Elk kilootje gaat door het mondje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shoshanna

Elk kilootje gaat door het mondje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 22:48

Eten, eten, eten, eten… Ik kan er maar geen genoeg van krijgen.
De kilo’s komen en gaan. Nah, was het maar waar. De kilo’s komen
inderdaad, maar blijven ook.

Ik heb van die verschrikkelijke vreetbuien… Ik word er niet goed van.
Elke avond weer denk ik: morgen, ja morgen ga ik echt stoppen met snoepen en beginnen met gezond en weinig eten. Elke ochtend begin ik goed, elke middag gaat het ook redelijk, maar net voor het avondeten gaat het mis en de avonden zijn de grootste rampen.
Zo heb ik net een stuk appeltaart op, vijf kaakjes met een laagje chocolade, een zakje chips en zit ik nu met een cheeseburger… Vroeger was dit geen probleem, maar ik slik de pil, dus elk kilootje blijft gezellig zitten.

Ik dacht de oorzaak van mijn vreetbuien wel te weten. Ik dacht namelijk dat het kwam, doordat ik vaak alleen thuis ben. Als ik alleen ben, voel ik me leeg en eten is dan mijn grootste vriend. Dat ‘vult de leegte’ (in mijn maag). Soms heb ik helemaal niet echt eten nodig of erge trek, maar zodra ik iets in mijn hoofd heb qua koekje of iets, moet en zal het naar binnen gaan, terwijl ik bij de gedachte zelf al spijt heb. Als ik met mijn vriendje ben, of bij hem thuis, eet ik nauwelijks tot niet. Mijn schoonouders zouden haast denken dat ik een of andere eetstoornis heb, want elk koekje of snoepje sla ik af. Maar… Dat is niet omdat mijn vriendje de leegte vult, ja ook wel, maar meer omdat ik bij hem in de buurt niet durf te eten… Geen idee waarom, vind het een beetje gênant denk ik. Slaat echt helemaal nergens op, want ik hou van hem en hij ook van mij. Zodra ik thuis ben, gaan de kasten natuurlijk weer open.
Maar goed, dat ‘alleen zijn’ is denk ik toch niet de reden… Ik ben de afgelopen twee weken namelijk op vakantie geweest met mijn vader, zijn vrouw, mijn stiefzusje, stiefbroertje, (half)zusje en (half)broertje. Niet alleen dus, maar in een heel druk gezin. Ik dacht van te voren (zoals altijd): dé ideale start om het ‘niet snoepen, weinig en gezond eten’ idee te starten. Helaas… Niet gelukt. Ook daar had ik last van vreetbuien, vreetbuien en nog eens vreetbuien. Ik schaamde me dood, want ik weeg ondertussen volgens mij bijna het dubbele van mijn stiefmoeder.

Neem nou vandaag…
Vanochtend om 07.15 ging de wekker… Toen heb ik twee naturel crackers gemaakt, waarover ik één plakje kokos heb verdeeld en daarbij heb ik een glas magere drinkyoghurt gedronken. Toen ging ik naar mijn werk, daar heb ik twee kopjes thee op (zonder suiker) en een heel klein koekje. Om 12.00 had ik pauze, heb ik één boterham met boter en een plakje kokos gegeten en ook een plakje ontbijtkoek met boter en een halve eierkoek met boter, een glas melk en naderhand een appeltje. Ik dacht, een goede lunch, dan heb ik geen neiging tot snoepen. Om 15.15 was ik tussendoor heel even thuis, en heb toen drie kaakjes met een chocolade laagje gegeten en een glas water gedronken. Hier ging het dus al een beetje mis, maar toch vond ik dat ik het redelijk deed. Daarna ging ik samen met een vriendin een cadeau kopen voor een andere vriendin, en liepen we dus in het winkelcentrum… En daar was het: de Kruidvat. De Kruidvat met grote bakken snoep, dus besloten we een zak snoep te scheppen. Een paar snoepjes genomen, want we gingen eten. Ik at bij haar. Daar heb ik gewoon een heerlijke prak op: aardappels, gekookte witlof, een stukje vlees en een glas water. Naderhand kreeg ik een ijsje aangeboden, die ik aannam… ARGH, die had ik moeten afslaan. Na het eten gingen we naar de paarden en daar hebben we samen de zak snoep leeg zitten kanen. Mijn vriendin kan het trouwens allemaal makkelijk hebben, dat is nog frustrerender. Toen ik thuis kwam, heb ik eerst niks genomen… Ik ben nu trouwens een week alleen thuis, zelfs zonder m’n lieve hondje. Maar natuurlijk, ik moest wat te snoepen… Er lag nog een stuk appeltaart, dus die toch maar genomen met spijt bij elk hapje wat naar binnen ging… Toen drie kaakjes met een chocolade laagje, toen een zakje paprika chips, toen nog wat kaakjes, een half plakje kokos en ten slotte nog een cheeseburger.

Ik schaam me dood en voel me ontzettend smerig, maar ondertussen denk ik: morgen eet ik gewoon alleen kale crackers, meer niet. Ik weet nu al dat dat toch niet gaat werken, want ik eet en slaap bij diezelfde vriendin en die heeft altijd ontzettend veel lekkers in huis.

Ik ben het nu gewoon zat, maar ik kan niet doorzettend tot een soort van dieet.
Ik voel me vies en word met de dag dikker. Ja, echt waar. Mijn vader zegt het ook: “Shan, je wordt echt dik”, “Je hebt echt een onderkin”, “Plofkop” enzovoort… Dat doet me wel een klein beetje pijn, maar toch blijf ik vreten en vreten. Ik wil hier echt mee stoppen, maar ben toch bang dat ik het niet alleen kan… Ik heb zat op internet gezocht naar oplossingen, en heb ook veel geprobeerd, zoals schoonmaken of naar buiten gaan als ik trek krijg, maar als iets in mijn hoofd zit, bijvoorbeeld dat ene koekje in de kast, reken er dan maar op, dat na wat ik ook doe of waar ik ook ga, dat koekje echt wel naar binnen gaat.

Nu zal niemand, op mijn vader na dan, me echt voor dik aanzien of noemen... Maar ikzelf zie het wel, elke dag wordt het meer en meer en ik ben zo bang dat ik de rem niet kan vinden en over een jaar super dik ben en er nooit meer vanaf kom...

Is er iemand die dit herkent? Die er ook mee worstelt? Of die dit voorheen heeft gehad, maar de oplossing gevonden heeft? Ik heb heel lang getwijfeld of ik dit wel moest plaatsen, maar ik doe het toch maar, uit soort van wanhoop. Ik hoop dat jullie tips voor me hebben, hoe ik dit kan stoppen…

Sorry voor het lange verhaal, en ik hoop dat het hier goed staat…
Laatst bijgewerkt door Shoshanna op 25-07-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Armaris

Re: Elk kilootje gaat door het mondje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:49

Naar de HA gaan en vragen voor hulp! Je kan dit niet alleen aan en hebt steun nodig.
Wel erg te horen dat je vader je niet steunt :(:)

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:52

[HK] Less is more! gezond en verantwoord afvallen; deel 5 :)

Kom eens langs zou ik zeggen, we kunnen ervaringen delen en je krijgt prima tips!!! Als ik het zo lees, heb je met je ontbijt en lunch niet voldoende (verantwoord) gehad en vind ik het niet gek dat je lekkere trek kreeg :n Ook zijn er zoveel gezonde/verantwoorde alternatieven voor lekkere trek!

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:54

Meis, wat vervelend! Ik heb het ook wel eens.. Alles wat je in huis hebt, gaat ook op! Nou is het voor jou lastig omdat je nog thuis woont (neem ik aan), dus dat je niet echt in de hand hebt wat er in de koelkast ligt aan lekkere hapjes. Wat bij mij helpt is zorgen dat er altijd een gezonde snack in de koelkast ligt. Wortels, een komkommer, appels, dat soort dingen. Daar kan je lekker op losgaan en remt het gevoel 'moeten eten'. In fruit zitten ook suikers, maar het is een stuk gezonder dan snoep en koekjes.
Wat een collega me wel eens vertelde als je trek krijgt: ga tandenpoetsen! Dan heb je daarna echt geen zin meer in eten want dan is het gewoon ranzig ;)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:57

Shoshanna schreef:
Neem nou vandaag…
Vanochtend om 07.15 ging de wekker… Toen heb ik twee naturel crackers gemaakt, waarover ik één plakje kokos heb verdeeld en daarbij heb ik een glas magere drinkyoghurt gedronken. Toen ging ik naar mijn werk, daar heb ik twee kopjes thee op (zonder suiker) en een heel klein koekje. Om 12.00 had ik pauze, heb ik één boterham met boter en een plakje kokos gegeten en ook een plakje ontbijtkoek met boter en een halve eierkoek met boter, een glas melk en naderhand een appeltje.

Dit alleen al als lunch goed noemen :\ laat al die boter eens achterwege.....
En die zoete kokos zooi....

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 22:58

Je moet niet gaan denken; ik eet kale crackers. Je moet een goed ontbijt nemen met boterhammen(bruin) en/of crackers mét beleg, maar neem dan ook eens hartig beleg ipv zoet (ik lees alleen maar kokos?). En ook de lunch zo invullen.
Wanneer je die maaltijden eet is het honger gevoel al minder en anders heb je in ieder geval een goede basis van 3 maaltijd die gezond zijn.
Ikzelf eet ook als tussendoortje vaak cracker of een boterham, dit vult en bevat lang niet zoveel suiker als snoep.

Maar weet vooral ook, dit zit tussen je oren. Op deze leeftijd is het niet heel erg om af en toe wat meer te eten, je bent nog in de groei. Ook heb ik natuurlijk je foto's in je profiel even bekeken waarop ik zie dat er niks aan de hand is.

Als je het niet leuk vindt dat je vader zulke dingen tegen je zegt, zeg dat dan tegen hem ! Soms komen opmerkingen harder aan dan vaders denken..

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:00

Sneeuw88 schreef:
Wat een collega me wel eens vertelde als je trek krijgt: ga tandenpoetsen! Dan heb je daarna echt geen zin meer in eten want dan is het gewoon ranzig ;)

Haha, die vind ik echt geniaal! Die zal ik onthouden... Al denk ik dat vreetbuien niets in de weg staat, hoe vies het ook is, het gaat er allemaal in.

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:01

Citaat:
Dit alleen al als lunch goed noemen :\ laat al die boter eens achterwege.....
En die zoete kokos zooi....

Ik smeer maar erg weinig boter, dat is toch juist gezond? :o

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:01

Shoshanna schreef:
Haha, die vind ik echt geniaal! Die zal ik onthouden... Al denk ik dat vreetbuien niets in de weg staat, hoe vies het ook is, het gaat er allemaal in.

Prop er dan in ieder geval iets gezonds in en laat het kokosbrood eens achterwege, deze is echt killing. ;)

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:02

Even voor de duidelijkheid: ik eet echt niet alleen plakjes kokos op mijn brood, haha. Een vriendin van me had het laatst en ik vind het heel lekker... Mama had het daarom gekocht en had het vandaag voor het eerst. Zal het meteen weggooien.

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:04

jesuisRooos schreef:
Maar weet vooral ook, dit zit tussen je oren. Op deze leeftijd is het niet heel erg om af en toe wat meer te eten, je bent nog in de groei. Ook heb ik natuurlijk je foto's in je profiel even bekeken waarop ik zie dat er niks aan de hand is.

Ja, dat lijkt zo... Een paardrijbroek zit hoog, wat mijn buikje verbergt. Op foto één van het paardengedeelte zie je mijn hangbuik goed in mijn vest ;)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:05

Ja het is goed om boter te gebruiken hoor, met mate :)
Wat ik vooral zie is dat zowel je ontbijt als je lunch veel te karig is, waardoor het niet meer dan logisch is dat je trek krijgt.
Probeer daar eerst eens verandering in aan te brengen. Kijk voor brood en voor afwisseling in beleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:05

wat herkenbaar := overdag weet ik me in te houden maar als het avond wordt := kan ik me draai niet vinden en ga eten. worst -chips(mag niet doordeweeks van me moeder- craccotes met kaas(4 stuks) - pepermunt nog meer pepermunt koekjes met chocolade. puur verveling.

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:06

takkie_muis schreef:
wat herkenbaar := overdag weet ik me in te houden maar als het avond wordt := kan ik me draai niet vinden en ga eten. worst -chips(mag niet doordeweeks van me moeder- craccotes met kaas(4 stuks) - pepermunt nog meer pepermunt koekjes met chocolade. puur verveling.

Inderdaad... Pure verveling. Als ik bij de paarden ben, nja op vandaag met mijn vriendin na dan, denk ik niet eens aan eten, omdat ik zo heerlijk bezig ben.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:07

Je kunt best het kokosbrood in de kast houden, maar minimaliseer het naar 1 boterham per dag of 2 dagen. En nogmaals, wanneer je 16 bent valt het allemaal nog wel mee. Zorg er voor dat je bewust bent van wat je eet en wat bijdraagt aan een normale dagelijkse hoeveelheid kilocalorieën, heb je 's middags veel gesnoept? laat het dan savonds en neem alleen nog maar je avondeten. Wat ook goed helpt tegen vreetbuien 's avonds is op tijd gaan slapen, anders maakt je lichaam zich weer klaar voor een maaltijd.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:12

ik ken het gevoel, ik heb er op dit moment heel erg veel last van.

je moet juist niet op een paar crackers en een boterham willen leven, probeer regelmaat te creëren :j ontbijt met 2 boterhammen, lunch met 2 boterhammen, eet tussendoor een cracker, stuk komkommer, rijstwafel... als je op bepaalde tijden gaat eten, raakt je maag er ook aan gewend niet altijd gevuld te zitten :)

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:15

Temeraire schreef:
Wat ik vooral zie is dat zowel je ontbijt als je lunch veel te karig is, waardoor het niet meer dan logisch is dat je trek krijgt.
Probeer daar eerst eens verandering in aan te brengen. Kijk voor brood en voor afwisseling in beleg.

Karig??
Hier heb ik echt meer dan genoeg aan voor de hele dag!!

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:16

manie schreef:
Temeraire schreef:

Karig??
Hier heb ik echt meer dan genoeg aan voor de hele dag!!

Wil jij dan eens typen wat je vandaag precies gegeten hebt? Ben wel benieuwd...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:18

Zoals al eerder genoemd, wellicht is het verstandig als je op de dag wat meer (en gezond!) gaat eten. Ontbijt is belangrijk. Zorg voor drie uitgebalanceerde maaltijden, neem tussendoor een appel en 's avonds nog een bakje yoghurt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:19

Je woont dus nog bij je ouders? Kan je hun anders niet vragen om minder lekkere dingen in huis te halen? Wat er niet is, kan je ook niet eten. Mijn ervaring is wanneer je een dieet gaat volgen, was in mijn geval Sonja Bakker, je na een paar dagen al geen behoefte meer hebt in snaaiwerk. Je kan ook in plaats van eten pakken, eerst een flink glas water of limonade opdrinken. Dan heb je al wat meer maagvulling.

Shoshanna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-11 23:21

noviceh schreef:
Je woont dus nog bij je ouders? Kan je hun anders niet vragen om minder lekkere dingen in huis te halen? Wat er niet is, kan je ook niet eten. Mijn ervaring is wanneer je een dieet gaat volgen, was in mijn geval Sonja Bakker, je na een paar dagen al geen behoefte meer hebt in snaaiwerk. Je kan ook in plaats van eten pakken, eerst een flink glas water of limonade opdrinken. Dan heb je al wat meer maagvulling.

Ik woon samen met mijn moeder, die erg vaak weg is voor haar werk... Dat is opzich wel een goed idee, al is er niet echt veel snoep in huis. Die cheeseburgers liggen er nu alleen maar, omdat ze weg is en mijn kookkunsten (nog) niet geweldig zijn :o

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:22

noviceh schreef:

Mij lijkt diëten op 16 jarige leeftijd nog niet echt verstandig tenzij ze echt in het zware overgewicht terechtkomt..

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:22

Stevig ontbijten, stevig luchen en normaal avondeten. Tussendoor twee keer een snackje mag gewoon. Heel belangrijk: na half acht 's avonds NIKS meer eten. Hoe een trek je ook hebt. Klinkt zo makkelijk he....niet 's avonds nog gaan sporten want daar krijg je dan weer trek van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:24

waarom na half 8 niks meer eten?

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 23:25

Shoshanna schreef:
Wil jij dan eens typen wat je vandaag precies gegeten hebt? Ben wel benieuwd...

Ontbijt doe ik niet aan.
Lunch bouillon met een bruin broodje.
Avond eten: gebakken eitje met een bruine boterham en een plakje kaas.

Werkzaamheden: kantoorwerk (wel veel op en neer lopen), 3 paarden aan huis (dus stallen mesten), vandaag 2 gereden en met de honden een stuk gelopen.
En ik kan je vertelllen dat ik met deze maaltijd niet aankom, maar ook zeker niet afval!