Griepspuit, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Griepspuit, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 18:50

Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die een oproep krijgen voor de griepspuit.
Ik krijg al jaren een oproep maar heb er bewust voor gekozen de laatste jaren niet te gaan.
Ik ben standaard 6 weken na de spuit ziek.. jawel.. een griepvariant.
Iets met anti-stoffen. :+

Ik vraag me af wat jullie beweegredenen zijn om er wel of geen te halen?

zodiacje

Re: Griepspuit, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:52

ik doe m om dezelfde reden ook niet meer
ben in tijden niet zo ziek geweest als ná de griepprik.
dan gok ik het er liever op dat ik misschien wel helemaal geen griep krijg :+

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 18:53

Oh, griep krijg ik hoe dan ook wel..

Maar ik zat in de risico-groep doordat ik op jonge leeftijd veel last had van astmatische bronchitis. Daar ben ik inmiddels overheen gegroeid. (of in ieder geval.. ik heb er geen last meer van, behalve als ik enorm zwaar verkouden ben.)

Kon er gewoon de klok op gelijk zetten, als ik de griepspuit had gehaald, had ik begin december de griep. Werd er zo moe van, dat ik het risico maar loop om toch die griepvariant te krijgen. :')

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:57

Roosch schreef:

Maar ik zat in de risico-groep doordat ik op jonge leeftijd veel last had van astmatische bronchitis. Daar ben ik inmiddels overheen gegroeid. (of in ieder geval.. ik heb er geen last meer van, behalve als ik enorm zwaar verkouden ben.)

Kon er gewoon de klok op gelijk zetten, als ik de griepspuit had gehaald, had ik begin december de griep. Werd er zo moe van, dat ik het risico maar loop om toch die griepvariant te krijgen. :')

Je krijgt toch sowieso de 'griep variant' of hoe bedoel je? Ik heb nog nooit een oproep gehad. Ik zou het wel doen, ik heb er een hekel aan om extra en zwaarder ziek te worden als ik het niet zou doen.
Dan moeten andere mensen je werk over nemen en een bedrijf loopt 24u per dag door, dus dat liever niet.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:59

ik krijg ook altijd oproep.. maar werd van die prik altijd erg suf.. dus nu ga ik nietmeer...

MissAnnemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:00

Ik heb er vanmiddag een gehaald, ging vanuit de uni omdat ik veel met dieren werk die ook gevoelig zijn voor griep :P Kom je er sneller mee in contact..

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:02

kabwan schreef:
Je krijgt toch sowieso de 'griep variant' of hoe bedoel je? Ik heb nog nooit een oproep gehad. Ik zou het wel doen, ik heb er een hekel aan om extra en zwaarder ziek te worden als ik het niet zou doen.
Dan moeten andere mensen je werk over nemen en een bedrijf loopt 24u per dag door, dus dat liever niet.

Je wordt ingeënt tegen een bepaald soort griep, daar krijg je anti-stoffen voor ingespoten.
http://www.zwitserseapotheek.be/griepspuit.html schreef:
Sommige mensen lopen meer kans op complicaties als ze griep krijgen. Ze kunnen een longontsteking of ernstige bronchitis oplopen. In zeldzame gevallen komen als complicatie van griep ook hersenontsteking, hartontsteking en spierontsteking voor. Mensen die tot een risicogroep behoren, doen er daarom goed aan zich elk jaar tegen griep te laten vaccineren. De griepprik maakt dat uw lichaam antistoffen aanmaakt, zodat het een besmetting met het griepvirus makkelijker kan afslaan.

In mijn quote bedoelde ik dat ik, als ik de griepspuit niet haal, het risico maar loop om juist die variant te pakken te krijgen.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:07

Ik zelf niet,maar mijn zoontje van vijf jaar,heeft dit jaar voor het eerst een oproepje gehad.
Ik vind het zo vreemd en moet het echt even aan zijn kinderarts navragen,want ik twijfel nogal.
Manneke heeft een aangeboren afwijking aan zijn nieren en is hier vanaf geboorte voor in behandeling,maar nog nooit eerder een oproepje gehad,dát vind ik het vreemde eraan,waarom nu dan wel na vijf jaar?
Terwijl het hartstikke goed gaat,hij op dit moment al tijden zonder medicijnen kan,deze week toch maar eens bellen,moet eerlijk zeggen dat ik het met de romslomp van alle dag een beetje was vergeten,totdat ik dit topic tegen kwam :o

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:09

Ik was geloof ik ook een jaar of 4 toen ik voor de eerste keer ging.
Ik kan niet op mijn 2 handen tellen hoe vaak ik in de kerstvakantie ziek ben geweest, erg leuk voor zo'n kleintje..

Ik zou ook even overleggen met de kinderarts.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:12

Ik sta twee keer in de risico groep (werk in ziekenhuis én ben astmapatiënt) maar ik wil hem pertinent niet.

Nog nooit ziek geweest en als dat wel eens gebeurd ziek ik het wel uit.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:17

Idem hier als bij BraveSpots. Ik krijg ook altijd 2 oproepen en ben nog nooit geweest. Heb toch nooit griep, dacht ik.

Lig nu dus sinds vrijdag met dikke koorts in bed. Tja.... :+
Maar ik denk niet dat ik hem volgend jaar wel ga halen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:20

Ik heb m dit jaar voor het eerst binnen gekregen, en waarom??? Ik val in geen van de categorien die worden genoemd dus snap er niets van.
En als ik julli everhalen zo hoor denk ik ook maar dat ik niet ga. ik zou namelijk ook niet weten waarom ik moet.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:20

Heb je in het ziekenhuis gelegen dit jaar, Tamadine?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:21

Citaat:
Je wordt ingeënt tegen een bepaald soort griep, daar krijg je anti-stoffen voor ingespoten.

Je krijgt geen antistoffen ingespoten, maar een verzwakt of dood griepvirus. Nu is dood of verzwakt sowieso een beetje vreemde benaming omdat gewone virulente virussen eigenlijk levenloos zijn, maar ja dat is een andere discussie.

Ik krijg geen oproep, maar haal er ieder jaar wel een. Dit omdat ik het niet kan veroorloven om door een simpele griep 1 week te missen. 1 week missen betekend bij mij dat er 10 schoolweken naar de haaien zijn. Ik heb een hele zware opleiding en als ik er 1 week niet ben dan loop ik een gigantische achterstand op die nauwelijks is in te halen. Veel van mijn klasgenoten halen om precies dezelfde reden ook de griepprik.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:24

ik krijg elk jaar een oproep van mijn werk omdat ik met bejaarden werk en dat is natuurlijk een kwetsbare doelgroep..
ik vertik het alleen om hem te nemen :o ik ben doodsbang voor naalden namelijk

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:26

Hier iemand die m wel ieder jaar braaf haalt :)
Ik val in de risicogroep omdat ik chronische bronchitis heb. Krijg m sinds ik 12 ben ofzo, maar een paar jaar terug was er zo';n ophef over, dat het slecht zou zijn etc etc, dat ik toen besloot m niet meer te halen. Ben prompt dat jaar ontzettend ziek geweest, had tot die tijd nog nooit "echt" griep gehad. Resultaat ernstige longontsteking met wekenlange antibioticakuur. Toeval of niet, ik haal m tegenwoordig weer braaf, en ben nooit meer ziek geweest (althans, geen griep).
Ik heb overigens nooit last van de griepprik, afgezien van een dag een beetje een beurse arm :)

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:27

Bravespots,dat is nu de reden dat ik twijfel,wat jij zegt:ik ziek het wel uit.
Nu ben ik er niet zo heel erg in thuis,heb me wel een beetje ingelezen toen het oproepje voor mijn zoontje op de deurmat lag,maar blijkbaar is het voor mensen in de risicogroepen,moeilijker uit te zieken?
Of in ieder geval,meer risico op complicaties?
maar dan nog:waarom NU wel en voorgaande vijf jaren niet?
Morgen eerst maar eens kinderarts bellen ja,want als het niet hoeft,dan laat maar zitten.
Heb 5 kindjes en die zijn ziek genoeg geweest(de gebruikelijke kinderziektes,tot griepjes aan toe)en mijn jongste kruimel heeft naar mijn idee net zo meegedraaid als zijn broers.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:27

Hey
Nee dat was al in 2009. En vanaf toen geen enkele keer de oproep gehad.

Roosch schreef:
Heb je in het ziekenhuis gelegen dit jaar, Tamadine?

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 19:27

Corelli schreef:
ik krijg elk jaar een oproep van mijn werk omdat ik met bejaarden werk en dat is natuurlijk een kwetsbare doelgroep..
ik vertik het alleen om hem te nemen :o ik ben doodsbang voor naalden namelijk

Oh de griepspuit valt echt reuze mee, dat voel je gewoon amper. Daarvoor laat ik het absoluut niet.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:28

Ik hoor ook bij de doelgroep, haal hem al zo lang als ik me kan herinneren, maar ben er nog nooit ziek van geweest :n Gelukkig maar :D

Ja zoals Laura82 zegt, last van je arm, maar dat is niet echt noemenswaardig :P

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:29

Even voor de goede orde: echte griep is voor sommige mensen niet een kwestie van gewoon uitzieken :) Er overlijden ieder jaar behoorlijk wat mensen aan de gevolgen van griep. Voornamelijk mensen uit de risicogroep.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:30

Nee, ik zou het niet doen. Het biedt geen 100% bescherming, ziek ben ik amper (kan me de laatste keer echt griep amper herinneren), dus lat ze die troep maar in iemand anders spuiten.

Overigens moet je een (flinke) verkoudheid niet verwarren met een echte griep.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 19:30

om dezelfde reden als TS neem ik um ook niet meer :)

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:10

Zo te lezen is er dus nog duidelijk veel verwarring over de griepprik.

Waarom krijgen mensen in de doelgroep een oproep?
Omdat die mensen in een risicogroep zitten. Voor hen kan een simpele griep ernstige complicaties geven en zoals Laura zegt gaan er ieder jaar nog mensen dood aan de griep. Dit zijn echt niet alleen de oude hele zwakke mensen, ook een hoop mensen die gezond zijn. Risicopatiënten als mensen met CARA (ja ik weet oude naam voor longklachten), Diabetes, ernstig overgewicht, Cardiovasculair risicoprofiel en nog een hele hoop andere groepen lopen meer risico dan gemiddeld op het krijgen van ernstige complicaties bij de griep.

Waarom kan je alsnog griep krijgen na de griepprik?
Omdat er niet tegen alle griepvarianten word geent. Er word ieder jaar een voorspelling gemaakt over welke griepvarianten er in dat jaar verwacht worden, deze voorspelling is meestal zeer accuraat. Echter, influenza is een zeer plastisch virus met een hoge mutatie snelheid. De kans dat je juist een virus treft wat dusdanig gemuteerd is dat het niet herkend wordt door de imuuncellen die na de griepprik zijn aangemaakt is klein, maar wel degelijk aanwezig.
Ook is het mogelijk dat je alsnog ziek wordt van een virus waartegen je bent ingeent, maar je wordt dan veel minder ziek, dan wanneer je niet ingeent zou zijn. Voor mensen in een risicogroep kan dit het verschil betekenen tussen een week lang thuis op bed liggen of een ziekenhuisopname en complicaties als longontstekingen.

Jammer genoeg denken een hele hoop mensen nog altijd dat als ze de griepspuit halen dat ze dan geen griep kunnen krijgen en ze geven de griepspuit de schuld als ze wel flink verkouden worden of een lichte griep krijgen.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:11

Roosch schreef:

Same here, daarom ga ik ook nooit.. Bel elk jaar weer af.. Geef elk jaar dezelfde reden op en guess what?????

Ik krijg elk jaar WEEEEEEEER een oproep.. Wanneer leren ze t nou eens?? :')