Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:34

Ik ben al sinds m'n 18e bloeddonor (heb de afgelopen 2 jaar niet gegeven ivm. buitenland wonen) en kom zojuist bij de bloedbank vandaan. Ik ben ondertussen trouwens 21.

Op deze manier wil ik proberen om nog wat meer bloeddonors te verkrijgen. Want je red er gewoon levens mee, het is gewoon ontzettend belangrijk!

Op http://www.sanquin.nl/ kun je voor meer informatie kijken en kun je je ook aanmelden. Is zo gedaan. Ook het bloed geven zelf is helemaal niet vervelend. Je wordt van te voren altijd even gecontroleerd (altijd handig, want ook je bloed wordt gecontroleerd op oa. HIV), prikken daarbij ook in je vinger voor je ijzergehalte en dat is eigenlijk het meest vervelendste eraan, want de 'echte' prik is helemaal geen pijn en binnen 10 min. ben je alweer klaar! Daarna kun je daar nog even gratis een koekje een broodje eten en wat drinken. Er wordt iedere keer een halve liter bloed afgenomen en vrouwen kunnen 3 keer per jaar worden opgeroepen en mannen 5 keer. Je kunt natuurlijk ook een keertje gaan om te kijken hoe het nu in z'n werk zit.

Ik ' raad' het echt iedereen aan, het is echt niet vervelend en ik heb er eigenlijk geen last van, m'n arm voelt nu een beetje stijf maar voel me verder kiplekker.

Het is een kleine moeite voor jou, het leven van een ander!

zonnebloem18

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:35

Ik zou heel graag willen maar ik mag niet omdat mijn ijzer regelmatig te laag is.
Je kan ook alleen plasma doneren maar ik weet niet zo goed of ik dat dan wel zo mogen.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:36

Verdiend de top van sanquin nog steeds zo achterlijk veel?
Kort geleden nog in het nieuws geweest dat je ze beter kon boycotten.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:37

Ik wilde ook wel, maar ze wilden mij niet :+ ik ben moeilijk te prikken.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:37

Ik geef bijna 2 jaar lang bloed nu, als het goed is kan ik zelfs binnenkort weer een uitnodiging ontvangen.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:42

Ik ben er vorig jaar mee begonnen, ben dus pas twee keer geweest. Ik heb het nadeel dat ik nogal moeilijk te prikken ben. Hierdoor kregen ze de eerste keer geen zak vol en hebben ze de tweede keer drie keer moeten proberen voor ze een goede ader hadden. :') Maar goed, op zich is dat niet zo erg, dat heb ik er wel voor over om mijn medemens een beetje te kunnen helpen. Ik vind ze bij Sanquin altijd er aardig en ze nemen alle tijd voor je. Zolang ze een geschikte ader kunnen vinden, blijf ik zeker gaan. :))

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:42

De week dat ik 18 word heb ik een afspraak

doriss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:44

Ik wil zeker bloeddonor worden zodra ik 18 ben! Ik heb mijn leven te danken aan bloeddonoren, en dit is wel het minste dat ik terug kan doen :j

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:45

Ik ben ook al vanaf mijn 18de bloeddonor. Al heb ik al heel lang geen oproep meer gehad. Weten jullie of je dat ergens kan aangeven?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:45

Ik zat er laatst in de bus aan te denken....
Het lijkt me wel wat, ik zal als k thuis ben die site eens goed doorlezen

RicardoOpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:49

Je krijgt ongeveer 3/4 x per jaar een oproep :)

Ben ook bloeddonor! Nu ook al weer iets van 2 jaar.

Voor de mensen die het niet doen vanwege de hoge salarissen van de top, denk ik altijd maar:
Wat is belangrijker? Die salarissen verlagen of het bloed doneren voor de mensen die dat nodig hebben?
Tuurlijk, die salarissen moeten lager, maar ik ga dat niet bijstaan door niet meer mijn bloed te geven..

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:52

Ik zou heel graag willen alleen ben ik niet geschikt..
Heb allemaal te korten en veelste weinig rode bloedcellen...
Dus word hem niet helaas.

knuffelpoesz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:53

Bloed geven.. Dat hebben mijn ouders altijd al gedaan! Ik heb ook altijd gezegd: als ik oud genoeg ben, ga ik ook bloed doneren.
Helaas voor mij ben ik voor het leven afgekeurd om bloed te geven. Toen de arts daarmee kwam, was het best wel een klap.

Heel goed dat dit even onder de aandacht gebracht wordt!

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:55

lucifertje schreef:
Ik ben ook al vanaf mijn 18de bloeddonor. Al heb ik al heel lang geen oproep meer gehad. Weten jullie of je dat ergens kan aangeven?

Ik zou gewoon eens naar jouw afnamelocatie bellen, die weten er vast meer van. Misschien is er nu weinig behoefte aan jouw bloedgroep?

RicardoOpa schreef:
Je krijgt ongeveer 3/4 x per jaar een oproep :)

Ben ook bloeddonor! Nu ook al weer iets van 2 jaar.

Voor de mensen die het niet doen vanwege de hoge salarissen van de top, denk ik altijd maar:
Wat is belangrijker? Die salarissen verlagen of het bloed doneren voor de mensen die dat nodig hebben?
Tuurlijk, die salarissen moeten lager, maar ik ga dat niet bijstaan door niet meer mijn bloed te geven..

Dat is ook een beetje mijn dilemma. Aan de ene kant sta ik helemaal niet achter die hoge salarissen en die enorme bonussen, maar aan de andere kant doe ik het omdat ik van mening men dat bloed nodig is voor patiënten en onderzoek. Dat laatste weegt voor mij eigenlijk veel zwaarder. Stoppen met bloed geven raakt de laatste categorie ook harder dan de eerste ben ik bang...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:56

Ik ben al bloeddonor! ik heb geloof ik 6x in totaal gegeven nu. Mijn vader is al jaren donor,die heeft al meer dan 150x gegeven

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:57

Goed van je TS +:)+
Mijn vader geeft ook al ruim 35 jaar bloed en ik ging vroeger weleens mee. Inderdaad aardige mensen en het is mooi om zo de medemens te kunnen helpen. Zelf val ik nogal eens flauw na bloedprikken maar ook bij vaccinaties enzo. Om die reden durf ik het nu nog niet aan, misschien over een paar jaar wel :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 09:58

XmissdaphX schreef:
Ik zou heel graag willen alleen ben ik niet geschikt..
Heb allemaal te korten en veelste weinig rode bloedcellen...
Dus word hem niet helaas.

en plasma dan? alhoewel dat aan de ene kant vervelender is, andere kant fijner. Je hebt er minder last van (geen idee wat dat betekend, ik heb namelijk eigenlijk al nergens last van :+ ) sommige mensen kunnen zich bij 't bloed geven nogal slapjes voelen daarna en flauwvallen kan ook gebeuren, hier schijn je bij plasma minder last van te hebben want alle bloedplaatjes etc. krijg je weer terug en plasma houden ze. Duurt wel een stuk langer (om en nabij 3 kwartier geloof ik?) Daarnaast kun je trouwens een stuk vaker gaan en heb je ook 'voorrang' op de rest, mochten er nu veel wachtende zijn, jij gaat voor de bloeddonoren omdat het dus zoveel langer duurt.

doriss schreef:
Ik wil zeker bloeddonor worden zodra ik 18 ben! Ik heb mijn leven te danken aan bloeddonoren, en dit is wel het minste dat ik terug kan doen :j

volgens mij kan je dan geen bloed geven, want ik ga er vanuit dat je dus een bloedtransfusie hebt gehad?

@ mas: val je dan flauw door de naald oid of doordat er dus bloed is weggenomen en je je dus wat 'slapjes' voelt?
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 11-10-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 09:59

Pentax schreef:

Klopt.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:00

Ik krijg bijna maandelijks een oproep: Ze hebben te weinig bloeddonoren van mijn bloedgroep. Ik heb namelijk een bloedgroep die je áltijd kunt geven (0- ). Maar goed ik ben ook weer moeilijk te prikken. :')

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 10:00

Ffortuna schreef:
Pentax schreef:

Klopt.

daar gaat het toch helemaal niet om? Oke, ze verdienen veel, fijn voor hun. Was het maar wat eerlijker verdeelt, maar jammer maar helaas niet het geval. Betekend dat dat je dus geen bloed gaat geven? Vind ik geen goede reden, het bloed zelf gaat namelijk naar oa. kankerpatienten, mensen in een verkeersongeluk etc. etc. hun leven wordt daar mee gered!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:01

Ik heb me al eens opgegeven, ben zelfs ook bij de prikzusters geweest om inderdaad bloed af te geven. Alleen konden ze daar geen goede ader vinden om het bloed uit te halen, blijkt dat mijn aderen veel te dun zijn en dan willen ze het risico niet nemen, omdat ze dan bang zijn om met maar een halve zak bloed komen te zitten ofzo. Dus ik werd weggestuurd :(
Vond ik echt heeel erg jammer. Het is toch een makkelijke manier wat bij te kunnen dragen, het kan vaker en het is nodig. Daarnaast heeft mijn vader het ook jaren lang gedaan, totdat hij last kreeg van diabetes en trombose en hij uiteindelijk dus afgekeurd werd als bloeddonor.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:03

Ik heb type O negatief dus ik ben heel gewild...maar laatst toen ik me per ongeluk in mijn duim sneed en er kwam een beetje bloed vrij, moest ik alles laten vallen en bijkomen op de zetel met mijn benen omhoog, nog erger alsof ik halfdood aan het gaan was..en ik weet goed genoeg dat het niet erg is, maar om de een of andere reden reageert mijn lichaam altijd door mij lijkbleek te laten worden, zwart voor mijn ogen te maken en het gevoel uit mijn benen te halen alsof ik op het punt sta leeg te bloeden :+ . Iedere keer weer, zelfs als ik gewoon vlug iets pak om het te bedekken en door probeer te doen met de orde van de dag alsof er niets aan de hand is...om die reden hou ik mezelf altijd tegen om te gaan doen...als ik al zo reageer op de weet van verlies van en paar druppels bloed, ik voel me al helemaal slap en doodbang worden bij het idee van een paar liter...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:08

Maartje1990 schreef:
@ mas: val je dan flauw door de naald oid of doordat er dus bloed is weggenomen en je je dus wat 'slapjes' voelt?

Dat is niet duidelijk. Ik val zowel flauw als bloed wordt afgenomen als wanneer er iets wordt ingespoten en er dus iets bij komt. Waarschijnlijk maak ik mezelf gewoon te druk omdat ik bang ben dat het weer gaat gebeuren en is stress ook een belangrijke factor. De laatste keren dat ik bloed móest laten prikken van de HA heb ik me liggend laten prikken. Zelfs toen kreeg ik vlekken voor mijn ogen en duurde het even voor ik weer kon staan. En dan gaat het slechts om enkele buisjes bloed, laat staan als er een halve liter wordt afgenomen. Heel jammer, want anders had ik het graag gedaan, maar mijn eigen gezondheid gaat toch even voor...

WinSel

Re: Wordt bloeddonor bij de bloedbank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:19

Ik weet mijn bloedgroep niet, kunnen ze dat daar wel zien als ik bloed af geef ?

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 10:20

WinSel schreef:
Ik weet mijn bloedgroep niet, kunnen ze dat daar wel zien als ik bloed af geef ?

:j Je krijgt na je aanmelding eerst een uitgebreide keuring en wordt je bloedgroep ook nagekeken.