secricible schreef:Klinkt absoluut niet als een glutenallergie of intolerantie, dus zou niet direct glutenvrij brood e.d. Gaan eten. Ook koolhydraatarm lijkt me niet bepaald nodig. Vezels heeft het lichaam hard nodig, maae blijkbaar heeft je lichaam moeite met het verwerken hiervan.
Hoeveel drink je op een dag, aantal glazen of liters? En wat drink je dan?
Je geeft al aan dat je heel sterk op vezelrijke producten reageert (of iig dat gevoel hebt). Daarnaast heb je wel last van obstipatie. Dat is vreemd, want vezels moeten dit juist verdunnen. Vandaar ook mijn vraag over vocht.
Gebruik je veel vezels? Niet alleen in brod, maar denk ook aan fruit en groentes, eet je daar veel van? Aangezien dit ook erg vezelrijk is, maar je aangeeft hier geen last van te hebben?
Bedenk ook dat vezelrijke producten zwaarder liggen op de maag, waar je ook last van kunt hebben. Ben je andrs gaan eten de laatste tijd?
Dit hoeft niet zo te zijn...
Ik heb al zo'n 15 jaar een 'spastische darm' 'PSD' of IBS , allemaal verzamelnamen voor onverklaarbare buikpijn en gevoelige darmen.
Sommige mensen reageren heel slecht op vezels. Ze raken juist opgeblazen en krijgen pijn.
Het is echt achterhaalt dat vezels voor iedereen goed zijn.
Je moet echt goed afgaan op wat je wel en niet kunt eten en luisteren naar je lichaam.
Op tijd rust nemen en een regelmatig leven hoort hier ook bij.
Veel stress verergert het ook (let op: hoeft het niet te veroorzaken!).
Sommige mensen kunnen samen met een dieetiste die goed naar jou luistert een heel goed dieet samenstellen.
Zelf eet ik totaal wat mijn lichaam mij aangeeft. Ik heb zelf ook een heel onregelmatige stoelgang, obstipatie en daarna weer diarree.. dus verandert mijn eetpatroon ook weer vrolijk mee. Ondertussen heb ik makkelijk praten, want na 15 jaar heb je wel ervaring wat wel en wat niet.
Uit eten is voor mij ook n ramp, doe ik heel soms.
Ik kan je via pb een heleboel tips geven voor behandeling/eten enz. dus als je dat wilt, moet je dat maar even aangeven!
(anders wordt het echt een heel lang verhaal hier
)