Bewuster en gezonder leven

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Bewuster en gezonder leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:44

De vakantie is altijd de tijd dat ik het juist vaak drukker heb dan anders, dat vind ik ook niet erg.Net een 3 daags evenement achter de rug en ik ben echt heel erg moe.Echt een tijd om niet te koken, maar wel iets te halen.Vechtgenoot zit in Schotland,jongste is bij oma heb dus alleen de oudste en heb dus geen goede reden om te koken.Ik wil dus bewuster gaan leven,maar ook bewuster gaan eten.Gisteren een programma op de tv,dat als je iets koopt er niet in zit wat er op de voor kant van de verpakking staat.Vandaag maak ik spaghetti, en heb net in de supermarkt echt goed opgelet met wat ik kocht, ook verpakking goed gelezen.Wil ook minderen met suiker,zijn er nog goede boeken te vinden? Gisteren een boek van de plank gehaald waar van ik dacht das een goed boek,maar daar stond in dat melk goed is,maar dat is achterhaald, dus hup boek weer op de plank gezet.Zijn er Bokkers die mee willen doen, zo dat we elkaar kunnen steunen op moeilijke momenten?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:49

Ik heb zelf een jaar geleden het roer om gegooid. Wilde ook aan allerlei dieten beginnen, maar stuk voor stuk hadden ze bepaalde
'voorwaarden' waar ik niet achter stond. Daarom ben ik gewoon mijn eigen weg gegaan. Want als ik bepaalde dingen nooit meer
zou mogen eten of doen, zou ik doodongelukkig worden. Zo kan ik écht niet zonder melk, omdat ik het heerlijk vind. Natuurlijk wel
met mate, maar een dieet dat melk verbiedt, zou al niets voor mij zijn.

Door gewoon met gezond verstand na te denken en ook bewust dingen te kopen en eten, ben ik nu 20 kilo lichter. Het lijkt allemaal
ontzettend moeilijk, maar als je gewoon goed op let en bij alles denkt dat het mag, maar 'met mate', kom je al een heel eind :).

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 15:51

20 kilo is heel goed gedaan hoor,ik wil me niet aan een bepaald dieet houden of zo. Maar gewoon eerst goed na denken voor dat ik iets in mijn mond stop.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:57

Hier ook 25 kilo kwijt doordat ik wat tips heb gekregen..Ik eet ook nog eens te weinig, dus blijkbaar wil mijn lichaam alles dus vasthouden..Als daar nu eens wat voor was hahaha..Lees dus graag mee voor nog meer tips..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:00

Weinig vlees, ruim groenten, niet te veel zuivel, twee keer in de week vis en dan kom je al een heel eind.
Verse groenten zoals aubergine,champignons, ui paprika, lenen zich prima om lekker te roerbakken, met een beetje olijfolie of een smaakvolle wokolie en stukjes kip of zalm erdoor, zakje wokrijst erbij en je hebt in 10 minuten een hele gezonde maaltijd op tafel. Vooral de verborgen vetten vermijden dus allerlei koek, snoep, volvette kaas echt minderen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:38

Okee al hele leuke en goede tips, keep it up.

Nadia
Oppermuts

Re: Bewuster en gezonder leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 08:40

LZP --> MW

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:50

Ik weet niet precies in hoeverre je gezonder wilt gaan eten? Echt alleen nog maar pure producten (geen E-nummers enzo) of alleen letten op bv suiker? Hier is iig een site over suikerloos eten: www.suikerwijzer.nl Kwa boeken kan ik je Skinny Bitch en de Waarheid over eten aanraden.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 10:53

Lees dit boek: 'Beter met Voeding' van Mia Tjioe-America. Op de website http://www.betermetvoeding.nl staat een korte beschrijving :)

Erg interessant boek!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:58

Als je bewuster zou willen eten raad ik je aan om flink te minderen ( of stoppen) met suiker en E nummers. de meeste zijn echt niet goed voor je en bij wat research kom je er al snel achter dat er vele ook ronduit slecht voor je zijn. ban in elk geval E621 uit je eten, voor het waarom raad ik je google aan. Veel e nummers zijn net als suiker ook nog eens verslavend, waardoor je er steeds meer van gaat eten en niet zo makkelijk meer kan stoppen.
Let er bij E nummers vooral ook op de naam, veel fabrikanten zijn inmiddels zo gehaaid dat ze de naam er op zetten ipv het nummer.
Van suiker krijg je trouwens ook nog eens een dof gevoel.

als je een echt goed boek wilt raad ik je aan; eet jezelf mooi, slank en gelukkig van Amber Albarda.

en wat inderdaad nog het meest werkt is goed naar je lijf luisteren en je intuïtie volgen.

Succes!
Laatst bijgewerkt door vamp op 10-08-11 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 14:02

Okee weer een hele goede tip,ik eet al een paar dagen veel minder.En de boeken, daar ga ik eens voor kijken.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:07

Inderdaad, E-nrs vermijden, meer biologisch en vers eten etc.

Hier eten we standaard 3x per week biologisch vlees, 2x per week vegetarisch en 2x per week duurzaam gevangen vis. Altijd veel groenten erbij, liefst biologisch geteeld en ook de aardappels of pasta of rijst biologisch.

Zelf drink ik veel water, de kinderen meestal limo en bij ontbijt en lunch melk.

Ik let er dus wel heel erg op en merk dat ik daardoor meer energie heb, mijn eczeem veel minder is en ik mezelf ook beter daardoor voel.

En hier wordt ook wel eens wat gehaald hoor bij de Chinees of Snackbar oid. Maar dat is gemiddeld zo'n 1x in de maand.

En WIJ zijn: mijn man, zoon van 4 en dochter van 6 en ik ;)

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:08

wel een goede maar helaas vervelende tip; in heel veel vleesvervangers zitten allemaal stoffen ( e nummers) die je niet graag binnen wilt krijgen... dat is dus even zoeken naar de goede.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:14

klopt vamp, het is inderdaad even zoeken maar ze zijn er wel.

waar ik echt blij mee ben is dat ik op 2 min. lopen van een biologische winkel werk en daar hebben ze echt heel veel voedingsmiddelen zonder E-nr. super is dat :j

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 17:16

Als er op de verpakking geen E nummers vermeld worden dan zitten die er ook niet in?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 19:40

Kan wel dat ze er dan in zitten alleen dan onder hun "normale" naam. Bv gistextract ipv E621 (E621 heeft sowieso een hoop synoniemen...) of aspartaam ipv E951.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-11 15:55

Hoe doen jullie dat met brood,gewoon eten? daar zitten ook E nummers in.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 15:57

Ik wil in de winkel even kijken voor een goed boek met tips
toevallig is er in de kruitvat momenteel een boek van dr frank te koop voor 7 euro :)

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:27

Hoi
Ik zet hier even een stipje, want wat is goed ?
Ik heb maanden koolhydraat arm gegeten , voelde me wel oke .
maar kreeg zo trek weer in brood etc.

Nu ben ik ook aan het kijken naar de E nrs en ben best wel geschrokken .

Anita67

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:29

_Tara_ schreef:
Kan wel dat ze er dan in zitten alleen dan onder hun "normale" naam. Bv gistextract ipv E621 (E621 heeft sowieso een hoop synoniemen...) of aspartaam ipv E951.

Van deze E. nrs ben ik zo van geschrokken en die zitten werkelijk bijna overal in .......nasikruiden enz...hoe ga ik dat zelf maken zonder die poeders ?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:34

Brood eet ik zelf wel gewoon, daar let ik eerlijk gezegd niet zo op...

Dr Frank is alles behalve bewust en gezond leven in mijn ogen. Door de vele eiwitten hebben je nieren het zwaar te verduren. Ik zou er ver van weg blijven als ik jou was.

Wat nasikruiden enzo betreft, tja ik eet dus al een hele tijd geen nasi meer :P Maar daar zijn vast recepten voor hoor, hoe je dat maakt zonder kant en klare mix.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 06:56

Nasikruiden kun je wel een in zakje kopen bij de natuurwinkel, dan zitten er echt alleen kruiden in, niets anders. Dat doe ik altijd, ik kan het ook niet zelf maken nml

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:31

Zit er dan ook geen gistextract in?

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:36

Nee, heb even voor je gekeken.
Wel maltodextrine en citroenzuur, ik dacht eigenlijk alleen kruiden, maar toch niet helemaal waar :+

KC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 07:49

leuk topic, wij leven ook al een tijdje bewust. Lees ik altijd al maar manlief pas sinds hij mij kent ;)
We eten wel alles gewoon maar niet standaard. Standaard eten wij zo puur mogelijk, weinig granen, melk, vlees, suikers ... veel groenten, fruit, noten, kiemen, superfood ... stomen ons eten en eten af en toe vis of verantwoord vlees. Ikzelf eet mijn hele leven al op gevoel. Als iets goed voelt eet ik het anders niet. Ken dan ook niet het gevoel ergens super veel trek in te hebben. Of snoepen zonder einde en zo dat ken ik ook niet. Kan wel eens trek hebben in chocolade maar dan is het meestal over na een of twee kleine stukjes van mijn favo pure puur choco merk uit france of duitsland. We eten heel gevarieerd want je kan zo gek niet bedenken wat je kan maken. Vind zelf de super wel erg beperkt in aanbod. Ecowinkel en biogroentenboer heeft vaak al meer keuze. En neuzen op internet. Vind zelf alicia silverstone leuk om eens ideen op te doen. Zo zijn er nog 1001 meer <3.
Geniet ervan want je gaat je echt veel fitter voelen, minder kwaaltjes, meer energie, beter humeur ....