Ben door een Teek gebeten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shilady

Ben door een Teek gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 12:27

Pfff iets waar ik erg van baal!
Gister ontdekte ik dat ik een zwarte punt bovenop mn voet had ik had smiddags wel het gevoel dat ik gestoken werd door iets maar zocht er niet echt iets achter... Ik trek het puntje eruit en zie dat het een teek is :oo

Gelijk allemaal horror gedachte door mijn hoofd :\

Vanachtend naar de huisarts geweest en die zegt dat ik ong 10 dagen moet afwachten of er een rode kring omheen komt en het groter word want je ziet nu nog een vlekje.... Tja sorry maar dit heeft mij nog steeds niet erg gerustgesteld -O-

Zijn hier ook mensen die door teken zijn gebeten ?

Rennie89

Re: Ben door een Teek gebeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:29

lekkere huisarts, groot deel van de geinfecteerde tekenbeten geven niet eens een kring. Zou gewoon eisen dat je een AB kuurtje krijgt ;)

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:38

Ook ik zou gewoon een AB kuurtje eisen! Je hoeft niet altijd een kring te krijgen zoals Lifaya ook al zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:44

Ik ben een jaar of 18 geleden op schoolkamp te pakken genomen een teken na een speurtocht in het bos.

Thuis kwamen mijn ouders er een paar tegen, en hebben ze me helemaal gestript.
Toen we de laatste weghaalden lagen er 87 teken in het bakje.

En ik heb geen lyme opgelopen. Ook nooit een AB kuurtje gekregen. Sterker nog; niet eens naar de huisarts gegaan.

Natuurlijk bestaat er een kans dat je gebeten bent door een teek die Lyme bij zich draagt, maar lang niet iedere tekenbeet geeft zo veel risico dat er direct reden voor paniek is ;)
Kijk het even aan, doe inderdaad wat je huisarts zegt, en houd ook in de gaten hoe je jezelf voelt de komende tijd. :)

Direct alles behandelen met anti biotica is nooit goed. Er zijn al zo veel problemen ontstaan omdat artsen voor ieder wissewasje AB voorschrijven. Het is niet niets, zo'n AB kuur, en er wordt vaak veel te licht over gedacht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-07-11 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:47

Op het moment zijn er wel veel besmette teken hoor. Meer dan 18 jaar geleden.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:48

Ik ben ruim 6 jaar geleden gebeten door een teek op mijn onderrug.
Ook toen zei de H.A. er zit geen kring omheen dus het kan geen kwaad.
Jaren later komt er steeds een jeuk terug op die plek.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:49

In Nederland zijn de meeste teken onbesmet. Een ab kuur maakt meer kapot dan je lief is. Wat je huisarts zegt, klopt. Goed in de gaten houden en bij rode kring direct naar de huisarts toe gaan. dan kan er altijd nog een ab kuur gegeven worden. ab is nl. niet zo gezond, alleen gebruiken als het echt nodig is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:52

bo0tjeee schreef:
Op het moment zijn er wel veel besmette teken hoor. Meer dan 18 jaar geleden.

Natuurlijk, maar dat betekend alsnog niet dat íedere tekenbeet gelijk tot Lyme zal leiden ;)
Anders zou bijv. het aantal ziektegevallen bij honden ook enorm veel hoger moeten zijn dan het is.
Honden lopen ook nogal 'ns wat tekenbeten op. Onze honden gemiddeld een stuk of 12 per jaar (per hond).
En na alle honden die we ooit hebben gehad, is er nog nooit eentje die daar Lyme van heeft gekregen.

Gelijk bij 1 tekenbeet in paniek raken dat je Lyme krijgt, is bijna 't zelfde als bij 1 muggenbeet in paniek raken omdat je misschien Malaria of een andere door muggen overgebrachte ziekte oploopt ;)

Zo hoog is die besmettingsgraad nog niet, om er direct paniek over te maken.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 12:54

Je mag blij zijn met een huisarts die niet zomaar AB meegeeft, Nederland is dat betreft erg streng en een van de veiligste landen wat dat betreft. Waar je in Amerika gewoon bij de drogist AB kan halen zal je dat hier nooit lukken. Ik zou ook niet gaan eizen voor een AB zoals sommige 'paniekzaaiers' hier roepen. Hou het goed in de gaten, een kring hoeft niet altijd mocht je wel last krijgen van de symptomen kun je altijd nog je huisarts raadplegen.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:02

Mensen laten zich tegenwoordig zo snel bang maken. Een antibioticakuur heeft ook veel bijwerkingen, wees gewoon alert dat er geen rode kring komt. Als je een tekenbeet hebt gehad hoef je echt niet meteen naar de huisarts, anders zou elke Nederlander een paar keer per jaar bij de huisarts zitten, maar niettemin: wees gewoon alert en raak niet meteen in paniek wanneer je door een teek bent gebeten.

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:03

Ik ben 6 wkn geleden ook gestoken door een teek. Als je na 4 weken nog geen kring er om heen hebt gehad is de kans dat je door een lyme besmette teek bent gebeten heel erg klein.

Ik heb trouwens geen AB gekregen.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:09

om alle "onzin" verhalen te voorkomen; op http://www.lymevereniging.nl/ kun je heel veel aan de weet komen. Staat jouw vraag er niet bij, kun je ook contact met ze opnemen. 1 onzin-ding die hierboven al genoemd is wil ik wel alvast even tegen spreken: ook zonder rode kring kun je een besmet zijn.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:10

Ik ben ook een keer door een teek gebeten maar ab is wel beter heb ik toen ook gehad. Voor de zekerheid.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 13:14

Zomaar Ab gaan slikken voor de zekerheid is erg slecht en kan resistenties veroorzaken. Ik vind jouw huisarts een verstandige, eerst maar even aankijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:06

Ik zou het ook niet zomaar doen. Hou gewoon de symptomen van Lyme in de gaten. De dokter is op de hoogte dat je gebeten bent.

Mijn vader was ook gebeten, alleen wij wisten dat niet, die is er wel heel erg ziek van geworden. Maar ook pas antibiotica na het aantonen van de symptomen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:13

Als er niks achter in is gebleven is de kans wel klein dat je lyme hebt dit omdat je de teek binnen 24 uur er uit hebt gehaald. Ik zou ook niet graag aan de antibiotica gaan en helemaal niet nu want dan mag je niet in de zon. Gewoon zo als de huisarts zegt in de gaten houden.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:22

Een tip: schrijf ergens op wanneer je door de teek gebeten bent. Soms krijg je geen rode kring, en soms jaren later. Mocht je ooit eens onverklaarbare klachten krijgen, dan kun je dit tegen de arts zeggen. De ziekte van Lyme wordt nog wel eens over het hoofd gezien!

In Nederland is ruim 15% van de teken zijn besmet met Lyme, op sommige plaatsen wel 30%. Het Europees gemiddelde is 10%. Bij elke tekenbeet heb je de kans om besmet te worden, dus hou het gewoon goed in de gaten! En bij twijfel naar de huisarts!
Ik zou niet direct om een AB vragen, maar wat extra alertheid kan geen kwaad!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:34

Ten eerste relaxe! Het is maar een teek en natuurlijk is het idee wel eng maar in principe is er weinig aan de hand. Als je een teek op tijd opmerkt en verwijderd is de kans op besmetting erg klein. Het is daarom ook belangrijk dat als je buiten bent geweest zoals in het bos maar ook in je eigen achtertuin je s'avonds even goed let of je misschien ergens een teek hebt opgelopen.

Heb je een teek opgelopen dan dien je die voorzichtig te verwijderen. Sommige doen het met hun eigen vingers anderen gebruiken liever een tekentang. Noteer altijd in je agenda of op de kalender wanneer je gebeten bent door een teek. Mocht er een kring ontstaan of mocht je vage klachten krijgen dan kun je altijd terug halen wanneer je gebeten bent.

Het is logisch dat je niet direct een antibiotica kuur krijgt. De kans dat een teek besmet is, is gewoon niet zo groot. Ook al is de kans de laatste jaren wel iets toegenomen maar bedenk daarbij ook dat eigenlijk maar een klein deel van de teken mensen grijpt, de meeste komen toch bij wilde dieren terecht.

Oftewel gewoon voorzichtig zijn en opletten maar niet bang worden en nooit meer naar buiten gaan ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:38

Heb wel vaker een tekenbeet te pakken gehad net als mijn vriend..

Het is het belangrijkst dat je hem binnen 24 uur verwijderd, dan is de overdracht van mogelijke ziekte gering

noteer wanneer je de beet heb gehad, houd je huid goed in de gaten en ook of je stijf wordt, moe, koortsig etc.

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:39

Wij waren op vakantie in Duitsland in de bossen en toen kwam ik er achter dat ik een teek had in mijn zij. Heb hem weggehaald en zat nog een week in Duitsland. Toen ik mijn dokteer belde moest ik wel gelijk komen en kreeg ook direct een antibiotica kuurtje.

Esmeevtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:42

ik woon aan de rand van het bos en heb regelmatig een tekenbeet.. tuurlijk is de kans op lyme of een andere ziekte aanwezig, maar 9 van de 10 keer gaat het goed.

3 weken geleden nog een teken beet gehad en let dus even goed op, maar nog niks raars.

zou gewoon even aankijken, een rood plekje van een beet trekt vaak net een dag of 2 wel weg..

ik zou zeggen geen reden voor paniek.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 18:26

Sushilla88 schreef:
Een tip: schrijf ergens op wanneer je door de teek gebeten bent. Soms krijg je geen rode kring, en soms jaren later. Mocht je ooit eens onverklaarbare klachten krijgen, dan kun je dit tegen de arts zeggen. De ziekte van Lyme wordt nog wel eens over het hoofd gezien!

Dat is inderdaad een hele goede tip :j .

En verder ben ik het ook helemaal mee eens dat je HA juist goed gehandeld heeft. Een AB is ook geen heilig iets om zomaar te gebruiken 'bij een eventueel vermoeden van..'
Ja, je kan flink ziek worden van een teek maar nee, dat is geen reden om in paniek te schieten. Het merendeel van de teken is ongevaarlijk dus de kans blijft klein dat je besmet bent.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:36

Op 6 of 7 jarige leeftijd ben ik door een teek in mijn gezicht gebeten.
Eerst geen rode kring of andere verschijnselen. Totdat de rechterkant van mijn gezicht het in 1x niet meer deed. Ik had een aangezichtsverlamming, Pas later verscheen de rode kring.
Gelukkig is het bij mij allemaal goed gekomen, maar als je het niet vertrouwd... direct naar de huisarts. En je niet laten afwimpelen!
Jij kent je lichaam het beste.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:43

ik heb in de loop der jaren wel zoveel teken gehad.. niks om je zorgen om te maken en AB kuurtje moeten ze zoals meerdere hier zeggen niet te snel geven.. heb ik nog nooit gehad voor een tekenbeet!
gewoon afwachten.. en goedopletten of je geen kring krijgt.

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 15:53

ik ben 2 weken geleden gebeten en meteen de datum in de agenda geschreven, een dag later bij mijn zoon 1 eraf gehaald.
ben wel meteen op de site gaan kijken maar heb niet de huisarts ingelicht.
Heb jezelf het idee dat je binnen 24 uur de teek eraf hebt gehaald, ik wel en bij mij zat hij op dezelfde plek.

ik houd de syptomen wel in de gaten maar ook dat is lastig, zal niet snel om een AB kuur vragen.
succes