Groei medicijnen doen of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mimeslosydy

Groei medicijnen doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 11:10

Hallo allemaal :)
Ik ben 15 jaar oud, in maart wordt ik 16. En ben maar 1.60 lang. Dat vind ik heel vervelend, ik ben altijd al heel onzeker geweest over mezelf, niet alleen over mijn lengte maar gewoon over alles. Mijn moeder had vroeger prachtig haar tot aan haar billen terwijl ik dun en sprieterige vlashaartjes heb. Ik heb eczeem, nu gaat het daar gelukkig goed mee maar vroeger was het echt een hel, ben altijd jaloers op die prachtige huidjes. En dan worstel ik ook nog met mijn gewicht waardoor ik raar met eten omga. Het is natuurlijk echt niet leuk om altijd overal de kleinste te zijn, mensen kijken altijd op je neer. En als mensen vragen hoe oud je bent (tja dan voel ik de bui al hangen), geef ik antwoord en steken ze hun verbazing niet onder stoelen of banken. Nee echt waar? Nee dat meen je niet ik had je iets van 11 geschat ofzo :') Nou dan doe ik net of het me niks kan schelen en zeg met een waterig lachje: Ja ik ben nou eenmaal klein voor mijn leeftijd, Maar vanbinnen steekt het en spookt het door mijn hoofd. Niet goed genoeg, lelijk, klein. Ik probeer me altijd te verstoppen voor mensen, kijk niet graag in de spiegel.(niet alleen om mijn lengte hoor) Mijn moeder is klein, ietsepietsje kleiner dan ik nu, mijn vader is normaal, zo ongeveer 1.70/1.75.

In eerste instantie zou ik 13 weken te vroeg geboren worden, dit hebben ze moeten tegenhouden met een heleboel medicijnen. Uiteindelijk ben ik 7 weken te vroeg geboren waarbij ze door de hoge dosis remmers ook weer een hele hoge dosis opwekkers moesten gebruiken. Ik moest wel geboren worden anders zou het niet goed gaan. Daarna heb ik in kritieke toestand nog een maand in de couveuse gelegen. De vroege geboorte was ook niet echt gunstig voor mijn lengte, en ook mijn evenwicht en hand-oog coördinatie is erdoor aangetast. Als baby heb ik fyschiotherapie moeten doen voor mijn evenwicht (eerst bewoog ik niet eens, ze denken dat dat een natuurlijke beschermings reactie was van mijn lichaam). Maar nog steeds ben ik met gym altijd de slechste, ik wordt al zenuwachtig als ik aan volgend schooljaar denk. Omringd door knappe en héél lenige mensen. Ik mis altijd als er een bal naar me toe gegooid wordt, dingen als handstand kan ik niet. En ik kom trillend en doodsbang misschien nog over een bok heen. Het probleem is ook dat ik altijd tegen mezelf zeg: Ik kan het niet ik kan het niet ik kan het niet.

Nou vroegen mijn ouders of ik misschien naar de HA wilde om te vragen of groei medicijnen nog een optie zijn. Aan de ene kant wil ik dat wel. Maar aan de andere kant schaam ik me er ook voor. Zouden ze het niet oppervlakkig vinden? Of een onderbreking van een natuurlijk proces. En dan vind ik het ook beschamend, er zijn ook kindjes met kanker, en spierziektes of gehandicapt en dan zeur ik hier over....
Als mijn ouders er weer eens over beginnen loop ik het liefst weg. Ik wil niet herinnerd worden aan mijn tekortkomingen, aan alle dingen die ik lelijk vind aan mezelf, aan alles wat mijn leven wat niet zo complex zou moeten zijn op deze leeftijd kapot maakt. (klinkt héél erg dramatisch allemaal echt sorry daarvoor)
Verder heb ik even gegoogled, de bijwerkingen klinken niet echt fijn. Symptomen van diabetes, ontregelde schildklier waardoor je heel erg kan aankomen (en dat is wel het allerlaatste wat ik wil). En nog veel meer....

Ik ben vast nog een heleboel vergeten, respect voor degenen die alles gelezen hebben, en sorry voor het veel te lange egoïstische verhaal.

odetteke

Re: Groei medicijnen doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:15

Weetje, op je 15e kan het best vervelend zijn dat je klein bent, ben je een paar jaar ouder en ga je straks stappen, dan vinden de jongens zo'n klein meisje alleen maar schattig. ;)
Een gebrek aan zelfvertrouwen kan je niet verbeteren door een onderdeel van je lichaam aan te passen, dat moet van binnenuit komen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:16

Tja je groeit nog toch? Ik ben 25 en 1.64 en ben niet overdreven groot maar gewoon normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:18

Sorry hoor, maar ik zou het echt niet doen.
Zoveel meiden zitten maar rond de 1.60... Ik ben zelfs maar 1.55 en ik loop er ook niet over te zeuren :) er zijn echt ergere dingen in het leven, geloof me.
Bovendien groei je waarschijnlijk nog maar iets van 3 cm oid van die hormonen wegens je leeftijd etc.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:19

mijn zoon krijgt elke avond groeihormonen ingespoten, en die krijg je niet zomaar .
Bij mijn zoon is het noodzakelijk, maar heeft nog jaren geduurt voor het goedgekeurt werd .

ook al spring je 1000 meter hoog, je zal ze niet krijgen als het niet noodzakelijk is .

het kost de verzekering 13.000 euro in de 3 maanden.
Hij spuit nu bijna 2 jaar, en reken maar uit ......zit zo'n 100.000 euro in zijn kontje
Laatst bijgewerkt door gaapje op 03-09-11 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

loversyl

Waarom zou je het doen.
Ik ben 1.63 en ben 19, tuurlijk is klein zijn niet leuk maar je moet er mee leren leven, je bent hoe je bent.
Ik heb ook dun haar wat niet langer kan worden dan mijn schouders want dan gaat het helemaal dood.
Ook ben ik allergisch voor de zon, dusja zijn meerdere met zulke dingen.
Toch heb ik een vriend die me neemt zoals ik ben:)
Mijn vrienden accepteren het toch ook, waarom zou je dan medicijnen gaan gebruiken die schadelijk kunnen zijn.

R.X.

Als eerste, ik vind je niet egoistisch of oppervlakkig over komen.
En als de 1 iets heeft wat erger is wil niet zeggen dat dat van jouw, waar jij ook heel erg mee zit dan maar niet erg is.
En ook jij mag het er over hebben.
En het is goed van je om te kijken waar je je beter bij zou voelen.
Maar de bijverschijnselen liegen er niet om zeg, en misschien helpt dit wat, jij hebt het geluk dat je mischien wel altijd op pony's kan blijven rijden.
(Ik heb meer met pony's dan met paarden. Ik vind vaak hun karakter vaak leuker, lekker eigenwijs, ha, ha.)

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:22

Meis, ik zou me niet zo druk maken echt niet...ik ben 19 en 1.63, je groeit nog wel een paar centimeters. Daarnaast ben ik ook de slechtste in sport als ik dat met mijn klas moet doen...Wat je haar betreft...wat dacht je van hair extencions? dat doet meer met je dan wat extra lengte....

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:25

ik zou het niet doen.leer jezelf accepteren zoals je ben. Iedereen is uniek. Ik ben 18en 1.65 en er wordt echt niet op me neergekeken hoor. Het gaat niet om hoe je eruit ziet maar om je innerlijk. En wat je haar betreft neem extensions als je graag dik haar wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:30

15 en 160cm groot zijn. Come on, zoveel meiden die die lengte hebben. Ik ben 18 en ik ben 155cm, ik kan tenminste pumps aan zonder boven iedereen uit te steken en ik heb nooit last gehad van mijn 155cm, zijn zat mensen die kleiner zijn. Sterker nog, ik heb nooit het idee gehad dat ik überhaupt klein ben :') Denk dat je gewoon een onzekere puber bent en een probleempje hebt met jezelf, en dat die paar extra centimeters daar niks aan zullen veranderen..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 03-09-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:30

Ikzelf heb ook exeem, vind dit ook totaal niet mooi. Maarja wat doe je eraan :?
En ver je lengte gesproken, je zult vast nog wel groeien :) Ikzelf zou zeker Geen medicijnen gebruiken.
En over gym, daar kun je het met je mentor over praten :D

_Renske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:39

Groeihormonen zou ik ook niet aan beginnen. Zelf ben ik 20 en iets van 1.58 en ja ik ben klein, mensen schatten me jonger en bijna iedereen is langer dan ik, maar over 30 jaar vind ik het niet meer erg als ze me jonger schatten :P. Ik vond mezelf ook altijd een beetje aan de kleine kant, maar ik heb er nu helemaal geen last meer van. En ik kan inderdaad ook hakken aan zonder boven iedereen uit te steken. Niet zo groot zijn is echt niet zo heel erg en er zijn zat meisjes om je heen die net zo lang zijn als jij, kijk hier maar eens naar de reacties. Probeer jezelf anders te focussen op de dingen die je wél goed kan, in plaats van de dingen die je niet kan. Er zijn vast ook een heleboel dingen die je wel goed kan en het is voor jezelf veel leuker om de nadruk daar op te leggen!

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:43

Klein maar fijn hoor! Ik ben 1.58 en ik ben 29 jaar. :D Ik heb er eigenlijk nooit mee gezeten dat ik klein ben. Je bent zoals je bent denk ik maar. Aan groeihormonen zou ik in ieder geval niet beginnen. Maar dat is een keuze die jezelf moet maken. ;)

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:48

Je kunt stoppen met twijfelen. Voor groeihormonen ben je te laat. Daar had je dan op jongere leeftijd mee moeten beginnen. Als je al ongesteld bent geweest zul je ook niet (veel) meer groeien.
Er zit niets anders op dan je lengte te accepteren. Nee je bent niet lang en kleiner dan de gemiddelde vrouw maar nu ook weer niet extreem klein. Zie hier in dit topic melden zich ook al meiden die niet zo lang zijn.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:50

Ik zou ook zeker niet aan de groeimediciijnen gaan. Zo extreem klein ben je nou ook weer niet. Ik heb overigens nog nooit op iemand neergekeken zien worden vanwege lengte...

Gym vond ik ook altijd een hel. Hetzelfde probleem, zeer slechte oog hand coordinatie. Maar weet je, als je eenmaal van de middelbare school bent heb je daar nooit meer last van :) dan kun je gewoon lekker doen wat jij wilt :)

Ik zou zeggen, kop op, je komt er wel, grijpen naar medicijnen gaat hier niets oplossen. Ik denk dat je er meer hebt om te gaan werken aan je eigen zelfbeeld, want er zijn vast ook heel veel leuke dingen aan jou!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:53

Hier krijg je echt geen groeihormonen voor, want je hebt een gezonde lengte. Je bent niet heel klein, je kan gewoon bij de wasbak, aanrecht etc.
Bovendien had je dat eerder moeten krijgen, omdat ook de puberhormonen geremd moeten worden :)
Joh, je hebt een prima leven hoor met die lengte :D Bovendien heb je een goed excuus om in de supermarkt die leuke lange jongen te vragen om iets van de bovenste plank voor je te pakken ;)

Het enige wat je kunt laten groeien is je zelfvertrouwen en daar zou ik wel echt energie in willen stoppen :j Dat maakt je groot, niet je lengte ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 11:58

Ik heb ook eczeem, en vind dat ook soms wel lastig, maar je zit nu ook in een lastige leeftijd. Toen ik 15 was en overal rode plekken had, droeg ik standaard lange mouwen, lange broeken, waardoor het alleen maar erger werd. Je leert er mee omgaan en ik heb het nu volledig geaccepteerd. Soms vragen mensen wat heb je op je armen? (of ergens anders) en dan leg ik het gewoon uit.

1.60 is echt niet heel klein, het is niet groot, maar is het zeker niet waard om daarvoor medicatie te slikken! Een paar jaar verder kijk je er vast heel anders tegenaan. De pubertijd is niet de tijd om deze beslissingen te nemen.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:00

wow wat veel reacties al! Ik ga ze vanavond allemaal even lezen nu naar mijn pony toe.
Bedankt iig

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:00

TS, als ik heel eerlijk ben denk ik dat je meer hebt aan een psycholoog die je kan helpen je zelfbeeld te verbeteren dan aan groeihormonen, als ik in je profiel kijk zie ik gewoon een leuke jonge meid :)
niet zo onzeker zijn, de slechtste met gym zijn is nu misschien vervelend, maar je bent al 16, nog heel even en je bent van de middelbare school af, dan heb je niet eens meer gym ;)
je bent zo gefocust op je zwakke punten, ik hoor je helemaal niet over je goede kanten, vraag eens aan anderen hoe ze je zien, dan zal je zien dat dat heel anders is dan hoe jij jezelf ziet ;)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:02

In portugal ben je groot, het is maar net waar je woont. Meisjes van bijv. een bekend programma als jersey shore zijn onder de 150.
Eerst wil je dit en daarna, omdat je jezelf nooit gaat leren accepteren zo, zit de kans er in dat je je borsten laat doen, je lippen, liposuctie etc. etc. En je zult nooit gelukkig worden met je eigen lichaam.

Zelfaccepatie is zowiezo een lastig punt in de puberteit.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:07

niet doen, zowieso denk ik ook dat je er te laat mee bent en je hebt een normale lengte hoor! Tegenwoordig worden mensen steeds langer maar 1.60 tot 1.65 is jarenlang de normale lichaamslengte geweest voor nederlandse vrouwen.

Ik ben zelf 29 en 1.56, ook altijd de kleinste geweest of in ieder geval vaak, so what! Bij mij is er door artsen veel onderzoek gedaan op basisschool leeftijd en ook gesproken over evt groeihormonen geven, mijn ouders hebben toen gekozen dat niet te doen en daar ben ik blij mee. Het enige wat soms lastig is voor mij is een goede broek vinden in de lengte maar met 1.60 heb je daar al veel minder last van.

Meid ga werken aan je zelfvertrouwen! je mag gewoon zijn wie je bent zoals je bent

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:20

Ook ik denk dat je hier niet zomaar groeihormonen voor krijgt. Je bent niet bijzonder klein en je bent je moeder al voorbij gegroeid dus hebt zeker geen groeiachterstand.

Mijn moeder is 1.60 en mijn vader 1.97. Van mij hadden ze verwacht dat ik tussen de 1.70 en 1.75 zou eindigen, maar ik ben blijven steken op slechts 1.62. Heb ik daar last van? Absoluut niet. Toen ik nog op de middelbare school was baalde ik er wel van dat ik één van de kleinere meisjes was, gelukkig niet dé kleinste, maar echt, dat gaat wel over hoor :D Als je een paar jaar ouder bent maakt jouw lengte je echt niet meer uit!

Bekijk 't van de zonnige kant!
- Zelfs met hakken ben je waarschijnlijk niet langer dan je (toekomstige?) vriendje (mannen hebben er altijd een hekel aan als vrouwen langer zijn dan zij ;))
- Je kunt met jouw lengte met gemak op grotere pony's blijven rijden (vind ik zelf een heeeeeeel groot voordeel!)
- Minder last van "langemensenklachten" (waaronder bijvoorbeeld rugpijn)
- Als je iemand tegen komt die je liever niet wil spreken kun je je makkelijk verstoppen achter iemand anders :+
- Als je toch eens wat langer wil zijn dan trek je gewoon hakken aan
- Je hoeft nooit ergens voor te bukken
- Broekspijpen, mouwen zijn nooit te kort
- Je kunt misbruik maken van je lengte in situaties waarin het handig is om schattig gevonden te worden :+

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:32

ik ben 1.52m en 22 jaar :') groeihormonen krijg je inderdaad niet zomaar ik ben al vanaf mijn 8de steeds bij het ziekenhuis gekomen voor mijn groei, ook een keer opgenomen geweest in het ziekenhuis. ik kon toen ook groeihormonen krijgen maar heb ik niet gedaan ik ben zoals ik ben en daar is niks mis mee! heb er nu ook geen moeite mee en heb een vriend van 1.85m en ik kom gewoon elke discotheek/kroeg/festival binnen zelfs op mn platte schoenen zelden dat ze mn legitimatie vragen. Verder is het ook erg handig want als er een dikke rij staat glip ik overal tussendoor zodat ik vooraan sta en niemand die er iets van durft te zeggen tegen deze kleine meid _/-\o_ :D vroeger zei ik ook weleens dat ik 12 was dan kon je gratis met de trein :D

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:45

Wat heeft je lengte te maken met hoe goed je bent in sport? Ik was ook verschrikkelijk slecht in gym en ik ben 8cm langer dan jij :) Zou me er geen zorgen over maken, je bent pas 15 dus je zult nog wel een paar centimeter de lucht in schieten.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:59

TS sommige mensen hebben hun groeispurt veel later dan gemiddeld. Ik was op mijn 16e 1.58, maar zit nu toch echt tegen de 1.70 aan. Hoe lang groeiden je ouders door? Bij ons zit het late groeien in de familie. Zo is mijn broer van 15 ook maar 1.60, maar zijn andere oudere broers waren op die leeftijd nog kleiner en zijn nu ze in de 20 zijn boven de 1.80.
Misschien dat jij ook laat nog een groeispurt krijgt?

even offtopic: je groeit wel degelijk nog door nadat je begint te menstrueren. Ik was er vroeg bij, met dertien al. Daarna ben ik nog zeker 15 centimeter doorgegroeid.