Welke 'natuurlijke' shampoo is geschikt voor mijn haar.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon

Welke 'natuurlijke' shampoo is geschikt voor mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 15:40

Ik ben al heel lang op zoek naar een goede shampoo voor mijn haar. Het liefst een 'natuurlijke', dus 1tje zonder siliconen of andere chemische bende wat je haar aan tast.
Ik ging op zoek op internet en daar raakte ik verdwaald.
Ik kwam van alles tegen, maar nu ben ik het spoor bijster.
Want welke shampoo werkt nu echt?

De shampoo-bars van Chagrin Valley of Lush lijken me wel wat.
Alleen Chagrin Valley heeft geen winkels in Nederland, dus moet je het laten sturen wat erg veel geld kost.
Lush heeft hier in de buurt helaas geen winkels, dus dan ook zit ik met verzendkosten/reiskosten.
Daarbij koop ik zoiets liever in de winkel zodat ik kan vragen aan het personeel wat het meest geschikt is voor mijn haar.
Want tja, mijn haar. Daar zoek ik dus een middeltje voor.
Mijn haar is best wel lang, tot net boven mijn kont. En het krult... Ik heb geen pijpekrullen maar een soort van grove krullen. Bovenop, bij mijn hoofdhuid wordt mijn haar best wel snel vet en ik heb snel last van roos en een jeukende hoofdhuid. Van de jeuk ga ik krabben, daardoor krijg ik korstjes, van het krabben word je haar nog sneller vet, die korstjes gaan weer jeuken. Ik zit dus in een soort van vicieuze cirkel.

Ik zoek dus een shampoo die er voor zorgt dat mijn hoofdhuid niet zo snel op haar teentjes getrapt is (geïrriteerd raakt). En die dan tegelijkertijd ook nog mijn krullen goed uit laat komen zonder dat ik er allemaal crèmepjes/mouse in hoef te smeren. Een beetje volume zou ook altijd fijn zijn.

Het jij hetzelfde (of bijna hetzelfde) haar als ik? En heb je een shampoo waar je bij zweert?
Laat dan even een berichtje achter.

Alvast bedankt :)

Caira

Re: Welke 'natuurlijke' shampoo is geschikt voor mijn haar.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:45

Tsja ik zweer bij Lush, ik bestel via het forum in engeland, dat is veel goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:48

Lush is inderdaad wel goed hoor :j Alleen helemaal niet zo organisch. Zitten gewoon sulfaten enzo in. Neemt niet weg dat het supershampoo is.

Verder vind ik yes to carrots een aanrader icm de conditioner. Gewoon te koop bij de Tuinen voor 7 euro per megafles :P ...... Zonder conditioner is het alleen niet echt iets :))

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 15:48

Ik gebruik nu sinds twee maanden oid Yes to Carrots (Shampoo en Conditioner), is te koop bij De Tuinen.
Ben er tevreden over. Ik kreeg ook last van roos en dat is nu minder. Ik heb ook beetje golvend haar, maar niet échte krullen.

Maar goed, ik gebruikte hiervoor 2in1 van Andrelon, dus je kunt je afvragen hoe kritisch ik ben :P

Edit: oh wacht, ik hoef m'n haar helemaal niet te omschrijven, zie m'n ava :+

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 16:03

Afbeelding
Dit is een hele oude foto van mijn haar in goede doen.
Nu heb ik dagen dat het gewoon bijna helemaal stijl is en droog en pluizerig en en en... drama!
Al heel erg bedankt voor jullie reacties, ik zal eens bij de tuinen kijken als ik in de buurt ben.

Verdere reacties/tips/aanraders/musthaves zijn welkom hoor :)

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:06

Misschien kun je een topic openen op het lushforum?
Zitten hele aardige meiden en wie weet kun je van hun advies en wat proefjes van een shampoo kopen of krijgen?
Zit je niet meteen met een heel product maar kun je verschillende proberen :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:07

Pluizigheid is hier ook een bekend probleem :(
Helaas heb ik daar nog geen wondermiddel voor/tegen gevonden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:16

Voor glad en pluisvrij haar zou ik de conditioner van Yes to Cucumbers aanraden. Heel erg fijn :j Kwa shampoo zou je misschien eens bij Zarqa kunnen kijken? Dat is geloof ik wel voor mensen met een gevoelige huid.

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:18

Ik vind de Guhl Sensitive shampoo erg fijn wanneer je last hebt van een geïrriteerde (droge) hoofdhuid. Ze hebben ook een lotion, hier heb ik geen ervaring mee. Guhl is misschien niet zo natuurlijk als waar je naar op zoek bent, maar het valt te proberen!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:20

Ik heb best moeilijk haar en gebruikte altijd Lush. Maar mede door de moeilijke verkrijgbaarheid en prijs ben ik overgestapt op de Bed Head Style serie van Tigi en dat is echt super spul.
In de Bed Head producten zitten geen sulfaten (althans, dat zegt de verpakking)
Mijn haar doet het tegenwoordig echt super. Niet pluizig, niet meer binnen een dag te vet voor woorden en lekker veel slag en volume :)
Is wel een kappersshampoo, maar via i-net goedkoop te bestellen

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:21

Ik had ook shampoo van Yes to, de Carrots variant, maar ik was er niet zo happy mee. Normaal kon ik prima één keer in de twee dagen mijn haar wassen en dan zag het er eind tweede dag nog schoon en fris uit, maar met deze shampoo (en de conditioner) zag het er na 1 dag al niet meer uit :n Ik lees toch even verder mee, ben wel benieuwd wat verder goede shampoos zijn :j

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:34

heb je psorinol shampoo al eens geprobeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 17:59

Zo natuurlijk is Lush niet :n

Ik heb zelf shampoo en crèmespoeling van Urtekram.
Heeft EcoCert keurmerk, dus echt zonder troep en echt natuurlijk (en groot deel biologisch)
Urtekram heeft een uitgebreide lijn, voor veel haartypen.
Ben er zelf super tevreden over :j
http://www.urtekram.com/bodycare_eng/

Goed verkrijgbaar bij de meeste natuurwinkels. En ook prima online te verkrijgen.

Lavera is trouwens ook een erg fijn merk. (en BDIH gecertificeerd)
http://www.lavera.nl

(voor zover ik weet heeft Yes To.... helaas geen keurmerk BDIH, NaTrue of EcoCert)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-10-11 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:08

Alepp vind ik hele fijne Shampoo
De cremespoeling ervan is ook erg lekker
Is zonder chemische zooi
Haarzeep bevalt me ook goed

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:41

Kanelly schreef:
(voor zover ik weet heeft Yes To.... helaas geen keurmerk BDIH, NaTrue of EcoCert)

Mag ik even vragen wat dat de TS zou uitmaken?

Dat zijn keurmerken voor o.a. biologische teelt en fair trade... En volgens mij krijg je echt niet minder jeuk op je hoofd van een Fair Trade shampoo :)

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 18:56

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:01

Focussed schreef:
Kanelly schreef:

Mag ik even vragen wat dat de TS zou uitmaken?

Dat zijn keurmerken voor o.a. biologische teelt en fair trade... En volgens mij krijg je echt niet minder jeuk op je hoofd van een Fair Trade shampoo :)

Omdat je er dan zeker bent dat de troep die de TS er niet in wil, er niet in zit ;)
Vind het zelf erg handig, omdat ik geen zin heb om de INCI lijsten na te pluizen.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:14

Yes to is helemaal niet zo natuurlijk als er word gezegd.
Dit geldt ook voor Urtekram trouwens.. en die heeft wel een keurmerk.

Ik heb dezelfde hoofdhuid als jij en kreeg vooral last van producten met SLS (Sodium Laureth Sulfaat).
En zweer nu bij PureNuffStuff! moet je wel online bestellen maar sindsdien heb ik een rustige hoofdhuid en rustig vetvrij haar.
Hij is te krijgen bij Heelnatuurlijk.nl

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:16

Kanelly: Dat is toch niet zo? Zo zijn voor de BDIH alleen biologische teelt verplicht... ? Dus kunnen ze alsnog zoveeel zooi erin doen als ze willen, zolang de plantaardige dingen maar biologisch geteeld zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:16

Taartje, is dat zo over Urtekram? Vertel? (mag ook per pb om niet offtopic te gaan)

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:37

Mette schreef:
Ik had ook shampoo van Yes to, de Carrots variant, maar ik was er niet zo happy mee. Normaal kon ik prima één keer in de twee dagen mijn haar wassen en dan zag het er eind tweede dag nog schoon en fris uit, maar met deze shampoo (en de conditioner) zag het er na 1 dag al niet meer uit :n Ik lees toch even verder mee, ben wel benieuwd wat verder goede shampoos zijn :j

Dat heb ik ook ja. Ik heb de YT Tomato's shampoo, en de YT Carrots conditioner, maar de shampoo wast niet goed uit en maakt min haar vet, de conditioner gaat wel.

Ik heb zelf heel vaak last van jeuk op m'n hoofd, zonder roos maar met haaruitval. Daarnaast is mijn har door 2 jaar lang teershampoo gebruiken heel erg uitgedroogd. Inmiddels heb ik al meerdere natuurlijke shampoos geprobeerd, plus teershampoo en anti-haaruitval/zeeploze shampoo van Neutral of Eucerin ofzo. Ook die spoelt slecht uit. Was ik een keertje met een normale shampoo wordt het weer gelijk schoon, maar dan zit ik met jeuk.

Kortom ik heb de perfecte niet jeukende, uitdrogende, krulbehoudende shampoo nog niet gevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:37

Focussed schreef:
Kanelly: Dat is toch niet zo? Zo zijn voor de BDIH alleen biologische teelt verplicht... ? Dus kunnen ze alsnog zoveeel zooi erin doen als ze willen, zolang de plantaardige dingen maar biologisch geteeld zijn?

Nee, voor zover ik de lijst goed begrijp zijn de synthetische stoffen ook verboden (en naar wat ik mij meerdere malen heb laten vertellen).
Het kan natuurlijk zijn dat ik het al die tijd mis heb....maar goed, let zelf wel op wat er in zit...
(positieve stoffen lijst van BDIH http://www.ionc.info/fileadmin/BDIH/dow ... 110215.pdf)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:39

CHI olijflijn

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:41

Ik gebruik de Yes To Cucumbers shampoo en conditioner, ik zweer erbij!
In het begin had ik ook dat het snel er vettig uitzag, maar na een vijftal wasbeurten kon ik tot 4 dagen verder zonder mijn haar te wassen (niet dat ik altijd zo lang wacht :+ wou eens testen hoe lang het duurde haha)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 19:46

Kanelly schreef:
Focussed schreef:

Nee, voor zover ik de lijst goed begrijp zijn de synthetische stoffen ook verboden (en naar wat ik mij meerdere malen heb laten vertellen).
Het kan natuurlijk zijn dat ik het al die tijd mis heb....maar goed, let zelf wel op wat er in zit...
(positieve stoffen lijst van BDIH http://www.ionc.info/fileadmin/BDIH/dow ... 110215.pdf)

Criteria BDIH:

- Uitsluitend gebruik van plantaardige grondstoffen voor zover mogelijk uit:

* Gecontroleerde biologische teelt
* Gecontroleerde biologische wildgroei

- Alle gebruikte grondstoffen en producten zijn dierproefvrij
* Alsmede bij de ontwikkeling als bij de productie van een product mogen geen dierproeven gedaan worden
* Grondstoffen die voor 01-01-1998 nog niet op de markt aanwezig waren, mogen alleen gebruikt worden als ze niet op dieren zijn getest
* Gebruik van grondstoffen van dode gewervelde dieren (bijvoorbeeld schildpaddenolie, nertzenolie, marmottenvet) is niet toegestaan

- Mineralen

* Het gebruik van anorganisch zout (bijvoorbeeld magnesiumsulfaat) en mineralen (bijvoorbeeld natriumchloride) is toegestaan

Grondstoffen die beperkt toegelaten worden:
Voor het produceren van natuurcosmetica kunnen tensiden en emulgatoren gebruikt worden. Ze moeten gewonnen zijn door uitsluitend natuurlijke en/of natuurkundige bewerking uit de volgende natuurlijke grondstofgroepen:

* Vetten, olien en wassen
* Lecithine
* Lanoline
* Mono-, oligo- en polisacharide
* Proteine en lipoproteine

Voor zover mogelijk, is dus het criterium. Als een fabrikant dus meent dat hij niet zonder siliconen kan (die zijn niet plantaardig te vervangen) dan mag hij ze er dus inlaten en alsnog het keurmerk krijgen als het ik het goed begrijp/