Wat is het verschil tussen migraine en spanningshoofdpijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Wat is het verschil tussen migraine en spanningshoofdpijn??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:47

Hoi bokkers...

Zoals de titel al zegt wie weet wat het duidelijke verschil is?
Volgens de HA lijd ik aan spanningshoofdpijn en ik dacht juist migraine?
Wat is dan het verschil?
Ik dacht dat je alleen bij migraine misselijk was met soms overgeven maar dat schijnt bij spanningshoofdpijn ook te kunnen
volgens de HA...

Oamaru

Re: Wat is het verschil tussen migraine en spanningshoofdpijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:49

Migraine is veel heftiger en de oorzaak is officieel nog steeds niet bekend. Medicijnen helpen niet of nauwelijks. Spanningshoofdpijn wordt meestal veroorzaakt door spierspanning - bewust of onbewust. M'n moeder lijdt aan ernstige migraine, bij een erge aanval kan ze niks ruiken, niet bewegen, en geeft ze 10 keer per uur over. Ze ziet dubbel en tunnelvisie, en kan geen geluid verdragen.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 18:52

Ow...goh dat is ook naar dan als je zo'n aanval hebt.....mijn moeder heeft ook migraine..soms heel erg en soms in mindere mate..maar niet zo erg dan als jouw moeder....
Ik heb soms last van flinke hoofdpijn en het begint altijd in mijn nek..die spieren zijn keihard....dus spanningshoofdpijn volgens de HA maar mijn moeder heeft ook wel eens last van migraine die ook in de nek begint...het overlapt elkaar dan die symptonen....

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:53

Spanningshoofdpijn is door spanning in de spieren, migraine is neurovasculair dat betekent dat de oorzaak door verwijding van de bloedvaten rond de hersenen is. Migraine kan ook gepaard gaan met een auro zoals oamaru beschrijft.

Spanningshoofdpijn kan de dokter voelen door de spierspanning

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 18:55

lesilla schreef:
Spanningshoofdpijn is door spanning in de spieren, migraine is neurovasculair dat betekent dat de oorzaak door verwijding van de bloedvaten rond de hersenen is. Migraine kan ook gepaard gaan met een auro zoals oamaru beschrijft.

Spanningshoofdpijn kan de dokter voelen door de spierspanning

Yep... en als je migraine hebt, helpen gewone pijnstillers niet!

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:00

Dus alleen aan de spierspanning kun je al een goede diagnose stellen?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:01

Als je even 'migraine' intypt bij Google/wikipedia, krijg je een heel duidelijk antwoord :)

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-11 19:02

ik weet wel wat migraine inhoud...was alleen op zoek naar de duidelijke verschillen met spanningshoofdpijn...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 19:23

Ja, dat staat bij een van de hits :) Migraine is kloppend en meestal maar aan een kant, spanningshoofdpijn is over je hele hoofd.

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:11

Ik heb verschrikkelijke migraine!
Maar ik weet ook heel goed wat spanningshoofdpijn is!

En met spanningshoofdpijn ben ik nog wel instaat om redelijk de dag door te komen.
Met migraine lig ik plat op bed in het donker, continue spugen en wachten totdat ik tussen de helse pijn door in slaap kan vallen!

Als ik zo'n aanval heb kan ik niets verdragen!
Geen geluid geen licht geen bewegingen!

Iedereen moet het huis uit, zoontje gaat naar de oppas en vriendlief moet beneden blijven, totdat het ergste afgezakt is!

Ik heb tijdens zo'n aanval ook gezichtsverlies, doormiddel van zwarte vlekken!
Heel beangstigend de eerst keer!

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:40

migraine is heel erg.
ik heb er zelf ook last van.
niets helpt geen medicijn niets.
ik blijf overgeven
in slaap vallen is een probleem.
kan niets verdragen, geen licht, geen geluit niets.
laat alles tekkers van dingen die geluit maken zoals een telefoon deurbel noem maar op er uit halen.
ik kan niet meer op me kussen lichen zelfs me matras is te hard.

spanings hooftpijn is te onderdukken met paracetamol of iets van pijnstillers.
dit is migraine echt niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:44

migraine is meestal aan een kant en al een paar dagen voordat je een aanval krijgt ben je 'anders'
Of heel actief of doodmoe,het koud hebben,honger hebben ,vocht vast houden.
Ik zie aan mijn gewicht of ik migraine ga krijgen,dan weeg ik bijna een kilo meer.
Migraine is ook aan een kant,een bonzende pijn bij de slapen.

Spanningshoofdpijn komt volgens mij vanuit de nek.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:45

Migraine herken je meteen, ook als je niet hoeft over te geven :j

het is meestal aan 1 kant, het is heel heftig, pijnstillers werken niet, geluid en licht doen pijn en geurtjes zijn echt heel goor.
Ik krijg ook spierspasmes in m'n benen, diarree, duizeligheid, misselijk (maar ik geef nooit over) en shake met m'n hele lichaam. Soms kan ik niet meer lopen.
Voor de aanval ben ik al anders, vaak een beetje depri en gewoon niet mezelf. Ook krijg ik er vaak een angstaanval bij.

Spanningshoofdpijn is een eitje vergeleken bij migraine :')

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:51

Spierspanningshoofdpijn kan ook erg vervelend zijn. Heb het met regelmaat constant en weken aan een stuk gehad. Wordt je ook niet bepaald vrolijk van, weken aan een stuk pijnstillers slikken heeft bovendien ook niet bepaald nut, een simpele paracetamol helpt dan echt niet. Dus zeggen dat spierspanningshoofdpijn een eitje is vergeleken met migraine, met spanningshoofdpijn kun je weken, zelfs maanden lang constant last hebben van flinke hoofdpijn.... Het is allebei gewoon k*t.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 21-09-11 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:54

xxappiexx schreef:
Spierspanningshoofdpijn kan ook erg vervelend zijn. Heb het met regelmaat constant en weken aan een stuk gehad. Wordt je ook niet bepaald vrolijk van, weken aan een stuk pijnstillers slikken heeft bovendien ook niet bepaald nut, een simpele paracetamol helpt dan echt niet. Dus zeggen dat spierspanningshoofdpijn een eitje is vergeleken met migraine.... Het is allebei gewoon k*t.

ach ja dat vind ik dan, ik kan tenminste nog lopen bij spanningshoofdpijn, dat scheeld :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:55

Migraine is een neurlogische aandoening, echt een aanval (die vaak ook duidelijk is af te bakenen). Een belangrijk onderdeel is dat de hoofdpijn maar aan 1 kant van het hoofd zit, overduidelijk links of rechts. De pijn zit over het algemeen achter de slaap en oog.

Naast de hoofdpijn kun je nog tal van andere neurologische problemen krijgen. Zo begint een aanval bij mij met aura's, ik zie dan vlekken, kan niks meer lezen want de tekst verdwijnt etc.
In het midden van de aanval krijg ik last van halfzijdige verlammingen. Het eind van de aanval luidt zich bij mij in met overgeven, en daarna val ik meestal in een diepe slaap en word ik wakker zonder hoofdpijn (of gewone hoofdpijn). Tijdens de hele aanval ben ik overgevoelig voor licht, geluid en geur.

Wat ook karakteriserend is is dat vaak gewone pijnstillers niet helpen. Ik gebruikte tijdens de aanvallen een Paracetamol 1000 zetpil (gewone moest ik direct van overgeven, terwijl ik dat normaliter nooit heb) en een Maxalt (vaatvernauwers). Hiermee hield ik het aardig uit, alleen werkten die na verloop van tijd niet meer.

Nu slik ik Chinese kruidenpillen en ben ik van 2x per week een aanval naar 1 x per jaar gegaan, man wat een verademing :D

En spierspanningshoofdpijn kan je absoluut NIET vergelijken met migraine :n Ik heb honderd keer liever de hele week spierspanningshoofdpijn dan 1 migraine aanval.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 22:07

Oase4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 23:17

ik heb het allebei. ik heb nu medicijnen voor mijn migraine waardoor de migraineaanvallen die ik eens per maand had gelukkig gestopt zijn. wel heb ik nog vaak spanningshoofdpijn.
het verschil zit hem in de locatie van de pijn (migraine plaatselijk, spanning hele hoofd/nek) bij migraine ben ik veel misselijker en kan ik echt mijn bed niet uit. ook is de overgevoeligheid voor licht en geluid velen malen groter.
zoals in de laatste link is te lezen is met spanningshoofdpijn vaak wel te werken en zijn de dagelijkse dingen te doen, en zullen alleen mensen die mij kennen aan de stand van mn ogen zien dat ik hoofdpijn heb. al bevorderd het de kwaliteit van het leven niet.

bijvoorbeeld:
ik zit nu ook met spanningshoofdpijn achter de pc, dat hoef ik met een migraineaanval niet te proberen

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 04:05

Ik heb zelf verscheidene jaren last gehad van wat mijn dokter heeft genoemd als 'spanningshoofdpijn'.
Soms had ik er zelfs maanden aan een stuk last van, van 's morgens tot 's avonds. Bij mij zat het
wel telkens aan de rechterzijde van het hoofd. Op een gegeven moment zat ik overal zo vast bij schouders
en nek, het was niet meer uit te houden. Ik heb toen een ct-scan gehad waar helemaal niets uit kwam :)
Dus het is bij spanningshoofdpijn gebleven. Ik nam toen dagelijks toch wel makkelijk een 6-tal zware pijnstillers
met ontstekingsremmende werking.

Nu, enkele jaren later heb ik er nog zelden last van. Hoe het komt op zich weet ik niet, maar ik ben nu wel
een pak gezonder, 43kg lichter en nooit meer een iets te hoge bloeddruk. Af en toe heb ik nog wel eens een
lichte hoofdpijn, maar verder niets meer.

Ik dacht zelf ook aan migraine, maar omdat ik niet duizelig, misselijk was of overgevoelig voor geluid en licht
kon de dokter niet constateren dat het migraine was.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 05:38

Intressant topic :)

Migraine duurt inderdaad een aantal dagen, en is niet 'weg te slikken' met paracetemol of iets anders.
(zetpil wil wel helpen, hoor ik uit de omgeving)
Vaak is het ook aan een kant van het hoofd en (bij mij het geval) heb je ook een enorm vervelend gevoel 'achter' je oog.

Bij iedereen is het ietsje anders, de een heeft hier last van, de ander daarvan.

Vervelend TS :(:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 07:58

Als ik tijdig 'migralgine' in neem houd ik het redelijk onder controle.
Dat is paracetamol/codeine/caffeine....
Ik heb een tijdje relpax geslikt maar dan moet je echt wachten tot je flink ziek bent.
Daar heb ik niet altijd tijd voor ;)
Ik heb het al vanaf mijn derde jaar...ben nu bijna 47.
Niet vaak gelukkig,zeg maar iedere 10 dagen een aanval....die als ik pech heb een dag of drie duurt.
Maar ik heb het niet erg,ik kan redelijk functioneren,welliswaar wat langzamer en je voelt je niet lekker natuurlijk.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 08:01

Nou, ik had gisteren hele helse hoofdpijn...ik stond er mee op ( meestal zo ) en dan begint het met een stijf gevoel in mijn nek en daarna krijg ik steken in mijn slapen..zowel links als rechts.....op dat moment is mijn nek een bonk harde spieren....met paracetamol gaat het niet weg...heel af en toe als ik echt er gek van wordt pak ik een kwart Masalt smelttablet en dan is het meteen weg...maar ja daar wil ik dan niet te snel naar grijpen....
Hebben jullie ook vooral last in de menstruatieweek? Bij mij komt het vooral in de stopweek en dan op de laatste dag......dus ik dacht meteen aan hormoongerelateerde migraine? Maar de HA blijft bij spanningshoofdpijn.. :?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:04

bij mij is het ook hormonaal....heb jij geen clusterhoofdpijn?
Dat is ook vreselijk.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 08:09

Ik heb ook een vorm van migraine maar zowat zonder de hoofdpijn.
Ik word wel beroerd,krijg een blinde vlek voor beide ogen,zie dan van een woord het middenstukje niet.
Ik zie dan allemaal flitsen,zoals een stroboscooplamp.Volgens de neuroloog verkrampen de bloedvaatjes in/achter mijn ogen.Het is heel lastig maar gelukkig heb ik er niet dé hoofdpijn bij en duurt het meestal maar een half uurtje.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-11 08:10

Wat is clusterhoofdpijn dan precies?