Altijd maar die dromen...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Collie2008

Altijd maar die dromen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 17:59

We dromen allemaal wel eens....Nu droom ik iedere nacht, altijd, heel intens en ook vaak heftig...Ik zeg vaak dat dromen mijn nachtrust verpesten..Ik onthoud ook alle dromen, ik herinner me geuren, kleuren en voel echt wat ik in de droom voelde...mijn vriend heeft precies hetzelfde. Iedere ochtend kunnen we uren kletsen over onze dromen. Men zegt dat dromen slechts enkele minuten duren en dat je max 5 dromen per slaap hebt (gezien je slaapcyclus), maar ik kan over 1 droom al een uur lang vertellen...zoveel details, gevoelens en herinneringen. Heb ook wel leuke dromen hoor! Maar alles is zo intens levendig dat ik de dag erop alles opnieuw moet verwerken ofzo

Ik word regelmatig wakker met spierpijn, dan heb ik weer een droom gehad waarin ik me blijkbaar fysiek erg heb ingespant..Of ik wordt 's nachts huilend wakker uit mijn droom. Ik rust 's nachts moeilijk uit, wordt soms hijgend wakker, of ik voel de paniek als ik gedroomd heb dat ik iemand vermoord heb (hoofd afgehakt en begraven in volkstuintje, maar door kabbelden water werd het afgehakte hoofd zichtbaar en raakte ik angstig dat ik gesnapt zou worden)

Ik ben absoluut geen piekeraar 's avonds..Inslapen is geen probleem...Heb geen trauma's o.i.d. en ben overdag een gelukkig en blij (wel iets overhaast, druk en emotioneel iemand denk ik) mens.

Ik sprak laatst een collega die precies hetzelfde had..Nee dromen is niet fijn, het houdt je wakker en maakt je moe. Ook zij is een zeer emotioneel en inituitatief iemand...Een ander collega reageerde verbaasd hij droomde soms (althans wat hij zich herinnerde)

Ik neem soms bewust een slaappil zodat ik dieper en vaster slaap en dus meer uitrust...

Wie herkent dit? Weet iemand waar dit door komt? Heeft iemand tips of adviezen?

Vanwege het heftige, gedetailleerde en intense dromen heb ik me al jarenlang verdiept in dromen, droomsymbolen etc. Ik herken daar vaak wel iets in, maar los van dat...Waarom droom ik zo intens?

Ben een extravert iemand, praat makkelijk en graag, ook over moeilijke gevoelens, dus het is niet dat ik m'n 'ei' niet kwijt kan ofzo? Heb geen mega-heftige baan verder. Werk/ontspanning is echt wel in balans.
Herkent iemand zich hierin?

Dromen is dus dagelijks een heel intesnsief iets, m'n vriend en ik kunnen uuuuurenlang kletsen met elkaar over onze dromen?

Jaduuh

Re: Altijd maar die dromen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:02

Herkenbaar, ik heb 't met name in periode's dat ik vrij gestresst ben. Maar ook wel vaak als ik niet gestresst ben, ik kan ook uren erover praten tegen mij vriend. Hij daarentegen droomt vrijwel nooit, of naja hij droomt wel, maar weet het niet meer.

Ik heb alleen geen idee wat je er aan kunt doen..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:07

Ik droom altijd, wel in periodes meer of minder, heb niet het idee dat stress echt een factor is...Althans..wel in die zin dat ik met stress meer symbolisch droom...Maar ik droom iedere nacht en altijd intens zeg maar, ook over niets of wanneer er echt niet speelt

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 18:08

Ik herken je gevoel precies. Het 'enge' van dromen vind ik dat ze zo ongrijpbaar zijn, soms weet ik totaal niet
wat de aanleiding ervoor was. Mijn moeder zegt altijd dat je 's nachts verwerkt wat er overdag is gebeurd.
Maar als ik iemand heb vermoord in mijn slaap, is dat toch niet iets waar ik mij die dag ervoor mee bezig heb
gehouden. Van sommige dromen kan ik overdag ook nog 'naar' zijn, ze laten me dan gewoon niet los.

Vanmorgen bijvoorbeeld, moest ik er om 7.35 uit. Om 7.10 werd ik even wakker, waar na ik toch weer even
weg zakte. Toen de wekker ging besefte ik me dat ik wéér een hele realistische droom had gehad, die voor
mijn gevoel de hele nacht had geduurd. Terwijl ik dus maar even had geslapen.

Ik blijf het fenomeen dromen erg fascinerend maar ook raar vinden. Ze kunnen soms je hele dag bepalen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 18:18

Ik droom inderdaad soms niet logisch...

1.ik en mn broer lopen over het ijs...m'n broer zakt eroor, hij verdwijnt in een wak en verdwijnt onder het ijs./...Ik sta bevroren en kan niets doen...als ik onder me kijk zie ik hem onder het ijs liggen happend naar adem, ik wil hem pakken maar kan niets doen en zie hem verdrinken onder het ijs

2. Ik heb iemand vermoord (geen idee waarom) ik weet dat ik fout zit en wil de moord verbergen dus ik had het slachtoffer in delen en begraaf hem in een volkstuintje. Zijn hoofd begraaf ik aan de waterkant...Maar door het kabbelende water wordt zijn hoofd uit de grond steeds meer zichtbaar gemaakt...Ben dan zoooo bang dat ik opgepakt wordt

3. m'n moeder belt me op, ze heeft het huwelijk met mn vader verbroken. Een echte reden is er niet, ,maar ze is niet langer gelukkig en ze is verliefd op een andere man. Ik ben boos en verdrietig en wil naar mn vader. Ik vind hem thuis in een plas met bloed. Hij heeft zelfmoord gepleegd omdat hij niet zonder mijn moeder kan.

Citaat:
Toen de wekker ging besefte ik me dat ik wéér een hele realistische droom had gehad, die voor
mijn gevoel de hele nacht had geduurd. Terwijl ik dus maar even had geslapen.

Ik blijf het fenomeen dromen erg fascinerend maar ook raar vinden. Ze kunnen soms je hele dag bepalen.
Meld dit bericht

Idd vind dromen zoooo fascinerend en weet veel over dromen en slaap en de slaapcyclussen, maar ik begrijp mijn eigen manier van dromen/slapen niet...Ik kan inderdaad me echt naar voelen vanuit een droom....Het gevoel dat ik in de droom gevoeld heb kan urenlang blijven hangen

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 19:41

Ik herken dit ook wel voor een gedeelte, alleen zijn mijn dromen de laatste tyd niet meer zo heftig
(en dit terwijl ik nu minder goed in mn vel zit).
Maar mijn dromen zijn vaak, niet altijd maar vaak wel, heel onrealistisch. Maar voor mij voelen ze heel
echt aan. En ook blijft dit bij mij hangen. Als ik bvb droom dat mijn vriend is vreemd gegaan (ik noem maar wat)
kan ik de dag erna ook echt gewoon niet naar hem kijken zonder boos te worden hierover, terwijl dit maar
een droom was.
Ik droom vaak dat ik wil/moet wegvliegen voor mensen die mij achtervolgen en dan raak ik niet van de grond
en pfoe...

apple01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 20:22

Ik durf het bijna niet te zeggen. Nog nooit gedroomd dat ik iets verkeerd deed in de zin van vermoorden oid.
Ik droom meestal van crisis situaties waarbij ik mensen/familie en mijn hondjes moet redden! Dat is echt MIJN 'enge droom'. Ik droom echt van 'redden'.
Ik denk dat als je droomt van vluchten dat je problemen liefste uit de weg gaat en als je droomt van vechten dat je problemen juist de confrontatie aangaat. Snap je???
Ik droom altijd, heel veel! En praat heel vaak.
Mijn laatste enge droom was dat ik droomde van iemand die dood ging aan een hersentumor en mijn super goede vriendin was. Ik ken haar (in mijn droom) helemaal niet. Paar dagen later zegt iemand die ik redelijk goed ken tegen mij 'mijn vriendin is dood aan een hersentumor'......Ik droomde alleen dat ik niet wist dat ze die ziekte had de 'echte' persoon wist dat wel. En in mijn droom moetst ik ook echt huilen en ik werd wakker met tranen in mijn ogen. Ik heb dit een keer eerder gehad. Ik riep heel hard in mijn slaap 'vriendin X ho vast, hou vast! En later bleek dat ze op dat zelfde tijdstip van haar paard was gevallen en buiten bewust zijn was....
Als iemand weet wat dit is...En betekend, graag!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 20:43

Gek allemaal he? Ben dus niet de enige...Ik weet zeker dat dromen een verwerking is, maar het gekke is vindt ik dat ik al een echte prater ben, een relaxed leven heb en niet veel meemaak in erge zin...Ben wel druk, in die zin dat ik veel hobby's heb, perfectionistisch ben, veel doelen heb ennn.....Ik zeg al jaren dat mijn hoofd vaak zo druk is (ik denk altijd de hele dag door, nooit eens stilte, maar niet piekeren dus!)

Ik had het er met mijn vriend over dat wij denken dat als je een heel gevoelig iemand bent die een sterke intuitie hebt, je wellicht meer informatie oppikt de dag door? En daarom misschien erger droomt?

Zijn jullie ook echte gevoelsmensen? (veel denken en voelen, erg emotioneel?)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:01

Ja, ik in ieder geval wel!

Ik heb veel rare dromen gehad:
1. Ik heb een paar jaar geleden een droom gehad, en die bleef maar terug komen. Ik was aan het water,
bij dolfijnen. Zo mooi, zo lief, zo rustgevend. En van het moment dat ik in het water ging vielen ze mij aan!
En deze droom heb ik wel twintig keer gehad, dit bleef maar terug komen! Heel eng.
2. Ik droomde dat ik mijn kamer was. Ik was wakker?! Ik wist niet of ik droomde of dat dit echt was.
Ik kreeg mijn ogen niet open, ik zag niks, of alles wazig. En nu weet ik nog niet of dit een droom was of echt.
3. Ik ben vorig jaar een vriendin verloren. Ik droomde van haar... Ze kwam naar mij toe. Ze zei zeg tegen
papa dat hij naar de dokter gaat, hier kan hij niet mee blijven zitten ... (Ze was oprecht bezorgd over haar vader, die zelf dokter is).
Daarna droomde ik weer van haar. Of ik haar zusje een proficiat wou wensen voor haar verjaardag...

Ja ik heb veel rare dromen...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:04

Valeriaan proberen voor het slapen gaan? :)

Ik heb ook veel nachtmerries de laatste tijd en wordt dan echt ellendig wakker (heb daarna dan vaak ook geen leuke dag qua stemming), maar sinds ik 's avonds een capsule met valeriaan neem heb ik er geen last meer van. Als je er meer dan één neemt schijn je juist hele trippende dromen te kunnen krijgen dus dat is geen aanrader. :7

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:07

Ik slik niet rap iets van pillen...
Maar dromen zijn zowiezo heel raar vind je niet? We liggen op bed met onze ogen dicht,
even weg van de wereld, en we zien vanalles? Onverklaarbaar vind ik het soms...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:08

Ik heb inderdaad jaren lang terugkerende dromen gehad, maar dat heb ik nu niet meer, in die dromen zocht ik naar de symbolen die ik terug zocht in boeken

Heb Jij wel eens teruggezocht? Bijvoorbeeld het symbool dolfijnen?

Veel over herten/geweien gedroomd, over varen op zee in de storm of in bomen klimmen en bang zijn dat je valt...

Ik heb ook wel dat ik soms denk als ik wakker ben en ik denk terug aan een droom dat ik soms niet goed weet of dat een droom is geweest of echt een herinnering (dat het dus echt gebeurd is?)

gek is dat...

@ JuliaMaria, heb wel melatonine gebruikt, maar dat is eigenlijk voor inslaap problemen en die heb ik dus niet, sliep er wel goed op, maar ik kreeg er vreselijke nachtmerries van, lag badend in het zweet in bed, echt zeiknat...Dus daar ben ik mee gestopt....Valeriaan nooit gebruikt misschien een idee

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:10

DaisNBenj schreef:
Ik slik niet rap iets van pillen...
Maar dromen zijn zowiezo heel raar vind je niet? We liggen op bed met onze ogen dicht,
even weg van de wereld, en we zien vanalles? Onverklaarbaar vind ik het soms...

Ja gek he..

Iemand vroeg laatst...Droom jij in kleur? ik dacht wat een vraag...Natuurlijk doe ik dat ;-) Ik kan dus herinneren wat iemand aan had, wat voor kleuren, hoe iemand rook, hoe iemands stem klonk, wat ik voelde (dus echt die draai in je buik voelen die je voelt bij zenuwen) ik herinner me vaak allerlei details zeg maar...heel gek

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:13

ik ben de piekeraar , ik kan heel veel fantasie erin leggen en soms lijkt het net echt. vanochtend trilde mijn hand want ik droomde dat mijn zus me smste , ik wil soms niet inslapen want de fantasie is zo gaaf.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:14

Ja, ik ben hier wel eens mee 'verder gegaan'. Ik was eens op een paranormale beurs en daar stond eentje
met dromenverklaring.
En die heeft mijn dolfijnendroom toen verklaard...
Het ging over iemand eigelijk in zijn ogen die zich voor deed als iemand anders. Iemand die mij eigelijk beloog...
Goh moeilijk uit te leggen heel het verhaal. Maar ik was toen met iemand waarvan ik dacht dat hij iemand
anders was, of dingen deed...
En toen ik brak met hem... Toen droomde ik over 1 dolfijn.. En ik ging in het water en die zwom gewoon
langs mij door.

Uiteindelijk toen al die probleme rond hem en mij weg waren werden we terug een koppel. Heb deze droom niet meer gehad!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:16

Ik droom altijd in kleur. Ik droom ook heel bewust. Ik weet volledig wat ik doe tijdens mijn dromen...
Ik zie de droom ook vanuit mijn ogen, niet van opzij. En ik voel ook alles mee ja.
Zoals die droom dat ik weg moest vliegen (heel idioot dit) maar ik moest rennen rennen rennen,
opspringen en dan zou ik kunnen vliegen.
En ik rende en rende en rende, duwde mij af van de grond en het ging niet... En de 'slechten' zaten mij
achterna. Ik voelde de angst zo door mij heen gaan...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:21

niet op kunnen stijgen is een bekende inderdaad, ik klapper dan heel hard met mn armen en ren, maar ga dan niet omhoog (wat me normaal dan wel luk ofzo)

Ik ben wel regelmatig aangesproken door onbekenden (bijvoorbeeld op terras) die zeiden dat ik een sterk gevoelig iemand was, (gek als onbekenden zomaar tegen je gaan praten) ik wijt het daaraan, waarschijnlijk pik ik overdag zoveel op (onbewust) dat ik dat 's nachts toch via dromen verwerk ofzo, alleen vaak zit er geen logica in...

Heb ook onderscheid tussen verwerken dromen informatief (dan heb je van die ankerpunten in je dromen die je kan herleiden omdat je daaraan gedacht had overdag of het daarover gehad had of iets gezien) heb erg symbolische dromen die iets uitbeelden ofzo en heb echt verwarrende dromen, echt vage dromen zeg maar waar ik smorgens ook helemaal van ontdaan ben (in die zin van waaaaaar slaat dit op?) en dan nog de nare dromen (angsten, paniek)

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:26

Bij mij is het ook zo dat het mij anders altijd lukt om te vliegen en als het moet dan niet!
Ja dat herken ik helemaal Colway. Mijn beste vriendin zegt ook altijd 'You can read my eyes...'
Vaak hoeven mensen mij ook niks te zeggen als er iets is, ik voel t wel al aan.
Mijn dromen zijn vaak oon heel verwarrend, en heel onrealistisch?! Maar ze voelen zo echt en realistisch
aan... En dan heb ik ook zoiets van: Waar komt dit vandaan?
Zo droomde ik bvb van mijn Opa... Die is bij ons thuis gestorven. Voor hij bij ons kwam wonen vroeger
hadden wij een cafe. En ik droomde dat er een kast stond in de feestzaal. Daar kwam geklop uit.
Ik deed de kast open en mijn opa's lijk viel op mij... Ja nou goor hoor. Dat heeft mij veel tijd gekost om
daar overeen te komen!

Maar hoe onrealistisch de meeste zijn. Sommige zijn ook heel realistisch. En die ben ik liever meteen kwijt. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:32

Het voelt inderdaad allemaal heel erg realistisch...En herkenbaar het aanvoelen van stemmingen/emoties....

Droom ook vaak over 'geesten?' althans dat er 'iemand' naast m'n bed staat, die blaast dan koude lucht in mn nek, ik kruip dan helemaal onder de dekens en wil geen 'naakte' huid boven de dekens omdat ik die koude lucht voel, ze roepen vaak alleen mn naam...Wordt daar erg onrustig van...'geloof' verder niet echt in geesten ofzo, tis meer in mn dromen?

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:34

Oh ja dat zou ik ook heel dood eng vinden hoor. Geloven in geesten is weer een ander onderwerp natuurlijk,
ik geloof wel in het feit dat degene die ons lief zijn voor een tijdje wel bij ons kunnen blijven.
Dat is ook omdat bij ons in huis het eigelijk heel duidelijk was dat mijn opa aanwezig was...

Gelukkig droom ik niet te vaak over geesten. Dit zou ik echt niet willen.
Mr wel over bvb mn oma, mn opa, en Marieke... Die dood zijn

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:39

Mjaaa ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, ik zeg altijd ik geloof 'niet' tot het tegendeel is bewezen, maar wordt wel erg naar van die dromen...Overigens had ik die ook al voordat m'n oma overleed...toen was er dus niemand die ik echt kende die overleden was, dus ik geloofd ook niet dat het een echte geest was ofzo, sowieso weet ik niet wie het zijn, denk wel dat het een man is, geen idee. En hij staat dan gewoon aan mn bed, te roepen en met een aluminiumfolie vel te wapperen? :+

Gek allemaal wat er door je hoofd kan gaan

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 21:42

Oh wat raar Colway. Daar krijg ik het koud van. Zo dromen zou ik echt doodeng vinden...
Van een vreemde aan mijn bed... Een geest dan ook nog.. BRRR

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-11 21:51

Mjaaa ik ben dan niet echt bewust 'bij' he? Dus voor mij is het dan nog wel een droom zeg maar...

Maar als ik wakker wordt merk ik wel dat ik soort van geruststelling zoek...Althans ik krijg dus rust van als er beesten in mn slaapkamer slapen (katten en soms de hond) dan denk ik, als er echt iets of iemand zou zijn, zouden de dieren daar ook onrustig van worden toch? Dus als ik dan wakker wordt en de dieren slapen rustig dan kan ik mezelf rustig toespreken dat het een droom was

Mjaaaa klinkt gek, maar zo doe ik dat maar ;-)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:05

Jeetje wat een realistische dromen allemaal. Ik droom vaak als ik half wakker ben. Echt over super rare dingen, die helemaal niet kunnen. Weet zo even niks te noemen maar het is wel heel vervelend. Dan lieg ik ontzettend te draaien en te proberen wakker te worden maar dat lukt niet. Het zijn totaal geen vervelende dingen maar toch voelt het heel vervelend. En als ik dan eenmaal wakker ben, ben ik de hele ochtend raar, duizelig en warrig. Ik heb ook een droom die ik m'n hele leven lang al heb, echt een flits. ook een heeeel raar gevoel zit er bij die droom. het enige wat ik zie is een soort van overdekte buitenplaats en een groep mensen. Ik ben er nog steeds niet achter wat er nou gebeurt in die droom dat het zo heftig en raar voelt. Overdag heb ik er ook wel is flitsen van. Heel eng. :P Je zou bijna gaan geloven in dingen uit een vorig leven. :=

Haha jeetje nu voel ik me echt zo'n zweverig mens :+

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 22:21

Dat heb ik met die droom gehad of ja was het echt... kweet het niet. Dat ik niet goed zag en mijn ogen
niet goed open kreeg en wazig zag.. Dan was ik altijd duizelig en raar bah