Migraine, ervaringen stoppen met de pil?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KletsKoekje

Migraine, ervaringen stoppen met de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:23

Al jaren heb ik last van hoofdpijn, als sinds ik een jaar of 7 ben.
In mijn tiener jaren migraine vastgesteld en geprobeerd.
Zo ben ik verschillende keren bij neuroloog geweest, MRI gehad,
vele medicijnen. Fysio omdat ik hoge spierspanning heb etc.etc.
Ik heb ook B12 tekort en lage bloeddruk en door mijn lijstje van
medicijnen in combi met lage bloeddruk mag ik veel onderhouds
medicatie niet. Nog steeds heb ik last en is het nu meer van je moet er mee leren leven.
Néé hier kan ik niet mee leren leven. Ik heb zeker de helft van de week hoofdpijn,
en zeker 1x keer in de week écht migraine. Ik ben bijna 23 en beïnvloed ook mijn werk!

Ik werd gewezen op een artikel in een blad over iemand die gestopt is met de pil
en de migraine over is gegaan. Heb hier over gelezen op internet en ben benieuwd
of er hier mensen zijn die dit geprobeerd hebben, en of het je geholpen heeft.
Zo zijn er namelijk ook mensen die juist meer hoofdpijn krijgen in de stopweek..

Ik open dit topic dus puur om de ervaring van de pil in combinatie met migraine/hoofdpijn.

benangelique

Re: Migraine, ervaringen stoppen met de pil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:35

ik had dit ook, nooit de link gelegd met de pil. ook niet door huisarts, neuroloog of manueel/fysio. Toen ik stopte met de pil omdat ik graag zwanger wilde worden, stopte ook direct de hoofdpijn. Ik was echter direct na het stoppen zwanger, dus ik kon niet aantonen of het nou aan de pil lag ja of nee.
na de bevalling heb ik ivm borstvoeding een andere pil geslikt, een hele lichte, de cezarette. Na de borstvoeding zou deze niet meer toereikend zijn, dus weer over op een andere en ja hoor, de hoofdpijn kwam direct weer terug. Wel in mindere mate dan voor de zwangerschap en goed vol te houden omdat het niet zo vaak meer is.
nu twijfel ik nog of ik bij de pil blijf en de minimale hoofdpijn accepteer of toch overga op een andere vorm van anticonceptie.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:37

als ik de pil slik is het helemaal een ramp, nu heb ik het alleen nog net voor ik ongesteld moet worden.
heb goede pillen ervoor, dus redelijk uit te houden nou .

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 10:42

Gaapje, bedoel je dat je nu dus ook geen pil slikt, en wel een pil (medicijn) voor de migraine zeg maar?

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:44

ja klopt, de neuroloog zegt ook dat het menstruatie migraine is .
De pil is bij mij echt een ramp, dat is echt weken hoofdpijn.

Nu slik ik niks en krijg ik alleen migraine voor en tijdens de menstruatie, maar daar heb ik hele goed pillen voor gehad.
Dus voor mij nog amper hoofdpijn, en dat is heeeel wat .

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:48

De laatste paar jaar had ik ook zeker 3x per week echt migraine, maar kon nooit van te voren voorspellen wanneer, heel vervelend omdat ik ook echt uitgeschakeld ben dan.
Sinds 4 maanden ben ik gestopt met de pil omdat ik zwanger wil worden, en nu heb ik vanaf de 2e dag dat ik ongesteld word 1 dag migraine en daarna zeker nog 3 dagen gewone flinke hoofdpijn. Het is dus niet weg, maar wel veranderd.

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:49

Ik ben ook met de pil gestopt en had altijd erg veel last van migraine. Dat is nu dus bijna niet meer, misschien één keer in de maand. Terwijl er bij mij minstens een verpakking triptanen (12 stuks) doorheen ging per maand voorheen. Ik heb echt nooit geweten dat de pil zo´n troep is, maar dat blijkt maar weer. Tevens had ik mijn migraine aanvallen ook met de Nuvaring, dus helemaal stoppen met al die hormonen heeft bij mij goed geholpen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:55

Had er ook flinke last van sinds ik gestopt ben met de pil begint het een dag voordat ik ongesteld wordt en dan houdt het nog een paar dagen aan. De eerste dag is altijd het heftigst en ik kan dan helemaal niets, heb ook al medicatie ervoor geprobeerd zoals smelttabletten etc maar dat krijg ik helemaal niet naar binnen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:58

Ik heb de maxalt, en eerlijk .....ik wou dat ik ze jaren eerder had gekregen!!!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:58

Ik heb laatst een andere pil gehad, ik had mercilon (beviel prima) maar de apotheek ging over op een goedkopere pil.
Was echt het zelfde verzekerden ze me.
Nou niet dus.
Ik begon met de eerste strip, werd daar 's nachts wakker met een hoofdpijn niet normaal (had het normaal dus nooit). Bovendien de 1e maand 4 kilo aangekomen.
Afijn ik dacht even wennen misschien, 2e strip weer, 1e pil 's nachts weer hoofdpijn tot en met en misselijk.
Tussendoor overdag zomaar duizelig en als klap op de vuurpijl na de derde maand ontstoken spataders.
Ik terug naar de dokter, nee hoor kon niet aan de pil liggen, was het zelfde als de mercilon alleen goedkoper.
Heb erop gestaan dat ik mijn oude pil terugkreeg.
En nu nergens meer last van.
Moest eigenlijk geopereerd worden aan de spataders, maar ik had zoiets van eerst maar eens zien of het terugkomt.
Had een paar keiharde aders in mijn knieholte die naarmate ik een paar maand aan de mercilon weer was, volledig verdwenen.
Ben nu ong. een half jaar verder en nergens last van, geen hoofdpijn meer, geen last van mijn benen en niet meer duizelig.

Bob1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:00

Gestopt met de pil en (bijna) nooit meer hoofdpijn... HEERLIJK!!! Terwijl ik ook vanaf heel jong al migraine/spanningshoofdpijn heb gehad.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:00

ik slik sinds mn 15/16 de pil. Mijn migraine is een half jaar nadat ik ermee ben begonnen ook erger geworden. Heb er vaker en langer last van nu...

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:11

Wat vervelend, als je zo vaak migraine hebt. Ik heb het gelukkig veel minder vaak, maar er is bij mij zeker een link met de pil. Een tijd lang had ik standaard in mijn stopweek migraine. Wat verschillende pillen geprobeerd, maar nu slik ik gewoon de 'standaard'pil (microgynon geloof ik), alleen sla ik de stopweek over, ik slik de pil dus gewoon door. In overleg met de huisarts uiteraard. Het gaat nu veel beter, ik ben nog maar een paar keer per jaar echt uitgeschakeld. (spannings)hoofdpijn heb ik wel regelmatig (paar dagen per week), hoewel dat beter gaat na een tijdje fysio, maar dat is alleen maar vervelend, het beperkt me niet in mijn werk.
Toch heb ik niet echt een goed gevoel bij de pil. Ik blijf het gevoel houden dat de hoofdpijn ermee te maken heeft en vraag me ook af of ik niet lekkerder in mijn vel zou zitten zonder. Het is alleen zo makkelijk... Wat Dakotah zegt komt me trouwens ook bekend voor. Niet in die mate, maar een ander merk van 'dezelfde' pil maakt volgens mij wel degelijk uit. Ik had dus altijd Microgynon, maar laatst hadden ze een ander merk daarvan, wat goedkoper was maar precies hetzelfde. Ik erin getrapt en ik heb duidelijk een tijdje meer hoofdpijn gehad. Nu merk ik het niet meer en ik twijfel of ik nou weer naar mijn oude merk terugga, of juist niet moet veranderen. Misschien was het bij mij een kwestie van gewenning.

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:12

Ik ben over gegaan op een pil zonder oestrogeen. Dat heeft bij mij een wereld van verschil gebracht. Nog wel regelmatig hoofdpijn, maar dat had ik voor dat ik met de pil begon ook wel.

Overigens ben ik 3 maanden gestopt met de pil om de oude uit m'n lichaam te krijgen en dan te starten met die nieuwe. In die tijd geen migraine aanval gehad!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:19

gaapje schreef:

Ik heb ook de maxalt, was de eerste paar keren enorm blij met die dingen. Mijn god wat een verlichting!
Maar naar mate ik ze langer gebruik merk ik dat de maxalt vaak uitstelt, zodat ik de dag erna weer een aanval heb. Die moet ik dan uitzitten omdat ik ze niet te vaak mag slikken omdat ze zo zwaar zijn.
Daarnaast heb ik last van bijwerkingen, mijn luchtwegen doen enorm zeer. Heb jij daar geen last van?

Weer ontopic: ik slik een hele lichte pil en heb gelukkig nooit gemerkt dat deze mijn migraine beïnvloedde. Ik heb ook niet enorm zware migraine, meestal alleen als ik veel stress heb. Misschien is een spiraaltje oid iets voor je?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 11:49

Toen ik begon met de pil kreeg ik microgynon, daar kreeg ik jaren later ineens ook migraine bij.
Ben ermee naar de HA gegaan, eigenlijk vooral omdat ik niet wist wat er loos was maar dat was dus migraine :+
Ik ben toen overgestapt naar Femodeen en sindsdien klachtenvrij.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:39

Ik heb jeugdmigraine gehad, van mijn 9e tot aan mijn 18e. In die periode heb ik de pil niet geslikt, dus dat kon er geen invloed op hebben. Tussen mijn 18e en 23e heb ik misschien twee of drie keer een aanval gehad en dan echt alleen als ik een aantal hele stressvolle weken achter de rug had.
Op mijn 23e ben ik begonnen met de pil en toen begon ook de migraine weer. Nu heb ik gelukkig nog niet regelmatig aanvallen, maar dat komt meer omdat ik ontzettend goed oplet met wat ik eet en drink. Zo eet ik niets met kaas of veel vetten, drink absoluut geen koffie en ik pas op met thee. Als het buiten erg waait of de zon fel schijnt dan bescherm ik mijn ogen, dit zijn bij mij namelijk allemaal triggers voor een aanval. Als ik de pil niet gebruik, dan kan ik leven zoals ik wil. Met de pil ben ik dus een stuk beperkter in mijn doen en laten. Nu wil ik als ik over een paar maanden door mijn strips heen ben overstappen naar de minipil, eens kijken of het dan beter gaat.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 15:44

Ik ben zo iemand die tijdens de stopweek dus meer hoofdpijn krijgt.
Meestal is het maar twee dagen en slik ik wat pijnstillers om het te verzachten.
Denk er al een poosje over om naar de dokter te gaan om advies te vragen over eventueel een andere pil, maar het is er nog niet van gekomen.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:10

Saar88 schreef:
gaapje schreef:

Ik heb ook de maxalt, was de eerste paar keren enorm blij met die dingen. Mijn god wat een verlichting!
Maar naar mate ik ze langer gebruik merk ik dat de maxalt vaak uitstelt, zodat ik de dag erna weer een aanval heb. Die moet ik dan uitzitten omdat ik ze niet te vaak mag slikken omdat ze zo zwaar zijn.
Daarnaast heb ik last van bijwerkingen, mijn luchtwegen doen enorm zeer. Heb jij daar geen last van?

Weer ontopic: ik slik een hele lichte pil en heb gelukkig nooit gemerkt dat deze mijn migraine beïnvloedde. Ik heb ook niet enorm zware migraine, meestal alleen als ik veel stress heb. Misschien is een spiraaltje oid iets voor je?

Totaal geen bijwerkingen, al was ik er wel voor gewaarschuwd.
En ik neem er rustig als ik de volgende dag weer een aanval heb weer 1 hoor

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:12

Bij mij is de migraine ook overgegaan na het stoppen met de pil. Was meer op eigen initiatief gestopt omdat ik het eigenlijk maar onzin vond, al die troep in je lijf, en had destijds toch geen relatie :P

Had ook wel 3 aanvallen per week, nu 2 keer per jaar en dat is dan al veel. Daarnaast had ik regelmatig ook 'gewone' hoofdpijn, dit is ook zo goed als verdwenen :) Trouwens ook Maxalt gebruikt maar ook vervelende bijwerkingen idd, erg zwaar middel.

Ik zou het zéker proberen als ik jou was!

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:31

gaapje schreef:
Saar88 schreef:

Totaal geen bijwerkingen, al was ik er wel voor gewaarschuwd.
En ik neem er rustig als ik de volgende dag weer een aanval heb weer 1 hoor

Oei, echt waar? Ik mag er maximaal 2 per maand, anders kan dit gevaar opleveren voor je hart! Misschien hebben we een andere dosering :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:49

Ik heb hormonale migraine. 2 dagen voor ik ongesteld moet worden, krijg ik een migraine aanval en soms ook bij de eisprong.
Voor mij maakt het geen verschil of ik wel of niet de pil slik. Ik kreeg in de stopweek van de pil ook een migraine aanval.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:53

Ik ben ook gestopt met de pil een paar maanden geleden omdat ik al die troep niet meer in mijn lichaam wil en sindsdien heb ik bijna geen hoofdpijn meer, toen ik de pil slikte had ik minstens 3-4 keer in de week hevige hoofdpijn en regelmatig migrainehoofdpijn. Ook in de stopweek had ik vaak erge hoofdpijn die over ging in migraine maar dat is nu gelukkig verleden tijd. Ook misselijkheid en een vermoeid gevoel in mijn hoofd behoren tot de verleden tijd. Voor mij geen pil oid meer.

isaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:56

Ik ben juist weer begonnen met de pil omdat mijn hoofdpijnen heftiger werden en nu heb ik alleen maar hoofdpijn als ik een stopweek heb en dan kan ik gewoon 3 dagen slecht functioneren

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 18:45

@saar88, ja ik mag er zelfs 2 achter elkaar. Moet wel 2 uur tussen zitten
Gelukkig nog niet nodig geweest , maar wel 2 dagen achter elkaar beste aanval......dus ook 2 pillen .