Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Elmira

Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:40

Graag zou ik wel eens horen wie nog meer altijd last heeft van de rug..

Vorig jaar rond september zijn bij mij de rugklachten begonnen. Het schoot er afentoe echt in, maar ik ben er nooit echt letterlijk doorheen gezakt als het ware.
Wel altijd heel veel pijn. Het zit in de lage rug en straalt door in mijn linker been en soms ook de rechter.
Na een tijd toch de knoop doorgehakt omdat ik soms niet meer kon werken en dus naar de dokter geweest.
Die heeft me doorgestuurd met de woorden ''hernia, ichsias of een andere knelling'' naar de fysio.
Heel wat behandelingen verder, de fysio kon er verder niks mee.

Dus weer doorgestuurd naar een manueel therapeut. Deze man heeft me gelukkig wel weer een eind op weg geholpen, maar pijnvrij ben ik nog steeds niet.
Ik heb toen 3 maanden niet kunnen paardrijden.
Ik ben altijd wel blijven doorwerken, maar dit was ook niet altijd een goed idee geweest. Ook op school colleges volgen is soms echt een crime..

Dus ik ben vandaag maar weer eens bij de huisarts geweest. Ik ben nu heel wat behandelingen verder (en heeeeel wat centen kwijt) maar de rugpijn is er vorige week weer dubbel en dwars ingeschoten.
Dus de huisarts heeft me eens doorverwezen :') naar een neuroloog. Dus die zo maar eens bellen voor een afspraak..

Wie nog meer ervaringen met rugklachten op jonge leeftijd? En hoe combineren jullie dit met school, paarden en werk?

lucifertje

Re: Leven met... Rugpijn op jonge leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:55

Waar zit de pijn precies?

Ik heb het met vlagen namelijk. Dan sta ik op en dan schiet het erin en kan ik helemaal niks meer. Bij mij zijn het mijn SI-gewrichten. De HA was ook eerst bang voor een hernia aangezien ik ook uitstralingen had.
Ben naar de fysio gegaan (waar ik al 4 jaar kom ivm een ander probleem) en heeft erna gekeken. Moest gaan liggen en ze heeft mijn been vastgepakt en mijn rug gedraaid, opeens een harde knak in mijn gewricht, maar de pijn werd een heel stuk minder!
Ik kon juist wel paardrijden/fietsen omdat je dan in zo'n houding zit die goed voor je rug is. Het enige wat moeilijk ging was op en afstappen maar dan hielp mijn zus mij ff.

Ik heb het gelukkig niet de hele tijd zoals jij hebt maar ik weet wat voor pijn het kan doen!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:59

In de onderrug, echt heel laag. Ook in m'n billen :P .

SI gewrichten, wat houdt dat precies in? Ik ben echt nog een leek op het gebied, maar van mn huisarts/fysio/therapeut word ik soms ook niet veel wijzer..

Ik kan echt niet paardrijden soms.. En als ik het wel doe moet ik er dan weer 2 dagen van bij komen. Mijn friese merrie gooit enorm hoog op waardoor je elke keer een klap in de rug krijgt als het ware. Fietsen en wandelen gaat daarentegen inderdaad wel :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:00

Jeetje, dat klinkt zeker abnormaal!
Ik heb door een ongeluk (op poeh wat was ik, 13, jaar mischien?) meerdere fracturen in 2 wervels gehad.
Je zit gewoon wat eerder tegen je grens aan, helaas. Die rug blijft moeilijk doen. Hoewel ik toch het grootste gedeelte van de dag pijn vrij ben gelukkig. Klinkt bij jou alsof dat niet is, hoop dat deze doorverwijzing je helpt!!

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:17

Ik ben soms ook wel eens pijnvrij hoor! maar meestal doe ik dan weer iets zoals een keer uitmesten ofzo, een stukje paardrijden,
of een licht doosje tillen (wat gewoon moet kunnen denk je..) en dan schiet het er weer in. Ik ken mijn eigen grenzen niet, of nouja, ik wil ze niet kennen.

Nou ik kan bij het ziekenhuis terecht, maar pas over een maand ;( dus dat wordt nog even volhouden.

Welke pijnstillers gebruiken jullie?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:25

Bezoek eens een cesartherapeut. Die kan je enorm helpen in het vinden van de juiste houding, de juiste manier om te bewegen en heeft zowel mijn vriend als mijzelf van een boel (rug)problemen af geholpen. :) Wordt vergoed door je verzekering (oefentherapie).

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:27

Imre schreef:
Bezoek eens een cesartherapeut. Die kan je enorm helpen in het vinden van de juiste houding, de juiste manier om te bewegen en heeft zowel mijn vriend als mijzelf van een boel (rug)problemen af geholpen. :) Wordt vergoed door je verzekering (oefentherapie).

Wat is dat precies? Nog nooit van gehoord.

bobolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:30

ik heb zelf m´n ruggenwervel gescheurd/ gebroken gehad (2 jaar geleden)
en de pijn is nooit helemaal weg, ben nu wel bij de fysio
om oefeningen te doen om rug en buik sterker te maken
en het gaat beter maar heb nog wel pijn.
paardrijden gaat vaker niet dan wel helaas maar dan ga ik mennen
of longeren.

Naooom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:40

Ik kan volkomen met je mee praten. Ik heb het met men knieeën en met men rug. Al sinds groep 5. Ik kan soms ook helemaal niets meer. Sporten mag ik daarom ook niet meer sinds groep 5. Het enige wat ik nog doe is paardrijden. Maar ook dat gaat soms lastig, maar geef het niet op. Heb een tijd lang bij de fysio gelopen maar dat werkt niets. Ja op het moment zelf en verder niet.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:43

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:45

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 09:46

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:48

Ook veel last van m'n rug en nek! Maar niet zo vaak in zo'n ernstige mate dat ik niets meer kan. Ik ga om de 2 weken standaard naar de fysio/osteopaat. Het gaat nu veeel beter dan eerst. Moet wel zeggen dat het bij mij vooral komt omdat ik nogal soepel in m'n gewrichten ben waardoor het allemaal net een tikkeltje sneller scheef gaat staan. En de nek klachten die ik krijg zijn voornamelijk omdat ik, als ik me druk maak (stress etc) mijn hele nek aan ga spannen en het dus allemaal verkrampt.

Heb je een osteopaat al wel eens geprobeerd? Dat heeft bij mij met een heeeeleboel dingen geholpen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:48

Ik zat bij een praktijk in Groningen bij een manueel therapeut. Die heeft me een eind op weg kunnen helpen, maar heeft nooit cesartherapie aangeraden. Zit in dezelfde praktijk...

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:49

Bij mij schiet het ook regelmatig mis bij mijn SI-gewrichten. Ik ben eraan gewend en als ik voel dat het komt, consulteer ik mijn osteopaad! Ik heb bij fysio's gelopen, mensendieck, huisarts geweest en ga maar door, maar niemand kon mij helpen. 1x osteopaad en de pijn was 90% minder! 2x osteopaad en het was weg en bleef weg. Nu ga ik voor onderhoud naar hem toe, ong. 1x per half jaar. Doet mijn lijf er goed en heb weinig tot geen last meer :)
Het is wel belangrijk dat áls je besluit daarheen te gaan, je voor een goede kiest. Laat je goed informeren (ook door ervaringen van mensen) en zorg dat je eerst op intake gaat (bij een intake kijkt een osteopaad wat er aan de hand is en of hij je kan helpen)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:52

Poeh vervelend zeg..
Ik ben nu bijna 17 en heb al eigenlijk last sinds ik me kan herinneren. Nu heeft het vele turnen en acrogymmen het niet echt minder gemaakt. Ik heb een scoliose en mijn rugspieren zijn daardoor heel zwak. Rechtop zitten kost mij heel veel energie en gaat zeer doen, met paardrijden veel belemmering, maarrr sinds ik gestopt ben met turnen en acrogym en ben gaan paardrijden is het al stukken minder! Nu rijd ik wel op een vlak bewegende fjord, op bijvoorbeeld een warmbloed hoef ik niet lang te zitten..
Heb lang bij een cesartherapeut gelopen; houding oefeningen heb ik veel aangehad, maar de spieroefeningen werkte averechts.
Het wil er bij mij nog wel eens inschieten als paard struikelt.. (en dat doet hij regelmatig :P )

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 09:55

Ik ben 19 en heb sinds een jaar o.i.d. last van mijn rug.
Altijd pijn, hoofdpijn en ontzettend moe.

Sinds twee weken gebruik ik homeopatische druppels van Puur natuur, Puur spier en die helpen mij super.
Binnen een dag van het bovenstaande naar nagenoeg pijnvrij!
[MW] Rugklachten, welke aanpak of supplementen?
Nu is het nog steeds niet super, maar mijn rug is nu wel te behandelen en niet weer gelijk slecht.
Puur Spier is voor paarden, maar qua ingredienten kan het voor mensen ook.
Sinds de druppels kan ik ein-de-lijk weer opbouwen en is mijn hoofdpijn, vermoeidheid en ergste klachten zijn weg.

Imo zeker de moeite waard voor de rugtrouble mensen hier.
Puur Spier is pijn en krampstillend, verbeterd de stofwisseling en doorbloeding en is onstekingsremmend.
Ik slik 4 keer per dag druppels, maar het werkt helemaal top!
Fysio merkt ook zeer duidelijk verschil, normaal een half uur wrikken en nu kan hij in 5 minuten een hele hoop doen.

Zelf sport ik 5 keer per week in de sportschool met en speciaal schema voor mijn rug.
De ene dag meer als de ander, omdat je niet 5 keer hard kan sporten natuurlijk.
Sowiezo zwem ik elke dag, en ik heb ook wel dat ik s'morgens sport en s'middags nog een half uur zwem.

Wat jij trouwens zegt van bij je billen heb ik ook regelmatig, dat komt bij mij uit het midden van mijn rug.
En dat straalt dan dus ook door naar mijn benen, met name heupen en knieen gaan dan zeer doen.
Als dat recht gezet is ben ik van die klachten af.

Loop je bij een Manueel, iemand die dus mag kraken?
Buurmeisje van mij liep bij een fysio, en na één keer manueel was ze van alles af!
Bij mij is dat niet, maar bij mij blijft niets staan zoals een lichaam dat normaal zou moeten doen.
Je corrigeerd een wervel, dan passen je spieren ed zich aan en hoort het met een paar keer goed te zijn.

Kort samengevat: Goede Manueel opzoeken als je die nog niet hebt, Puur spier proberen als je daar voor open staat.
Verder goed op je houding letten en veel op een goede manier bewegen met evt oefeningen.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:05

Hier ook nog iemand met dezelfde soort klachten als TS beschrijft.
Ik zal blij zijn als er eens een oorzaak aan gegeven kan worden, want vind het toch ook maar
niks, 21 jaar zijn en zovaak last van mijn rug. :n
Ik neem nu iets dat de arts mij had voorgeschreven toen ik mijn nek niet meer kon bewegen.
Docmeloxi 15 mg. In de bijsluiter staat dat het ook is voor artrose? Die pillen werken wel :j

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:06

Waar heb je last van Dais?
Mag ook per pb, ik heb zo ontzettend veel fysio gehad de laatste tijd dat ik je misschien wel kan helpen. :+

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:08

Het is eigelijk heel afwisselend Moonfish. Ik heb 2x een blokkade gehad onderin mijn rug, dat ik 3 dagen
als een oud vrouwtje heb gelopen. Maar ook in het midden van mijn rug en in mijn nek.
Hernia zou uitgesloten zijn in mn nek. Scoliose zou ik ook hebben...
Bij het minste dat ik doe heb ik rugpijn, ben dat eerlijk gezegd heel beu. |o

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:10

Welkom bij de club. Echt balen zeg. Ik kreeg Naproxen maar dit werkte na een tijdje ook niet meer.
Ik ben toch naar een arts in Middelburg geweest. Dit viel onder ortopetische genezing. Hij heeft heel m'n rug/nek wervels recht 'gezet'. Het ging toen een hele tijd goed maar nu heb ik ook weer ontzettende last. Ook echt kloppende pijn.
Mensedieck had bij mij ook geen enkel effect.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 28-09-11 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:12

Pijnstillers begin ik trouwens niet aan, tijdje Ibuprofen 800 genomen af en toe maar dat helpt geen zier.
Homeopathie doet het hier wel erg goed.

Vaalerie, in een keer hoeft het niet goed te zijn hoor.
Ik ben nu zeker 16 keer recht gezet, maar in principe hoor je met een keer of vier wel goed te zijn.
Het wil gewoon terug naar de oude positie en dat moet je soms vaker corrigeren.
Zeker geen hopeloos geval imo.
En als het schots en scheef staat kan je doen wat je wil, scheef is scheef en dat moet imo eerst recht.
Tenminste, ik kan echt niets als ik scheef ben. :o

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:15

Moonfish: nee ik weet het. Ik ben 6x geweest, waarvan juni de laatste keer en ik moet idd wel 1 á 2x in het jaar terugkomen. 16 keer, poeh dat is echt heel veel zeg. Ik vond het wel heel erg pijnlijk. Op een gegeven moment gebruikte hij zelfs een hamertje en beitel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 10:16

vaaleriee schreef:
Moonfish: nee ik weet het. Ik ben 6x geweest, waarvan juni de laatste keer en ik moet idd wel 1 á 2x in het jaar terugkomen. 16 keer, poeh dat is echt heel veel zeg. Ik vond het wel heel erg pijnlijk. Op een gegeven moment gebruikte hij zelfs een hamertje en beitel.

Fysio weet ook niet hoe het komt, ik ben sowiezo hypermobiel wat niet meewerkt.
Pijnlijk vind ik het niet, sinds ik de homeopathische druppels gebruik is het wel veeeeeel makkelijker te corrigeren trouwens. Het heeft echt rust in de tent gebracht.

Ik let goed op mijn voeding, sport goed aangepast, goede begeleiding en meer kan je niet doen.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 10:18

@moonfish ja door een manueel ben ik ook al behandeld. Hielp wel wat, het ging zeker in de goede richting. Maar de pijn komt altijd terug. In druppeltjes geloof ik niet zo, maar zal er toch eens naar kijken.