Tips voor 3 gezonde maaltijden gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Tips voor 3 gezonde maaltijden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 19:45

Door mijn werk eet ik op dit moment nogal onregelmatig, nu kan ik dit goed aan mijn lichaam merken en ben ik nogal lusteloos en ben ik stiekem toch een kleine 2 kilo aangekomen.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd of jullie tips hebben voor gezond eten wat ook goed vol te houden is. Ik eet 3 keer per dag en probeer ook zoveel mogelijk water en thee te drinken. Dus alle tips zijn welkom ook misschien wat betreft welke thee er echt goed is voor je lichaam. Doordat ik wat problemen met mijn maag heb wil ik zo gezond mogelijk eten en drinken om dit onder controle te houden.

Silvia

Re: Tips voor 3 gezonde maaltijden gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 19:56

Kijk eens op www.voedingscentrum.nl
Daar kun jij je opgegeven voor het weekmenu en krijg je elke week voor 7 dagen recepten via de mail.
Ook kun je de eetmeter invullen waardoor je inzichtelijk hoeveel en wat je eet op een dag en waar je teveel van binnen krijgt en waarvan te weinig. Succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:59

toevallig heb ik van de week bijgehouden wat ik precies neem, o.a. voor dieet
1 willekeurige dag:

6.30:
0,5l water, 2 kiwi's met een portie yoghurt

9.30:
0,5l water (of siroop) en een appel

12.00
0,5l water, 2 boterhammen met beleg, plakje ontbijtkoek zonder boter, kopje thee

15.00
0,5l water, een peer

17.30
0,5l water, gekookte groente en mager vlees. Evt wat aardappeltjes of rijst maar meestal niet.

Tussendoor mag ik onbeperkt koffie/thee zonder suiker en soms neem ik daar een koekje bij.
Reden voor de beperkte inname van koolhydraten is omdat ik een zittend beroep heb en dus ook weinig energie verbruik. Dit dieet is in overleg met een dietiste :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:01

Polly, wat doe jij aan lichaamsbeweging??
Ik vind het wel erg weinig hoor?? :o Wat je eet..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:18

ik probeer 3x in de week paard te rijden, ik werk vaak 6 dagen in de week waarvan 3 van 8u tot 21.30 en op die andere dagen tot 18.u en daarna heb ik niet zoveel zin meer eerlijk gezegd.
Ik heb er duidelijk bijgezet dat dit in overleg is met een dietiste, dit is 1 willekeurge dag, soms eet ik 's morgens ook brood maar fruit met yoghurt vult beter :) Misschien niet een goed schema als voorbeeld maar dacht ik dat ik mijn omstandigheden er duidelijk genoeg bijgezet had:)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 21:40

Thee welke goed is voor je maag is zoethout thee! :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:00

kruidenthee is ook heel goed

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:02

Weet niet wat voor werk je doet en hoeveel lichaamsbeweging je krijgt, maar wat Polly eet is wel erg weinig hoor.
Ik denk dat de meesten het daar voor een langere periode niet op trekken.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 06:55

Iris82 schreef:
Weet niet wat voor werk je doet en hoeveel lichaamsbeweging je krijgt, maar wat Polly eet is wel erg weinig hoor.
Ik denk dat de meesten het daar voor een langere periode niet op trekken.

Ik vind het ook wel errug weinig wat Polly eet.
Misschien goed voor een balansdag maar zeker niet voor 7 dagen in de week, ook al beweeg je weinig.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:24

Zoals er DUIDELIJK bij staat is dit IN OVERLEG MET EEN DIETISTE!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:29

Er is niet 1 maatstaat voor alle personen. Half bokt kan het te weinig vinden, maar dat maakt nog niet dat het voor Polly onvoldoende is. De schijf van vijf en BMI waar het voedingscentrum en tot mijn grote spijt ook de dietiste opleidingen zo aan vast klampen is geen heilig iets. Het zijn richtlijnen die lang niet op iedereen kant en klaar toepasbaar zijn en juist door een goede dietiste of arts bewerkt moeten worden tot persoonlijk advies.

realmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:33

Polly schreef:

ik denk dat ze heus wel lezen,maar dat ze gewoon hun eigen mening zeggen.
Ik heb ook een zittend beroep tegenwoordig,maar ik zou het er niet op redden,dan kunnen 10 dietisten me dat vertellen,dat boeit me niet,ik vindt het weinig.
Nou doe ik mijn paard wel zelf 7 dagen in de week,waarvan ik er gemiddeld 5 rij,1 x longeer,en hij is een dag vrij,maar mest hem wel 7 dagen +alle andere stalwerkzaamheden,en ik wandel 2 x per dag een flinke ronde met mijn hondje.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:38

Sterrenmunt thee, werkt ontgiftend/reinigend.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:40

Er werd gezegd dat zoethout thee goed is voor je maag, maar het is niet goed voor je bloeddruk. Niet meer dan 2 kopjes per dag drinken en als je al last van je bloeddruk hebt, dan liever helemaal niet.

edit: ook in sterremunt zat dacht ik zoethout, mee oppassen dus.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:42

Dit lijkt mij een prima dieet. Niet teveel, niet te weinig.
Tip: veel variatie in soorten fruit en groenten. Dat is niet alleen goed voor het aantal koolhydraten, vitaminen, mineralen enz maar ook voor de darmflora en de ontlasting. Wat van boven er goed in gaat, moet er van onder ook goed uitkomen...
Tip: zeker bij een zittend beroep is het belangrijk om tussentijds te bewegen, vooral op de lange werkdagen. Ga met de pauzes een blokje om lopen/wandelen. Ook al is het een 10 minuten pauze, ook 10 minuten bewegen is goed.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 07:57

Polly schreef:

Dat heb ik ook wel gelezen.
Maar ik vind het nog wel weinig, hoeveel calorien krijg je dan binnen??
Misschien verkijk ik me er wel op :)

Ik heb geleerd dat je 500 calorien onder je 'normale' moet zitten, om effectief en gezond af te vallen.
En ik weet niet of je tijd hebt, maar je zou naast paardrijden ook kunnen fitnessen ofzo? Dan gaat het wat sneller en krijg je een mooie shape :j
Dat schema, leek wel een beetje op een soort van crash :)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 08:44

Ik heb ook eens bijgehouden wat ik op een normale dag eet:
Öntbijt: een kom yoghurt met muesli en een beker melk
tussendoor een liga of stuk ontbijtkoek
Lunch: 2 boterhammen met kaas en roggebrood, beker boullion, stuk fruit
tussendoor: Stuk fruit en/of een sultana
Avondeten: Ik probeer zo gevarieerd mogelijk te eten, vooral veel groenten. Als ik niet veel tijd heb doe ik meestal wokken: een zakje kant-en-klare wokgroenten, rijst en kip/mager rundvlees/vis, woksausje, salade erbij en klaar. Dit is ook makkelijk mee te nemen of in te vriezen.
En 's avonds probeer ik zo min mogelijk te snoepen. Meestal pak ik een rijstwafel, stukje fruit en in het weekend mag ik van mezelf chips of iets anders lekkers.
Verder probeer ik de hele dag water, slappe ranja of (groene) thee te drinken. En als ik weet dat ik een drukke dag heb dan maak ik 's morgens een smoothie (bijvoorbeeld sinaasappel, banaan en kiwi) en die neem ik mee, zodat ik toch mijn fruit binnenkrijg.
Ik rij 6x per week paard en ik wandel elke dag een uur met de hond. Ik heb gemerkt dat ik met dit eten goed de dag doorkom en energie heb. Ik denk dat het voor jou gewoon even uitzoeken is wat voor jou goed werkt. Probeer 3x per dag gezond te eten, geen maaltijden overslaan hoe druk je het ook hebt en tussendoor genoeg drinken en fruit eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:05

6x per dag eten is veel beter dan 3x per dag..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:42

Polly, dit is ook zo'n beetje wat mijn diëtiste me voor advies gaf, om mijn suikerspiegel constant te houden.
Ik eet inmiddels koolhydraatarm, dus geen brood etc. meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 09:57

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:53

Ik heb geen mogelijkheden om in pauzes extra te bewegen, Fitness heb ik een tijdje geprobeerd maar ik vind het niks en ik vind het al helemaal niks dat ik de enige 2 avonden dat ik thuis bij mijn vriendje ben dan weer wegmoet om te sporten.
Voor mij is dit een passend schema, tuurlijk wijk ik ervan af en eet ik eens een extra boterham of wat lekkers maar over het algemeen functioneer ik prima hierop.
Als ik meer eet kom ik ook aan.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:58

@Polly: Als jij hierop goed functioneerd dan is dat toch prima? Ik denk ook dat het voor iedereen verschilt wat je nodig hebt. Zit je veel tijdens je werk? Want dan heb je natuurlijk ook minder nodig dan wanneer je veel loopt.

Als je wat extra wil gaan bewegen is het misschien wel leuk om dat samen met je vriendje te gaan doen? Ik heb hetzelfde probleem als jij, ben bijna elke avond op de manege en op de 2 avonden dat ik niet ga rijden, wil ik bij mijn vriendje zijn en heb ik geen zin om dan te gaan sporten. Wij hebben sinds kort een (....ben even de naam kwijt :o ....een soort WIIFIT maar dan voor de playstation) Dus zeer regelmatig staan we met z'n 2en voor de tv te springen en te slaan. Zo ben je toch samen wat leuks aan het doen waarvoor je niet de deur uithoeft en ben je toch in beweging.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:53

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd, omdat deze niet bokt waardig zijn.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:05

Polly schreef:
Ik heb geen mogelijkheden om in pauzes extra te bewegen, Fitness heb ik een tijdje geprobeerd maar ik vind het niks en ik vind het al helemaal niks dat ik de enige 2 avonden dat ik thuis bij mijn vriendje ben dan weer wegmoet om te sporten.
Voor mij is dit een passend schema, tuurlijk wijk ik ervan af en eet ik eens een extra boterham of wat lekkers maar over het algemeen functioneer ik prima hierop.
Als ik meer eet kom ik ook aan.

Oke, wat ik wilde zeggen is dat als jij veel lichaamsbeweging zou krijgen (zoals fitness oid) dan is jouw schema veel te weinig :j
En ook zonder is het nog steeds weinig, straks als jij op je gewenst gewicht zit dan zou je weer normaal (wat meer) kunnen eten.
Maar dan ga je dus van het 'crashen' af en dan zou je weer aankomen.. Maar goed, hier zal jij het dan tegen die tijd wel met je dietiste over hebben.

Ik eet nu meer dan 6x per dag, omdat dit voor mijn sporten gewoon moet.
Aangezien mijn doel meer spieren aankomen is en mijn vetpercentage omlaag krijgen.

Dus als ik mijn schema hier neer zou gooien, zou je misschien wel schrikken van hoeveel ik eet := Vergeleken met jouw schema, snap je :D
Vandaar dat ik even op jouw reageerde..

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:06

Even terug naar de TS.

Je moet echt meer dan 3x per dag eten hoor!
6x minstens, 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes.
En veel drinken inderdaad.

En zorg er echt voor dat je regelmatig gaat eten, als je onregelmatig eet dan kun je nog zo gezond eten, maar dan zou je inderdaad toch aan kunnen komen :j