Last van rug, wat doorstraalt naar bil en been. Ischias? of?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Last van rug, wat doorstraalt naar bil en been. Ischias? of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:34

Hallo bokkers.

Woensdag avond kreeg ik last van mij rug ( rechts onder ).
Nadat ik druk was geweest in huis, aangezien ik het huis aan het opknappen ben.
Dus ik dacht ik heb gewoon verkeerd gestaan met behangen, dus gaat wel weer over.

Donderdag morgen kwam ik mijn bed uit met verschrikkelijke pijnen.
En kon bijna niet meer lopen. Steeds stroom schokken in mijn rechter been, waardoor ik steeds door mijn been heen zakte.
Daardoor bijna van de trap gevallen tot 2 keer aan toe. Maar goed.
Een pijn stiller er in en doorgaan, want ik wil het huis graag klaar hebben.
Donderdag avond vroeg naar bed gegaan, want mijn klus team stont al weer om half 9 voor de deur de volgende morgen.
Ik lag in bed, en ik kon me bijna niet bewegen zonder stroom schokken door mijn bil te krijgen.

Nu is het Zondag en het is nog niet minder geworden.
Onverwachte bewegingen zijn funest. en traplopen wil al helemaal niet.
Helaas moet ik 4 keer per dag zowiezo de trap af en op omdat ik met de hond moet lopen.

Nu hoorde ik van een goeie kennis dat dit ischias kon wezen.
en als ik de symptomen opzoek, kan het wel is zo zijn.

Morgen ga ik de HA bellen voor een afspraak, maar ik heb z`n ...... van een HA dus het kan best nog wel is wezen dat ik vrijdag pas terecht kan ;(

Zijn er mensen die hiermee bekend zijn?
En wat kan je hier aan doen? behalve rust houden?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:27

Je kan ook een fysio bellen en daar langs gaan. Klachten lijken erg op een hernia, zeker dat uitstralen naar je been en dat je er ook steeds doorheen zakt. Rust is daar vaak wel het beste medicijn voor. Mijn zusje heeft nog steeds last van haar hernia, ook nadat ze bijna 4 maanden plat heeft gelegen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:28

Klinkt idd als een hernia.. Zou toch even langs de HA gaan :j

TurdusMerula

Re: Last van rug, wat doorstraalt naar bil en been. Ischias? of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:45

Ik zou in elk geval zorgen dat je je rust pakt, en dus niet maar gewoon doorgaan!

Het klinkt inderdaad als een hernia, maar zeker kun je het niet weten. :)

diana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:55

si gewrichten,had ik tijdens zwangerschap

mylene32

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:57

en dan bij HA vragen om directe doorverwijzing voor MRI scan, met een ct kunnen ze het niet altijd zien

als het een hernia is en je wacht te lang kan je incontinent worden buiten dan dat je je ruggenmerg ook nog eens beschadigt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:23

ik moet wel zeggen dat het sinds vandaag iets minder is. maar fietsen wil nog steeds niet echt ;(
Mijn broer heeft op zijn 27 ste ook een hernia gehad. maar ik weet niet of dit erfelijk is?

Ik ben nu aan het werk. gelukkig heb ik een baan waar ik ook bij kan zitten.
Ik moet wel zeggen dat ik nu verschrikkelijke spierpijn heb in mijn bil en bovenbeen aan de achterkant.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:35

Klinkt als een hernia.
Ik had precies de zelfde klachten , maar er was dus een flinke slijtages, zo bij de onderste wervels kun je het vergelijken dat de discus is ge explodeert.
Ik zou gauw even een afspraak maken.

edit; zie dat je weer aan het werk ben? zittend? knap! Ik kan helemaal niet meer zitten, ja een minuut of 2 .
Ja het is gebleken dat verschillende mensen uit 1 familie kans hebben op hernie oftewel dat het vaker voorkomt, maar erfelijkheidsfactor schijnt nog niet echt bewezen te zijn

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:40

Weet niet of het erfelijk is, hoop het niet. Allebei mijn ouders hebben een hernia gehad, en mijn zusje dus ook. Kan dus idd vaker in 1 familie voor komen.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 11:42

yep ik ben wel aan het werk idd. zittend ja. met een pijnstiller wil het wel. maar heel lang stil zitten wort ook lastig hoor. ik zit nu ook voordurens schuin om op mijn linkerbil te zitten ipv mijn rechter. dit doe ik eigenlijk zonder bij na te denken. ontspannen zitten kan ik ook niet. zodra ik me ontspan begind het weer.

ik belde net de HA maar die zijn op lunch. dus ik moet om 1 uur weer bellen. ;) ik kreeg de spoed lijn aan de tel :oo ik vond het al zo vreemd dat de tel gelijk over ging. normaal is het zo dat ik wel 10 min in de wacht sta. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:47

Dit klinkt heel erg als een hernia.Ik heb een nek hernia en als ik me hoofd iets naar achter doe krijg ik ook stroomstoten door beide armen.Als ik dan ook nog hoest dan lijkt er wel 220volt door me armen heen te gaan.
Ik denk dat je een hernia hebt,ischias heb ik ook gehad,maar kreeg geen stroomstoten,kon alleen totaal niet meer lopen.
Succes TS ben erg benieuwd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:48

citaat: als het een hernia is en je wacht te lang kan je incontinent worden buiten dan dat je je ruggenmerg ook nog eens beschadigt

Klopt helemaal! ik heb dit nu dus ook omdat ze mij er 5 jaar mee hebben laten lopen!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:50

Wat een ellende altijd met die pauzes, heb ik ook iedere keer als ik bel , dan hebben ze pauze grrr

@gohya dat ligt helemaal eraan hoe erg het is, in het geval van incontinetie en uitval word je direct geopereerd, als dat niet het geval is, laten ze je gewoon lopen, bij mijn pa is de hernia vanzelf geslonken

_Inga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 11:53

Kunnen ook gewoon de spieren/SI gewricht zijn die heftig protesteren!! Ik zou als ik jou was de fysio bellen, als het aan de HA lag, zat ik nu aan de zware pijnstillers..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 12:54

Kan idd een hernia zijn. De symptomen van het been heten wel ischias maar kunnen een direct gevolg zijn van een hernia.
Kennis van me loopt ook met een hernia (al minstens 3 jaar, wordt niet geopereerd omdat het niet echt noodzakelijk is/zij niet wil) en ligt de laatste maand half plat omdat haar been opspeelt (exact dezelfde klachten als jou). Meestal volstaat fysio en eventueel een dosis pijnstillers bij haar wanneer haar rug weer eens blokkeert. Maar nu zit ze dus al een maand met dat been, HA schrijft ongezonde dosissen pijnstillers voor en ze is al minstens 5 keer naar de fysio gegaan maar het wil niet weggaan.

Als ik jou was zou ik dus snel naar de HA gaan en een mri od vragen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:05

oOoKellyoOo schreef:
Wat een ellende altijd met die pauzes, heb ik ook iedere keer als ik bel , dan hebben ze pauze grrr

@gohya dat ligt helemaal eraan hoe erg het is, in het geval van incontinetie en uitval word je direct geopereerd, als dat niet het geval is, laten ze je gewoon lopen, bij mijn pa is de hernia vanzelf geslonken

De incontinentie kwam toen ik al een poosje rond liep met de hernia.
Ze zeiden altijd dat het gewoon de spieren waren.Totdat ik flauw viel bij de neuroloog toen hij op mijn nek begon te drukken.Pas toen werd er een MRIscan gemaakt,na 5 jaar pas.In die 5 jaar heb ik die incontinentie opgelopen.
Heb er gewoon té lang mee rond moeten lopen.

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:21

He, jongens, het kan ook iets minder dramatisch zijn hoor!
Voor mij klinkt het precies als spit; iets wat direct in je rug kan schieten en ook uitstraalt naar je bil/been.
Vervelend en pijnlijk, maar niet dramatisch.
Met een paar spierverslappers ben je er in een paar dagen weeer boven op.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:15

spretje schreef:
Voor mij klinkt het precies als spit; iets wat direct in je rug kan schieten en ook uitstraalt naar je bil/been.

Spit straalt uit naar je benen maar je krijgt geen stroomstoten bij Spit.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:16

ik kom net weer van de HA, wat het was heeft hij niet gezecht >;) hij wou me wel valium geven. maar daar wordt je helemaal stoned van. en ik wil toch graag de touwtjes in handen houden. dus heeft hij mij diclofenac mee gegeven voor 10 dagen. 3 keer daags 1. als dat niet werkt dan moet ik alsnog aan de valium.

dus even kijken wat het gaat doen. wel was de HA heel aardig ( normaal vind ik het echt een l*l )
Hij deed echt zijn best iig. ( normaal gesproken kan hij nog wel is gaan lachen, en je het gevoel geven dat je niet begrepen wordt en dat hij je daarom uitlacht. )
Laatst bijgewerkt door Dhani op 04-07-11 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 15:17

gohya schreef:
spretje schreef:

Spit straalt uit naar je benen maar je krijgt geen stroomstoten bij Spit.

Spit ws het niet. hij zij me dat als het na 10 dagen niet over was of het erger wordt dat het dan wel spit is.

hij beaamde de stroomstoten, dus gelukkig ben ik niet gek. ( ik dacht dat dat stom klonk, dat je stroomstoten kon krijgen van de pijnen die ik nu heb ;) )

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:29

Dus van Spit krijg je ook stroomstoten?
Ik heb dat nog nooit gehoord en ken wel mensen die spit hebben gehad.
Het doet ontiegelijk pijn maar stroomstoten?nee die hadden ze niet.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:33

gohya schreef:
Dus van Spit krijg je ook stroomstoten?
Ik heb dat nog nooit gehoord en ken wel mensen die spit hebben gehad.
Het doet ontiegelijk pijn maar stroomstoten?nee die hadden ze niet.

dat weet ik niet. hij zij me dat het wel spit kon worden.
Ik moest veel rust pakken. en als het niet gaat plat op bed gaan liggen. maar liggen is niet zo lekker.
Ik kan niet ontspannen. :+ ik moest op die bank gaan liggen. en moest me ontspannen. maar dat lukte niet echt. omdat die plankhard is.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:35

Als het echt vanuit je bil komt, kan het ook het piriformus syndroom zijn.
Google er maar eens op.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 16:38

aerdenhout1 schreef:
Als het echt vanuit je bil komt, kan het ook het piriformus syndroom zijn.
Google er maar eens op.

het komt vanuit de rug. want daar had ik eerst last van. maar toen hij ging drukken op mijn rug had ik daar verwonderlijk geen pijn. ik snapte er nix van.
Ik had verwacht dat ik het wel uit zou jodelen. maar niet dus. ik voel het nog wel in mijn rug als ik er gewicht op zet. maar het zit nu voornamelijk in mijn bil en been.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 16:46

Het kan wel 100en dingen zijn. Ik zou naar de fysio gaan, en niet hier vragen wat het is. Flauw, weet ik, maar die kan toch echt het beste beoordelen wat het is :)