Wanneer beginnen met smeren tegen litteken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xMarieke

Wanneer beginnen met smeren tegen litteken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 21:51

Een maand geleden ben ik geopereerd aan mijn knie. De wond is inmiddels 'dicht' maar er zitten nog wel korstjes op. Wanneer kan ik beginnen met smeren om een litteken zo veel mogelijk te voorkomen?
En wat kan ik er het beste op doen?

Vjestagirl

Re: Wanneer beginnen met smeren tegen litteken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:52

Ik zou gaan voor bio oil, wat je kunt gaan smeren zodra het echt helemaal dicht is en de korstjes weg zijn.

Goldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:55

vitamine d creme bij de apotheek of drogist vandaan. als de korstjes dr af zijn kun je gaan smeren!

je kan smeren zolang t litteken roze/rood/paars gekleurt is zodra die wit/huidskleur gaat kleuren heeft t geen zin meer dan is zo als het blijft!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 21:57

Ik zou gaan voor niveau, studies hebben bewezen dat dit eigenlijk het beste effect heeft. Meer dan bio oil en duurdere producten. En je mag nu al zachtjes beginnen met smeren

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:01

@Lessila, welke creme bedoel je precies?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:11

xMarieke schreef:
@Lessila, welke creme bedoel je precies?

De simpele en meest normale nivea creme (sorry had het verkeerd geschreven dyslext) :+

Afbeelding

Is onderzocht geweest in het brandwondencentrum in belgië, het waren blinde testen bij patiënten. En daar kwam nivea het beste in uit. Het grappige is eens dat mensen wisten dat het niveau was waren ze een stuk minder positief. Omdat het zo vreemd is dat zo een simpel product beter is dan die dure spullen (natuurlijk de siliconen patches/gels enz buiten gelaten). Moet eerlijk zeggen dat het voor mijn gevoel ook raar aanvoelt, maar in ieder geval hebben ze daar nu een hele stapel nivea

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 22:53

Handig topic :) Ik ben op 20 september aan mijn voet geopereerd, en ookal is het "maar een voet": ik zou het litteken toch ook zo klein mogelijk willen houden. Is ook het beste naar blaren toe denk ik! Ik weet nog niet wat ik ga smeren. Ik heb al veel positiefs gehoord over Callendula (Goudsbloemzalf), maar Nivea zal ook wel goed zijn denk ik. Nivea kan je echt voor heel veel gebruiken :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:00

Mijn broertje gebruikt Bio-oil.
Naar mijn idee werkt dit erg goed.

Hij heeft een litteken van net onder zijn keel tot bijna aan zijn navel.
Dat is nu een heel mooi dun streepje.

Vooral met weers veranderingen heeft hij er nog wel eens last van, dan trekt het.

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:10

ik gebruik zelf biodermal littekencreme op mijn pols, na een operatie in maart, vergeet ook niet om je litteken los te masseren, dat voorkomt het trekken van je litteken! in het begin doet het zeer omdat je je huid los maakt van het weefsel zeg maar, maar uiteindelijk heb je er veel profijt van!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 23:17

Gewoon met een simpele, voedende créme inmasseren. Belangrijkst is om het litteken soepel te houden. Als je dit consequent doet wordt het litteken ook minder zichtbaar. Lees: je litteken zal nooit helemaal weggaan. Onzinmiddeltjes die dit wél beloven moet je niet kopen!

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 06:13

Dat het altijd blijft geloof ik best en dat geeft ook niet. Eerlijk gezegd vind ik het belangrijker dat mn gevoel weer helemaal terug komt, maar dat gebeurt misschien nieteens. Ik wil qua litteken vooral voorkomen dat ie donkerpaars blijft ofzo ;)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:31

Ik heb na mijn operatie littekencréme van Biodermal gebruikt op aanraden van de verpleging op de IC :) Zodra de wond dicht is mag je gaan smeren.Mijn litteken is erg "mooi" geworden,je ziet enkel wat kleurverschil omdat de snede lichter is van kleur maar je voelt hem niet zitten.Ook is het litteken niet gevoelig als er kleding opzit (zit in mijn hals en kan dus gewoon koltrui/sjaal dragen) :)
Werkt ook goed op bestaande littekens...verdwijnen doen ze niet maar ze worden wel minder :j Ik heb ruim een jaar gesmeerd en toen was ik er flauw van :P :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 06:44

Ik ben weg van Calendula van VSM!! Dagelijks dun inmasseren (vanaf dat de wond dicht is kun je al beginnen)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 06:59

Thnx bedoel je met dicht met of zonder korstje?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:10

Ik ben ook gaan smeren met biodermal litteken creme, maar de fysio raadt mij aan om straks te gaan smeren met een vitamine e creme, dat werkt op dezelfde manier en is vele malen goedkoper.
En wat al gezegd is goed blijven masseren, blijft het mooi soepel en gaat het niet trekken.

Rampshellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:12

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 07:16

xMarieke schreef:

Je moet het niet in een open wond smeren. Als ie nog open is, kun je wel prima de rand inmasseren! Over een korstje is geen probleem!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:20

Kentaro schreef:
xMarieke schreef:

Je moet het niet in een open wond smeren. Als ie nog open is, kun je wel prima de rand inmasseren! Over een korstje is geen probleem!

Volgens mij mag het ook p als de wond nog een beetje open is. Er staat bij dat het ook op schaafwonden mag. Gebruik het zelf ook altijd, super fijn spul.

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 06:32

De wond is niet meer open, overal is het dicht of zit er een korstje op :)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 06:36

Zolang je korstje er maar niet "afsmeert" ;)

Vitamine E kan ook,wij gebruiken de capsules nog wel eens bij paarden die litteken hebben,capsule stukmaken,olie-achtige inhoud op litteken drukken en inmasseren.Wordt ook mooi soepel van :j

sissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:07

Ik heb gisteren voor de eerste keer Nivea gebruikt op mijn wonde (nouja, het is een korstje nu en op sommige plaatsen is het korstje er zelfs al af). Ik vond dat het niet zo fijn aanvoelde, het trok er niet mooi in zeg maar. Nu heb ik een creme van Mylène (ik weet niet of jullie dat merk ook in Nederland hebben?), een balsem van karitéboter en nertsolie. Het lijkt een beetje op vaseline. Dat voelde veel fijner bij mij :j

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:34

Bedankt allemaal voor de tips. Ik had nog een tube Cicaplast van La Roche liggen. Iemand daar ervaring mee?

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 20:38

Vjestagirl schreef:
Ik zou gaan voor bio oil, wat je kunt gaan smeren zodra het echt helemaal dicht is en de korstjes weg zijn.

Die heb ik ook
Werkt goed

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:00

Ik heb Biodermal littekencrème gebruikt. Pas smeren als alle korstjes eraf zijn en alles goed dicht is.. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:10

Wat ik mij dan altijd afvraag is of het écht nut heeft.. :)