gevolgen na val van paard gister. wat doen?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

laura_power

gevolgen na val van paard gister. wat doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 11:49

he hoi,

gisteren ben ik van mn bijrijdpaard gevallen, en heb nog steeds heel erg last.

paard draafde heel super voorwaarts weg, ik verloor eerst beugel 1, dus paard ging harder, toen verloor ik beugel 2, paard ging racen, toen klampte ik me vast natuurlijk stom en ja toen begon ze te galloperen en bokte me eraf.... zo met hoofdstel en al lag ik er af, zo stevig had ik de teugels dus vast..
ben er daarna nog 2 x op en af gestapt en een rondje gestapt.

heb nu echt zon pijn. hoofdpijn nog steeds, mn linker arm kan ik niet/amper gebruiken, en mn hele nek/rug zit vast.
ook heb ik elk uur ongeveer steken op/aan/in mijn rechterslaap. in mn hoofd. heel erg raar en super pijnlijk. ;(

vinden jullie dat ik morgen nog ff aan moet kijken of gelijk naar een huisartsenpost moet rennen?
daar kunnen ze niet echt veel doen lijkt me toch??

moppielover

Re: gevolgen na val van paard gister. wat doen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:52

Ik denk dat het wel verstandig is om even naar de huis artsen post te gaan.

Het kan zijn dat je een hersenschudding hebt aangezien je hoofdpijn en steken in je hoofd hebt.

Iig, sterkte en beterschap :(:).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:53

Idd even naar de hap ermee, kan nooit kwaad, en het kan ook riskant zijn om door te lopen met een hersenschudding. Sterkte ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:54

Yep huisartsenpost . Even laten controleren.
Uiteraard ben je bluaw en stijf en daar zullen niets aan kunnen doen, maar je moet wel even je hoofd laten checken.

ShannonJuul

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:55

Een dokter heeft sowieso het liefst dat je direct na een val van een paard naar de ha gaat! Tenminste die van mij wel! Ik zou het iig doen!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:55

ik denk dat de hoofdpijn komt door verrekte/gekwetste spieren in je rug en nek. Als je een hersenschudding hebt zit je niet meer achter de computer. Rust houden en regelmatig even je lichaam bewegen ivm vastzittende spieren. Op de huisartsenpost zullen ze niet veel meer zeggen. En als je het niet vertrouwd bel je toch even met de huisartsenpost? Zij weten precies wat ze moeten vragen om te beoordelen of je moet komen. Sterkte!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 11:56

ja maar wat ik dus dacht, als je een lichte hersenschudding hebt, zeggen ze alleen: rust nemen.
en dat kan ik toch ook uit mezelf dan gewoon doen?!

want iets anders kan het niet zijn toch? straks denken ze dat ik me aanstel.. :P
heb al 2 asprintjes op trouwens, kan dat gewoon??

edit: bij een lichte hersenschudding kan je wel op de pc, je moet erg veel rust nemen, dus veel slapen en niet paardrijden/fietsen/uitgaan e.d.
maar je kan wel computern zo nu en dan.
bij een zware hersenschudding niet.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:58

Precies, dus meer als een lichte hersenschudding zul je niet hebben. Ik heb ook vaak last van mijn nek nadat ik 2 jaar geleden spieren in mijn nek had gescheurd na een val en heb dan ook zo'n stekende hoofdpijn. Werd ook toen niks aan gedaan als pijnstillers en rust.
Maar nogmaals, bellen kan altijd!

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 11:59

als je 18jaar bent dan moet je dat toch wel zelf weten?

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:05

hoezo moet ik dit zelf weten "omdat ik 18 jaar ben"? wat heeft mijn leeftijd hiermee te maken? al was ik 58 had ik dit topic alsnog geopend.

ik vraag alleen de meningen, of het juist niet overdreven is om naar een huisarts te gaan,
en of meerdere mensen dit wel eens hebben gehad. want ja op bokt zijn vast meerdere mensen van hun paarden gevallen lijkt mij.

is dat zon rare vraag dan die ik stel, sjors493?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:05

Sjors493 schreef:
als je 18jaar bent dan moet je dat toch wel zelf weten?

Ach, zoveel heeft dat niet met leeftijd te maken :n De ene 18-jarige is de ander niet en bovendien zijn er soms 13 jarigen die zelfstandiger zijn dan de gemiddelde jongvolwassene..

Ontopic: TS, ik zou voor de zekerheid de HA even bellen voor advies..Kleine moeite en schept een hoop duidelijkheid :)
Enne, ook met een lichte hersenschudding is het niet verstandig om (veel) te computeren of TV te kijken..Zijn allemaal weer prikkels die je hersenen moeten verwerken, terwijl ze op dit moment alleen maar rust nodig hebben om te herstellen
Beterschap!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:05

Wind je niet op, is niet goed voor je hoofpijn ;) .

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:06

maar deze vraag heeft toch niks met volwassenheid te maken of licht dat nou aan mij :=

ja ik ga ook maar weer van de pc af vala.

heb genoeg nuttige reacties, bedankt!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:08

laura_power schreef:
maar deze vraag heeft toch niks met volwassenheid te maken of licht dat nou aan mij :=

Nee hoor, dat heeft niets met je leeftijd te maken :n

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:09

Sterkte he, en doe rustig aan!!

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:10

Gewoon voor de zekerheid even naar het hap.
Beter een keer te veel dan te weinig.
Mocht er wel iets zijn dan kunnen ze je gelijk helpen of advies gven en anders weet je tenminste zeker dat je ok bent (voor zover dat wmogelijk is hahaha)
Enne dit heeft niets met leeftijd te maken ze vraagt gewoon wat verstandig is, en dat moet kunnen toch.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:13

nu moeten jullie stoppen met reageren hoor hihi, ben te nieuwschierig ik wil weten iedereen zegt..
lig namelijk al de hele ochtend in mn bed.

ik denk dat ik aan het eind van de middag even kijk hoe het gaat, en als het dan nog "hetzelfde" gaat, even naar de HAP.

tot hoelaat kan je daarheen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:14

Waarom bel je nu niet even, dan weet je het meteen :)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:16

Voor de hoofdpijn kun je misschien beter even gaan. de rest is ' gewoon' spierpijn. zoals je zelf al aangeeft heb je je flink vast geklampt. Daardoor heb je je spieren flink aan het werk gezet. niks geks aan hoor. morgen is het waarschijnlijk nog erger en ben je flink stijf.
pak een lekkere kop thee en kruip[ op de bank!!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:21

ik heb al 5 koppen thee op haha.
ja de spierpijn maakt me ook niet echt uit, dat is logisch. maar ik heb het geteld, en heb al 4 keer die steken gehad vanaf vanochtend 9 uur.

maarja, ik ga nu echt op de bank liggen hoor! laat het nog wel weten hoe/wat.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:23

ik zou gewoon nu bellen, hoe later het wordt hoe onvriendelijker ze meestal zijn omdat je zo lang wacht

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:44

beter een keer te vaak dan een keer te weinig naar huisarts gaan ( en ik kan het weten )

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:51

Ben je ook misselijk geweest na de val, of nu nog? Of het gevoel slaperig of suf te zijn, of duizelig? Dat zijn nl echt symptomen van een hersenschudding. Ik lees ze niet in je post. Het lijkt op spierklachten, die worden na zo'n lekkere kletter de dag erna altijd erger. Maar, als je het niet vertrouwd, gewoon naar de HAP gaan, daar zijn ze voor! Beterschap!

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 23:04

Ik zeg: naar de hap ermee.
Better safe than sorry.
Hoe ben je terecht gekomen?
Je hoofd, rug, en nek zijn toch dingen waar je zuinig op moet zijn hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 01:10

Ik maak ook altijd van die smakkerds :D Ik heb een tijdje een hengst gereden, behoorlijk heftig paard. Hij kiepte me zo over de bakrand, toen hij ergens van schrok. Ik ben op mijn hoofd geland. Erg zware hersenschudding tot gevolg. Met een erge hersenschudding kun je eigenlijk niets verdragen, geen licht en geluid en ik ook geen scherpe geuren. Pijnstillers is niet verstandig, omdat je dan eerder weer rond loopt dan goed voor je is.

Ook je spieren hebben natuurlijk een optater gehad, daar kan je hoofdpijn ook van komen. Hals en nek even lekker los masseren, lekker in een warm bad, een thermacare warmte pleister in je nek, pijnstilling en slapen.

Liever een keer teveel naar de huisarts dan te weinig hoor! Ik kreeg diclofenac, werkt spierontspannend en voor over dag valium.