Depressief, kan het terug komen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xTammyy

Depressief, kan het terug komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:22

Hoi Bokkers!

Ik heb een aantal jaar geleden een periode gehad waarin ik echt zwaar depressief was en heb toen ook een paar zelfmoord pogingen ondernomen, maar die zijn gelukkig mislukt. Sta ondertussen een stuk positiever in het leven en heb het gevoel dat ik er wel sterker ben uitgekomen.
Dan nu mijn probleem
Af en toe als er een paar dingen achter elkaar niet goed gaan, of er gebeuren andere dingen die mijn humeur niet echt opvrolijken, heb ik al snel het gevoel dat er niks goeds kan gaan en voel ik een soort van pijn vanbinnen. Beetje raar omschreven maar weet niet echt hoe ik het anders moet verwoorden.
Zo af en toe heb ik dus het idee dat ik opeens weer in die periode van een paar jaar terug val. De ene keer is het maar een uurtje dat ik me niet zo fijn voel, de andere keer houdt het een paar dagen aan.
Zijn er nog meer mensen die dat hebben, of die dit herkennen? En zo ja heb je daar tips voor?
Alvast bedankt :)

Groetjes

JuliaMaria

Re: Depressief, kan het terug komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:24

Dit gebeurt helaas vrij vaak.. Mijn tip is om je gewoon er bewust van te zijn dat dit kan gebeuren, de rest spreekt voor zich denk ik. :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:28

Ja, zeker wel herkenbaar. Hoewel ik echt 100% verandert ben, op heel veel vlakken, en ik de kans klein acht dat ik echt weer terug in een depressie val, ben ik er soms wel bang voor. Ik denk ook dat het een beetje uit angst is dat ik het weer lijk te herkennen, want niets is zoals het toen was. Behalve dna dat ik even niet gelukkig ben, maar dat heeft ieder mens wel eens toch?
Maar het is wel goed om er allert op te zijn denk ik.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:28

JuliaMaria schreef:
Dit gebeurt helaas vrij vaak.. Mijn tip is om je gewoon er bewust van te zijn dat dit kan gebeuren, de rest spreekt voor zich denk ik. :j

Inderdaad...

Ik denk dat je niet zo snel meer zult zakken in die hele zwarte periode als toen. Zoals je ook al zei, je bent er sterker uitgekomen, dus gebruik die sterkte om niet meer zo diep te vallen. Er zullen zowizo altijd periodes in je leven zijn waarbij je even moet doorbijten en waarbij je gemoedsrust ineens weer daalt, maar dan blijven vechten (en steun zoeken bij vriend/innen) :) Hoe moeilijk ook, ik spreek er van mee...

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 19:31

Bedankt voor jullie reacties, ik probeer op zo'n moment ook altijd even iemand te zoeken om mee te praten, of iemand die me op kan vrolijken. Dan wordt het al snel minder :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:36

Weet je wat het is? Ook als je nooit een depressie hebt gehad kun je je weleens een paar dagen down voelen. Wanneer je wel een depressie hebt gehad kun je natuurlijk bang zijn dat je weer gaat afglijden. Maar aangezien jij nu al een tijdlang positiever in het leven staat en niet meer bent afgegleden denk ik zelf dat de kans klein is dat je echt weer helemaal terugvalt. Gebruik inderdaad de kracht die je hebt opgedaan om positief te blijven en sta jezelf ook toe om eens een mindere dag te hebben, want die heeft iedereen weleens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:40

Ik heb dat ook meegemaakt. Maar je vertrouwen moet groeien. Je moet erop leren te vertrouwen dat het niet altijd állemaal fout gaat als er een keer iets mis gaat, leren vertrouwen in dat dingen weer goed kunnen komen, en leren op de dingen te letten die wél goed gaan (want daar put je energie en geluk uit, en dat is dus belangrijker dan de dingen die niet goed gaan). Ik ben nu op een punt dat ik dat vertrouwen heb, maar daar zijn wel jaren overheen gegaan. Dat moet groeien, je moet het in gaan zien. Maar het komt echt wel goed, dat weet ik zeker! Gewoon niet jezelf verliezen en helder blijven denken :)

Edit: Zie in je profiel dat je 15 bent, ook nog eens midden in de puberteit dus. Niet jezelf te druk maken, en vooral gewoon maar leven en leuke dingen zoeken in je leven die belangrijk voor je zijn en waar je kracht uit kan putten. En erbij stilstaan als er iets goed gaat, al is het maar dat iemand een deur voor je openhoudt ofzo, van stilstaan bij leuke dingetjes word je echt gelukkiger :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-08-11 19:44, in het totaal 2 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:41

Ma's, heel herkenbaar. Het is alsof je bang bent voor wat ook en gaat en daar wordt je dan depressief van. Ik heb het voor mijn menstruatie dat ik me zo voel, tegenwoordig weet ik dat en zing die dagen uit.
Maar het komt wel terug soms ja.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:58

Hier ook erg extreem voor en tijdens de eerste 2 dagen van mijn menstruatie. Vreselijk!!!! Pas sinds mijn zwangerschap, daarvoor nooit. Bah!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:59

Ja ik heb dat ook sinds mijn zwangerschappen. Daarvoor minder iig.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:08

Een depressie is niet 2 dagen voor en na je menstruatie.
Lees je eens in op de symptomen in de DSM-IV.

Ik kan heel boos worden op mensen die beweren depressief te zijn, maar daar nog nieteens bij in de buurt komen. Het kwetst me, omdat ik weet hoe het WEL is en op deze manier kunnen anderen denken dat ik me aanstel, omdat ze het beeld hebben van iemand die 2 dagen klaagt over depressief zijn, terwil er niets aan de hand is.
Smijt niet met termen als je niet weet wat het inhoudt.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:09

Pardon? Niemand zegt hier toch dat hij/zij depressief is???? Sorry, doe ff normaal. :n Het gaat over depressieve gevoelens hebben. Ik weet dondersgoed wat een depressie is, helaas.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:12

Rebel_Jits schreef:

Ik kan heel boos worden op mensen die beweren depressief te zijn, maar daar nog nieteens bij in de buurt komen. Het kwetst me, omdat ik weet hoe het WEL is en op deze manier kunnen anderen denken dat ik me aanstel, omdat ze het beeld hebben van iemand die 2 dagen klaagt over depressief zijn, terwil er niets aan de hand is.

Jeetje... Volgens mij ben jij degene die anderen hiermee kwetst! Jij kunt toch niet weten hoe andere mensen zich voelen, en
of ze 'zomaar' met termen smijten? Het komt nu over alsof niemand zich zo rot kan voelen als jij, maar gevoel is nog altijd niet
te meten.

Ik kan helaas ook zeggen dat ik behoorlijk depressief ben geweest, maar het is nooit in me op gekomen om boos te worden
op anderen die zeggen het ook te zijn geweest :?.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:14

Depressie heeft heel vaak geen geestelijke oorzaak maar is vaak een gevolg van een voedingsstoffentekort.
Als je bepaalde voedingsstoffen niet of te weinig binnenkrijgt kan je lichaam bijv. te weinig serotonine aanmaken. Dat is een stofje dat maakt dat je je goed voelt en goed kunt slapen. Ik noem maar een dwarsstraat.
Al denk je goed en gezond te eten, doordat een heel aantal stoffen niet meer in onze voeding zit krijg je ze ook niet binnen en loop je tekorten op zonder dat je het weet.
Het is echt de moeite waard om dat eens door een kundig iemand na te laten kijken.

Sterkte.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 20:30

Rebel_Jits schreef:

Sorry maar ik vind dit een nogal ongepaste opmerking hier? :?

En Ranna bedankt voor je reactie (iedereen overgens! Doet me goed dat allemaal te lezen!) Maar ik slaap ook vaak slecht de laatste tijd, maar heb geen idee waarom. Misschien dat dat er iets mee te maken heeft? Zal het eens met mijn ouders overleggen en dan misschien een afspraak maken bij de dokter als het terug blijft komen, want volgens mij moet een normaal mens niet in eens down worden van een paar kleine tegenvallertjes..

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:40

Naar de huisarts gaan, kan nooit kwaad natuurlijk. Misschien kunnen ze bloedonderzoek doen o.i.d. voor de zekerheid.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:51

Idd. Dat is zeker goed, om het met je ha te bespreken.
Wat ik ook vaak merk is angst om ad te slikken. Eerlijk gezegd denk ik, beter gelukkig met een medicatie, dan ongelukkiger zonder.
Ik slik nu wel ad, vooral voor de pijn in mijn rug, maar ik merk dat ook mijn geestelijke gesteldheid zeker vooruit gaat. En dat is erg bruikbaar op dit moment. :) ben niet depressief nu, maar wil het ook niet meer worden als het even kan.

Ik snap de opmerking wel. Er wordt heel makkelijk gezegd, ik bem depri. Als je zelf heel erg diep zit, is dat heel frustrerend, dan denk je idd : jij weet niet wat je zegt. Echt depressief is heel naar.
Ik lees dan ook nergens dat ze hier iemand bedoelt :) meer in het algemeen dat dat haar kwetst.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:53

Ik lees die post heel anders, aangezien het gaat over klachten bij de menstruatie voelde ik me vrij aangesproken. ;) Maar kan aan mij liggen.

En je hebt absoluut gelijk, beter gelukkig met een pilletje, dan ongelukkig zonder. Ik heb niets meer nodig, en ben daar heel erg blij om. Maar toen ik wel wat nodig had, heb ik dat ook kunnen accepteren door op die manier te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 20:57

Ik snap de opmerking opzich ook wel, het mocht misschien alleen iets genuanceerder gebracht worden. Echt depressief ben je als je langere tijd het leven gewoon niet meer ziet zitten. Depressieve gevoelens kan je al hebben als het even niet mee zit. Maar écht depressief is niet met 2 dagen weer over nee. Daarom moet je er ook voor zorgen dat depressieve gevoelens niet doorslaan in een depressie waar je moeilijk weer uit komt :)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:17

Rebel_Jits: Die opmerking had je wel heeel anders kunnen brengen.
Zoals je kan lezen heeft TS al eerder in een zware depressie gezeten dus ze weet echt WEL hoe het voelt hoor
en zoals je kan lezen is ze BANG te hervallen, maar ze brengt nergens op dat ze is hervallen.

Dat jij in een zware depressie zit en denkt dat er niemand anders is die dat doormaakt, tough oliebol ! TS weet wel waar ze het over heeft. Maar breng het gewoon in het vervolg op een andere manier :n

TS: Ik zou er rekening met houden dat hervallen zeker kan. Maar zoals je al zei je bent hier sterker uit gekomen. Probeer je te concentreren op alle lichtpuntjes in het leven ook wanneer het even minder goed gaat :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:21

Juul schreef:
Ik snap de opmerking opzich ook wel, het mocht misschien alleen iets genuanceerder gebracht worden. Echt depressief ben je als je langere tijd het leven gewoon niet meer ziet zitten. Depressieve gevoelens kan je al hebben als het even niet mee zit. Maar écht depressief is niet met 2 dagen weer over nee. Daarom moet je er ook voor zorgen dat depressieve gevoelens niet doorslaan in een depressie waar je moeilijk weer uit komt :)

Helemaal waar :j
Maar neemt niet weg dat je je in de praktijk die 2 dagen wel minstens even rot kunt voelen als iemand met een langdurige depressie.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:29

Het nare van een zware depressie is dat het lijkt of het nooit meer overgaat.
En twee dagen, als je er in zit is dat heel erg rot, maar na twee dagen ben je er weer, en kun je daarmee verder. Als het maar niet stopt, dat is heel naar.

Ik denk altijd maar zo, je moet ellende niet vergelijken, afzetten tegen elkaar. Maar dealen met wat jou overkomt.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:41

Maar dat weet je tijdens die twee dagen niet?

Ik ben wel de laatste die zal roepen dat het één erger is dan het ander (dat is eigenlijk ook wat ik in dit topic duidelijk probeer te maken).. :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:54

We zijn het eens. Dat weet je idd niet. Pas achteraf.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 01:01

Ik moet ook pilletjes slikken. Heb het één jaar kunnen uithouden zonder, maar toen ben ik echt weer heel diep gevallen. Dit doordat ik in die tijd geen goede begeleiding had en mijn thuis situatie te zwaar werd. Uiteindelijk had ik de knoop doorgehakt en ben ik gaan samenwonen met mijn vriend; maar toen moest het zwaarste nog beginnen, het alles verwerken. Gelukkig ben ik door goede begeleiding er nu wel doorgeraakt, hoewel het nog steeds niet makkelijk is...