Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Cassidy schreef:Mijn enige tip is dat je eerlijk aangeeft dat je bang bent.
Een goede tandarts gaat daar rekening mee houden.
Doet hij dat niet, zijn er speciale angst tandartsen te vinden.
Voor de komende behandeling wil ik je alleen maar sterkte wensen....
Balou_k schreef:Ik zit al bij een angsttandarts, ik ben gewoon doodsbang, ik word hysterisch, ik lijk wel een wild monster dat ze soms met z'n drieën moeten vasthouden..
Nu heb ik me gewoon voor genomen niet verdoven want die prik doet vreselijk veel pijn bij je voortanden !
[***] schreef:Uit eigen ervaring weet ik dat het verdoven van een voortand geen pretje is, maar ook weet ik dat het in minder dan 7 seconde gepiept is en je echt pijnvrij in de stoel kan liggen.
Mijn vriendin maakt uitzonderlijk veel adrelanine aan en die moeten ze echt "plat" spuiten. Daar waar ik op 3 plekken verdoofd werd (ik had een ontsteking aan tandwortel) moest zij bijna dubbele dosering verdeeld over 5 plekken krijgen. Maar zij kon echt relaxt liggen en de tandarts zijn gang laten gaan.
Angst voor een tandarts is heel vervelend en vind het goed van je dat je rationeel probeert te blijven denken. Maar onderschat je angst niet en zorg dat je echt geheel PIJNVRIJ!! in die stoel kan liggen. Ga dus aub niet voor de onverdoofde behandeling onder de mom van "pijn doet het toch wel". Want dat hoeft echt helemaal niet!
Tijdens de verdovingsprikken gewoon heel diep en gecontroleerd adem blijven halen, dan voelen ze echt minder irritant aan.
Ania schreef:Balou_k schreef:Ik zit al bij een angsttandarts, ik ben gewoon doodsbang, ik word hysterisch, ik lijk wel een wild monster dat ze soms met z'n drieën moeten vasthouden..
Nu heb ik me gewoon voor genomen niet verdoven want die prik doet vreselijk veel pijn bij je voortanden !
Vasthouden?? bij een angsttandarts?
Ania schreef:Ook ik heb een ontzettend grote angst voor de tandarts. Ik heb steeds aangegeven erg bang te zijn en of ze alstublieft voorzichtig met me wouden zijn. Ik heb nu een tandarts die de tijd voor me neemt (ik sta standaard ingepland op 1 uur ipv 20 min en na mij een half uur pauze mochten we uitlopen) en mij stap voor stap uitlegt wat hij doet. Als ik even niet durf laat hij mij even bijkomen en als ik tijdens een behandeling niet meer verder durf hoef ik alleen mijn hand op te steken. Ook de assistente is erg lief door bv mijn hand vast te houden zodat ik kan knijpen
Dit heeft mij zover geholpen dat ik weer kan slapen de dagen voordat ik naar de tandarts moet, dat ik niet meer hoef te huilen zodra ik een voet over de drempel zet daar en dat ik zelfs onlangs alleen (zonder de hulp van mijn vriend) naar de tandarts ben gegaan.
Ik heb wel 4 keer van tandarts moeten wisselen voordat ik eentje vond die ik vertrouwde (deze dus).
Wat bij mij helpt is door mijn neus ademen, door op mijn ademhaling te letten word ik rustiger en is mijn aandacht (een beetje) afgeleid van de tandarts. Ook krijg ik ruimte voor mijn benen zodat ik deze op kan trekken als ik echt heel bang ben, zonder dat ik zijn apparatuur overhoop schop.
En inderdaad, tegenwoordig is de tandarts zo goed als pijnloos. Heb zelfs 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan zonder een centje pijn (op mijn spierpijn in de kaak na dan)
Ania schreef:Balou_k schreef:Nee dat was bij mijn vorige tandarts![]()
Deze heb ik nog niet zo heel lang ik denk nu twee jaar.
Ik wou net zeggen, als je mij ergens bang mee krijgt is met mij vasthouden. Brrr
Balou_k schreef:Ania schreef:Ook ik heb een ontzettend grote angst voor de tandarts. Ik heb steeds aangegeven erg bang te zijn en of ze alstublieft voorzichtig met me wouden zijn. Ik heb nu een tandarts die de tijd voor me neemt (ik sta standaard ingepland op 1 uur ipv 20 min en na mij een half uur pauze mochten we uitlopen) en mij stap voor stap uitlegt wat hij doet. Als ik even niet durf laat hij mij even bijkomen en als ik tijdens een behandeling niet meer verder durf hoef ik alleen mijn hand op te steken. Ook de assistente is erg lief door bv mijn hand vast te houden zodat ik kan knijpen
Dit heeft mij zover geholpen dat ik weer kan slapen de dagen voordat ik naar de tandarts moet, dat ik niet meer hoef te huilen zodra ik een voet over de drempel zet daar en dat ik zelfs onlangs alleen (zonder de hulp van mijn vriend) naar de tandarts ben gegaan.
Ik heb wel 4 keer van tandarts moeten wisselen voordat ik eentje vond die ik vertrouwde (deze dus).
Wat bij mij helpt is door mijn neus ademen, door op mijn ademhaling te letten word ik rustiger en is mijn aandacht (een beetje) afgeleid van de tandarts. Ook krijg ik ruimte voor mijn benen zodat ik deze op kan trekken als ik echt heel bang ben, zonder dat ik zijn apparatuur overhoop schop.
En inderdaad, tegenwoordig is de tandarts zo goed als pijnloos. Heb zelfs 2 wortelkanaalbehandelingen ondergaan zonder een centje pijn (op mijn spierpijn in de kaak na dan)
Voor mij rekken ze inderdaad ook, driedubbele van de normale tijd![]()
Ook krijg ik mijn beenruimte, vertellen ze tig keer wat ze doen, stopt die als ik nog maar boe of bah zeg maar ik ben gewoon doodsbang, maar zeker nu het mijn voortanden zijn moet er iets aan gebeuren.
Ania schreef:Balou_k schreef:Mag ik vragen hoe het boren voelt zonder verdoving ?
Onprettig (maar niet pijnlijk zolang uit de buurt van zenuwen), ik zou het je niet aanraden. Door de spanning voel je al veel meer en bij het minste geringste zal je omhoog schieten of schrikken en je mond dichtklappen.
princesmax schreef:je voelt alleen een beetje pijn aan je zenuw dat is gewoon naar... maar het ergste is het geluid dat vind ik verschrikkelijk, van het boren. edit: ik vind vooral het geluid eng daarom wil ik ook geen verdoving omdat het geluid niet minder word met een verdoving ik vind het eigenlijk niet echt pijn doen alleen even een naar gevoel..
Balou_k schreef:Mond dichtklappen heb ik nog nooit gedaan, dat het pijn gaat doen ben ik mij van bewust, maar dat doet het ook met een verdoving.. De verdoving aan de voorkant van je tandvlees is echt niet prettig, terwijl ik absoluut geen angst voor naalden heb of dergelijke.