Last van Gluten? Lijf is een drama

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Jessie

Last van Gluten? Lijf is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:01

Ik ben al een tijdje aan de rotzooi met mijn gezondheid.
Gelukkig niet in erge maten en ik functioneer redelijk normaal in het dagelijks leven.
Heb zo mijn goede en mijn slechte dagen.

Ik ben 3 jaar geleden getest op ziekte van Chron dmv een darmonderzoek
Daar is uitgekomen dat ik PDS heb (spastische dikke darm of prikkelbare darmsyndroom wat je wil)
Heb via HA en ziekenhuis advies gekregen om veel vezels te eten.
Kreeg hiervoor ook speciale vezel zakjes, kreeg laxeermiddel mee en het werd hiermee helaas erger.
Veel voor terug geweest en ze schoven het af op te weinig proberen en zeuren.
Ik was 18 dus kerngezond (is letterlijk tegen me gezegd) dus werd ik weer met een doosje vezel zakjes
naar huis gestuurd om dat weer te proberen. Ik heb dit heel braaf een 3 kwart jaar geprobeerd en ging me steeds slechter voelen.
Kreeg mijn darm aanvallen weer terug (total black out zeg maar) dus gestopt met die zakjes en het ging weer beter.
Veel terug geweest naar de HA en veel bloed laten prikken om te testen op allergieën.
Er is ook getest op coeliakie maar daar is ook nooit positief op getest.

Tevens word ik binnenkort geopereerd aan mijn neus vanwege volle kaakholtes en volle oog holte's.
Mijn neus is een soort van dicht gegroeid van binnen dus ik krijg niet genoeg lucht. Kan dit verband houden?

Nu zat mijn moeder van de week een onderzoek te lezen over gluten en veel klachten bezig ik ook.
Dramatische stoelgang, overgewicht (en ook niet af kunnen vallen), hoofdpijn, vermoeidheid, dramatische huid etc etc
Toen gingen we bedenken dat het misschien wel een idee zou zijn om gluten vrij te gaan eten.
Baad het niet, schaat het niet maar ik vind het lastig om producten op internet te vinden die je goed kan eten.
Dus dacht ik :)* waarom bokt niet vragen. Heb een aantal topic door gespit maar niet een antwoord kunnen vinden.

Waar kan ik het beste beginnen? Ik kan me voorstellen dat gluten niet alleen in brood zit.
Dus wie zou mij een beetje op weg kunnen helpen?

Misschien handig mijn eet gewoonte:
ochtend
3 crackser met jam of 2 boterhammen zonder boter met vleeswaren.

Lunch
2 boterhammen met boter, 1 met jonge kaas en 1 met kipflet of rookvlees

4 uur fruit. Kiwi, appel of peer

Avond eten: verschillend
maar veel groente

Kattenbak

Re: Last van Gluten? Lijf is een drama

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:33

Je overzicht wat je eet is wel erg summier.

Eet je in de ochtend geen tussendoortje en ook in de avond niet? En bij het avondeten staat: verschillend, maar veel groente. En drink je helemaal niks? Geen sapjes, je eet nooit chips en snoep?

Heb je wel eens afgewogen hoeveel je van alles eet? Houd dit eens bij.

Eén stuk fruit is te weinig en 3 crackers/2 boterhammen en 2 boterhammen bij de lunch is ook niet bepaald veel. Op basis hiervan kun je al concluderen dat je in je basisvoeding veel te weinig vezels binnenkrijgt.

En zelf gaan dokteren met glutenvrij lijkt mij niet verstandig. Een diëtist lijkt mij beter op zijn plaats om te kijken of jouw klachten voortkomen uit (onvolwaardige) voeding).

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 14:48

tnx voor je reactie. Summier ja klopt maar dat is het ook wel zo'n beetje.
Kan inderdaad misschien wat uitgebreider, even een nieuwe poging:

Drinken doordeweeks: 2 tot 2,5 liter water (drink geen thee of koffie op werk en thuis)
Drinken weekend: Veel water of lichte limonade. Soms zwarte bessen sap of een glas multivitamine max 2 glazen.
Drinken tijdens lunch (5 dagen, werk): 1 klein glas optimel (smaak verschilt per dag, net wat we hebben staan)
Drinken ochtend bij ontbijt: water
Drinken avond eten: 1 beker magere melk

ik eet ongeveer 3 stukken fruit per keer rond 4 uur. Had alleen de soorten fruit neer gezet niet hoeveelheid, blond :+

Lunch verschilt soms per dag maar op een rustige dag eet ik twee boterhammen op een drukke dag 3.
Brood verschilt van heel donkerbruin, met en zonder zaden tot wit brood. Ook dat is iedere dag anders dus ik eet iedere dag ander brood zeg maar.

Na avond eten eet ik inderdaad niet meer. Geen boterham, koek, snoep of whatever
Ja avond eten vind ik lastig omschrijven. Ik eet geen aardappel in ieder geval.
Eet iedere dag een klein stuk vlees en heel soms laat ik het staan.
Groente eet ik meer dan gemiddeld nodig is en reken dat zeg maar tot een half bord vol groente zonder sausjes!

Verder eet ik geen jus bij mn avond eten, mayonaise laat ik staan en verdere sausjes gebruik ik eigenlijk niet.
In het weekend mag ik van mezelf wel eens wat lekker pakken maar dat beperkt zich echt wel tot bijvoorbeeld 1 gevulde koek, of een klein schaaltje chips, of 1 zo'n klein afbreek reepje van een chocolade reep.

Daarnaast sport ik 6 dagen in de week en fiets ik elke dag (5 dagen) naar mijn werk 20 minuten heen en 20 minuten terug.

Ik heb 3 jaar geleden, na mijn darm onderzoek een korte tijd bij een dietiste gezeten. Deze bleef ook maar heel veel vezels voorschijven terwijl ik me daar dus juist slechter van ging voelen. Vandaar mijn move naar eventueel Gluten vrij eten.
Maar enige idee wat voor kwaad het zou kunnen al je daar mee zou stoppen met eten? Volgens mij heb je gluten niet echt nodig zeg maar.

Ow en ik heb inderdaad een eet boekje die ik al een tijd bij hou!
Schildklier is ook getest daar is ook niks mis mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:53

Volledige eens met kattenbak :).
Maar als je wel glutenvrij wilt gaan eten dan kun je de volgende zaken voorlopig schrappen: brood, crackers, pasta zoals maccaroni, spagetti, pizza, beschuit, taart, cake, alle soorten koekjes, bladerdeegproducten, zoutjes op basis van deeg, pannenkoeken, alles wat gepaneerd is en ook alles wat in hetzelfde vet bereid is. Heel veel producten die van nature glutenvrij zijn kunnen in het productieproces met gluten besmet worden, dit staat op de verpakking. Je kan je eten ook niet bewaren in een kast waar ook glutenspullen staan en je kan bijvoorbeeld niet het bestek gebruiken waar net brood mee gesneden is etc. Bij bijvoorbeeld mcdonalds kun je wel frietjes nemen, maar die omgeving is niet echt beschermd of gecontroleerd, maar al die hamburgers e.d. kun je niet meer eten.
Dit zijn slechts een paar voorbeeldjes van waar je je aan zou moeten houden als je glutenvrij wilt proberen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 14:58

Ik heb het even goed gelezen, en vroeg me het volgende af:
Hoe reageer je dan op brood met gluten?
Hoe reageer je op fruit?
Wat zat er precies in die zakjes? Kun je de ingredienten even geven?

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:08

Lovely: me nooit zo gerealiseerd dat het zo sterk ingrijpend kan zijn. Goede inderdaad om even over na te denken :j

HannahFrouk: Die zakjes moet ik even opzoeken, heb ze thuis nog staan. Deze moeten opgelost worden in water en word vooral aan mensen met PDS gegeven zoals ik dus.
Hoe ik op brood reageer en fruit met gluten geen idee. Nooit bij stil gestaan, maar hoe ik me nu (en al jaren) voel is slecht.
Bijvoorbeeld net 2 weken op vakantie geweest en heel veel pasta gegeten (eten wat de pot schaft). Ben daar 2 dagen goed ziek van geweest en ik ben 1,5 week niet naar de WC geweest en daarna had ik plots van de een op de andere dag diarree.
mijn darmen zijn over actief na het eten. Snel kramp in mijn darmen en krijg dan heel veel spierspanning in mijn hele buik.
Naar de WC gaan is absoluut geen favoriet onderdeel en heb daar dus angsten voor opgebouwd en ik ga ook heel wisselend. Soms iedere dag soms 3 dagen niet soms 3x per dag.
Met drinken kan ik het ook merken. Yoghurt drink kan ik 's ochtends en 's avonds niet drinken maar 's middags weer wel.

ow en heb aardig wat laxeer middelen geprobeerd zowel van de gewoon apotheek als op recept en dat werkt over het algemeen dus niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:12

_jessie, het is inderdaad best ingrijpend omdat je van een flintertje gluten al net zo ziek kan worden als van een hele hap. Je kunt op diverse plekken op internet allerlei informatie vinden over glutenintolerantie en je dagelijkse voeding.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:21

Als je nu een eetdagboek bijhoudt dan moet er ook een patroon uitkomen wanneer klachten verergeren toch?

Maar nogmaals, als jij echt wilt gaan experimenteren doe dit met een diëtiste. Maar als je glutenintolerantie vermoedt dan is een doorverwijzing naar het ziekenhuis het beste, geef jezelf nooit zomaar een stempel, want dan kun je het erger maken dan het is, of je mist juist andere symptomen omdat je gefocust bent op één ziektebeeld.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:26

Ja, een dietiste is natuurlijk altijd een goed plan.
Maar je zou zelf heel goed kunnen uitproberen om 3 weken zonder gluten te eten en zonder fruit en geraffineerde suiker (dus ook geen vruchtensap, diksap, rozijnen of ander gedroogd fruit), dan even kijken of het beter gaat, dán eerst weer de gluten toevoegen, kijken hoe het gaat en dan het fruit toevoegen en weer kijken hoe het gaat. Je weet dan wat beter waar je echt op reageert.

Geef dan eventjes door wat er in die zakjes zat (ook de toevoegingen dan).

Een dietiste zal waarschijnlijk ook beginnen met elimineren trouwens.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:27

mhm heb ook een stichting gevonden inderdaad voor glutenintolerantie dus daar ook aangemeld.

Kattenbak ik wil niet zeggen dat ik mezelf gelijk het label glutenintolerant geef maar ik hou het als een mogelijkheid.
Aangezien er uit onderzoeken tot nu toe nog niks is gekomen terwijl ik wel ergens last van heb. Niet om je af te vallen want begrijp je goed hoor ;) Maar heb dus ook gelezen dat het niet altijd aan te tonen is.
Zelfs uit een darm biopt is niks gekomen, dus kan best zijn dat ik helemaal geen last heb van gluten maar van iets anders. Maar wat dan :+ ken inmiddels blind de weg in het ziekenhuis. Mag overmorgen weer.
Maar dan andere vraag, zou iedere diëtiste daar geschikt voor zijn? Ik denk dat een HA ook wel een adres daar voor heeft maar gewoon een interesse vraag

Die aanpak had ik ook in gedachten HannahFrouk maar zoals Lovely en kattenbak het laten klinken kan het wel kwaad om zomaar uit te proberen? (absoluut niet negatief naar jullie bedoelt hoor! Blij met alle informatie ;) )
Dus zal nog wel even wat gaan researchen op internet *D Is goed zal het vanavond even opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:34

Nou ja, het punt is een beetje dat je met bepaalde glutenrijke producten ook vezels kunt toevoegen aan je dieet en die heb je gewoon keihard nodig als je buik zo in de warrel is dat het van gekkigheid niet meer weet wat te doen. Een beetje slimme dietist zal je dan ook aanraden om zoveel mogelijk goed en makkelijker verteerbare dingen te eten zoals donker brood of muesli (ook gluten), lijnzaad en dergelijke. Yoghurt zou je bijvoorbeeld niet op een lege maag neemn, maar eerst even een banaantje om je maag te kalmeren. Bij jou zou bijvoorbeeld wat meer vet in je dieet mogen, dat kan ook helpen.

Bij mij is ook geen glutenintolerantie gevonden, maar ik heb wel andere symptomen. Gelukkig zijn die symptomen niet exclusief voor die ziekte, het kan dus ook door iets anders komen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:37

Ik heb laatst een interessant stuk over gluten gelezen en het lijkt mij best het proberen waard (ook zonder dieetiste).

Tegenwoordig zijn er veel glutenvrije producten te vinden (in Amerika stijgt de glutenvrije markt jaarlijks met 30%). Producten als pizza en koekjes zijn ook gewoon te koop.

Als je gluten wilt vervangen kun je het beste quiona of boekweit nemen. Hier heb je ook pasta's en brood van (erg lekker en een stuk gezonder).

Verder raad ik je aan om zo natuurlijk mogelijk te eten maar zeker niet te weinig zo'n 6/7 maaltijden p.dag (om de 2 uur iets) van ong. 200/300 Kcal. En dan proberen om een goede combinatie te vinden van de juiste vetten, veel eiwitten en koolhydraten. Check anders eens op clean eating :D

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 17:14

Nou, als je een full-blown allergie hebt is het natuurlijk niet handig om zomaar wat uit te gaan proberen, maar het lijkt mij dat het in elk geval geen kwaad kan eens wat weg te laten om te kijken of het dan beter gaat.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 18:27

Nee inderdaad, vind ook lastig want de HA weet ook niet zo goed wat hij er mee moet :+

Ramooontje dat ga ik is even checken kan nooit kwaad :D

_Daniquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:41

Ik lees dit even mee, ik ben namelijk 2,5 jaar geleden ook ontzettend ziek geworden, gewoon niet meer uit bed kunnen, ook helemaal onderzocht en is daar ook uitgekomen dat ik sepastische darm heb, ik heb hier soms nog steeds hevige last van.. Wat bij mij het al wel een stuk beter maakt is, elke ochtend één half uur voor het ontbijt yakult te pakken. Het is nog niet helemaal weg, en nog steeds veel last van af en toe maar het is al wel 50% minder geworden, misschien een idee?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 20:00

De meeste mensen onderschatten het eten van glutenvrij. Ja, er is een grote markt, maar nee, glutenvrij brood smaakt een stuk minder goed. Gluten zorgen er voor dat een brood smaak krijgt en luchtig wordt. Glutenvrij brood is dan ook taai, droog en smakeloos brood. Ik ken maar weinig mensen die er gelukkig van worden. Zelf bakken is het meest aan te raden. Glutenvrije macaroni e.d. vond ik te doen, maar heb toch echt liever de normale.
Lovely geeft al een redelk goed beeld. Denk ook aan sauzen, e.d. Je hebt aparte broodplanken, tosti-ijzers en broodroosters nodig en aparte bakjes met smeerbaar beleg, want een mes dat brood heeft geraakt ennweer in de boter komt besmet de boter en dan komen er al gluten in. Veel mensen met coeliakie richten een deel van de keuken in voor zichzelf, waar dus geen gluten mogen komen.
Ook medicatie kan gluten bevatten, dus dat moet gecontroleerd worden. Uit eten gaan wordt een uitdaging.

Ik snap niet waarom je dit wilt proberen overigens, je zegt al dat je getest bent op coeliakie. Ik neem aan dat ze dan een gastroscopie of colonscopie hebben gedaan? Doorgaans kunnen ze op die manier coeliakie goed aantonen... Overgewicht en niet kunnen afvallen valt ook niet echt onder de symptomen van coeliakie, deze patienten vallen juist ongelooflijk af, doordat het lichaam minder voedingsstoffen kan absorberen.
Daarnaast adviseert de Coeliakievereniging ook niet met hetdieet te beginnen voor coeliakie is vastgesteld. Goed en veelzijdig eten is moeilijk(er) met coeliakie en kan een hele uitdaging zijn zonder dietist...

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 20:35

Daniquee ja klopt dat helpt bij hevige tijden wel ja :j maar lang durig heeft het geen effect meer. Ik kan het wel met tussen pauze gebruiken :j

Secricible: ja klopt ik heb een colonoscopie gehad, van dunne en dikke darm en deel maag zelfs erbij in 1x.
Daarbij zijn biopten genomen en is er van te voren veel bloed afgenomen (eerder onderzoeken al)
maar ik heb gehoord dat Coeliakie niet altijd aan te tonen is en dan volwassenen ook last kunnen hebben van overgewicht en niet kunnen afvallen.
Al zijn de bekendste gevallen inderdaad altijd extreem aan het afvallen.
Een diëtiste is sowieso wel een plan dat in de planning staat, al een hele tijd, omdat ik (vind ik zelf) gezond leef en weinig stoffen binnen krijg waar je
zwaar van word en ik sport meer dan de gemiddelde mens maar kom alleen aan. En ja spieren zijn zwaarder dan vet maar ook dan zou ik een keer moeten afvallen.
Heb zelf namelijk ook geen idee meer wat het kan zijn dus hou mijn oren open voor eventuele optie's.
Aangezien ik een aantal jaren geleden al door de volledige molen ben geweest wat betreft voedsel allergieën waar ook niks uit is gekomen.
Ook suiker is getest en daar kwam verder ook niets uit. Daarom hier een oproep met hoe en wat over eten van gluten ;)
Nu lees ik inderdaad dat het best heel ingrijpend is en als het helpt zou ik het graag doen maar zo kan ik er inderdaad meer over na denken.
Inmiddels ook wel meer gevonden over glutenvrij eten op internet

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:28

Ik heb er nog nooit van gehoord, ben het ook nog niet tegen gekomen. Wat uiteraard niet wil zeggen dat het niet kan, maar vind het wel onlogisch klinken. Afspraak met diëtist kan in dit soort gevallen nooit kwaad :) die kan eventueel ook kijken of er gerichter gezocht kan worden door ha, bijv. Door langere tijd een eetdagboek bij te houden

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:37

Misschien is dit wat voor je; http://www.amberalbarda.nl
Ik probeer nu ongeveer een week of 4 (grotendeels) op die manier te eten en het lijkt bij mij wel alsof ik meer energie heb en in ieder geval betere vertering. Ben ook wel weer meer gaan sporten dus weet niet zeker of het daar aan ligt maar ik voel me er wel goed bij. :) Er is ook een topic over, zal m even opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Quidou op 01-08-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 22:40

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 00:11

Hier ook iemand die veel last had van spastische darm en volle neus.
Mij is door de natuurgeneeskundige geadviseerd alle koemelk(maar ook sojamelk) te schrappen, enige wat ik nog mag is rijst/havermelk.
En dus ook geen kaas!
Biogarde yoghurt is het enige wat ik nog mag als koemelk product.
Sinds ik dit doe zijn mn darmen rustiger en is mn neus ook minder verstopt.
Melk zorgt er namelijk voor dat je slijmvliezen zwellen en je slijm aanmaakt dus scheelt qua neus al een stuk.
Overigens volg ik ook het boek van amber alberda en die adviseerd dit ook.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:31

Ik denk dat het wel belangrijk is te weten dat er coeliackie is (aantoonbaar) en glutenovergevoeligheid (niet altijd aantoonbaar). En dit laatste kan secundair zijn aan andere klachten, bijvoorbeeld fructosemalabsorptie (m.a.w. dat je een enzymetje mist zodat je fructose niet kunt verwerken) of HPU, of andere zaken. Ook lactose-intolerantie en glutenovergevoeligheid gaan vaak samen. Er is idd ook een relatie tussen niet goed tegen gluten kunnen en overgewicht.

Vanwege de relatie fructose leek het mij handig om een tijdje te kijken of het gros van je klachten daar weg komt. Dat kun je ook met hulp van een dietiste doen natuurlijk. Fructosemalabsorptie en een spastische darm gaat vaak samen en het komt meer voor dan je denkt. Maar het kan ook heel goed iets anders zijn.

Het hoeft niet per se een aantoonbare allergie te zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:44

Heb je daar wat meer ibfomatie over, eventueel via pb? Interessant!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:55

Er staat wel heel veel op internet daarover, bijvoorbeeld hier:

http://www.anders-beter.nl/subpages.php?pageid=22098

Hier staat ook wat informatie (iets verder naar onderen):
http://www.biologischmedischcentrumbmc. ... irleir.htm

Maar staar je niet blind op fructose, darmklachten en IBS kan door heel veel verschillende voedingscomponenten komen! Maar het schijnt zo te zijn (harde gegevens heb ik daar niet over) dat een prikkelbare darm en fructosemalabsorptie heel vaak samen gaan.

Trouwens er is ook een erfelijke vorm rond fructosestoornis (HFI, hereditary fructose intolerance), dit is heel ernstig, daar kan in dit geval geen sprake van zijn.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 07:59

HannahFrouk schreef:
Ik denk dat het wel belangrijk is te weten dat er coeliackie is (aantoonbaar) en glutenovergevoeligheid (niet altijd aantoonbaar). En dit laatste kan secundair zijn aan andere klachten, bijvoorbeeld fructosemalabsorptie (m.a.w. dat je een enzymetje mist zodat je fructose niet kunt verwerken) of HPU, of andere zaken. Ook lactose-intolerantie en glutenovergevoeligheid gaan vaak samen. Er is idd ook een relatie tussen niet goed tegen gluten kunnen en overgewicht.

Vanwege de relatie fructose leek het mij handig om een tijdje te kijken of het gros van je klachten daar weg komt. Dat kun je ook met hulp van een dietiste doen natuurlijk. Fructosemalabsorptie en een spastische darm gaat vaak samen en het komt meer voor dan je denkt. Maar het kan ook heel goed iets anders zijn.

Het hoeft niet per se een aantoonbare allergie te zijn.

Hoe kom je er op dat er een verschil is tussen coeliakie en glutenovergevoeligheid? Coeliakie is glutenintolerantie en dus glutenovergevoeligheid.

En ook fructoseintolerantie (malabsorptie) kun je bij het ziekenhuis laten testen of jij dit hebt. HPU is een 'verzonnen' ziekte en bestaat helemaal niet in de medische wereld. Lactoseintolerantie en coeliakie komt vaak voor in combinatie ja, dat klopt.

En coeliakie heeft vaak als symptoom juist gewichtsverlies en geen overgewicht doordat je door alle klachten zoals diarree te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt.

Let goed op met wat je iemand adviseert, want wat jij hierboven hebt lopen verkondigen is wetenschappelijk/medisch gezien niet onderbouwd.

@ TS, ga echt naar de dokter en dokter het niet zelf uit, je hebt maar één lichaam.