levensgevaarlijke flater van apotheek , ben nog ontdaan!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

levensgevaarlijke flater van apotheek , ben nog ontdaan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:12

even wat uitleg ; mijn dochtertje slikt concerta 27mg onder begeleiding van een psychiater.
3 weken geleden ben ik netjes met herhaalrecept naar de apotheek gegaan, om nieuwe pilletjes op te halen.
het liep tegen sluitingstijd, en degene die mij hielp was met vanalles bezig, en eigenlijk ergerde ik me daar behoorlijk aan, maar goed, braaf gewacht tot hij klaar was, tasje aangenomen met de potjes , (mijn zoon slikt ze ook, maar dan andere dosering) en naar huis.
na 3 dagen potje opengemaakt, en het viel me op dat de tabletten een andere kleur hadden , ipv lichtgrijs waren ze wit, omdat ik dat vreemd vond heb ik maar even de apotheek gebeld, en kreeg te horen dat het best zou kunnen dat de fabrikant de kleur heeft verandert. naja, raar , maar t zal dan wel.
week later moest ik toch bij de apotheek zijn, en vroeg het nogmaals, want bleef het apart vinden, maar nee hoor , ik moest me geen zorgen maken, het gebeurt vaker dat de fabrikant de tablettenkleur wijzigt.
oke, dan zal het wel.
verder niet opgelet , thuis de dagstrips voor de kinderen gevuld, en potjes opgeborgen.
in de afgelopen 2 weken vonden we dat mijn dochtertje steeds minder/slechter ging eten en drinken, en ook dat haar haren uit begonnen te vallen, dof waren, en dat ze steeds slechter sliep.
ook vrienden spraken ons erop aan dat ze er "eng" uit begon te zien, mager, bleek, grote ogen, dof haar , beetje anorexia achtig met een naar kleurtje.
met mijn man overlegd, en besloten dat het niet anders kon, dan dat ze dat zou hebben van de concerta, al deed ze het er daarvoor gewoon goed op, en at en sliep ze daarvoor ook normaal.
dus afspraak gemaakt voor as vrijdag bij de psychiater, om aan te geven dat mijn dochter lichamelijk achteruit gaat, en wij vermoeden dat het aan de medicatie ligt.
gisteravond bleek ineens dat het potje van mn dochter al leeg was terwijl in die van mn zoon nog 7 tabletten zaten, dat is raar?!
alles nagekeken, maar enige conclusie was dat het potje schijnbaar niet vol was toen ik hem kreeg.
rekeningen erbij gepakt, alles nagekeken, en vanmorgen nogmaals gedaan, om naar de apotheek te gaan.
en toen viel me vanmorgen nog iets op , in kleine lettertjes stond op het potje 36.
en op de factuur staat 27...........
toen schrok ik pas echt!!!
nader onderzoek leerde mij dat de apotheker dus een gruwelijke fout heeft gemaakt , mijn dochtertje krijgt 27 mg concerta, en door hun fout had ze dus al 3 weken lang 36mg op!!
voor een meisje van haar postuur is dat een fikse overdosering!
gelijk naar de apotheek gegaan, en hun geconfronteerd met mijn bevindingen , apotheker zelf werd erbij geroepen, want ze konden het zich niet voorstellen......
in de computer stond dat er 30 tabletten mee waren gegeven van 27 mg, maar in werkelijkheid dus 21 tabletten van 36 mg.
kreeg ik te horen of ik ze niet wellicht zelf in een verkeerd potje had gedaan...??!!
ja tuurlijk! alsof ik standaard thuis potjes van de fabrikant heb liggen!!
vervolgens vroeg ik of het dan klopte dat de 27mg tabletten grijs van kleur zijn ipv wit, dus daar pot opengemaakt, en idd, die zijn dus grijs, en die van 36mg zijn wit.......
slotconclusie was volgens hun dat het hun woord tegen dat van mij was, en dat het in de computer klopte, maar ze zouden er wel een foutrapportage van maken.........PARDON? geen excuses of niks???
ze vonden het raar en vreemd, waarop ik boos werd en dus ook zei ; wat denken jullie nou wel niet? dat ik zelf mn kind verkeerde medicatie ga geven omdat ik het leuk vind om haar een overdosering te geven terwijl ik notabene niet eens de beschikking heb over die medicatie?? het valt gvd onder de opiumwet!!
JULLIE zijn er verantwoordelijk voor dat mijn dochter een overdosering heeft gekregen, en ik heb notabene tot 2x toe gevraagd of het klopte dat de tabletten er anders uitzagen!

wat denk je? krijg ik van de apotheker een nieuwe pot, met 30 tabletten van 27mg in mn handen geduwd, met de mededeling, dan heeft u nu in elk geval de juiste.

EN DAT WAS HET!!

die tabletten vallen onder de opiumwet , kunnen levensgevaarlijk zijn bij overdosering, en dan geven ze nadat ze een afschuwelijke fout hebben begaan ook nog eens gewoon zonder blikken of blozen een volle pot tabletten mee!

morgen heb ik een afspraak met de huisarts, want mijn dochtertje kan hier dus hartritmestoornissen aan over hebben gehouden , en ook nier en of lever problemen , het hoeft uiteraard niet, maar de kans bestaat wel degelijk.

ik ben nog steeds helemaal ontdaan van het risico dat mijn meiske al die tijd heeft gelopen.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:17

Wat ontzettend vervelend is dat zeg!
Ik kan me voorstellen dat je heel erg boos bent op de apotheker en vooral om de manier waarmee ze er mee om zijn gegaan. Maar aan de andere kant: ik denk dat ik zelf eerder/meteen op de bijsluiter/het etiket gekeken had :o

Hopelijk houdt je dochter er niks aan over!! :(:)
Laatst bijgewerkt door MamaMiesje op 05-10-11 11:18, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:18

Ene kant : Ik zou er een zaak van maken ! Schandalige fout die ze niet mogen maken.
Aan de andere kant....als je zelf zó twijfelde, waarom ben je niet naar je huisarts oid gegaan dan. Als het zo gevaarlijk spul is dan zou ik het misschien niet gegeven hebben. Ik begrijp dat je ervan uitgaat dat ze het goed moeten doen, maar er werken mensen...en waar mensen werken worden fouten gemaakt...
Daarbij vind ik de reactie van de apotheek WEL schandalig!!

tjoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:18

Hier krijg ik het helemaal koud van en ik hoop maar dat er geen schade ontstaan is. Jammer dat ze niet gewoon hun fout toe kunnen geven. Maar dan de schuld nog bij jezelf gaan leggen. Echt heel schandalig!! Wil je heel veel sterkte wensen en hopelijk gaat dit nooit meer gebeuren. Misschien dat jullie huisarts nog wat gaat ondernemen en ik hoop dat dus van harte! Vergissen is menselijk, maar met kleine kinderen en zulke medicijnen zou je toch een goede nacontrole mogen verwachten.

Sleeper

Re: levensgevaarlijke flater van apotheek , ben nog ontdaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:21

Ik zou zeker een officiele klacht indienen. Niet alleen omdat ze een fout gemaakt hebben maar vooral voor de manier van afhandelen. Je wordt beschuldigd van het 'vergiftigen' van je eigen kind. Zijn ze helemaal gek geworden. Wordt bij jullie na het klaarmaken van de medicijnen geen extra controle gehouden door een collega apotheker?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:22

Een fout kan gebeuren maar dit is een extreme fout, je hebt daarbij verdorie zelf nog een aantal keren gebeld of het wel klopte! Jammer dat je pas op het laatst zag dat er 36mg op het potje stond anders was je wat eerder terug kunnen gaan. Maar goed dat is achteraf en ik hoop echt dat de apotheek vanaf nu een stuk beter om gaat met het uitdelen van de medicatie.
Reactie van de apotheek kan ik ook niet goedkeuren, op zijn minst kunnen ze excuses aanbieden. Hopenlijk heeft je dochtertje er niks van opgelopen.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:23

En jij bent verantwoordelijk van de toediening van medicatie bij je dochtertje, omdat ze dat zelf nog niet kan. Er wordt ook niet voor niets gezegd dat je altijd het geneesmiddel en de dosering zelf ook nog moet controleren.
Dat neemt verder niet weg dat het heel vervelend is, zeker omdat je dochtertje ook zo jong is. Laat het een wijze les zijn voor de volgende keer en volg dus altijd je eigen gevoel!!!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 11:23

MamaMiesje schreef:
Wat ontzettend vervelend is dat zeg!
Ik kan me voorstellen dat je heel erg boos bent op de apotheker en vooral om de manier waarmee ze er mee om zijn gegaan. Maar aan de andere kant: ik denk dat ik zelf eerder/meteen op de bijsluiter/het etiket gekeken had :o

Hopelijk houdt je dochter er niks aan over!! :(:)

dat vrwijt ik mezelf ook., maar kreeg het potje mee zonder het bijbehorende doosje en etiketje, dus heb de fout niet eerder ontdekt, ik vertrouwde op de apotheek, hoe stom ook blijkt dan achteraf!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:26

Je kunt een officiële klacht indienen, dan komen ze voor het tuchtcollege. Het is een héle grove fout en mocht gewoon niet gebeuren.
Ook al is het mensenwerk en daar kunnen fouten bij gemaakt worden, je hoort gewoon zorgvuldig te zijn met dit werk!

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:27

Ik vind dat je je best gedaan hebt, nog extra heb nagevraagd over die kleur en dergelijke.

Het is gewoon een grove fout van de apotheker!!!

Als je nog enigzins bewijs hebt dan zou ik via internet even opzoeken hoe je een klacht in kan dienen! Desnoods via de huisarts of een andere apotheek.

liljebo

Slordigheidsfout van de apotheek. Had niet mogen gebeuren. Dergelijke medicatie wordt hier dubbel gecontroleerd.
Zeker gezien de nonchalante reacties toen je belde dat de pillen er anders uit zagen en de reactie toen je dus de foute medicatie bleek te hebben, zou ik zeker een aanklacht indienen.
Blijkbaar zien ze de ernst van hun fout niet in en als ze daar niet zeer duidelijk met de neus op worden gedrukt, kunnen dergelijke fouten gemakkelijk vaker voorkomen.

CoRiNa1983

ik zou het aankaarten bij de HA en psychiater, kijken wat die ervan zeggen, en zeker kijken of ze er niks ernstig aan overgehouden heeft, warme meid.
verder als je rechtbijstand verzekert ben zou ik die bellen en vragen wat je mogelijkheden zijn, nu gebeurt dit jouw en wie is het volgende week? het is echt een verschrikkelijke fout, er werken dan wel mensen maar de reactie erop van de apotheek is ook vere van normaal.

en ik zou naar een andere apotheek gaan, dan maar iets verder moeten rijden.

ik hoop dat er geen schade is voor je dochter, sterkte.

Sleeper

eempiej schreef:
En jij bent verantwoordelijk van de toediening van medicatie bij je dochtertje, omdat ze dat zelf nog niet kan. Er wordt ook niet voor niets gezegd dat je altijd het geneesmiddel en de dosering zelf ook nog moet controleren.
Dat neemt verder niet weg dat het heel vervelend is, zeker omdat je dochtertje ook zo jong is. Laat het een wijze les zijn voor de volgende keer en volg dus altijd je eigen gevoel!!!!

Pardon? 'Laat het een wijze les zijn?', dat zeg je niet tegen een moeder die haar kind ziet aftakelen en nog niet weet of en wat voor schade dit oplevert.

Misschien had TS zelf oplettender moeten zijn neemt niet weg dat de apotheek ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Alice13

Ik snap helemaal dat je vertrouwd op de apotheker, en zoals je zelf zegt heb je het twee keer aangegeven dat je twijfelde. Ik vind het heel raar dat de apotheek je vraag over de kleur niet serieus neemt als het om zulke medicatie gaat wimpel je iemand niet af met dat het kan. Dan controleer je dat toch?!
Ik zou direct naar een andere apotheek gaan, zou hier totaal geen prettig gevoel bij hebben!

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:30

Ik slik ook concerta maar bij mij staat op de capsule zelfs hoeveel milligram erin zit? Heb het voor de zekerheid nog gechecked, maar echt, het staat er bij mij op.. :o Ik geloof dat het kleurverschil is gemaakt juist om te voorkomen dat je de verkeerde dosering inneemt. Die van mij zijn oranjeachtig..

Dit heeft natuurlijk niets te maken met de fout die de apotheek heeft gemaakt, maar misschien kan je het zo in de toekomst na blijven kijken? Dan ben je in ieder geval zeker van je zaak.

Verder zou ik ook onderzoeken of je stappen kunt ondernemen tegen de apotheek. Als ze nu gewoon hun excuses hadden aangeboden, maar op zo'n manier reageren terwijl je dochtertje schade opgelopen kan hebben vind ik echt not done :n

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:31

als ik jullie was zou ik bij het BIG register een klacht indienen over deze apotheker, BIG register houd bij of de pesoon in kwestie wel gecertificeerd is en up to date is met zijn / haar opleidingen en cursussen. tevens houden zij bij wanneer er fouten gemaakt worden met medicaties. en kunnen eventueel sancties opleggen. http://www.bigregister.nl/contact/klachten/ hier kun je de klacht formulier vinden.
als van hier uit niets komt kun je altijd nog naar het medisch tuchtcollege stappen. http://www.tuchtcollege-gezondheidszorg ... eenklacht/. en als hier niets uit komt kun je als laatste er nog een advocaat op zetten, maar hier gaat heel veel tijd, geld en emoties inzitten. dan is maar net hoe ver je wilt gaan.

ik wens jullie heel veel sterkte toe.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:39

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:39

Wat erg zeg! Ik zeg altijd dat waar mensen werken er fouten gemaakt kunnen worden maar met zulke beroepen moet je gewoon erg voorzichtig zijn en moet je het 3 keer nakijken of je het juiste mee geeft. Daarbij, je hebt het 2 maal gevraagd, bij de apotheker had toch wel een lampje moeten gaan branden lijkt me... De reactie die ze geven vind ik ook dan a-sociaal. Ik zou er toch wel even werk van maken!

Sterkte met je dochtertje!

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:40

dat is echt niet normaal.
heel veel sterkte met je kindje, hoop dat ze er niks aan over houd

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:50

Ik zou even uitzoeken (rechtsbijstand?) of je hier niet meer werk van kunt maken, in de zin van een schadevergoeding of iets dergelijks.
Dit is écht een héle grove fout.. En de manier waarop ze het op hebben gelost is nog schandaliger.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:52

Schandalig! Dit kan en mag gewoon niet gebeuren.
Neem anders eens contact op met Zorgbelang Nederland: 0900 – 2437070
Ik werk bij een zorgverzekeraar en wij verwijzen dit soort nare gevallen altijd door naar Zorgbelang Nederland. Wel kan je je zorgverzekeraar nog even inlichten of zij er zelf ook werk van kunnen maken want dit is wel echt een grove fout

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:56

wat erg voor jou en je dochtertje ik zou er zeker werk van gaan maken.ik hoop dat ze er niks van heeft overgehouden.

hopeldepopel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:02

OMG.. Zoiets mag gewoon niet gebeuren. Oke fouten worden gemaakt maar dan moet je er ook voor op durven te komen.. Ik hoop dat alles goed is met je dochter en dat de apotheker toch uit excuus aanbieden en hun verantwoordelijkheid nemen..

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:05

Klacht indienen!!! Ongelofelijk wat een prutsers. Ik ken die medicijnen goed en weet ook dat het erg slecht is om een overdosis te slikken. Ik zou ook laaiend zijn!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 12:06

jeetje wat een verhaal!
Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, maar dit mag toch echt niet gebeuren, vooral de manier hoe het opgelost wordt.
Schandalig!