Binge Eating Disorder. Wie nog meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nanne

Binge Eating Disorder. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:21

Hallo,

Sinds een jaar ongeveer weet ik dat ik last heb van BED, Binge Eating Disorder, en ik ben daar momenteel voor in therapie omdat ik er dolgraag vanaf wil komen.

Ik vroeg mezelf af of er nog meer mensen zijn die hier last van hebben en/of hulp voor hebben gezocht.

Artikel van Wikipedia over BED.
http://en.wikipedia.org/wiki/Binge_eating_disorder

Tamadine

Re: Binge Eating Disorder. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:23

Yep, ik meld me...

Heb wat therapie gehad ervoor maar dat hielp voor mij niet. Niet zolang mn hoofd zelf gewoon nog niet op orde is.
Ik heb besloten toen een maagband te nemen maar helaas heeft dat eventjes goed geholpen, maar gaat het nu weer de verkeerde kant op.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:24

Is dit vastgesteld door je huisarts? Of door iemand anders?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:26

wie?
Bij mij is het vast gesteld door een therapeut/psycholoog... Nadat het bij mij echt uit de hand liep ben ik ook 45 kilo aangekomen in een aantal maanden (max 6), was echt verschrikkelijk...

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:27

Tamadine,

Wat voor therapie heb jij gehad?

Ik krijg nu therapie voor de psychische kant, want het is natuurlijk niet alleen eten, en ik krijg lichamelijke therapie.
Ik zelf heb gekozen voor groepstherapie en moet zeggen dat ik veel heb aan die andere vrouwen/meiden. :j

Ik zelf eet omdat ik geen gevoel meer heb qua emoties. Dat zit zo diep weg gestopt dat ik gewoon ga eten ipv te huilen of heel erg blij te zijn.

IndianLady,

Ik ben naar het GGZ gestuurd door de HA voor depressie en na een aantal één op één gesprekken kwam naar voren dat ik last heb van BED. Het is dus vast gesteld door een psychiater/therapeute.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:28

Ik ben benieuwd bij wie je hier dus voor kan aankloppen, want ik zie veel overeenkomsten met mijn eetgewoonten.
Edit; aha eerst dus langs de HA

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:29

Ik heb ook BED :j

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:30

Hhilde,

Heb jij er ook hulp voor?

Is het bij jullie trouwens iets dagelijks of slaan jullie ook wel eens een dag over?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:31

Niet standaard elke dag, maar wel bijna om de dag.

Tamadine

Ik heb individuele therapie gehad 2 maal. Daarna ook groeps therapie, maar hier werd ik zwaar ongelukkig van. Toen ook een periode nog hypnotherapie gehad en dat werkte het beste bi mij. Maar daarna ben ik aan de anti depresiva gegaan en dat heeft een wereld voor mij geopend en nu kan ik aardig gewoon leven tenminste. Was hele leven al depressief. Enige nadeel is dat er helaas nog periodes zijn dat ik slecht met mn eten om kan gaan. Tevens val ik gewoon niet meer af en kom ik alleen maar aan, ook al doe ik mn best...

Veseosunce

Ik heb ook last van de kenmerken van BED. Ga begin september in therapie. :)

Helpt het bij jou Nanne?

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:34

Ik zelf ben ook depressief en hoop dat ik het op kan lossen door middel van de therapie zodat ik niet aan de anti depressiva hoef.

Maar wat is bij jullie de trigger dan Tamadine en IndianLady?

Veseosunce,

Ik heb vandaag sessie 5 gehad en voor mijn gevoel begin ik er nu wat aan te hebben. Het is sowieso al confronterend als je een eetdagboek bij moet houden. Dan zie je pas echt hoe veel je eet als je zo'n bui hebt.

Ik zelf heb het ong. om de dag. De ene week erger dan de andere week en het maakt mij ook niet uit wat ik eet. Ik proef het eigenlijk geen eens meer.. :n

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:35

Soms niks, soms een opmerking van een willekeurig iemand. Kan mn huisbaas zijn, of een client, huisgenoot, familie.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:37

Ik merk zelf dat het bij mij vaak is als ik emotioneel iets zou moeten voelen, maar ik kan daar niet mee omgaan, dus ga ik maar eten.

Of inderdaad een nare opmerking, die 9 vd 10 keer niet eens naar bedoelt zijn, of een vervelende situatie. Maar ik heb het ook wel eens uit verveling.. :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:37

Ik heb ook Bing, vooral tussen mijn 20e en 30e heel veel problemen mee gehad: van zeer snel zeer veel afvallen, wat is doorgeslagen naar boulimia, uiteindelijk gestopt met braken en laxeren, maar niet met de vreetbuien. Gevolg, heel veel aangekomen, weer snel een veel afvallen, veel aankomen etc.

Uiteindelijk via een zelfhulpgroep van de GGZ/Thuiszorg de zaak onder controle gekregen, d.w.z. niet zo vaak meer een vreetbui, nog wel overgewicht maar durf niet meer te lijnen uit angst voor een terug val.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:40

Ik heb altijd al, sinds de pubertijd, eetbuien gehad, maar rond mijn 20e ben ik ruim 30 kg afgevallen onder het mom "als ik slank ben, ben ik gelukkig".

Dat was helemaal niet waar en toen ben ik onwijs gaan eten met als gevolg dat die 30 kg er binnen een half jaar waar aan zat.

Nu zit ik bij het GGZ en loop bij een dietiste die heel geduldig met mij is. :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:45

Ik ben vroeger gepest en ergens is het fout gegaan bij mij. Toen ik 18/19 was naar de dietiste geweest, maar ik loog glashard over hetgeen ik wel of niet at. Verschillende dieten geprobeerd, maar altijd maar halfhartig. 2 jaar terug naar ene afvalcentrum gegaan, kostte me 200 euro per maand en idd ik viel af. Ik kon alleen het geld niet meer opbrengen en ben er toen meegestopt. Inmiddels zijn de kilo's die er toen vanaf waren er weer bij terug gekomen. Weet nog altijd niet wat ik weeg want ik mijd de weegschaal.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:48

Ik heb sinds mijn 12e/13e? eetbuien. Op dit moment ben ik niet onder begeleiding. Heb voor de zomervakantie onder begeleiding van een pyscholoog gestaan, alleen hij kon het niet aan :n Nu ben ik bezig met switchen van hem naar een ander, hopelijk is dat snel rond. Bij mij is het niet dagelijks, wel iets minder, meestal twee à drie dagelijks, alleen ik heb het geld niet voor telkens eten kopen, daarom eet ik minder vaak dan dat de stoornis aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:50

ja, ik. Alth, niet vastgesteld maar ik had (en heb nog steeds wel in beperktere mate) wel last van vreetbuien. Net zolang tot mijn overgewicht zo erg was dat ik werd opgenomen in een kliniek (naja, dat was verder wel vrijwillig ed :P . )
En toen ben ik heel veel afgevallen.
Punt is wel dat ik net zo makkelijk verval in anorectisch of boulimisch gedrag. Dus op het moment is mijn overgewicht wel beperkt.
Sowieso gaat het wel goed op het moment :)

Ik begin nu eindelijk een beetje tot de conclusie te komen, dat ik mijn problemen heel erg probeer te verplaatsen. Als ik mezelf heel rot voel, kan ik mezelf beter volproppen (of uithonger :') ligt aan m'n stemming) zodat ik me daar rot over kan gaan voelen, en niet meer hoef na te denken over het daadwerkelijke probleem.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:54

Menino,

Dat klinkt inderdaad zoals ik het ervaar.

Ook herken ik de anorectische periode wel. Soms heb ik het gevoel dat ik mezelf moet straffen en dan eet ik gewoon niet meer..

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 20:55

Zo klinkt het voor mij ook heel erg alleen ik ben nog nooit zoveel afgevallen als jullie.

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-11 20:57

Het afvallen is ook geen symptoon hoor. Maar bij mij in de groep zijn ook wel een paar meiden die dat gehad hebben. :j

Ik zal eerlijk zeggen dat ik nu alvast mijn eetbui voor straks, ben over een uurtje thuis, aan het plannen ben.. :x

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 07:57

Ja erg is dat he dat plannen ook....

Ik heb het ook al vanaf heeeel vroeg in mijn leven. Alleen toen kon ik het nog wel hebben, was wel iets dukker, maar viel wel mee. Toen een periode van niet eten gehad. 1 twix at ik op een dag en 2 aardappelen. Meer niet. Hield het wel binnen. Toen weer vreetbuien, maar ik laxeerde toen. EN ook een periode met 3u sporten op een dag. Toen bleef ik ook wel mooi op gewicht dus... Toen in therapie gegaan en gestopt met laxeren en sporten en ja, toen ging het dus heeeeeeel hard.

En TS ik heb dus idd hetzelfde gehad als jij: ben gaan afvallen in de hoop dat ik me beter zou voelen. Dus ook 3u per dag sporten en heb toen wel een periode de sonja bakker vol gehouden. Maar Sonja en 3u sporten dat gaat niet fijn, dus toen zijn de eetbuien weer begonnen. Maar zelfs toen ik dus echt een maatje 38 had en er leuk uitzag zat ik nog niet lekker in mn vel. Toen begonnen met de therapieen.

Op dit moment weet ik nog ff niet wat te doen...

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:03

Ik heb ook BED.

De groepstherapie heb ik gehad en ik moet zeggen ik heb er veel aan gehad! Na een jaar was mijn therapie voorbij en moet ik zeggen dat ik zeer weinig eetbuien over heb gehouden. Ook heb ik weer meer zin in het leven en ben ik zelfs nog aan het wandelen geslagen ook!
Mijn therapie hield in dat ik elke dinsdagmiddag naar de groepstherapie moest komen. Daar aten we samen, en hadden we 4 uren therapie. Een uur met een voedingsdeskundige, een uur met een psychotherapeut, een uur met een psychologe en een bewegingsuur.

Als ik momenteel nog een eetbui heb, dan ben ik er bewust van en dat is al een enorme stap voor iemand met BED.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 10:11

Tamadine schreef:
Ja erg is dat he dat plannen ook....

Ik heb het ook al vanaf heeeel vroeg in mijn leven. Alleen toen kon ik het nog wel hebben, was wel iets dukker, maar viel wel mee. Toen een periode van niet eten gehad. 1 twix at ik op een dag en 2 aardappelen. Meer niet. Hield het wel binnen. Toen weer vreetbuien, maar ik laxeerde toen. EN ook een periode met 3u sporten op een dag. Toen bleef ik ook wel mooi op gewicht dus... Toen in therapie gegaan en gestopt met laxeren en sporten en ja, toen ging het dus heeeeeeel hard.

En TS ik heb dus idd hetzelfde gehad als jij: ben gaan afvallen in de hoop dat ik me beter zou voelen. Dus ook 3u per dag sporten en heb toen wel een periode de sonja bakker vol gehouden. Maar Sonja en 3u sporten dat gaat niet fijn, dus toen zijn de eetbuien weer begonnen. Maar zelfs toen ik dus echt een maatje 38 had en er leuk uitzag zat ik nog niet lekker in mn vel. Toen begonnen met de therapieen.

Op dit moment weet ik nog ff niet wat te doen...

dit is echt herkenbaar.

Toen ik in de brugklas kwam, was dat echt mijn eerste ' ikstopmeteten'moment :+ . Toen niet heel extreem, want ik at nog iedere dag gewoon avondeten en ik dronk nog frisdrank, maar dat was wel het enige. En als je zag van wat voor eetpatroon ik van kwam (eetbuien heb ik mijn hele leven al gehad :+ ), viel ik dus wel snel af. Ik had wel veel honger maar echt zo'n gevoel dat ik ' boven' mezelf stond oid. als ik honger had :+ . Na in een hele korte periode 12 kg te zijn afgevallen, vroeg m'n lichaam om heel veel kcal en kreeg ik een vreetbui (wat overigens echt als een intens faalmoment voelde). Dus toen wisselden zich die periodes van vreetbuien en waarin ik stopte met eten zich af (+dat ik af en toe purgeerde, maar nooit echt extreem), en kwam ik dus ook weer iets aan.
Fysiek was ik vrij brak, van school had ik na vier jaar een enorme zooi gemaakt met als gevolg dat ik er vanaf gegooid werd omdat ze niet meer wisten wat ze met me aanmoesten. Toen ging ik van Atheneum naar MBO en dacht ik van ' Goh. Je gaat nu wel erg onder je niveau werken. Dit moet je toch een keertje wel lukken, maar dan moet je wel zorgen dat je niet meer zo brak bent van 't niet-eten' . Tja toen bleven alleen de vreetbuien over en kwam ik 20 a 30 kg aan in een paar maanden :+ :+ :+ .
Op dat MBO adviseerde ze ook maar dat ik er niet in verder moest of dat ik mijn jaar over moest doen. Dus toen ben ik maar weer HAVO gaan doen, en toen werd ik ook opgenomen. Toen begon ik ook ritalin te slikken en kwam ik echt in een soort ' ijzeren discipline-mode' wat ook niet helemaal tof was. Dat was wel vrij extreem en toen ben ik in een half jaar bijna 50 kg verloren omdat ik gewoon niet meer at :Y) .
Maargoed, ik heb gewoon heel erg last van doorschietgedrag, allebei de kanten op. Gewoon mezelf me zo naar mogelijk laten voelen, zodat ik me daar heel rot of zielig over kan voelen zonder na te hoeven denken over echte problemen. :o .

Nu ik mijn HAVO-diploma heb is er wel een last van mijn schouders afgevallen en heb ik een stuk meer ruimte in mijn hoofd om de dingen goed te overzien +:)+ Dus ik heb wel het gevoel dat het nu echt de goede kant opgaat. Ik heb echt al best lang geen eetbui gehad :)