Help! Wortelpuntbehandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Help! Wortelpuntbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:51

Hoi bokkerss.
Na dit topic: [MW] zere mond/kies.
Heb ik ongeveer een jaar lang gelopen met kiespijn, door o.a. fouten van de tandarts.
Nu laatst zat dr dus weer een ontsteking en heb ik een week niet kunnen slapen van de kiespijn.
Weer naar de tandarts, zat een ontsteking aan dezelfde tand waar in toen wortelkanaalbehandeling aan heb gehad.
Nu mag ik dus lekker een wortelpuntbehandeling.
Heeft iemand hier ervaringen mee? Hoelang duurde de napijn?

Alvast bedankt :o
Groetjes Sophie.

Wietsje92

Re: Help! Wortelpuntbehandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:53

Ik heb geen ervaringen met een wortelpuntbehandeling, maar aangezien een kanaalbehandeling al niet lekker is, wil ik je wel sterkte wensen! Moet je hiervoor gewoon bij de tandarts zijn, of bij de kaakchirurg?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:53

De wortelpuntbehandeling, god die deed nog meer pijn dan mijn kaakoperatie :')
Ik was echt ontzettend goed verdoofd, super lieve kaakchirurg maar na een uurtje was de verdoving uitgewerkt en wist ik werkelijk niet waar ik het moest zoeken van de pijn.

Ik heb een uurtje platgelegen met pijnstillers (neem er ook eentje voor de behandeling!) en een ice pack, toen was het over.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:54

Dankje :)
Gewoon bij de tandarts.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:54

mayniac_val schreef:
De wortelpuntbehandeling, god die deed nog meer pijn dan mijn kaakoperatie :')
Ik was echt ontzettend goed verdoofd, super lieve kaakchirurg maar na een uurtje was de verdoving uitgewerkt en wist ik werkelijk niet waar ik het moest zoeken van de pijn.

Ik heb een uurtje platgelegen met pijnstillers (neem er ook eentje voor de behandeling!) en een ice pack, toen was het over.

ajj, dus daarna zal school wel geen succes worden?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 10:55

Nee, ik zou lekker een dagje vrij nemen als ik jou was :)
Tenminste, heb ik de goede behandeling voor mij? Ze gaan toch een stukje van de wortel weghalen?

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 10:57

jaa, ze maken een stukje van je tandvlees los en dan gaan ze de wortel stukje weghalen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:00

Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel veel sterkte wensen. Ik moet zaterdag een wortelkanaalbehandeling en zie er echt tegen op. De behandeling niet maar die spuiten die ik krijg...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 11:02

purny schreef:
Ik heb er geen ervaring mee maar wil je wel veel sterkte wensen. Ik moet zaterdag een wortelkanaalbehandeling en zie er echt tegen op. De behandeling niet maar die spuiten die ik krijg...

Wortelkanaalbehandeling viel bij mij best mee, alleen dr prik was idd wel vervelend.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:32

Dan zou ik gewoon lekker de rest van de dag vrij nemen, bij mij deed de wond in mijn tandvlees veel pijn :)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:33

Het leek mij ook erg eng, :o maar niks gevoelt, was goed te doen.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 11:37

mayniac_val schreef:
Dan zou ik gewoon lekker de rest van de dag vrij nemen, bij mij deed de wond in mijn tandvlees veel pijn :)

okee :)
Wat helpt dan tegen de pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:38

meestal moet je hiervoor naar een endodontoloog.. soms een kaakchirurg. ligt eraan hoe de punt eruit ziet.
succes, ja het doet zeer een kaakchirurg zaagt meestal het laatste puntje eraf, die andere probeert eerst nog alles te redden. Brufennetjes 600

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 11:40

Morganlefay schreef:
meestal moet je hiervoor naar een endodontoloog.. soms een kaakchirurg. ligt eraan hoe de punt eruit ziet.
succes, ja het doet zeer een kaakchirurg zaagt meestal het laatste puntje eraf, die andere probeert eerst nog alles te redden. Brufennetjes 600

Okee, nouja ik moet gewoon naar mijn eigen tandarts. Hierna gaan we ook naar een andere tandarts wsl.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:48

Ik heb Voltaren K genomen, dat is diclofenac maar je kunt ook wel ibuprofen gebruiken denk ik.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 11:52

okee. Op internet staat ook dat je wang gaat opzwellen, klopt dat ook?
En hoelang mag je niet echt sporten enzo?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 11:57

Volgens mij had ik niet zoveel zwelling. In het foldertje dat ik kreeg, staat dat je 2 tot 3 dagen niet mag/kan sporten :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 12:00

okee,

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:11

Dus kwa zwelling kan ik me de volgende dag nog redelijk normaal op school vertonen :')?

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:19

Ik heb hier ervaring mee en het is echt geen pretje.
De pijn hangt heel erg af van de ontsteking. Mijn kies was tijdens de behandeling erg ontstoken en dat betekend dat de verdoving nauwelijks werkt, en ik heb echt verschrikkelijk pijn geleden. Ik wil je echt niet bang maken hoor, maar ik hoop dat je kies niet erg ontstoken is!
Na de behandeling is het weer gaan ontsteken en heb ik weer een half jaar met kiespijn rondgelopen... Toen ben ik door gestuurd naar het ziekenhuis en daar hebben ze via de kaak (wel in je mond) mn zenuwpuntjes verwijderd/vervangen (apex resectie heet t geloof ik). De verdoving in het ziekenhuis werkte echter wel fantastisch en daar het ik helemaal niks van gevoeld!
Heel veel succes ermee!!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:20

caat_eve schreef:
De pijn hangt heel erg af van de ontsteking. Mijn kies was tijdens de behandeling erg ontstoken en dat betekend dat de verdoving nauwelijks werkt, en ik heb echt verschrikkelijk pijn geleden. Ik wil je echt niet bang maken hoor, maar ik hoop dat je kies niet erg ontstoken is!

Na de behandeling is het weer gaan ontsteken en heb ik weer een half jaar met kiespijn rondgelopen... Toen ben ik door gestuurd naar het ziekenhuis en daar hebben ze via de kaak (wel in je mond) mn zenuwpuntjes verwijderd/vervangen (apex resectie heet t geloof ik). De verdoving in het ziekenhuis werkte echter wel fantastisch en daar het ik helemaal niks van gevoeld!
Heel veel succes ermee!!

Was dit een wortelpuntbehandeling of een zenuwkanaalbehandeling?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:21

Bedoel je een apexresectie of wortelpuntoperatie? Dat ze je tandvlees openhalen en dan de wortelpunt schoonmaken en er een stukje afhalen?
Zo ja, dat heb ik twee keer moeten ondergaan. Helaas beide keren zonder resultaat (wortelpunt was ontstoken). Ik kan je helaas geen echt positieve dingen erover zeggen. Het was een nare ervaring, hoewel de operatie me de tweede keer meeviel; de eerste keer was het echt flink onstoken en was de verdoving al zeer pijnlijk (zoals hierboven ook beschreven, verdoving zelf werkt dan ook veel slechter). Dat viel gelukkig de tweede keer mee. Houd wel rekening met napijn, dat zul je zeker hebben. Ik kreeg zware ibuprofen mee, daar was het enigszins mee te doen. Eten/drinken zal de eerste tijd ook niet heel makkelijk gaan, dus zorg dat je genoeg gegeten/gedronken hebt voor die tijd, en dat je de dag vrij hebt (en dat je niet op de fiets naar huis gaat, dat is geen pretje!)

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 13:22

SophieFT schreef:
caat_eve schreef:

Heel veel succes ermee!!

Sorry de eerste was een wortelkanaalbehandeling en ik het ziekenhuis een wortelpuntbehandeling!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:30

Century schreef:
Bedoel je een apexresectie of wortelpuntoperatie? Dat ze je tandvlees openhalen en dan de wortelpunt schoonmaken en er een stukje afhalen?
Zo ja, dat heb ik twee keer moeten ondergaan. Helaas beide keren zonder resultaat (wortelpunt was ontstoken). Ik kan je helaas geen echt positieve dingen erover zeggen. Het was een nare ervaring, hoewel de operatie me de tweede keer meeviel; de eerste keer was het echt flink onstoken en was de verdoving al zeer pijnlijk (zoals hierboven ook beschreven, verdoving zelf werkt dan ook veel slechter). Dat viel gelukkig de tweede keer mee. Houd wel rekening met napijn, dat zul je zeker hebben. Ik kreeg zware ibuprofen mee, daar was het enigszins mee te doen. Eten/drinken zal de eerste tijd ook niet heel makkelijk gaan, dus zorg dat je genoeg gegeten/gedronken hebt voor die tijd, en dat je de dag vrij hebt (en dat je niet op de fiets naar huis gaat, dat is geen pretje!)

Ja, dat ze een stukje van je wortel er af halen. Okee, hopen dat het bij mij beter gaat, ik ben al hartstikke bang voor de tandarts...

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-11 13:30

caat_eve schreef:
SophieFT schreef:

Sorry de eerste was een wortelkanaalbehandeling en ik het ziekenhuis een wortelpuntbehandeling!

Okee, de wortelkanaalbehandeling was bij mij ook geen succes nee :n