justdiesel schreef:@Hyperion, klopt helemaal wat je zegt, ook dat de boel op slot zit...
Toen ze gestorven was had ik er vrede mee, vond ook dat mijn moeder goed af was.
Maar na de crematie is er bij mij alles wat er de voorgaande jaren speelde uit gekomen.
Dat uit zich in het dagelijkse leven in dat ik niks kan hebben, vlug boos ben.
Mijn omgeving probeer ik er niks van te laten merken, dat is dat wegstoppen he....
Maar mijn lichaam zit helemaal vast, heb continu pijn in mijn nek van de spanning.
Trouwens is de omgeving je gezeur vaak na een maand ook al zat hoor, het leven gaat door zeggen ze dan......
Nou...daar kom ik met mijn tips.
Als eerste wil ik zeggen dat "vrede hebben met het overlijden, omdat het beter voor haar was" niet het gemis wegneemt natuurlijk.
Met je verstand vind je dat het beter is, maar gevoelsmatig wil je een dierbare natuurlijk nooit missen.
Sta jezelf toe verdrietig te zijn om het verlies. Dat kan naast elkaar bestaan: dankbaarheid dat je moeders lijden is afgelopen...maar wel verdriet om het gemis.
Dus...je mag verdrietig zijn!
Je bent prikkelbaar. Ook dat is een logisch symptoom dat past in een rouwproces. Accepteer dat van jezelf. Mochten anderen er last van hebben, excuseer je dan en zeg dat je even niet zo lekker in je vel zit (bij mensen die verder van je afstaan volstaat dit, bij mensen die dichtbij staan kun je zeggen dat alles van de afgelopen jaren je nu prikkelbaar maakt).En begrijp ook dat je roofbouw op jezelf hebt gepleegd, waardoor je nu waarschijnlijk erg moe bent en door door te gaan steeds prikkelbaarder wordt.
Kies momenten uit dat je even lekker mag chagarijnen van jezelf. Even lekker mokken. Scheld eens hardop of zo...als je alleen bent.
Zoek iemand die dichtbij je staat, waar je af en toe even tegenaan mag kletsen (of schelden) en die niet vindt dat je zeurt. echt...die mensen zijn er!
En...voor mensen die er verder vanaf staan, of die zelf ook in een rouwproces zitten, maar in een andere fase dan jij (bijv. broers/zussen, je vader....ik noem maar wat) kun je soms idd merken dat ze je niet volgen. Soms zeggen mensen ook: "het leven gaat door" om zich een houding te geven, of om dit maar vaak genoeg tegen zichzelf te zeggen als een soort troost. Of omdat het in hun beleving al weer heel lang geleden is. Maar jij bent hen niet, dus....dat zegt niets. En natuurlijk is het ook zo dat het leven doorgaat. Het verlies van dierbaren is onderdeel van het leven. Dat te kunnen accepteren helpt vaak ook wel een beetje. En je ouders verliezen is een natuurlijk proces waar veel mensen mee te maken krijgen.
Zoek voor jezelf een balans in toegeven aan hoe je je voelt (prikkelbaar, kort door de bocht, verdrietig, moe...noem maar op) en aan jezelf opkrikken en de normale gang van zaken te doen (werken, huishouden etc., want dat moet nou eenmaal).
Het helpt ook wel eens om jezelf even een schop onder de kont te geven, als je in bepaalde situaties gewoon niet kunt toegeven aan hoe je je werkelijk voelt (bijv. op je werk) en je dan in het vooruitzicht te stellen dat je later die dag een moment van bezinning inlast: muziek luisteren, foto's kijken die je herinneren, graf bezoeken, praten met iemand die daarvoor geschikt is...of wat jij dan ook maar prettig vindt om te doen.
Rouw verwerken heet eigenlijk niet voor niets "werken". Het is keihard werken. Het pleegt een aanslag op je (en je omgeving). Nou...dat is dan maar even zo. Je zult merken dat als je echt gaat "werken aan je rouw" je je uiteindelijk beter gaat voelen. Met af en toe een terugval. En de scherpe kantjes worden steeds minder scherp...maar af en toe snijden ze nog.
En tot slot: Wees ook trots op jezelf om wat je voor je moeder hebt kunnen doen. En wees er (klinkt misschien gek) ook dankbaar voor. Dankbaar om de band die jullie hadden (soms helpt het om te lezen hoe anderen vreselijke ouders hebben die mishandelen, of waar altijd ruzie is, of te realiseren dat er mensen zijn die al als kind hun ouders kwijt waren en zoiets warms en intensiefs als jij ervaren hebt, dus nooit ervaren hebben). Besef dat jij persoonlijk ook gegroeid bent doordat je dit mee hebt gemaakt en dat dat ook waardevol is.
Heel veel sterkte en mocht je vragen hebben naar aanleiding van mijn tekst, dan hoor ik dat graag!