Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miriam91

Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:53

Ik heb al zeker 4 maanden vermoeidheidsklachten, al 2 jaar haaruitval en ik heb het vrijwel altijd koud. Omdat de vermoeidheid erger is geworden de laatste 2 weken ben ik naar de huisarts gegaan. Die dacht aan diabetes, schildklier of ijzertekort vandaar dat ik bloed heb laten prikken. Hieruit kwam dat ik een flink ijzertekort heb. Mijn HB gehalte was 6,4 wat 7 moet zijn en mijn ferritine (ijzervoorraad) is 2 terwijl dat tussen 20-100 moet liggen. Verder waren mijn rode bloedcellen kleiner dan normaal en waren mijn trombocyten verlaagd en nog wat andere cellen zoals leukocyten etc. waren afwijkend. Maar toch niet zodanig dat hier wat aan gedaan moest worden. De huisarts zei dat ik meteen aan de ijzerpillen moest beginnen. Nu slik ik 3x per dag Ferrofumaraat. Hier ben ik vorige week vrijdag mee begonnen. Heb niet het idee dat het aanslaat, maar daar zal waarschijnlijk nog meer tijd overheen gaan. In de nacht van zondag op maandag ging het opeens slechter. Ik was ontzettend duizelig, bijna niet geslapen omdat ik elke keer het gevoel had dat ik viel, erg slap en trillerig. Gelijk die ochtend terug gegaan naar de huisarts. Die vertrouwde het niet en dus een doorverwijzing gekregen voor de hematoloog waar ik dinsdag terecht kon.

Bij de hematoloog nogmaals al mijn klachten verteld. Die ochtend eens op de weegschaal gestaan en blijkt dat ik in 3 weken tijd 4,3 kilo ben afgevallen, mijn eetlust is véél minder, wondjes genezen slechter dan normaal. Duizeligheid was overigens weer weg, alleen met opstaan nog wat en tijdens douchen. Hematoloog heeft ook een lichamelijk onderzoek gedaan. Onder andere lymeklieren, keel, hart, longen, buik en enkels. Hier kwam niets uit. Toch vond hij het ook niet normaal dat een 20 jarige zulke klachten heeft. Nogmaals bloedonderzoek gedaan waar ik vandaag de uitslag van heb gekregen. Al mijn bloedcellen zijn nu normaal dus dat was geruststellend. Vitamines zijn allemaal goed, schildklier, nieren, lever allemaal goed. Echter mijn cortisol was erg verhoogd. HB en ferritine ben ik vergeten te vragen :Y) Maar anyway, weer andere uitslagen. Nu is het plan dat ik dinsdag avond een pilletje dexamethason slik. Vervolgens wordt ik woensdag ochtend geprikt om te kijken of mijn cortisolgehalte weer naar beneden is. Als het omlaag is gegaan dan is het goed, blijft het hoog dan is er meer aan de hand. Tevens wil de arts een longfoto en echo van de buik laten maken die ik woensdagochtend ook heb.

Maar eigenlijk zit ik in een situatie dat de internist het ook niet helemaal weet. Gelukkig geeft hij niet op van slaap maar een weekje bij, maar wil hij het goed uitzoeken. Ik heb zelf al wat op internet gezocht maar niet echt dingen kunnen vinden. Tuurlijk de enge tumoren en ziektes passen allemaal bij mijn klachten, maar daar ga ik maar niet van uit :+ Als ik dat vanaf internet kan vinden kan de internist dat vast ook wel bedenken.

Ik heb vroeger al eerder vermoeidheidsklachten gehad en toen zeiden ze je hebt bloedarmoede dus je moet meer spinazie eten. Nou dat gedaan en het ging weer weg. 3 jaar terug ook weer de vermoeidheid maar daarnaast ook ziek. Dit bleek Pfeiffer te zijn. Maar nu dus weer de moeheid (en andere dingen). De Hematoloog zei dat mijn ijzertekort niet een verklaring is voor de klachten. Hij zei: mensen met een HB van 4 lopen nog vrolijk rond.

Zijn er mensen met dezelfde of soortgelijke klachten? En wat is er bij jullie uitgekomen en gedaan? Ik begin een beetje moedeloos te worden omdat ik wel degelijk de klachten heb, maar er niet duidelijk iets naar voren komt.

Even mijn klachten op een rijtje:
- Vermoeidheid (sinds 4 maanden)
- Haaruitval (sinds 2 jaar)
- Altijd koud
- Slap en trillerig
- In 3 weken 4,3 kilo afgevallen
- Verminderde eetlust
- Wondjes genezen slechter
Ik slaap 's nachts goed en slaap overdag ook nog. Denk dat ik ongeveer op 15 uur per dag zit.

Wie heeft ideeën?

Mando

Re: Moe, koud en haaruitval, arts heeft geen idee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:55

En je B12?
Ook gechekt
Wat was je TSH waarde van je schildklier?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 19:57

Was allebei goed. Ben op B vitaminen en D getest

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 19:59

15 uur slaap? Ik zou dat eerst maar een terug schroeven naar 8, van zoveel slaap word je juist doodmoe.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:00

mayniac_val schreef:
15 uur slaap? Ik zou dat eerst maar een terug schroeven naar 8, van zoveel slaap word je juist doodmoe.

Als ik niet zoveel slaap val ik om. Ik val vanzelf in slaap van de moeheid.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:00

Okay.

Ik vraag het omdat sommige artsen een TSH van bv 8 goed vinden binnen de normen van .....
Terwijl als je problemen met je schildklier heb je jezelf heel prettig voel bij een tsh van bv 1 en je dus rot voel bij 8.
Maar dat volgens de artsen niet kan...

Dus daarom vroeg ik dat omdat jouw klachten mijn klachten ook waren een jaar geleden alleen had ik een tsh van 158

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:02

mayniac_val schreef:

Nee hoor niet als je ziek bent... ik sliep 12 uur op een nacht en tussen de middag nog minimaal 2 uur

Nu ik me weer goed voel gewoon weer 8 uur maar toen viel ik ook om van moeheid

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 20:02

Dan raad ik je echt aan om overdag iets te gaan doen waardoor je bezig blijft want dat is echt niet goed. Eet je verder genoeg groeten en fruit? Vitamine tekorten kunnen dit soort klachten ook veroorzaken.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-11 20:04

Mando: ik weet mijn waarde eigenlijk niet precies. Hematoloog zei dat het goed was, neem aan dat die het wel weet?
Mayniac_val: Overdag kijk ik wat films, bokken en wat dingetjes in huis doen. Nog niet veel dus maar meer lukt gewoon niet. Paardrijden gaat niet meer, dat is gewoon te vermoeiend en daar heb ik de kracht ook niet voor. Verder eet ik gezond met genoeg groente en fruit. Mijn vitaminegehaltes waren ook goed.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:15

Nou, ze zijn je nog aan het onderzoeken dus daar komt uiteindelijk vast wel wat uit.. :)

Wel heel vervelend zeg, ik dacht bij je verhaal een beetje aan een auto-immuunziekte.. Maar laten we maar niet van erge dingen uitgaan he, hopelijk valt het mee en is het 'makkelijk' op te lossen met wat pilletjes.
Beterschap!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:32

Miriam91 schreef:
Mando: ik weet mijn waarde eigenlijk niet precies. Hematoloog zei dat het goed was, neem aan dat die het wel weet?

Bij B12 tekort is dit (helaas) niet het geval. Zoek maar eens wat op over B12 tekort, en je zult zien dat bijna iedereen met een tekort aan B12 te horen kreeg dat de waarde perfect was... wat dus niet het geval was :)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 22:50

Mag ik vragen of je ook psychische klachten hebt?
Veel van jou klachten komen overheen met klachten die ik een paar jaar geleden ook een tijd heb gehad.
Dit was bij mij te wijten aan stres.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 23:21

Daphne__ schreef:
Miriam91 schreef:
Klopt helemaal!
@ ts: ik zou je b12 waardes even na vragen :) bij mij werd gezegd dat b12 te kort niet mogelijk zou zijn omdat ik daar te jong voor was en niet vaak voirkwam bij meiden van 16. Toch na aandringen van mn moeder( die overigens bijna niks meer had ) laten prikken en volgens de huisarts zat ik goed. Mijn waardes naar stichting b12 gemaild en volgens hun was het niet veel te laag. Maar zat ik net onder de grens. Dit was wel al genoeg om er last van te krijgen. En jou klachten komen ongeveer overeen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 09:15

Misschien een relapse van pfeiffer? Dat kan gebeuren namelijk en de sysmptomen passen daar ook bij. Helaas is het geloof ik moeilijk aan te tonen omdat je al antilichamen in je bloed hebt tegen het virus en hernieuwde infectie niet zichtbaar is.
Ik heb een aantal jaar geleden ook pfeiffer gehad en heb nu nog wel van die periodes dat ik zo moe ben als een hond. Bloedwaardes zijn dan toch altijd in orde, maar ik voel me dan behoorlijk zwak.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 15:56

Misschien een rare vraag maar heb je (veel) ondergewicht?
Ik vind het wel bijzonder dat ze je bij bloedarmoede aanraden om meer spinazie te eten := Spinazie bevat echt niet zoveel ijzer en bovendien wordt ijzer in groenten, zoals spinazie dus, minder makkelijk opgenomen dan ijzer in vlees.

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 12:48

@Talisa: Mijn klachten passen bij meerdere ziektebeelden, maar uiteindelijk toch niet.
@Jordy: Ik dacht inderdaad eerst dat het met stress te maken had. Het speelde weer op rond een drukke periode van studie. Maar nu in de vakantie blijft het aan en wordt het zelfs erger. Daarom lijkt het me nu niet te wijten aan stress. Verder heb ik geen depressieve klachten of iets in die richting.
@picobello: Naslag van pfeiffer zou kunnen, maar daar past de haaruitval niet bij. Verder heb ik ook geen klachten van mijn keel of andere verschijnselen die bij het griepbeeld passen.
@Hvelreki: Ik heb geen ondergewicht, maar ben veel afgevallen. Ik ben 1.85 lang en weeg nu 69 kilo. Pas bij 60 kilo heb ik ondergewicht. Dat ik ruim 4 kilo kwijt ben is denk ik te wijten aan de verminderde eetlust. Maar dan nog vind ik 4 kilo veel. Ik eet namelijk nog wel, maar gewoon veel minder dan ik gewend was. Dat spinazie eten is wat ik heb onthouden aan die periode van moeheid. Oftewel niet ernstig, gewoon gezonder eten dan gaat het allemaal weer over. En dat ging het ook.

Ik moet morgen bellen voor een poli afspraak om de echo te bespreken. Zal dan gelijk vragen naar mijn waardes van Bvitaminen, schildklier en ijzer. Kijken of ik dus toch tekorten heb.
Wat me eigenlijk sinds een paar dagen pas opvalt is dat mijn hartslag erg sterk is. Als ik in bed lig klopt het duidelijk. Ik voel de hartslag op m'n borst, buik, hoofd en zelfs m'n duim. Lijkt me niet iets om me zorgen om te maken, is meer irritant met inslapen.

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 12:55

Deze klachten kan je wel degelijk krijgen van een slechte ijzerreserve/voorraad. Heb het zelf gehad. Hb en alles in orde maar haast geen ijzerreserves. Arsten wisten het ook niet te vinden maar toen met heel wat ijzertabletten (ferrograd) en de (anticonceptie)pil en ander eetschema was ik er binnen een aantal maanden bovenop. Heb wel 2 jaar aan de ijzer gezeten omdat het heel lang duurt voordat je weer op het juiste niveau zit, maar voelde me wel een stuk beter.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:26

Heb je al aan een allergie gedacht? Bijv. koemelkallergie (lactose intolerantie)?
Sterkte en ik hoop dat ze snel de oorzaak vinden en dat er wat aan gedaan kan worden!

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 15:39

voordat de ferrofumaraat echt duidelijk verbetering geeft ben je wel een heel aantal weken verder :j dat duurt even voordat dat echt werkt.

verder al eens laten kijken in de richting van chronisch vermoeidheid?

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 19:07

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:25

carolalisa schreef:
voordat de ferrofumaraat echt duidelijk verbetering geeft ben je wel een heel aantal weken verder :j dat duurt even voordat dat echt werkt.

verder al eens laten kijken in de richting van chronisch vermoeidheid?

Dat kan niet, CVM is een kwestie van al het andere uitsluiten...en zover is ze nog niet.
Ik werd trouwens heel beroerd van de ijzerpillen, misschien dat daar je duizeligheid nu vandaan komt?

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 20:37

Ziekte van Lyme?

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 16:53

Update:
In overleg met de arts had ik een tijdelijke onderzoek stop van 3 weken. Hij wilde kijken hoe het zich ontwikkelde. Inmiddels is er weer 2 kilo aan, is de eetlust terug, ben ik niet meer duizelig geweest. Echter heb ik wel elke dag hoofdpijn, dit begint 's ochtends en gaat vaak in de loop van de dag weg. meestal komt het 's avonds weer op. Ook valt het sinds een week op dat ik heel vergeetachtig ben. Als iemand vraagt wat heb je van het weekend gedaan dan weet ik het echt niet. Moet ik mijn agenda kijken en vaak kom ik er niet op. Ook weleens wat buikklachten. Dit is soms 's avonds maagpijn (die streek in ieder geval) als ik in bed lig. Soms een steek in mijn onderbuik (echt helemaal onder) en soms als ik me omdraai in bed. Ik heb maandag de arts aan de telefoon gehad en ik heb weer een nieuw bloedonderzoek gevraagd. Hij vond het een goed idee dus ben gisteren geprikt op Lyme, cytomegalie, natuurlijk mijn hb en ferritine (slik nu zo'n 6 weken ijzerpillen) en algemene dingen als bse, trombo's etc. Hij kon de vergeetachtigheid niet direct plaatsen, echter als ik kijk op internet past het wel bij vermoeidheidsklachten. De vraag is dan alleen waarom komt het pas na zo'n tijd op? Voor chronische vermoeidheid moet je het minimaal 6 maanden hebben, nou zit ik al op 5 maanden maar nog niet alles is uitgesloten.
@DebGizmo: arts verzekerde mij dat de waarde goed was. Wil nog weleens naar het precieze getalletje vragen
@Silvia: ik drink vrijwel geen melk en ook geen yoghurt, vla dat soort dingen. Lijkt me dat je daar ook buikklachten van moet hebben?
@Dwyne: Er zit nog zeker geen verbetering in de vermoeidheidsklachten terwijl ik toch al een aantal weken aan de ijzerpillen zit 3x per dag. maar ik weet natuurljk niet hoe snel zoiets resultaat heeft.
Ik vind het maar raar. Heb een hoop (vage) klachten die komen en gaan. Maar wat het nou is?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 17:07

Ik heb heel andere klachten, maar heb af en toe het idee dat ook de dokters er een beetje naar gissen wat er nu eigenlijk echt speelt! Bij mij blijven ze dezelfde onderzoeken doen en het enige wat ik dan hoor is..het is beter of slechter geworden. Zelfs op echt concrete vragen krijg ik geen antwoord!
Ik word er ook zo langzamerhand een beetje moedeloos van!
Mijn bloeddruk is b.v veels te hoog, word niet naar gekeken, ik val alleen maar af ( inmiddels al bijna 13 kilo van 65 naar nu 52!) word niet op gereageerd als ik het vraag!
Ik snap dus helemaal hoe jij je voelt momenteel!!!

Miriam91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-11 17:11

Ja ik vind het ook een beetje vreemd. Nou heb ik ook een vage klacht waar artsen sowieso problemen mee hebben schijnt. Maar ik heb een buikecho en longfoto gehad. Terwijl ik op dat moment geen buikklachten had (alleen veranderd ontlastingpatroon) en geen kortademigheid of iets in die trant. Leuk om te weten dat alles goed is wat dat betreft maar voor mij lijken dat onnodige onderzoeken. Wat ik wel goed vind is dat mijn arts ook zelf heeft toegegeven dat hij vastliep en het daarom 3 weken wilde aankijken. Ook staat hij open voor mijn ideeen. Als je deze klachten rondvertelt zijn er altijd mensen die zeggen van misschien is het...
Maar ik baal er erg van. Studie is weer begonnen en ik ben niet eens in staat om alle colleges te volgen.
Moet zeggen dat jij toch een goed aangrijpbare klacht heb. Hoge bloeddruk is toch een wat meer verklaarbare klacht, lijkt mij