Ik heb een minderwaardigheidscomplex

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Ik heb een minderwaardigheidscomplex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:25

Ja, die heb ik altijd al gehad. Om veel redenen voelde ik me thuis altijd al iets minder. Minder intelligent, minder handig en zeker minder sociaal. Maar in me eigen vak (dierverzorging) ben en was ik behoorlijk goed en dat maakte de wereld duidelijk kenbaar. Dus daar voelde ik me goed in, en dus kwam het amper tot uiting. Als instructeur bleek ik ook een redelijk succes en als mensen je vragen is dat een goed teken en goed voor me zelfvertrouwen.

Dus ruim 3 jaar ging dat goed. Tot ruim een half jaar geleden een paar mensen (om redenen niet te vermelden) daar een botte bijl in hakt. Over en uit. Daar ging me zelf vertrouwen... Solliciteren en het overleven van ander zaken heeft er voor gezorgd dat ik inmiddels elke stap onderweg aan mezelf twijfel. Ik weet dat d'r van de uitspraken die gedaan zijn, zijn verzonnen en gemaakt om mij te kwetsen en te zorgen dat ik zou instorten en afhaken. Dat is op dat moment niet gelukt, maar nu wel.

Dus ik ben er steeds heiliger van overtuigt dat ik niet slim ben, niet kan lesgeven, niet sociaal ben, lelijk ben en ook nog is geen leuk gezelschap. Beetje een complexe situatie. Want juist daardoor mislukken dingen... Maar hoe kom ik nu uit die cirkel, want naast dat ik mezelf niet goed genoeg meer vind vertrouw ik om bovenstaande redenen me omgeving ook niet meer. Er is eigenlijk nog maar 1 persoon die er een beetje doorheen komt. De rest vertrouw ik zo weinig dat als ze iets positief zeggen ik het toch niet geloof.

Wie heeft er een truuk om uit die cirkel te komen?

cooper

Re: Ik heb een minderwaardigheidscomplex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:37

Blijven geloven en herhalen dat die negatieve gedachten niet echt zijn. Het is zoals je zegt een cirkel die zichzelf in stand houd, jij weet ook dat je niet dom of minderwaardig en onhandig bent maar dat je dat wel word omdat je je er zo'n zorgen over maakt. Als je dat weet is het ook makkelijker elke keer tegen jezelf te herhalen dat dat niet waar is, als je het denkt. Je gedachten kan je zelf kiezen, je kan er dus ook voor kiezen om goed over jezelf te gaan denken ( en ik neem aan dat je een goed persoon bent, maar negatief over jezelf bent gaan denken door je omgeving) , ga je jezelf uiteindelijk ook weer goed voelen over jezelf.
Blijven herhalen tegen jezelf, er is geen enkele reden om echt aan jezelf te twijfelen.

En mensen niet vertrouwen dat herken ik ook. Maar uiteindelijk denk ik altijd ; Ieder mens verdient vertrouwen , tenzij hij dat vertrouwen beschadigd. Ik wil er niet vanuit gaan dat geen mens te vertrouwen is, omdat het dan best een triest en eenzaam leven is. Daarom probeer ik er altijd vanuit te gaan dat ieder mens iets goed heeft en probeer ik toch vertrouwen te leggen in andere mensen, daarbij wil ik geloven dat ik goede mensen tegenkom , en sinds kort ontmoet ik ook echt mensen die te vertrouwen zijn en waar ik het leuk en goed bij heb. Vroeger dacht ik dat mensen niet te vertrouwen waren, en toen kwam ik ook alleen mensen tegen die niet te vertrouwen waren. Dus ook hier is anders denken belangrijk.

Probeer jezelf moed in te praten en op te krikken met positief denken, het klinkt gek omdat je het niet geloofd, maar je zal zien dat hoe meer je het herhaalt, hoe meer je dat gaat geloven en hoe sneller dat negatief denken verdwijnt. Je minderwaardigheidsgevoel zal verdwijnen, omdat jij gelooft dat je goed bent zoals je bent en dat je geen mislukking bent of what so ever.

Ik vind het erg dat je je zo voelt, ik begrijp het en ik vind het super dat je er eindelijk over praat! :)
sterkte x

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:40

Praten en jezelf de tijd geven, vertrouwen kwijt zijn is niet niks. En komt vanzelf terug.. :) kan een jaar duren, kan 5 jaren duren.. geef jezelf de tijd. Daarnaast niet teveel bij stil staan..

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 00:43

Het enige antwoord dat ik voor je heb, is vrees ik ontzettend cliché.. Geloof in jezelf.

Ik weet van mezelf dat ik vrij domme acties kan uithalen, en soms ontzettend lomp uit de hoek kan komen.
En als 22jarige kan ik me nog steeds perfect amuseren met een plaatje in te kleuren :+

Dus ik hoor wel eens dat ik dom ben, of een te grote bek heb. Dan ben ik weer te stoer, dan weer een klein kind.
En zo is het altijd wat!

Of het nou gegrond is of niet -het is niet omdat ik domme acties uithaal, dat ik ook daadwerkelijk dom ben ;)-, geloof in jezelf.
Je kan voor niet voor iedereen alles goed doen, er is altijd wel iemand bij die twijfels heeft bij wat je zegt of wat je doet.
Dus laat maar leven.

Ik vind mezelf alles behalve geweldig. Ik maak veel fouten in het leven, en er zijn veel dingen die ik had kunnen vermijden.
Maar ik weet van mezelf dat ik een goede vriendin ben, en een lieve dochter. Tuurlijk bel ik wel eens een afspraak af, en ik heb heus niet altijd zin om de afwas te doen. Maar ik weet dat er 'slechtere' mensen rond lopen. Ik doe m'n best, en dat is goed genoeg. Hetzelfde met m'n paard. Ik ben geen topruiter, en merk soms dat er nog dingen niet tot mijn kennis behoren. Maar ik probeer wel m'n paard eerlijk te behandelen, en sla haar geen dag over. Ik sta haar elke dag trouw te poetsen, en zorg ervoor dat ze haar dagelijkse beweging heeft. Voor sommigen zal dit niet genoeg zijn, er zijn vast wel mensen zat die denken dat ik haar te veel verwen, niet genoeg aanpak, of niet serieus genoeg train. Jammer dan, ik weet dat ik alles doe voor dr wat ik maar kan.

Onthoudt je positieve punten, wanneer je down bent. Is niet altijd even makkelijk, als ik me rot voel vind ik ook niks leuk aan mezelf. Daar heb ik gelukkig vrienden voor!

En wat een ander over je te zeggen heeft.. Meid, moest ik daar naar luisteren, had ik al lang aan de Prozac gezeten :+ (Is niet verkeerd bedoeld voor wie anti-depressivia slikt!) Je kent jezelf het beste. JIJ weet dat die verhalen verzonnen zijn. Dat maakt het niet perse leuker, maar JIJ moet voor JEZELF weten 'dat is niet waar!'. En hopelijk voel je je na een tijdje dan iets zekerder. Als het weer eens wat minder gaat, denk dan aan de goede dingen die je al bereikt hebt, gedaan hebt. Veel succes!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 00:57

Bedankt voor de woorden. Maar het is echt lastig. Ik doe van die domme dingen omdat ik twijfel. Dan sta ik te longeren en dan gaat het de hele tijd fijn, ik zie dat er mensen kijken en ik stap in de lijn. Waarna ik natuurlijk een opmerking kan verwachten.

Ik ga ergens lesgeven, nooit een probleem. Maar dan is het voor een vaste baan en kijken er 4 man voor beoordeling... Prompt kan ik het niet en dan weet ik al dat het niet lukt en ben ik zo nerveus... Ben ik alleen met 2 of 3 lesklanten, geen probleem. Zeker niet als het kinderen zijn.

Zelfde als een afspraak afzeggen of nee zeggen tegen iemand. Nooit moeite mee gehad, nu denk ik alleen maar. Geen nee zeggen want dan zijn mensen teleurgesteld of stel dat nee een foute keuze is.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:15

Goed dat je zelf in ziet dat het anders kan. :j Ik weet niet precies wat er onder ligt in je gedachten, maar vooral angst niet goed genoeg zijn en teleurgesteld zijn in jezelf?

Klinkt best extreem als advies, bekijk voor jezelf even of je die stap ook durft te maken maar via de huisarts kun je een doorverwijzing vragen naar een psycholoog omdat die gedachten je in de weg zitten. Die kan je helpen met de cirkel van je eigen gedachten waar je in zit :) Zoeken waar het vandaan komt en daarna dus ook gericht verder helpen.

Evt. kun je het ook eens zoeken bij een coach (wat minder grote stap misschien). :)

Mocht je een lezer zijn is het boek ´Denk je sterk´ wel herkenbaar om inzicht te krijgen in jezelf. Je bent namelijk echt niet de enige en daarnaast, ook al wil het met het ene even niet lukken op dat moment betekent niet dat je niks kan hé. Alleen ervaar je dat soms wel even zo, maar dat is zoals je zelf ook al ziet niet nodig. Wat dat betreft toch een handje hulp dmv een psycholoog de moeite waard om te proberen.

Succes in ieder geval!

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:18

er zijn misschien wel boeken die je kunnen helpen. Bijv. over mindfulness. Dat leert je in het nu te leven en meer met je lichaam te voelen dan steeds constant te denken met je hoofd. Hoe je zelfverzekerd overkomt, en wat je moet doen als je je onzeker voelt, en stress hebt. Is echt de moeite waard om even naar te kijken:)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:23

Veulen84 schreef:
Bedankt voor de woorden. Maar het is echt lastig. Ik doe van die domme dingen omdat ik twijfel. Dan sta ik te longeren en dan gaat het de hele tijd fijn, ik zie dat er mensen kijken en ik stap in de lijn. Waarna ik natuurlijk een opmerking kan verwachten.

Ik ga ergens lesgeven, nooit een probleem. Maar dan is het voor een vaste baan en kijken er 4 man voor beoordeling... Prompt kan ik het niet en dan weet ik al dat het niet lukt en ben ik zo nerveus... Ben ik alleen met 2 of 3 lesklanten, geen probleem. Zeker niet als het kinderen zijn.

Zelfde als een afspraak afzeggen of nee zeggen tegen iemand. Nooit moeite mee gehad, nu denk ik alleen maar. Geen nee zeggen want dan zijn mensen teleurgesteld of stel dat nee een foute keuze is.

Ik denk dat iedereen hier wel last van heeft.. lach er gewoon om en ga gewoon verder! Ik ben ook zo lomp als het maar zijn kan, en tja.. dat verander je toch niet. Accepteer het gewoon.

nikkielvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:27

Ik ga wel heel erg mee in het verhaal van JunkDeluxe... :j

Wat ik je kan meegeven is dat het heel herkenbaar is voor mij dat als mensen kijken dat het dan juist mis gaat.
Alleen weet ik nu dat mensen mij daar wel om waarderen.
ook omdat ik er zelf nu ook wel enorm om kan lachen.
Maar probeer in jezelf te geloven.
En bedenkjezelf gaat het niet zoals het moet.
Dan moet het maar zoals het gaat.... :(:)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 08:34

Er is een hele goeie therapie om te leren anders over jezelf te denken, heeft bij mij echt heel goed geholpen.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:15

Veulen84 schreef:

Dit begrijp ik hoor, dat noemen ze selffulfilling prophecy; Een zelf-vervullende voorspelling is, in beginsel, een foute definitie van de situatie die een nieuw gedrag oproept dat het originele foute concept „waar maakt“. De (ten onrechte) aangenomen geldigheid van de zelf-vervullende voorspelling veroorzaakt een opeenvolging van fouten. De voorspeller zal de daadwerkelijke opeenvolging van de gebeurtenissen als bewijs aanhalen om aan te tonen dat hij vanaf het begin af aan gelijk had.

Dit kan je dus behandelen door niet meer te denken aan de dingen die je fout gaat doen, maar die je juist gaat doen, waardoor je in de plaats van negatief te denken en negatieve acties, positief denken en positieve acties krijgt. Door positieve ervaringen gaan de negatieve ervaringen naar de achtergrond, en zo zal je zien dat je weer tevreden kan zijn over jezelf, ondanks wat anderen zeggen.

Als je dus maar weet dat je het zelf in stand houd door je eigen denkwijze. ( en anderen hebben er eigenlijk niets mee te maken)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 12:44

Ik geloof ook zeker niet dat andere er wat mee te maken hebben. Dat weet ik dan ook wel. Maar ja als ze niet kijken gaat het goed. Dus dat twijfelen blijft zo aanwezig.

Ik ga in ieder geval dat boek eens lezen. :j

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:16

LZP -> MW

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:05

Noem eens een paar positieve dingen van jezelf op? Ik weet dat het heel moeilijk kan zijn, maar je hebt er vast wel een paar!

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 19:51

Goed dat je je bewust bent van je probleem. Er zijn er veel meer die dat hebben, sommige in mindere of meerdere mate, ook voor mij is het wel herkenbaar.

Ik houd zelf sinds kort een dagboek bij waarin ik voor elke dag 1 positief punt opschrijf, het liefst gericht op dingen die ik moeilijk vind maar elk klein dingetje mag al. Stel ik zou me soms heel dom voelen, dan schrijf ik het op wanneer ik een keer een 7,5 haal voor een tentamen, of als ik van een studiegenootje hoor dat ik zo ijverig kan werken. Zo schrijf je elke dag iets op in je dagboek wat te maken kan hebben met je kwaliteiten. Wat je jezelf kunt aanleren is dat wanneer je irrationele bui hebt waar alle negatieve gedachten over domheid (denkfouten) voorbij komen, je het dagboek erbij pakt, en de feiten leest: zie je wel, ik had toen een 7,5 gehaald, en anderen zeggen dat ik ijverig kan werken. Je legt de focus op de feiten, niet op je gedachten, en het accent ligt op het positieve. Ik heb de oefening uit psychologie magazine van juli/augustus gehaald, uit een artikel over "meer lef krijgen". Misschien wel interessant om eens te lezen?
Het is een simpel oefeningetje met de cognitieve en gedragstheorie als basis. Stel je wilt het professioneler aanpakken, zou je eens via je huisarts kunnen informeren over cognitieve gedragstherapie. Daarbij ga je werken om je bewust te worden van je denkfouten ("ik ben dom" "iedereen vindt mij lelijk") en dit om te zetten in realistische gedachten. Want waarschijnlijk zijn er heel veel argumenten waaruit blijkt dat jij niet dom, sociaal incompetent, lelijk etc. bent.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 23:42

Coot schreef:
Noem eens een paar positieve dingen van jezelf op? Ik weet dat het heel moeilijk kan zijn, maar je hebt er vast wel een paar!

Rot vraag, moest er wel een uur over na denken en kwam er nog maar op 3.
Kan goed uitleggen, ben erg loyaal en ben hulpvaardig.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 23:46

Cognitieve gedragstherapie (is ook een mini versie voor Dummies voor ech twaar) kun je gedachtenfouten opsporen en ombuigen, NLP ligt in het verlengde (Neurolingistisch programmeren).

Er zullen hele simpele truuks voor zijn maar ik kan je ze niet vertellen, moet me er dan eerst zelf in verdiepen :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 23:54

Ik ga er naar google. Eigenlijk wil ik dit ook zelf oplossen. Geloof niet dat ik lef genoeg heb om mijn twijfels en dingen met ander te delen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 00:04

Veulen84 schreef:
Kan goed uitleggen, ben erg loyaal en ben hulpvaardig.

Je schrijft prima Nederlands, bent beleefd, hebt het lef hier je probleem te bespreken en durft je probleem in de ogen te kijken.
Ik ken je niet eens maar kan je dat zo maar voorleggen. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar open je ogen en geniet van wie je bent en hoe je bent. Je hebt zo veel meer mooie dingen dan je nu opnoemt! Heel erg veel sterkte en succes ermee.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 00:16

En dan komt er meteen in me op... "ja maar dat klopt niet allemaal" Stomme reactie en dat irriteert me aan mezelf. Dus slik ik de ja maar in.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:49

Ik weet dat ik een rotvraag stel, maar probeer je er alleen maar mee te helpen. Iets positiefs over jezelf bedenken is best lastig, en al helemaal als je niet tevreden bent met jezelf, daarom is het ook heel belangrijk om daar over na te denken om jezelf te respecteren!

Waarom heb je geen lef genoeg? Je durft het ook op het wereldwijde web te zetten.. Daar heb je echt al een hoop lef voor nodig!

Ik ben het eens met de woorden van Hhilde, zoek het positieve in jezelf :)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 23:01

Ik heb hier nog een beetje het gevoel dat mensen me toch niet kennen, dus maakt het dan niet uit.

Maar ik probeer nu elke avond iets positief over mezelf op te schrijven. Begin simpel met maar 1 woord.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:15

Ja goedzo, en als je een hou vast wil, pb je me elke dag een positief iets van jezelf ;)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:22

Ik herken me wel een beetje in jouw verhaal. Als ik iets in mijn eentje moet doen ben ik vol zelfvertrouwen en doe ik gewoon mijn ding, maar zodra er mensen komen kijken ben ik bang om fouten te maken. waarom? geen idee.. maar ik voel me dan gewoon niet op mijn gemak.
Ik probeer me overal doorheen te bluffen ook al voel ik mijn hoofd rood worden en ben ik bang voor wat mensen over me denken.. denk dat je juist door de 'enge' dingen te doen er misschien beter mee om leert gaan.

Stom he, dat je je zo druk kunt maken over wat anderen vinden, terwijl je zelf eigenlijk wel weet dat het helemaal niet belangrijk is.

Linda86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:15

Beste Maaike,

Wat vervelend dat je zo een negatieve kijk op jezelf hebt gekregen door opmerkingen van anderen. Ik kan me voorstellen dat daardoor ook je zelfvertrouwen een deuk heeft opgelopen.

Ik kom in mijn praktijk met grote regelmaat cliënten tegen met weinig zelfvertrouwen of een negatief zelfbeeld. Wat ik met hen vaak doe is het bijhouden van een succesdagboek. Schrijf voor jezelf maar eens per dag op wat er goed gegaan is die dag. Dit zijn ook de kleine dingen, zoals het op tijd komen bij een afspraak of dat het eten wat je gekookt hebt lekker was. Hierdoor komt het accent erg te liggen op de positieve dingen, wat een beter gevoel geeft als dat je je richt op de 'negatievere' dingen. Geef hiernaast jezelf maar eens dagelijks een compliment. Als dit in het begin nog lastig is, kun je ook altijd aan familie of een vriend of vriendin vragen of ze je hierin willen ondersteunen. Ondersteuning van dierbaren is altijd erg waardevol.
Probeer ook altijd in je achterhoofd te houden dat wat mensen tegen/over jou zeggen, wat over de ander zegt en niets over jou!

Ik wens je heel veel succes!

Groetjes Linda