helemaal in de stress omdat ik gewoon een keer normaal wil slapen en niet altijd op een bank.
Zoiets heb ik dus ook met logeren. Dus ook een reden dat ik liever thuis slaap. Daar kan ik tenminste nog in de slaapkamer op de grond gaan slapen :o Bij iemand anders thuis niet.
Maar ik kan me ook aan andere dingen irriteren. Zoals slurpen van drinken, fluiten, hard geluid van een spelletje, mijn moeder die zingt, bonken van muziek. Dan word ik echt helemaal gestresst en helemaal gek. Dan word ik ook gek van mezelf dat ik nooit is een keer normaal kan doen.
Misschien vinden jullie dat ik me aanstel, dat is ook wat ik altijd van mijn moeder hoor. Ze zegt dat ik me maar moet afsluiten van die geluiden. Maar dat kan ik niet.
Hebben jullie tips wat ik kan doen? Of zijn hier meer mensen die dit hebben?
De tip om met oordopjes te slapen werkt niet. Ik hoor door alle oordopjes geluid .

Bedankt voor het lezen :)

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:16

Ik heb het niet zo heftig als jij, maar ik kan me ook ontzettend ergeren aan geluiden. Zeker ´s avonds met slapen bijvoorbeeld, pogen tot slapen dan. Dan ga ik er ook op liggen luisteren, ja .. dan lukt dat slapen natuurlijk helemaal niet meer ;)
Ik heb niet echt een tip voor je, je kunt moeilijk van de rest van de wereld eisen dat ze zachter doen haha. Maar het kan behoorlijk vervelend zijn ja. Krijg je ook echt hoofdpijn? Ik begreep dat mensen met migrainen heel slecht tegen geluid kunnen, maar daar heb ik zelf geen ervaring in.

Amira_

Re: Irriteren aan alles...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:40

Hmm, nee geen hoofdpijn nee.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:42

pubertijd? :D

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:46

Nou dat denk ik niet :P Heb het al sinds mijn negende en toen was het echt niet de pubertijd :+

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:49

Herkenbaar! :)
Met oordopjes slapen heeft mij wel wat rust gegeven. Ook ik hoor er nog wat doorheen, maar met goed passende oordopjes slaap ik eindelijk goed. Ik hoorde mijn buurman door de muur heen snurken..
Ook ben ik een keer op vakantie op de grond in de badkamer van mijn hotelkamer gaan slapen omdat ik met mijn nicht op een kamer lag en die snurkte heel zachtjes, meer luidruchtig ademhalen eigenlijk. :=

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:50

Ik had het op een gegeven moment tijdens proefwerken, als die pennen die over het papier krasten, werd er stapel gek van!! Het is nog steeds niet echt minder, ik lees mee.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:51

Heb je (hierdoor) ook concentratieproblemen?

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:52

Ik geef even antwoord voor mezelf: nogal ja!

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:53

Ja ik heb daardoor soms ook concentratieproblemen! :)
O, ben ik even blij dat ik niet de enige ben. Maar Olympus_ zoiets zou ik dus ook doen. Verschrikkelijk vind ik dat. :=

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:54

hmmm .. add of adhd? Ik weet het niet hoor, misschien scheer ik nu te veel over één kam :o

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 15:56

Ik heb wel een vrij gevoelig gehoor en slaap daardoor altijd heel slecht.
Nu ga ik slapen met mijn mp3 speler aan die laat ik een aantal liedjes afspelen en tegen de tijd dat hij vanzelf uit gaat lig ik al lang en breed te slapen.
Als je alleen bent zou je ook de tv aan kunnen laten staan op timer.
Geluid zo afstemmen dat je je best moet doen om het nog te horen en dan gaan slapen.
Voor toetsen enz. zou je kunnen overleggen met leraren of je muziek mag luisteren tijdens een toets omdat het geluid van de andere leerlingen je afleid.
Bij ons waren ze hier vrij flexibel in.

@xNursiex: ADD of ADHD is op zich wel mogelijk inderdaad maar sommige mensen hebben gewoon een soort van hyper gehoor, dat zou je kunnen laten testen.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 15:58

Het is met concentratie op school niet zo dat ik me echt bij elk geluidje irriteer hoor. Maar gewoon als er mensen gaan lachen terwijl ik zo hard bezig ben, daar kan ik dan niet tegen.
En ADHD is het niet denk ik, mijn broertje heeft dat en ik ben gewoon echt het tegenovergestelde van hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:00

Tja, heel kort door de bocht zou ik zeggen, stel je niet aan en geef jezelf een schop onder je kont. Dit is niet normaal en er is maar 1 iemand die hier iets aan kan doen.. en dat ben jezelf :)

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:01

Als je er ook concentratie problemen door hebt, is het misschien een idee om hier eens mee naar de HA te gaan? Hij kan het hele plaatje van de situatie waar jij in zit inschatten en verwijst je misschien wel door voor een persoonlijkheids test om eventueel dingen als add of adhd uit te kunnen sluiten/vast te kunnen stellen.

Het hoeft niet zo te zijn dat je zoiets hebt, maar de HA kan je er wel verder mee helpen of anders tips geven over hoe hier niet te zeer op te letten denk ik..

Succes!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:02

Relaxed schreef:
Tja, heel kort door de bocht zou ik zeggen, stel je niet aan en geef jezelf een schop onder je kont. Dit is niet normaal en er is maar 1 iemand die hier iets aan kan doen.. en dat ben jezelf :)

Nou relax ik vind dat ts een paar goede tips heeft gehad, zoals gehoor testen. Inderdaad kort door de bocht je reactie.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:06

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 16:08

Relaxed schreef:

Ik snap heus wel dat er niks tegen te doen is. Maar ik dacht wie weet zijn er meer mensen hier.

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:10

Amira_ schreef:
Nou dat denk ik niet :P Heb het al sinds mijn negende en toen was het echt niet de pubertijd :+

hoi heb je er wel eens aan gedacht dat je misschien hooggevoelig bent , adhders horen ook veel meer om zich heen en zien ook meer doordat het allemaal veel slechter gefilterd word in je hoofd. alles komt dus binnen en dat kan je minder goed verwerken.
Misschien moet je daar eens gaan zoeken, een site voor dat soort dingen heet wwwhersenstorm.nl. Ikzeg niet dat het zo is maar wie weet kan je hier iets vinden wat je herkent.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 16:12

franka75Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:13

Amira_ schreef:
Het is met concentratie op school niet zo dat ik me echt bij elk geluidje irriteer hoor. Maar gewoon als er mensen gaan lachen terwijl ik zo hard bezig ben, daar kan ik dan niet tegen.
En ADHD is het niet denk ik, mijn broertje heeft dat en ik ben gewoon echt het tegenovergestelde van hem.

Bedenk dat er ook add is dat is zondern hyperactiviteit en uit zich ook anders als bij jongens , je hebt heel veel vormen maar als je broertje dit al heeft zou ik niet heel verbaasd zijn en misschien heeft een van je ouders dit ook wel. mijn moeder heeft het ook en ikz elf. al zal mn moeder het nooit toegeven.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 16:13

franka75 schreef:
Amira_ schreef:

hoi heb je er wel eens aan gedacht dat je misschien hooggevoelig bent , adhders horen ook veel meer om zich heen en zien ook meer doordat het allemaal veel slechter gefilterd word in je hoofd. alles komt dus binnen en dat kan je minder goed verwerken.
Misschien moet je daar eens gaan zoeken, een site voor dat soort dingen heet wwwhersenstorm.nl. Ikzeg niet dat het zo is maar wie weet kan je hier iets vinden wat je herkent.

Eigenlijk heb ik geen symptomen van ADHD/ADD, behalve dan misschien dat irriteren. Maar de rest ben ik echt het tegenovergestelde.

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:21

adhd hoeft niet perse over druk te gaan, concentratiestoornis (makkelijk afgeleid) is er een veel groter aspect van soms. Wat verder de symptonen zijn durf ik zo ook niet op te sommen, maar het zou wel degelijk kunnen :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:24

Ik heb een vorm van autisme (asperger) en ik ben ook super gevoelig, maar niet alleen het gehoor ;)
Zie het trouwens wel veel langskomen in je topic, niet iedereen die alles hoort hoeft gelijk een ASS te hebben....
Ik vraag me wel af in welke mate je hier last van hebt. Want als je het alleen bij duidelijke geluiden hebt, ben je gewoon licht ontvlambaar denk ik. Als je om de kleinste geluidjes al helemaal uit je vel springt, dan zou er iets anders aan de hand kunnen zijn.

Niki_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:56

Ik heb het ook. Stoor me ook verschrikkelijk aan kleine geluidjes die verder niemand hoort, erg vervelend. Vooral als ik wil gaan slapen heb ik er last van, ik kan dan niet in slaap vallen zolang ik geluiden hoor.