Heimwee geboorteplaats.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bramasole

Heimwee geboorteplaats.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:02

Ik vroeg me af of er Bokkers zijn die heimwee hebben naar de plaats waar ze vandaan komen en of ze eraan denken terug te gaan. Ook van mensen die dit besluit al hebben genomen en weer wonen in hun geboortestreek, ben ik benieuwd hoe het is verlopen en of dit het juiste besluit was?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:04

Ik zou niet terugwillen naar mijn geboorteplaats en de streek waar ik ben opgegroeid. Dat was namelijk in het Buitenland, 600 km van waar ik nu zit. Ik ben bewust de kant opgegaan waar ik nu zit en zou niet meer terugwillen. Had twee jaar geleden achter mijn baan aan kunnen gaan toen het bedrijf verhuisde, en daar toen ook niet voor gekozen. Bevalt me hier best.

Bramasole

Re: Heimwee geboorteplaats.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:05

Heb je nog vrienden/familie daar wonen en zie je die nog wel regelmatig Cassidy?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:17

Ik herken het wel. Ik zou best terugwillen naar de stad waar ik opgroeide. Ik heb vaak heimwee, zeker als ik door die wijk rijd. Ook via google earth kan je goed kijken en dat is best heftig om te zien.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:19

Ik ben 3 jaar geleden verhuisd om met mijn vriend te gaan samenwonen. Ik woonde in een klein dorpje in Limburg, waar iedereen elkaar kent en waar mijn familie en vrienden wonen en ben verhuisd naar een grote stad in Brabant waar ik niks en niemand ken. Dat viel niet mee, ik heb me in het begin heel eenzaam gevoeld en heb ook een paar keer op het punt gestaan om terug te gaan naar Limburg. Ik miste het dorpsgevoel, waar ik altijd zo'n hekel aan had, dat iedereen elkaar kende en alles van elkaar wist. Hier wist niemand iets van me.... Uiteindelijk heb ik hier een paard in pension gezet, hond gekocht, baan gevonden en nu begin ik mijn eigen kennissen en vriendenkring op te bouwen. Ik ga ook regelmatig langs bij mijn vrienden en ouders en zij komen naar mij, en dan voelt het daar toch wel echt als 'thuis'. Het enige waar ik echt niet aan kan wennen, is het wonen in een stad en het anonieme ervan. Vriendlief en ik zijn nu dus ook aan het kijken of we bij zijn bedrijf kunnen gaan wonen, dat ligt in een dorp, waar ik me nu al veel meer thuisvoel dan in de stad. Maar ik heb nog steeds momenten dat ik echt heimwee heb naar Limburg en het dorpje waar ik geboren ben..........

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:22

Ik ben 12 jaar geleden verhuisd vanaf het Zeeuwse platteland naar Den haag. Ik heb mij inmiddels ingeschreven in Zeeuws Vlaanderen en hoop snel weer terug te gaan. Voor mij voelt het een beetje als thuiskomen

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:27

Ik kom uit Rotterdam, heb er 18 jaar gewoond, maar peins er niet over om terug te gaan!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:28

Ik woon er nog steeds :D

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:31

Bedankt voor jullie reacties.

Suzanne F. waarom ga je niet terug, baan... etc.?

Lotje02: ik herken het wanneer je schrijft "het voelt als thuis komen". Alsof je weer zwemt in het juiste vijvertje.

Ik kom ook uit Zeeland, Purny. Heb daar 21 jaar gewoond. Ik kan nog steeds niet wennen aan mijn 'nieuwe' woonplaats waar ik toch al jaren woon (op de Veluwe). Zeeuwen zijn toch wel heel anders, moeilijk uit te leggen. De vriendschappen zijn heel anders, ligt misschien ook aan het feit dat die op de basisschool en middelbare school zijn ontstaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:32

Bramasole schreef:
Heb je nog vrienden/familie daar wonen en zie je die nog wel regelmatig Cassidy?

Familie is verhuisd, die wonen daar niet meer.
Ik heb welgeteld een goede en langjarige vriendin die ik sporadisch zie of spreek (maar als we elkaar spreken is het even bijpraten en dan doorgaan waar we ooit gebleven zijn)
Geen klasgenootjes, die zitten de hele wereld over door het hele land, was een internationale school
Verder geen band meer met het dorp waar ik ben geboren en getogen, omdat ik elders op school zat. Het was ook een heel gesloten dorp, als je na 25 jaar als buitenlander de vraag krijgt wanneer je weer teruggaat krijg je niet de indruk dat je bent geintegreerd.

Maar als ik zie dat mijn vader in zijn geboortedorp nog steeds wordt herkent terwijl hij meer dan 50 jaar in het buitenland zit, en daar een vriendengroep heeft zitten waar hij na al die tijd nog steeds goed contact mee heeft, wordt ik daar een beetje jaloers op. Zowel hij als mijn moeder komen uit de buurt van Purmerend en als ze de stad ingaan komen ze altijd wel een kennis tegen. Kan me dus voorstellen dat je er aan denkt om terug te gaan naar je geboorteplaats. Hangt er helemaal van af hoe lang je daar gewoond hebt. Als je als kleuter of jong kind bent verhuisd is dat wat anders dan dat je als twintiger gaat verhuizen.

Ken je het boek van Geert Mak, Hoe God verdween uit Jorwerd?

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html

Kans is groot dat, als je teruggaat, je een heel andere plaats terugvindt. Ontwikkeling staat ook op dat gebied niet stil.
De vraag is alleen hoe lang je weg bent geweest.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:33

Tja je bouwt hier nu al een leven op. Kindje gaat hier naar school, moeders woont hier. Om dan terug te gaan is wel een stap. Maar zeg nooit nooit. Ik ga weer een staatslot kopen en als ik een paar tonnetjes win dan koop ik het huis wat in mijn oude straat te koop staat. :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:36

Het kan echt super sterk leven! M'n moeder komt uit Volendam en is voor m'n vader hierheen (Roelofarendsveen :P ) gekomen. Ze wonen hier nu 40 jaar, maar als m'n vader morgen zegt 'we gaan naar Volendam', heeft m'n moeder vandaag haar koffer gepakt :P :D

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:37

Ik kom uit West Brabant en ben 5,5 jaar geleden naar Zuid Oost Brabant verhuisd.
Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om ooit nog terug te gaan om daar te wonen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:39

Kentaro schreef:
Het kan echt super sterk leven! M'n moeder komt uit Volendam en is voor m'n vader hierheen (Roelofarendsveen :P ) gekomen. Ze wonen hier nu 40 jaar, maar als m'n vader morgen zegt 'we gaan naar Volendam', heeft m'n moeder vandaag haar koffer gepakt :P :D

Volendam is dan ook weer een verhaal apart :D

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:40

Ben opgegroeid in een groot dorp , toen ik 21 was ging ik samenwonen in een heel klein dorp en dat voelde echt als thuiskomen ik zou nooit meer terug willen had niets met die oude plek.

Ik ging pas eens met de auto langs het huis waar ik 21 jaar heb gewoont ik vond het heel raar maar miste er niets aan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:42

Cassidy schreef:
Kentaro schreef:
Volendam is dan ook weer een verhaal apart :D

:j :D (als 'buitenstaander' wil je denk ook niet zo gauw daar wonen.....)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:42

Ja :j Ik wil het liefst hier mijn hele leven wonen! Ik ben er geboren en studeer er nu, hopelijk kan ik daarna ook werk vinden :) Mijn hele leven is hier; mijn ouders, vriend, schoonouders, vriendinnen :) (nou ja, vooruit, broer en zus wonen dan in het westen des lands dus als ik daarheen ga, heb ik daar ook nog wel wat :P Want als hier geen werk te vinden is ga ik echt wel verder zoeken. Ik houd van mijn stad... maar meer van mijn persoonlijke ontwikkeling haha dusse als ik in het westen wél werk kan vinden ga ik daar zeker heen. Maarre het moet wel in een stad zijn, ben een stadsmens :) )
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-09-11 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 12:42

Je vind nooit meer wat je hebt achter gelaten. Daarom alleen al zou ik niet terug gaan naar de plaats waar ik ben geboren maar wel in het gebied er om heen willen wonen. Daar komt bij dat we dan ook echt bij de zee willen wonen en dus meer richting kust willen.

Ik weet ook niet of ik het mentaliteits verschil zo groot vind tussen de Zeeuwen en de Veluwenaars of dat ik gewoon niet de mensen tegen kom waarbij ik gewoon lekker mezelf kan zijn. Omdat ik wel mezelf ben bij mijn vrienden en wat familie die ik nog heb in Zeeland, trekt dat toch automatisch meer.

Volendam is inderdaad weer een gebied apart :D

Zien jullie mentaliteits verschil tussen geboorteplaats en de plek waar je nu woont?

Het boek van Geert Mak ken ik niet, ga wel eens de bieb in duiken en het lezen, ben benieuwd!
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 22-09-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:44

ik heb al heimwee wanneer ik op vakantie ben :=

Blijf hier denk ik dus ook de rest van mijn leven of in de buurt wonen...
Maar volgens mij is dat de Bossche mentaliteit :=

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:48

Ik ben geboren in Apeldoorn (ziekenhuis :D ), maar heb tot mijn 19e in 2 dorpjes buiten Apeldoorn gewoond. Op mijn 19e weer naar Apeldoorn verhuisd ivm samenwonen. Vier of vijf jaar heb ik in het dorpje gewoond waar ik mijn paard nu gestald heb (speciaal daar naar plek gezocht), en mocht ik de staatsloterij winnen (dure boerderijen daar...) dan ga ik weer fijn in dat dorpje wonen! Heerlijk in de natuur en niet al te extreem ver van mn werk af :D Voelt ook super vertrouwt daar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:49

Bramasole schreef:
Zien jullie mentaliteits verschil tussen geboorte plaats en de plek waar je nu woont?

O ja, absoluut. In mijn geboortedorp (in Duitsland) had ik het niet moeten wagen om zomaar iemand op straat aan te spreken, of een praatje te maken bij de bakker terwijl je aan het wachten bent. Nu is het dorp ook gesticht door de Hugenotten die uit Frankrijk waren gevlucht. Dat mijn ouders daar in 1964 kwamen te wonen liep de oudere generatie nog in de Franse Klededracht. Heel gesloten mensen, als buitenstaander kwam je er niet zo snel tussen (en het dorp telde toen 2000 zielen).

In Purmerend kletst iedereen tegen je aan, leg je sneller contact. Heerlijk vind ik dat.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:58

Bramasole schreef:
Bedankt voor jullie reacties.

Suzanne F. waarom ga je niet terug, baan... etc.?

Lotje02: ik herken het wanneer je schrijft "het voelt als thuis komen". Alsof je weer zwemt in het juiste vijvertje.

Ik kom ook uit Zeeland, Purny. Heb daar 21 jaar gewoond. Ik kan nog steeds niet wennen aan mijn 'nieuwe' woonplaats waar ik toch al jaren woon (op de Veluwe). Zeeuwen zijn toch wel heel anders, moeilijk uit te leggen. De vriendschappen zijn heel anders, ligt misschien ook aan het feit dat die op de basisschool en middelbare school zijn ontstaan.

Op de een of andere manier voel ik mij ook niet thuis tussen de Hagenezen. Misschien omdat ik gewoon heel erg gepest ben op de middelbare school en voel ik mij toch veiliger daar. Waar heb je gewoond dan?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:59

Nee, totaal geen heimwee .. zou er niet aan moeten denken daar nu terug te komen wonen.
Er is 1 plek waar ik dat wel had, maar dan meer het idee van vroeger erbij.
Als ik er nu werkelijk ben zie ik toch dat alles anders is en het hele dorp eigenlijk niet zo boeiend meer is.

Ben 9 keer verhuisd in 22 jaar, maar zit nu wel op mijn stekkie.

o,ja de mentaliteit is totaal anders, maar nou zijn het ook 2 ver uiteenliggende plekken. ( Zeeland & Drenthe )

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 12:59

Ik ben opgegroeid in Capelle a/d ijssel,tegen de grens van Rotterdam Alexander en Rotterdam Ommoord. OV,bos/park,winkels en scholen in de buurt,maar woon nu in Breda en zou zeker absoluut niet terug willen. Wist al bijna zeker dat toen ik hier ging studeren,ik hier wilde blijven wonen. Mensen zijn over het algemeen toch een stuk vriendelijker en gastvrijer. Stad,platteland en natuur liggen dichtbij elkaar. En heel belangrijk,genoeg stalling in de buurt te vinden. Vaak paardvriendelijk en gezellig voor een goede prijs.

Mijn ouders en broer en zus wonen er wel nog steeds en heb mijn tandarts in Rotterdam. Dan kan ik best genieten van de stad, omgeving en voel me er toch weer thuis. Maar willen wonen,nee.
Laatst bijgewerkt door Lous op 22-09-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 13:01

Nee...Ben vaak verhuisd. Sommige plaatsen waren niet leuk, andere geweldig. Maar ooit een paar keer teruggegaan naar mijn geboorte dorp. Verandert! En omdat ik niet ben meegegroeid, voelde het NIET als thuiskomen.