Niet kunnen slapen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 10:15

Ik ben het momenteel ff zo zat!
Ik ga gewoon rond een uur of 11 naar bed, lig 3 uur wakker, val in slaap, en kan vervolgens mn bed niet uit.

Ik werk alleen 's middags. Ik heb altijd een "zekerheidswekker" op 10 uur staan, maar die heb ik meestal niet nodig, dan ben ik er wel rond een uur of 9 uit.. Maar nu wordt ik om 10 uur wakker van mn wekker en ben ik gebroken.
Ik lig niet te piekeren oid, ik ben wel moe, maar ik val gewoon niet in slaap :?
naja, dan maar weer eruit, sigaretje roken, even douchen, en weer terug, en weer naar het plafond staren...
Dit gaat nu al een week of 4 zo.
Nog 3 dagen werken en dan heb ik vakantie, dat zal misschien schelen.

Het lijkt haast wel of mn ritme anders is oid?

:O

DreamUp

Re: Niet kunnen slapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:17

Hier lees ik heel even mee, herken mezelf er heel erg in. Als ik gewoon tussen 11 of 12 naar bed ga lig ik gemiddeld tot 3 uur wakker of zelfs later, heb dit al heel lang trouwens, en slaap pilletjes zijn niks voor mij daar krijg ik hoofdpijn van.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 10:58

Hier precies hetzelfde, ik heb echt een raar ritme slaap gewoon 3/4 uurtjes per nacht hou dit 3/4 maanden vol en slaap dan letterlijk 2 dagen bij om er zo weer even tegenaan te kunnen.
Echt van alles geprobeert vast ritme, warm bad, honing, rondje wandelen, pillen enz het werkt gewoon niet.
Heb sinds kort vitamine pillen en ik merk wel dat ik veel fitter mijn bed uit kom.
Ik heb dus wel altijd dat ik op vakantie altijd een 'gewoon' ritme heb en netjes 7 uurtjes slaap.
Misschien tocht teveel aan het piekeren ofzo???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 11:38

Ik pieker helemaal niet, dat is t m nou juist ;)

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:50

Oeps dat stond al in je OP :o , is er misschien iets veranderd in je dagelijkse dingen (van een loopbaan naar meer computerwerk bv)?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:53

Ik herken dit wel, maar ik heb van mezelf op zich niet zo heel veel slaap nodig.
Het probleem is hier dat ik wel in slaap val, maar ontzettend vroeg weer wakker ben, waardoor ik later op de dag weer instort. Overdag nog een uurtje bijslapen lukt ook niet altijd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:57

Sport jij ook savonds?

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:00

En als je nou eens een paar dagen echt vroeg uit bed gaat? 7 uur ofzo? Dus ook als je maar 3 of 4 uur hebt geslapen. Dan ben je denk ik na 2 dagen wel moe en slaap je 's avonds sneller?
En dan een ritme aanhouden van 11 uur naar bed (in jouw geval) en dan 's morgens gewoon rond half 8/ 8 uur eruit. Anders slaap je denk ik te lang (van 11 tot 9 uur).

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:06

Ons lichaam heeft van nature een ritme wat mee gaat met de seizoenen.
Dus 's avonds op tijd naar bed ( gemiddeld om 22.00uur) en ' s ochtends op tijd er weer uit (op z'n laatst 7.00 uur)
Gemiddelde heeft een mens 8 uur slaap nodig, de een heeft 9 uur nodig, de ander 6 uur, minder is echt niet gezond.

Als je hele dag verder lekker druk geweest ben, dan wil je lichaam 's avonds echt wel rusten.
Doordat het 's zomers langer licht is, mag je best iets later naar bed omdat je lichaam denkt: het is nog licht, ik hoef helemaal niet te slapen...

Door het "uitslapen" tot zeg maar 10.00 uur 's ochtends, haal je je lichaam uit je ritme en krijg je allerlei klachten.
De 1 krijgt hoofdpijn, de ander zoals jij slaapklachten.
Ga overdag echt niet bijslapen, dan ben je nog verder van huis!

Probeer zoveel mogelijk het slaapritme (dus tussen 22.00 - 7.00 uur) vast te houden, dan went je lichaam er vanzelf weer aan!
Als er verder geen andere (psychische) klachten zijn, is dit echt waar!

Drink 's avonds geen koffie of cola, maar bv een glas melk. Lees geen spannend boek of kijk niet naar een enge film.

Gewoon een vast ritme dat is wat je lichaam nodig heeft, structuur, net zoals een klein kind of je (huis)dier.
Succes!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:11

ik had ook dat ik slecht insliep en ik ben toen boeken gaan lezen ipv tv gaan kijken savonds en dat hielp echt, nu slaap ik meestal na een half uur al terwijl ik voorheen net als jij soms wel 3 uur wakker was en vervolgens sochtends mn bed niet uit kwam. Nu komt ik momenteel sochtends ook mn bed niet uit, maar dat heeft met een tekort aan bepaalde vitamines te maken (o.a. vitamine D3) dus ik ga nu van de week daar mee beginnen en dan zien wat voor effect dat heeft

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:31

Dat 10 uur mn bed uit was ook compleet niet standaard hoor. Ik zette mijn wekker altijd op 10 uur, puur voor de zekerheid.
Meestal was ik er half 9 / 9 uur wel uit. Ik ging altijd rond half 11 naar bed, half uurtje lezen, licht uit, en dan was ik zo weg.
Nu is het even iets anders omdat ik om 11 uur de avond etappe kijk (ca uurtje), maar goed, voor de tour de france begon speelde mijn probleem al.
Ik drink niet (alcohol) en 's avonds ook geen koffie. Meestal thee/water of een glaasje sap/sinas.
Overdag bijslapen doe ik eigenlijk niet, alleen in het weekend wil ik weleens halverwege een programma in slaap vallen op de bank

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:13

Ik ken het precies, had er een maand geleden ofzo ook heeel erg last van dat ik gewoon niet in slaap viel. maar toen ben ik elke avond om kwart voor 10 warme melk met anijs gaan drinken en meteen daar achterna een valdispert nacht genomen en ik sliep binnen een uur! dat helpt echt super goed dat spul!

Kirsten_Ches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:03

En als je niet kunt slapen denk je meestal ook van 'kon ik nou maar slapen' en dan kun je juist niet slapen van dat denken haha :P Heb ik wel eens last van.

aronneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 17:43

Misschien is het toch zeer ongemerkt toch iets van stress of spanning. Het zal de oorzaak niet weg nemen maar wat bij mij hielp was 2 uur voor het slapen gaan een melatonine pilletje in nemen. Dit is een homeopatisch middel wat het inslapen verbeterd. Het helpt je niet om uren door te slapen dus met wakker worden geen problemen. Het werkt ook niet verslavend. Heb het een week of 3 gebruikt, perfect!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 18:51

Heb net idd tabletjes gehaald met valeriaan en melatonIne. Daarnaast nog " extra relaxing" douche spul met lavendel. Hopen dat dat een beetje helpt

strawberry01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 18:55

EEN GOUDEN TIP die ik laatst hoorde. Die bij 75% van de mensen hielp met slaapproblemen. Een art zei 'doe niks anders dan slapen in bed'. Dus geen tv kijken, geen boek lezen etc. In bed is slapen en niet denken/kijken/etc.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:02

Bij mij werkt melatonine heel erg goed. Ik heb maanden last gehad van best wel heftige slaapproblemen. Om een uur of 11 ben ik gewoon klaarwakker en actief en dat duurt tot 5 uur 's ochtends. Dan krijf ik pas een beetje slaap. Voor die tijd ben ik gewoon echt niet in slaap te knuppelen. Ik neem nu om... eh... nu ongeveer een paar melatonine tabletjes (mag er officieel 1, ik neem er zes... in overleg met mijn collega's bij de apotheek) en dan slaap ik rond half twaalf. Zonder melatonine kan ik echt niet. Dan draait mijn hele dag en nacht ritme zich om.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:30

Ja melatonine werkt voor mij ook als ik echt niet kan slapen, meestal omdat mijn hoofd te druk is. Niet met piekeren hoor, maar met ADHD dingen zoals 3 verschillende liedjes door elkaar zingen in mijn hoofd :')
Alleen ik las hier ergens melatonine 2 uur van tevoren, maar als ik dát doe ben ik er al doorheen voor ik op bed lig. Bij mij werkt het echt met 10-20 minuten en dan moet ik ook wel liggen en slapen want als ik dan doorga met lezen of zelfs nog actiever dan ben ik zo door de werking heen :=

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 22:37

herken me in je verhaal, ik kan snachts ook nooit voor 2 à 3 uur slapen, hoe vroeg ik ook in mijn bed kruip :/
s'ochtends slaap ik dan uit tot 11 tot max 2uur in de namiddag , ik weet dat dat ook totaal niet goed is maar anders ben ik echt helemaal kapot tegen de middag. Ik kan dat natuurlijk alleen maar in de vakanties en weekends doen. Als het school is moet ik wel vroeg opstaan, maar dan ben ik ook veel oververmoeid met gevolg dat ik dan thuis blijf en vlug ziek ben :/
slaappillen heb ik heel nare ervaringen mee, dus daar begin ik niet meer aan ;)

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:28

stef, misschien slaap je op dit moment voor jouw lichaam wel genoeg of juis téveel.
als je nou eens probeert later naar bed te gaan.
bijvoorbeeld om 12uur.
en dan gewoon de wekker te zetten op half 9?
en dan een tijdje aan houdt zodat je weer een eigen ritme maakt zeg maar?

Chantaliiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:52

Ik lees mee heb het zelfde probleem

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 22:51

heeel herkenbaar :J

Ik heb heuul veeel melatonine geslikt werkte eerst super, nu al een paar jaar nie meer... ook dubbele dosis enzo mocht niet baten ... geen cola oid voor slapen gaan maakt ook niet uit, evenals geen TV kijken voor slapen. Vakantie, school, weekend het maakt geen ruk uit. dood moe of topfit it doesnt matter.

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:04

ik heb hier al zo lang last van..maar ik werk in de horeca dus verschrikkelijk onregelmatige tijden..ben ook aan het uitvogelen wat helpt. lig tot half 3 3 uur wakker en val dan in slaap om vervolgens smorgens hartstikke brak en moe op te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:15

Ik herken dit ook heel erg (en daarom zit ik nu te bokken :D ). Het is zelfs zo dat ik als ik in bed lig spontaan zin krijg om vanalles te gaan doen (wat ik overdag dan weer niet heb). Lastig..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 23:16

IK wilde net gaan slapen. Blijkt mijn rookmelder dement, kreng hangt amper half jaar.