tips voor bloedprikken!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Clairetjuhz

tips voor bloedprikken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:51

Hallo.

Veel mensen zullen wel een fobie hebben bij mij is dat dus bloedprikken :=
Natuurlijk vind niemand dat leuk maar bij mij is het echt extreem..

Vroeger was ik altijd een stoer meisje en ik vond het nooit echt leuk maar liet het wel toe.
3 jaar geleden moest ik bloedprikken en toen kreeg ik een stagair die dus enkele keren heeft misgeprikt..
Sindsdien moet je me echt serieus vastbinden of met 6 man op mij gaan zitten..
1 jaar geleden dachten ze aan een blinde darm aanval en moesten ze dus bloed hebben.. Het heeft 3 uur geduurd en naast mij lag een oma'tje die bijna doodging die was meteen wakker van mijn gegil := Ik ben mezelf niet meer ik ga slaan krijsen gillen je kunt alles zeggen wat je wilt maar niks helpt gewoon.. De dokters zijn op zo'n moment ook geirriteerd waardoor het bij mij nog erger word..
Dit is ook een probleem bij de tandarts dokter etc ik en mijn moeder geven altijd aan LEG EERST UIT WAT JE DOET! maar dat word vaak niet begrepen.. Sindsdien zegt mijn moeder dus : Ze is ligt autistisch en reageert daarom zo heftig. Dan hebben ze een stuk meer geduld, omdat ik anders reactie's krijg van ach ze is 16 ze moet normaal doen. ( Voor de duidelijkheid ik ben niet autistisch en wij snappen ook dat dit niet is om mee te spotten maar anders is het gewoon geen doen omdat ze geen geduld meer hebben en dat doorslaat op mij..)
Dinsdag na een heftige val naar het ziekenhuis gegaan en jahoor bloedprikken... Dus ik al aangegeven dat is gewoon geen doen en meteen huilen proberen weg te lopen dokters aanvallen noem het maar op.. Uiteindelijk hebben ze mijn arm gepakt en met een vingerprikje gedaan maar dat moet dus met 6 man..

Wat als ik uiteindelijk echt iets krijg? Als ik een infuus moet of ze moeten met spoed bloed hebben dat gaat gewoon niet met mij? Hier hebben we het al over gehad met de dokter wat dan? Dan zal ik dus een paar pillen naar binnen gedrukt moeten krijgen om eerst rustig te worden..

Alles is al geprobeerd.. Op een gegeven moment gingen ze roepen : je kan doodgaan omdat je misschien een inwendige bloeding hebt maar ik ben dan zover dat ik niet meer weet wat ik doe en ook echt gevaarlijk word.. Het is echt een wonder dat ik nog nooit echt goed een dokter heb geslagen.. Ik wil gewoon normaal kunnen liggen zonder echt door het lint te gaan en een beetje over mijn fobie heenkomen.

Misschien hebben meerdere dit ook en hebben ze nog tips hoe je dat moet doen? :j

Ibbel

Re: tips voor bloedprikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:53

Hoog tijd voor een psychiater lijkt me. Dit soort extreme fobieën moet je met professionele hulp aanpakken.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 16:58

Ibbel schreef:
Hoog tijd voor een psychiater lijkt me. Dit soort extreme fobieën moet je met professionele hulp aanpakken.

Met psychiaters heb ik het niet echt (uitleg waarom mag via pb)
In het ziekenhuis zijn ze dus ook radeloos en zodra ik binnekom en het word bloedprikken word er een speciale dokter geroepen en 6 man extra...
Praten erover heeft geen nut als ik er overna denk gaat het gewoon van : Kom op Claire we gaan dit gewoon even doen maar zodra ik daar lig slaat het om. Want erover praten kan ik ook maar zodra er een naald kom sla ik helemaal om...

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 16:59

Ik heb er ook last van... Ben altijd al dagen van te voren een beetje misselijk. Echt heel erg, ben nu bijna 18, maar vind het nog steeds vreselijk!!

Wat bij mij wel helpt is gaan liggen.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:05

SSDesign schreef:
Ik heb er ook last van... Ben altijd al dagen van te voren een beetje misselijk. Echt heel erg, ben nu bijna 18, maar vind het nog steeds vreselijk!!

Wat bij mij wel helpt is gaan liggen.

Dat misselijk van te voren heb ik niet. Ik ga vol goede moed het ziekenhuis in dit keer geen gemiep gewoon liggen ogen dicht en klaar.
Ik kan gaan liggen maar dat blijft maar 2 seconden en dan ren ik gewoon weg en sla helemaal om...

Ik zal wel veel reactie's krijgen ach kom op je bent 16 en niet zo aanstellen. Maar ik sla zo erg om dat het zo bij mij niet gaat het is voor mij echt een hinder om naar het ziekenhuis te gaan als ik iets heb daarom ga ik ook nooit uit angst voor bloedprikken en ook daarna schaam ik me echt dood en ga ik aan iedereen mijn excuses aanbieden als ik weer mezelf ben

Ook een voorbeeld : Een goede vriend van mij ging een kinpiercing laten zetten en vroeg mij mee, ja prima dus ik al aangegeven ik wil de naald niet zien.. Ineens lag ik lijkbleek op de grond terwijl er bij niet eens wat gebeurde :+
Laatst bijgewerkt door Clairetjuhz op 01-09-11 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:06

Lijkt me inderdaad een aardig probleem. Dan mag ik voor je hopen dat je nooit reisvaccinatie's hoeft te krijgen want die doen écht pijn. :=

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:07

Ik had dit vroeger met alles wat betreft naalden, ik heb hierdoor dus 2jaar lang rondgelopen met zware bloedarmoede en pfeiffer...

Toen ik op oproepje kreeg voor de HPV inentingen wilde ik in eerste instantie echt niet, moest van mijn ouders. Heb er aardig wat ruzie om gemaakt. Op een woensdag zou ik toen moeten komen, vrijdag kon ik al niet meer naar school van de stress en paniekaanvallen. In die hal werd dat alleen maar erger, heb toen tegen mezelf gezegd van het gebeurt toch wel, dus kan beter rustig blijven zitten. Vraag me niet hoe, maar het is me gelukt. En uiteindelijk dacht ik: Zo dit valt mee:D!

Omdat ik al een hele tijd ziek was meteen naar de dokter gegaan(waar ik dus niet heen wilde omdat ik bang was voor bloedprikken..), en toen raakten ze ook nog eens mijn bloed kwijt. Moest uiteindelijk 2x per week, en nu eens in de zoveel maanden voor controle. Ik kijk er niet naar, maar vind het ook niet eng meer. Ga er gewoon lekker ontspannen heen. Terwijl ik er vroeger echt wel bang voor geweest ben, bij het idee werd ik echt misselijk en doodziek.

Heel veel succes! Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt!

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:08

Haha :=
Sorry, moest wel een klein beetje lachen om je verhaal..

Omdat ik zelf iedere week zelf prik en ik het eigenlijk vind kriebelen ipv dat het pijn doet/eng is..

Maar het is wel heel lastig! :wow:
Kun je niet een naald in de kamer leggen en er steeds dichterbij gaan zitten??

Snap dat het raar klinkt, maar je bent al bang voor de naald zelf? Zonder dat hij iets doet? Of lees ik dat nu verkeerd..

Anders zou dat wel een optie zijn.. Gewoon op je eigen gemak, hoeft niet eens in 1 dag.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:10

Tja je hebt het niet op naalden en psychiaters... ik denk dat je er maar mee moet leren leven dan. Als je écht zo bang bent word dat niet minder met een tip als; Niet kijken etc.

Ennu ik ben mischien de enige die er zo over denkt maar, zeggen dat je autistisch bent vind ik écht not done.... Dat ze anders geen begrip hebben voor je probleem vind ik echt een slap excuus...
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 01-09-11 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

marjolein_el

Re: tips voor bloedprikken!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:11

Ik kijk juist wel altijd :D Anders vind ik het juist eng.

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:14

marjolein_el schreef:
Lijkt me inderdaad een aardig probleem. Dan mag ik voor je hopen dat je nooit reisvaccinatie's hoeft te krijgen want die doen écht pijn. :=

Ja dat is ook een probleem ik zou naar Thailand gaan met mijn moeder omdat een vriendin van mijn moeder een huisje heeft bij het horen dan moet je een prik was het laatmaar := Dat gaat dus ook niet door waar ik wel heel erg naar uit keek...

roxxxiejjj schreef:
Ik had dit vroeger met alles wat betreft naalden, ik heb hierdoor dus 2jaar lang rondgelopen met zware bloedarmoede en pfeiffer...

Toen ik op oproepje kreeg voor de HPV inentingen wilde ik in eerste instantie echt niet, moest van mijn ouders. Heb er aardig wat ruzie om gemaakt. Op een woensdag zou ik toen moeten komen, vrijdag kon ik al niet meer naar school van de stress en paniekaanvallen. In die hal werd dat alleen maar erger, heb toen tegen mezelf gezegd van het gebeurt toch wel, dus kan beter rustig blijven zitten. Vraag me niet hoe, maar het is me gelukt. En uiteindelijk dacht ik: Zo dit valt mee:D!

Omdat ik al een hele tijd ziek was meteen naar de dokter gegaan(waar ik dus niet heen wilde omdat ik bang was voor bloedprikken..), en toen raakten ze ook nog eens mijn bloed kwijt. Moest uiteindelijk 2x per week, en nu eens in de zoveel maanden voor controle. Ik kijk er niet naar, maar vind het ook niet eng meer. Ga er gewoon lekker ontspannen heen. Terwijl ik er vroeger echt wel bang voor geweest ben, bij het idee werd ik echt misselijk en doodziek.

Heel veel succes! Hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt!

Ik snap je verhaal en ik hoop dat het zo ook ooit bij mij zal gaan mocht ik echt iets krijgen en ik zal een infuus moeten of narcose :=
Het is wel 1x gelukt er was een speciale kinderprikarts opgeroepen waarmee ik een deal maakte ik moest tot 10 tellen en als het langer zou duren zou ik 50 euro krijgen :') Helaas niet gewonnen _O- Maar dat gaat dus ook met aantal wat mensen eromheen maar ik kan gewoon niet meer ontspannen. Ik loop al trillend binnen en ik ga nog zitten maar zodra ik een band of naald zie weet ik dus ook niet meer wat ik doe.. Dus dat ontspannen gaat voor mij niet helpen ik hoop dat er wel ooit een dag komt dat ik ooit ga liggen en het gewoon gebeurd ach dit viel mee!

_Nancy schreef:
Haha :=
Sorry, moest wel een klein beetje lachen om je verhaal..

Omdat ik zelf iedere week zelf prik en ik het eigenlijk vind kriebelen ipv dat het pijn doet/eng is..

Maar het is wel heel lastig! :wow:
Kun je niet een naald in de kamer leggen en er steeds dichterbij gaan zitten??

Snap dat het raar klinkt, maar je bent al bang voor de naald zelf? Zonder dat hij iets doet? Of lees ik dat nu verkeerd..

Anders zou dat wel een optie zijn.. Gewoon op je eigen gemak, hoeft niet eens in 1 dag.

Dat snap ik het klinkt ook heel stom :')

Als voorbeeld echt bang voor een naald die gewoon ligt zegmaar daar ben ik niet bang voor maar zodra het opgepakt word en in iemand gaat of ik zie een band (De band die om je arm heen gaat) word ik gek en dan maakt het dus niet uit of ik ernaast sta en niet geprikt word val ik al flauw of ik ren gewoon weg..
Oke dit klonk echt heel stom _O-
Ik durf wel naast een naald te zitten zolang het maar blijft liggen en niet beweegt maar dan moet er ook niemand bij zijn die stiekem ineens de naald pakt en in me steekt dan durf ik het wel :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:15

Je wil geen psych en zelf geraak je er niet over heen. Tja dan maar pillen als je een keer echt moet.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:17

OHHHHHHHHHHH Thailand laten schieten omdat je een prikkie moet, :oo Je moet er echt wat aan doen hoor dat is niet normaal!

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:17

LZP -> MW

xxStitchxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:20

misschien een klein roesje vragen?
lijkt me een heel lastig probleem.

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:21

Ik zou niet weten wat voor tip je in godsnaam zoekt als je niet tegen naalden kan, en niet naar een psych wil. een pilletje van dr vogel gaat je daar ook niet bij helpen..

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:24

Een erg moeilijk probleem maar ik denk dat je toch naar een psych moet wil je er echt goed overheen komen want alleen lukt het niet..

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-11 17:25

marjolein_el schreef:
Ik kijk juist wel altijd :D Anders vind ik het juist eng.

Kun je me mij dat niet leren? :')

Ayasha schreef:
Je wil geen psych en zelf geraak je er niet over heen. Tja dan maar pillen als je een keer echt moet.

Ja dat zou dan maar moeten maar natuurlijk ook liever niet..

marjolein_el schreef:
OHHHHHHHHHHH Thailand laten schieten omdat je een prikkie moet, :oo Je moet er echt wat aan doen hoor dat is niet normaal!

Erg he? zo erg vind ik het dus gewoon een vakantie er voor laten schieten.

xxStitchxx schreef:
misschien een klein roesje vragen?
lijkt me een heel lastig probleem.

Helaas doen ze dat niet zomaar.. Onder narcose heb ik ookal gevraagd maar dat moet vaak ook met een prik en ik wil dan een mondkapje.'

Daphne__ schreef:
.

Ennu ik ben mischien de enige die er zo over denkt maar, zeggen dat je autistisch bent vind ik écht not done.... Dat ze anders geen begrip hebben voor je probleem vind ik echt een slap excuus...

Het is ook een slap excuus dat weet ik ook! Maar als ik zeg ik heb echt een naaldenfobie dan na een half uur hebben hun het ook echt gehad en moet het met geweld dat wil mijn moeder niet daarom doet ze dat ook omdat het ook deels voor mijn eigen veiligheid om hun en mijzelf te beschermen omdat ze dan net wat rustiger zijn en geduldiger.
Maar ik vind dit ook geen leuk excuus nee maarja. :\

unika

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:25

denk inderdaad ook psychische hulp want zit geloof ik wel heel diep. :oo

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:26

ik ben het met je eens hoor daphne... tjah dan gaat het maar met geweld... :') ze hebben wel wat meer te doen...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:27

Ik zie het al helemaal voor me. ;)

Ik heb geen tips maar wil je wel succes wensen. Zelf ben ik helemaal niet bang voor bloed te prikken dus ik kan je helaas geen advies geven.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:31

xDramaQueen schreef:
ik ben het met je eens hoor daphne... tjah dan gaat het maar met geweld... :') ze hebben wel wat meer te doen...

_O-

Maar TS... ze kunnen je prikken als meerdere mensen je tegen de grond werken zegmaar, dat kan toch ook binnen een half uur? Gewoon zeggen dat het alleen zo lukt... lijkt me sterk dat er geen mensen zijn die dat willen doen :Y)
(Ik wil JUIST daarom verpleegkundige worden :)) Nee grapje hoor)

Eefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:42

Geen idee of het helpt hoor, maar wel eens gehoord over hypno of regressie therapie ofzo. misschien komt daar wat uit? Er is ooit een programma op tv geweest (rtl??) over dokter Pino(?? weet niet meer precies wie) die mensen van hele erge angsten af hielp. Even googelen misschien? Daar hadden ze veel tips voor extreme angsten. (van claustrofobie tot spinnenangst en straatvrees enz.. was bijzonder programma)

Zelf ben ik ook bang voor bloedprikken, maar heb het gelukkig maar 1 keer hoeven doen, en toen viel het me erg mee. Van te voren wel een week misselijk geweest en nauwelijks geslapen haha

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:45

Ik heb het ook in die mate, oplossing bij mij is gasnarcose.
Mij prikken ze niet meer, of ik moet KO zijn.

fliertje6

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-11 17:58

Het lukte dus wel met die kinderarts, toen je een goede deal had gemaakt, en het lukt als je "gedwongen" wordt.

Misschien eens hard nadenken onder welke omstandigheden je WEL zou "willen" laten prikken. Misschien eens nagaan of er dingen zijn die het makkelijker maken? Zelf de controle hierover nemen, zou wel eens de truc kunnen zijn?

Bij mij was het ook vrij extreem, van te voren paniekaanvallen en moest ook echt vastgebonden worden. Van flauwvallen tot schreeuwen en wegrennen helaas.
Uiteindelijk bij de psych de opdracht gekregen een lijsje te maken hoe ik het wel zou doen, en daarmee is het uiteindelijk gelukt.
Ik moet elke maand mn bloedspiegel laten controleren en ondanks dat ik nog steeds lig te zweten bij het prikken, gaat het iig wel.

Succes!