Waar ligt de grens tussen verkouden en ziek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Waar ligt de grens tussen verkouden en ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 09:47

Ik zat me eens af te vragen.. waar ligt bij jullie de grens tussen verkouden zijn en ziek zijn? Wanneer zeg je: "Ik ben verkouden" en wanneer "Ik ben ziek"?

Ik zit op het moment zelf met een "heerlijk" verkouden snotkoppie, traanogen, spierpijn en lamlendig gevoel, even om je er een beeld bij te kunnen vormen haha. Maar goed, wellicht zijn er mensen die dit als "ziek" zien. Voor mij is het nog "verkouden" hoewel ik alles in slow motion moet doen lijkt het wel pff :o .

Voor mij geldt eigenlijk dat ik pas zeg dat ik ziek ben als ik er flink koorts bij heb. Misselijk ben ik nooit dus dat is voor mij geen graadmeter (gelukkig :D).

Hoe denken jullie over de grens tussen ziek en verkouden?

Somebitch

Re: Waar ligt de grens tussen verkouden en ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:48

Ziek ben ik als het echt niet meer gaat. Als ik naar me werk ga die dag en ik dan denk was ik maar thuisgebleven. Vaak meld ik me dan pas de volgende dag ziek.

Toevallig woensdag gehad, ik zat er echt op mijn werk bij dat iedereen zei ga toch naar huis. Maar ben tot het eind gebleven. Donderdags ben ik ziekgemeld en vrijdags weer gaan werken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 09:50

Begrijpelijk! Maar wat voor "symptomen" heb je daar dan bij? Als ik nu moest werken had ik waarschijnlijk ook me door de (dan eindeloze) dag heen moeten slepen, maar toch niet ziek genoeg om echt "ziek" te zijn voor mijn gevoel.... snap je wat ik bedoel?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:51

Ik ben al heel lang niet echt ziek geweest, dat ik me daarvoor moest ziekmelden of zo.
Maar wel een paar keer flink verkouden geweest, ook met verhoging en lamlendig voelen.
Dat is nog net niet ziek genoeg of thuis voor te blijven.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:51

Dat is toch voor iedereen persoonlijk. Ik bedenk mij in de ochtend of het wel of niet gaat. Meestal nadat ik wat gegeten heb en wat pijnstillers heb ingenomen. Als ik dan al denk van hmz.. dit gaat niet veel worden vandaag bel ik af. Als ik denk van misschien dat het wel gaat ga ik naar het werk.

Op m'n werk hebben ze toch niet veel aan mij als ik ziek ben. Kan ik beter thuis blijven en als het dan even gaat vanuit thuis nog wat werken.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:54

Leorah schreef:
Begrijpelijk! Maar wat voor "symptomen" heb je daar dan bij? Als ik nu moest werken had ik waarschijnlijk ook me door de (dan eindeloze) dag heen moeten slepen, maar toch niet ziek genoeg om echt "ziek" te zijn voor mijn gevoel.... snap je wat ik bedoel?

Die nacht niet kunnen slapen, mijn neus loopt zat dicht, keelpijn, mijn ogen waren vuurrood en kon ik amper open houden. Druk op mijn hoofd door de verkoudheid en dan weer warm en dan weer koud.

Ik weet dat dit na 2 dagen bij mij over is.

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:56

Ik persoonlijk vind de grens bij koorts liggen

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:59

Ik ben nu ook erg verkouden....
Ik kijk 's ochtends altijd hoe ik mij voel en dan beslis ik.
Donderdag voelde ik mij echt beroerd maar dacht dat ik toch wel kon gaan werken, ben tot aan het bushokje gekomen daar en daar flauwgevallen!
Toen vond ik dat ik toch wel echt ziek genoeg was om thuis te blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:03

Eigenlijk ben je al "ziek" zodra je verkouden wordt. Want je bent dan dus niet meer "gezond" ;)
Wanneer je jezelf ziek meldt op je werk, is natuurlijk een heel ander verhaal. Dát is per persoon verschillend.

Een verkoudheid is overigens niet hetzelfde als bijv. de griep.
Verkoudheid wordt meestal door het rhinovirus of coronavirus veroorzaakt, terwijl griep door verschillende type influenza virussen veroorzaakt wordt.

Dus hoewel er overlapping in je symptomen kunnen zijn tussen verkoudheid en griep, zijn het eigenlijk 2 totaal "verschillende" ziektes. :)
Bij een verkoudheid krijg je over 't algemeen ook geen koorts.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:17

Bij mij ligt de grens ook bij koorts en of het dan echt niet meer gaat. Ik heb net een week rondgelopen met griep en telkens toch naar school geweest tot ik uit eindelijk 39 graden koorts kreeg en echt me bed niet meer uit kwam. Volgens mij huisarts had ik toch even wat eerder ziek thuis moeten blijven want heb nu nog 4 dagen in bed gelegen met griep, bronchitus en een 1 of andere ontsteking, niet heel handig.

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:20

Ik geloof niet dat ik ooit met een verkoudheid ben thuis gebleven. Dat doe ik alleen bij koorts, overgeven of flauwvallen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:22

flauwvallen is bij jullie ook een symptoom van griep? Heb ik nog nooit meegemaakt als ik ziek was. Word trouwens een beetje gek van mezelf op dit moment.. zo lang ik stil zit is het goed, maar zodra ik op sta om "iets" te doen val ik meteen in een dikke niesbui, zo irritant!

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:23

Als je koorts dan vind ik je ziek. maar verkoude is nie ziek. Je kan gerust naar school/werk

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:23

Hm als ik verkouden bent dan moet ik gelijk even vrij hebben[werk in de keuken]

Maar anderzijds als ik zelf vrij zou nemen, dan moet ik echt heel veel hoesten achter elkaar dat het gewone weg niet meer gaat om ergens heen te gaan.

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:24

ik vind dat altijd lastig inschatten, met mijn examens bleek ik een nierbekkenontsteking te hebben,, vrij pijnlijk, maar ik had daarvoor nog nooit iets gehad, dus kon het niet echt meten. ik weet dus van mezelf nooit of ik me dan aanstel of dat het echt wat ernstig is vrij lastig om dat te meten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:25

Als ik verkouden ben moet ik om de minuut snuiten en nies ik mij het apezuur. :') Heb een rode schrale neus en last van mijn keel. Ik maak schoon als werk en dat schiet niet op als je steeds moet snuiten...dan meld ik mij dus ziek voor 1 of 2 dagen. Maar ik ben al heel lang niet verkouden geweest *klopt af* gelukkig.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:25

kensha ja als je in de keuken werkt vind ik het wel logisch als je vrij neem ;)

MonaLieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:32

Leorah schreef:
flauwvallen is bij jullie ook een symptoom van griep? Heb ik nog nooit meegemaakt als ik ziek was. Word trouwens een beetje gek van mezelf op dit moment.. zo lang ik stil zit is het goed, maar zodra ik op sta om "iets" te doen val ik meteen in een dikke niesbui, zo irritant!

Nee, maar wel een teken dat ik een dagje thuis moet blijven. :+

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:33

Hmm ik vind verkouden ook gewoon ziek. Zoals hier boven al genoemd werd, ben je niet meer gezond, dus ziek.
Of je je dan ziekmeld of niet, dat is waarschijnlijk voor iedereen verschillend.

Ik werk niet, en vind mezelf ook ziek als ik een goede verkoudheid te pakken heb hoor. Dan voel ik me niet prettig en zit ik het liefst de hele dag op de bank. (of in bed, maar dat gaat niet met een kindje erbij..)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:38

Ik loop nu al meer dan een maand met een verkoudheid (hoesten en daarna snotterig tot bijholteontsteking of iets wat ertegenaan hangt) toe. Heb ook steeds doorgewerkt, want tja, alleen verkouden, daar blijf ik niet voor thuis. Tot ik woensdagmiddag niet meer kon, heb een paar uur geslapen (is mijn "vrije" dag), donderdag toch gewerkt, maar idd, "was ik toch maar in bed gebleven" en gisteren de hele dag lamlendig in bed gelegen. Volgens mij ben je ziek als je zonder problemen de hele dag in bed kan liggen ;-)

Heb begin van het jaar ook zoiets gehad, ik ga altijd netzolang door tot ik omval. Heb toen een paar bejaarde bewoners bij een opdrachtgever bijna omgelegd omdat ik met mijn snotverkouden hoofd zonodig dacht te gaan moeten werken, ook iets om over na te dneken trouwens ;-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:46

Het schijnt dat 70% van de mensen er een hekel aan heeft als een collega ziek naar het werk komt.
Ik heb afgelopen week bij een congres naast een snotterende persoon gezeten rn promt had ik het ern paar dagen later ook.
Ik blijf voor verkoudheid ook niet thuis maar weet wel dat ik daarmee andere mensen aansteek.

Bij koorts blijf ik thuis. Idem bij erge hoofdpijn. Als ik niet kan nadenken en concentreren van ellende ben ik volledig nutteloos op het werk en dan heeft niemand er wat aan dat ik dan domweg aanwezig zit te zijn.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:47

Ziek als ik niet meer kan lopen, verkouden als ik dat nog wel kan :P.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:56

44Myrthe44 schreef:
Ziek als ik niet meer kan lopen, verkouden als ik dat nog wel kan :P.

:j

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:52

Ik ben ook snotverkouden nu, mijn neus zit dicht, moet vaak niezen, mijn keel kriebelt, mijn neus kriebelt, mijn hoofd zit 'vol' lijkt het.. :') Echt bleehh..

Maar ik ben pas ziek als ik niet meer kan opstaan, een verkoudheid krijgt mij er niet onder :)
Dus ik ga morgen gewoon werken :j

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 14:57

mhm, moeilijke. Soms kom ik een dag prima door met koorts maar lukt dat niet bij een vlinke verkoudheid.
Ik denk "verkouden" als ik gewoon een dag kan werken. Ziek als ik spugend/duizelig/etc. de dag echt niet door kom.