Zusje pro ana/anorexia?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Corelli

Zusje pro ana/anorexia?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 17:55

oliebol, ben net erg geschrokken, dus moet het even van me afschrijven..

Zat net even op de iphone van mijn zusje om even op bokt te gaan, dus klikte safari aan en kwam op een pro ana site terecht..Ik zag verschillende inspirerende plaatjes en die had zij dus net zitten bekijken..Iphone weer terug gelegd en even gevraagd of ik er op mocht en dat vond ze goed, maar ze zei wel "wacht even, moet nog even wat afsluiten"
Na het bokken zat ik toevallig nog even tussen haar foto's te kijken en daar zag ik dus van die mega dunne buikfoto's die ana's maken om te laten zien hoe erg hun heupbotten uitsteken ;(

Mijn zusje is 16 jaar en heeft een prachtig figuur..Niet super slank/graatmager zoals de modellen die op de catwalk en in de bladen verschijnen, maar gewoon mooi vrouwelijk met een slanke taille..Echt mooi!
Het was me de laatste tijd al vaker opgevallen dat ze erg weinig eet tijdens het avondeten..Verder eet ze volgens mij wel goed brood overdag, maar daar ben ik niet bij..Zie haar wel altijd veel groente en fruit eten, maar daar is ze altijd een liefhebber van geweest..

Hebben jullie tips over wat ik nu het beste kan doen? Overdrijf ik of maak ik me terecht zorgen?
En moet ik met haar praten of met mijn moeder?

Bah, ik wil dit niet..Heb teveel eetstoornissen meegemaakt van dichtbij en wil dat echt niet bij mijn zusje!

hafjesliefde

Re: Zusje pro ana/anorexia?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:57

ik denk dat je best eens met haar praat. Eens mensen ferm met anorexia en zo'n gedachten in hun hoofd zitten, geraken ze er bijna nooit meer vanaf.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 17:59

Ik zou zeggen dat het dus al bezig is, vooral het qua eten op begint te vallen.

Je moeder informeren lijkt me toch het beste. Probeer ook met haar erover te praten, geef eerlijk toe dat je de site op der iphone heb gezien etc.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:01

Ja, als ik er objectief naar kijk, dan ziet het er inderdaad niet best uit..Ik dacht laatst ook te zien dat ze wat was afgevallen, maar dat kan ook schijn zijn..
Heb het er een tijdje geleden al met mijn moeder over gehad dat het me opviel dat ze minder at en mijn moeder zou er op gaan letten..
Echter is mijn moeder wel iemand die snel in de paniek kan schieten, dus misschien kan ik het beter zelf met mijn zusje zelf oppakken..Eens kijken wat ze erop te zeggen heeft..

Maar eerst zelf weer een beetje kalmeren, de schrik zit er teveel in om er nu over te beginnen..

Jullie denken dus niet dat het gewoon een soort van fase kan zijn? Dat ze het gewoon interessant vindt?

hafjesliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:03

msschien was ze zelf voor een vriendin met anorexia aan het researchen?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:05

Maar die foto's van haar buik dan? Die waren volgens mij van haar (ik zag haar beddengoed op de achtergrond)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:09

Ik denk niet dat het een fase is. Sommige meisjes zijn er gewoon gevoeliger voor dan andere. Ik zou het dan met haar bespreken. Misschien was het inderdaad alleen research, eelijk gezegd heb ik ook ewl eens op die site gekeken wat het nou was, maar ik vond het zo walgelijk dat ik het na 10 minuten heb weggeklikt.
Praat er met je zus over vertel hoe jij haar ziet. Ik hoop voor jullie dat het nog niet te erg in haar hoofd is geprint!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:10

Het zou best kunnen dat ze er iets over heeft gelezen, het 'uit wil proberen' en na 2 weken besluit dat 't niks voor haar is. Als jij echter zegt dat ze iets afgevallen lijkt en foto's van zichzelf heeft gemaakt zou ik wel even een gesprekje met haar aangaan. Zeker als je er al ervaring mee hebt, zoals je zelf aangeeft - dan weet je waarschijnlijk ook al te goed de narigheid, zowel fysiek als psychisch. Probeer haar dat uit te leggen, mét details over haaruitval en energiegebrek en pijn etc., en vraag door naar waarom ze af wil vallen en zo.

Denk dat je daar het meeste mee helpt, misschien dat ze er nu nog niet zó ver in zit dat ze er niks over wil zeggen.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:10

Het zou idd wel een fase kunnen zijn. Ik heb toen ik een jaar of 16 was ook veel op pro ana sites gekeken. Was zelfs behoorlijk actief op de fora etc. daar. Een eetstoornis heb ik gelukkig er niet van gekregen. Ik vind extreem dunne mensen wel heel mooi en zou graag zo willen zijn, maar besef me heel goed dat het niet verstandig is om zo extreem dun te worden. Misschien dat jouw zusje ook in zo'n fase zit en zolang ze goed beseft dat het ongezond is, dan zal het niet zo snel loslopen.
Minder eten en caloriën tellen etc. dat heb ik toen ook een tijdje obsessief gedaan, zo'n fase maakt volgens mij ieder meisje ook wel door. Zolang het niet door schiet kan het helemaal geen kwaad om zo iets mee te maken.

Ik wil natuurlijk niet het risico en gevaar van een eetstoornis ondermijnen! Dat zijn hele serieuze aandoeningen waar zeker goed mee om moet worden gegaan. TS kan het beste eerst met haar zus gaan praten, gewoon eerlijk zeg. Zeg iets in de trant van: Joh ik zag op je Iphone dat je pro ana sites opzocht en daar ben ik eigenlijk wel heel erg van geschrokken.
Blijf vooral eerlijk en ga haar niet beschuldigen, misschien moet ze wel voor een schoolopdracht iets over anorexia opzoeken en is ze daar per toeval op gekomen? Denk in ieder geval niet meteen het ergste.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:13

DaniBanani schreef:
Het zou best kunnen dat ze er iets over heeft gelezen, het 'uit wil proberen' en na 2 weken besluit dat 't niks voor haar is. Als jij echter zegt dat ze iets afgevallen lijkt en foto's van zichzelf heeft gemaakt zou ik wel even een gesprekje met haar aangaan. Zeker als je er al ervaring mee hebt, zoals je zelf aangeeft - dan weet je waarschijnlijk ook al te goed de narigheid, zowel fysiek als psychisch. Probeer haar dat uit te leggen, mét details over haaruitval en energiegebrek en pijn etc., en vraag door naar waarom ze af wil vallen en zo.

Denk dat je daar het meeste mee helpt, misschien dat ze er nu nog niet zó ver in zit dat ze er niks over wil zeggen.

Dat hoop ik inderdaad :j Ik heb ook wel eens op zo'n site gekeken, vooral omdat ik meerdere vriendinnen had die diep in een eetstoornis zaten..Gewoon om eens te kijken wat er nou op zo'n site staat..
Het zijn de foto's die me dan meer zorgen baren.. Ik hoop er op dat ze er zo weer vanaf is, maar toen ik het net zag, leek het wel of er een aantal dingen op zijn plek vielen..

Ze is ontzettend veel met haar uiterlijk bezig en met mode en modellen..Heeft in het verleden ook shoots gedaan en in dat wereldje is die druk er natuurlijk best wel..
Daarbij komt dat ik me zelf nu een klein beetje schuldig voel omdat ik zelf de laatste tijd erg op mijn eten let, terwijl ik ook niet dik ben..Ik doe het om wat strakker in mijn vel te komen en in principe doet zij misschien hetzelfde..
Maar de "thinspo" vind ik gewoon eng :\

InekeH87: Dankjewel voor je reactie :) Het stelt me enerzijds gerust om te weten dat jij (en misschien inderdaad vele anderen) hetzelfde doen/hebben gedaan zonder dat je het echt een gevaar noemt, maar anderszijds vind ik wat jij beschrijft ook wel behoorlijk ver gaan eerlijk gezegd..
Ik zou dat misschien wel als een beginnende eetstoornis betitelen..
Als jij niet het verstand aan je zijde had gehad of er vatbaarder voor was geweest, dan was het misschien anders gelopen

In ieder geval bedankt voor jullie reacties, ze zetten me weer even met beide benen op de grond..Ben geschrokken en dan denk je het ergste, maar ga nu proberen weer helder te denken en de komende tijd observeren :j
Als ik er aan toe ben, zal ik het met haar gaan bespreken

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:18

Elien! Toevallig zat ik via jou fb vandaag op de fb van je zusje en wilde je nog zeggen hoe ontzettend mooi ik haar vind. Ze lijkt echt op je! Naar om dit te lezen, ik zou zeer zeker je moeder inlichten en eventuee samen of op rustige manier je zusje benaderen. Dit omdat je misschien met vroeg ingrijpen ernstigere problemen kan voorkomen...

Wel rotsituatie zeg!

Ps. Ik snap nooit hoe 16 jarige iphones kunnen hebben. Ik kan deze zelf niet eens betalen hahah... Opmerking terzijde :+ ;)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 18:19

Loesss schreef:
Elien! Toevallig zat ik via jou fb vandaag op de fb van je zusje en wilde je nog zeggen hoe ontzettend mooi ik haar vind. Ze lijkt echt op je! Naar om dit te lezen, ik zou zeer zeker je moeder inlichten en eventuee samen of op rustige manier je zusje benaderen. Dit omdat je misschien met vroeg ingrijpen ernstigere problemen kan voorkomen...

Wel rotsituatie zeg!

Ps. Ik snap nooit hoe 16 jarige iphones kunnen hebben. Ik kan deze zelf niet eens betalen hahah... Opmerking terzijde :+ ;)

Het is een I-pod, sorry voor de verwarring :+ En van papa gekregen, die is niet gierig ;)
Thanks voor je berichtje meid :* Ze is ook prachtig en zo'n rotziekte mag haar leven niet gaan beheersen en verpesten..

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 18:35

Ik zou niet te lang wachten met actie ondernemen! Als je er eenmaal diep inzit :(

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 20:43

Ik zou ook direct met haar praten en niet meteen met je ouders, want ik denk dat zussen onder elkaar toch meer met elkaar kunnen delen met minder schaamte als dat je het met een ouder bespreekt waarbij toch een bepaalde loyaliteit speelt vooral bij heel gevoelige onderwerpen..
En als ze er erg in geinterreseerd is dan zal het wel gevoelig zijn, dus zul je ook aan haar reactie kunnen merken of ze er echt mee bezig is, je kent je zusje denk ik het beste, ik denk dat je het rustig mogelijk moet benaderen en dat je reactie niet overkomt als een aanval op haar mogelijke interesses of op de site, misschien dat je dan iets bij haar boos maakt waardoor dat iets alles doet om het te beschermen en te verstoppen en dat dan juist vanalles in opstand komt en voortzet, waardoor ze juist gaat denken op die site gaan ze met me mee daar begrijpen ze me, ze kunnen me helpen en hier wilt mijn zus dat van me afpakken en dat ze al jou goed bedoelde woorden en ondernemingen gaat zien als negatief tegen werken op iets wat zij net heeft uitgevonden en waar ze een doel en al die bekende dingen ervan enz enz in ziet.

Jeetje wat een ''akelige'' situatie voor je!
Die site's zouden verboden moeten worden, zo erg hoe die meisjes met elkaar praten en het delen, elkaar stimuleren en gaan strijden met de roofbouw op hun lijf en hun leven, zelfs met mijn eigen eetstoornis heb ik dat nooit kunnen begrijpen, ik denk ook dat pro-ana en anorexia zo totaal verschillend zijn van elkaar..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 07:01

Dankjullie voor je reacties drd & Zelito, vooral omdat ze uit eigen ervaring komen, heb ik er veel aan :)

Zelito: Ik denk dat je er gelijk in hebt dat ik het beste met haar persoonlijk kan gaan praten inderdaad :j Dat is ook mijn plan..Over dat boos worden etc. heb ik ook nagedacht, ik wil natuurlijk niet dat ze in de verdediging schiet en dat ze alles nog meer gaat verstoppen (mocht er wel echt wat aan de hand zijn)
Ik zal het dus voorzichtig moeten brengen en hopen dat ze het niet naar mij omdraait door mij te gaan beschuldigen dat ik in haar dingen snuffel..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 08:14

Even een kleine update: Ik heb besloten om het toch tegen mijn moeder te vertellen, omdat ik het lastig vond om er helemaal alleen mee te lopen..Zij heeft het goed opgepakt, reageerde eigenlijk heel rustig en vertelde mij dat zij ook al het gevoel had dat er iets niet klopte.. Zij hield mijn zusje en haar eetgedrag ook al een tijdje in de gaten

Verder heb ik nog eens in haar I-pod gesnuffeld (misschien heel fout, maar ik wilde persé weten wat er nog meer te vinden is) en ik heb daar meer ana sites in de geschiedenis gevonden en ik heb gezien dat ze recent thinspo heeft bekeken en braaktips heeft opgezocht (stonden beiden nog open als je internet aan klikte)
De afgelopen dagen heb ik gedacht dat het misschien toch niet zo erg was, maar nu ik dit heb gezien, denk ik dat het toch een serieus probleem is

Mijn moeder vond het een goed idee dat ik met mijn zusje zou gaan praten, dus dat ga ik ook doen..Even afwachten tot het goede moment voorbij komt en dan ga ik het proberen (best moeilijk wel!)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:23

Heel goed dat je je moeder hebt ingelicht (jij moet het ook ergens kwijtkunnen) en ook goed dat zij zich nu zo opstelt (eerst jou erover laten praten). Ik denk dat je inderdaad wellicht ietsje beter met haar in gesprek kunt dan je moeder, dat ze van jou misschien meer aanneemt.

Heel veel succes met het gesprek, en ik hoop echt dat je zusje niet te diep verstrikt zit al hierin en dat ze er nog gezond uit kan komen.

Die sites moeten echt verboden worden, het is zo'n risico voor met name jonge en nog naar zichzelf zoekende meisjes... bah...

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:33

Gelukkig dat het mee viel om met je moeder er over te praten en het probleem te benaderen en dat jullie samen kunnen aanvoelen hoe jullie het het beste kunnen aanpakken, dan heb je inderdaad iemand achter je staan..
Bah wat vreselijk moeilijk en machteloos he en wat vreselijk dat je toch die bevestiging hebt over die site en de tips, heel dubbel natuurlijk aan de ene kant weet je de ernst ervan, gaat er alles door je hoofd en aan de andere kant weet je dat je kan helpen en dat je actie kan ondernemen aangezien het dan al ver genoeg is..

Voel je niet schuldig dat je in haar iphone kijkt, ze zal je nu misschien vervloeken als ze het zou weten, maar het kan zoveel sparen en redden dat als ze er aan toe is dat in te zien, ze je echt dankbaar zal zijn!!
Nou heel veel sterkte voor jou en je ouders, ik weet trouwens dat er goede informatie op de site proudtobeme staat voor diegene die het aanzien en ermee om moeten gaan! Misschien dat je die zelf ook wel kent..

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:43

Klopt, proudtobeme ken ik inderdaad, super initiatief :j

Wen_en_Jelle: klopt inderdaad wat je over die sites zegt, het is echt zo vreselijk wat je er op leest ;( Die meiden zijn echt ziek en zien dat helaas zelf niet in..Heel triest hoor, wordt er verdrietig van als ik zulke dingen lees, helemaal omdat ik nu weet dat mijn zusje zich misschien wel net zo voelt...

Zelito: bedankt voor je opbeurende berichtje, heel fijn :) Het klopt wat je zegt, ik voel me echt machteloos..Vind het een heel eng idee dat mijn zusje in de "enge boze wereld van pro ana" terecht is gekomen..
Ik hoop dat het allemaal meevalt en dat ik spoken zie, maar goed, dat is afwachten..

Het is ook heel dubbel: aan de ene kant hoop ik dat ze in een gesprek met mij toegeeft dat ze een probleem heeft, maar aan de andere kant ben ik heel bang om dat te horen..

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:51

Ik wil je veel succes wensen met het gesprek, ik hoop dat ze van gedachten veranderd en geholpen kan worden. Ik weet hoe moeilijk het is als buitenstaander, mijn moeder heeft ook anorexia...

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:53

Wat vervelend Fjordjes :(:) Heeft ze het al lang? En hoe is zij door jou/jullie geconfronteerd, hoe ging dat?
Misschien kan ik daar nog wat uithalen voor mijn gesprek..

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 11:54

Vind het persoonlijk zowiezo wel eng als 16 jarige meisjes op zulke sites kijken.
Mijn schoonzusje heeft ook een zusje van die leeftijd en die heeft dus echt anorexia en keek ook op die sites. Dus zeker goed dat je het tegen je moeder hebt gezegd en dat je er met je zusje over gaat praten, maar geloof me, die meiden kunnen heel goed mooi weer spelen, want ze willen natuurlijk echt niet dat iemand het weet en gaat proberen ze tegen te houden.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 11:57

Nee, daar ben ik dus ook bang voor..
Heb zelf ook even op die site rondgenuffeld en ik las daar veel berichtjes in de trant van "oliebol, mijn ouders willen met me naar de dokter, maar dat ga ik dus echt niet doen" en "mijn vrienden zeggen dat ik moet stoppen met afvallen, maar waarom zien ze niet in dat ik gelukkig ben als ik afval?!"
Als mijn zusje ook maar enigszins al zo denkt, dan zie ik het somber in...

Gelukkig is het wel een meisje met veel gezond verstand en een boel nuchterheid, dat zou haar kunnen helpen :) Ik hoop dat ik haar weet te bereiken

nestle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 12:00

Hee !
Ga met haar praten maar als ik jou was zou ik niet zeggen dat je heb rond gesnuffelt in de ipod.
Ik ben actief geweest op die site's en helaas wel een ES gehad maar ik geef niet die sites de schuld. Maar praat met haar en zoek samen hulp.
Ik ben ook op een soort gelijke manier " betrapt" dat ik op pro ana sites zat.
En vond dit heel moeilijk.
Je kan denk beter beginnen over dat je opvalt dat ze anders eet enzo ?

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 13:06

De tweede keer dat ik heb gekeken was snuffelen, maar de eerste keer heb ik het per ongeluk gezien, daar kon ik niets aan doen
Ben van plan om dat ook zo te brengen, maar denk jij dat dat ook geen goed idee is? Dat is het beter helemaal buiten beschouwing kan laten?