tekenbeten in mn knieholtes....en nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

tekenbeten in mn knieholtes....en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:08

ik ga gisteravond voor het naar bed gaan naar de toilet, en ga met mn hand langs mn knieholte en voel iets, dus ga kijken en denk ; huh wat een raar zwart dingetje??
gelijk groot licht aan om te kunnen zien wat dat gekke zwarte dingetje in vredesnaam zou kunnen zijn.......dacht eerst een soort splinter of zo , dus pincet gepakt en aan dat ding getrokken, t brak , maar dr zat nog steeds iets zwarts in mn knieholte......dus verder pulken!
na wat gepulk dat andere dingetje er ook uit, kom ik erachter dat er nog 1 zat!!
toen begon me iets te dagen, dus goed kijken, en jawel , mijn vrees werd werkelijkheid ; het was een tekenlarve!! vastgebeten aan mijn knieholte!!!
dus 2e teekje ook met pincet verwijderd, nu wat voorzichtiger, dus netjes in 1 keer eruit kunnen krijgen , maar toen kreeg ik de kriebels en de zenuwen...........
dus als n stresskip mn benen nagekeken, en verdikkeme in mn andere knieholte zat er ook 1!!!
inmiddels was ik aardig over de emmer aan het gaan, kreeg overal de kriebels!
maar goed , na 100x controleren , verklaarde ik mezelf "beestjesvrij".
pleisters met betadine erop geplakt, en poging gedaan tot slapen.
maar nu doen mn knieholtes dus pijn!
niet constant, maar als ik wat actief wordt dan is het net alsof de brand erin schiet, en als ik er naar kijk dan is het wel iet of wat rood, maar mag eigenlijk geen naam hebben.
mn huisarts is er weer eens niet , dus ik vraag me af ; wat nu?
heeft iemand hier ervaring mee? en wat kan ik doen?
Laatst bijgewerkt door Ra_chel op 30-06-11 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

_Jorien_

Re: tekenbeten in mn knieholtes....en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:13

Volgens mij kan een huisarts er verder ook niet zoveel aan doen.
Je moet zelf goed in de gaten houden, of er geen rode kringen om de beet verschijnen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:15

is er niks wat ik kan doen dan om dat brandgevoel tegen te gaan? paracetamolletje heb ik al op , maar t is dan net alsof ze ineens een aansteker tegen mn huid aan houden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:17

Als het rood is moet je even naar je HA gaan, normaal gesproken kun je ze eruit trekken zonder teveel gedoe en is het achteraf niet pijnlijk en hooguit een klein beetje rood. Als het echt rood is, kringen worden of pijn doet moet je even naar je HA, die controleerd het even voor je.
In het vervolg maar wat voorzichtiger kijken dan want juist dat getrek, gekrab en gepulk is dus niet goed omdat de teek dan in paniek raakt en extra speeksel achterlaat.

Overigens is het gewoon een teek en geen larve ;)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:17

rachel_j schreef:
is er niks wat ik kan doen dan om dat brandgevoel tegen te gaan? paracetamolletje heb ik al op , maar t is dan net alsof ze ineens een aansteker tegen mn huid aan houden.

Dat gaat vanzelf weg.
Het is heel normaal om nog een tijdje last te hebben van een teek en op de eene plek is dat vervelender dan de andere.
Bepaalde plekken heb je achteraf zelfs helemaal geen last van.
Vooral bij knieholtes en op het harde kraakbeen van je oor is vervelend.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 30-06-11 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:18

schrijf sowieso in je agenda op wanneer dat je bent gebeten en eventueel met een stift of pen een rondje om de beetwond zo kun je goed in de gate houden of het erger wordt of niet.. Mijn ponys zaten er een maandje terug ook helemaal onder en die kleintjes zijn er met een tang ook niet uit te krijgen!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:19

Pas na 36 uur zijn ze overgens ver genoeg vol gezogen om gifstoffen af te geven indien de teek besmet is.
Verwijder je een teek binnen 36 uur dan is er niks aan de hand ook niet bij besmetten teken.
En na 12 uur is de teek overgens goed zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 30-06-11 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 12:19

oh volgens wikipedia bestaat het leven van de teek uit 3 fases, de larve (is miniteekje) dan de nimph (is wat groter) en dan de volwassen teek.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:21

Is dr geen dokters assistent die je advies kunt vragen? OF telefonisch spreekuur?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:21

Heb je de teken nog? Dan even een tekentest halen bij de etos oid en testen of ze de bacterie die lyme veroorzaakt hebben. Bij 60% van de gevallen van lyme krijg je namelijk GEEN rode circel!

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:23

rachel_j schreef:
oh volgens wikipedia bestaat het leven van de teek uit 3 fases, de larve (is miniteekje) dan de nimph (is wat groter) en dan de volwassen teek.

Een grote teek is gewoon een vol gezogen teek en na verloop van tijd wordt hij kleiner.
Daarom moet je teken ook altijd doodknijpen en doorspoelen.
Want als ze geheel vol zijn dan kunnen ze 5 jaar zonder slachtoffer.
En kunnen ze dus gewoon ergens in een klein hoekje of gaatje in je huis blijven en na verloop van tijd weer toeslaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:24

Kan me je reactie goed voorstellen!!
Inderdaad noteren de datum en wanneer je zeg maar griep achtige verschijnselen/vermoeidheid krijgt, zeker naar de huisarts gaan!
Als het niet goed is, kan er een rode kring omheen komen, maar dat hoeft niet!!
Als ik het goed heb, is iets van prikweg ook geschikt, maar zou voor de zekerheid wel even op de verpakking kijken!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:37

Moontje1991 schreef:
Pas na 36 uur zijn ze overgens ver genoeg vol gezogen om gifstoffen af te geven indien de teek besmet is.
Verwijder je een teek binnen 36 uur dan is er niks aan de hand ook niet bij besmetten teken.

Dat wordt gezegd ja, maar hoe weet je nu hoeveel uur zo'n ding er zit?
De ene is groter dan de ander en het zal ook vast niet op een paar uur aankomen.
Dus wanneer het pijnlijk is zou ik maar het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even langs je HA gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 12:57

Ik zou in ieder geval oppassen met het wegtrekken met een pincet, vaak blijven er dan ook nog gevaarlijke deeltjes achter. Beter is het om even bij de apotheek een tekentangetje te halen :j

Verder zou ik het in de gaten houden, als je je ziek begint te voelen naar de HA.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 13:42

anneliesdj schreef:
Moontje1991 schreef:

Dat wordt gezegd ja, maar hoe weet je nu hoeveel uur zo'n ding er zit?
De ene is groter dan de ander en het zal ook vast niet op een paar uur aankomen.
Dus wanneer het pijnlijk is zou ik maar het zekere voor het onzekere nemen en gewoon even langs je HA gaan.

Wanneer ze nog niet vol genoeg gezogen zijn dan zijn ze nog heel klein en zwartachtig.
Wanneer er genoeg in zit dan worden ze lichter van kleur en is het lijfje duidelijk opgezwollen.
Voor die tijd is het gewoon een heel smerig donker beestje met een heel klein lijfje.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:38

Ja precies, weer zo lekker vaag :+
Wanneer je twijfelt kun je maar beter even langs je HA gaan.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:51

anneliesdj schreef:
Ja precies, weer zo lekker vaag :+
Wanneer je twijfelt kun je maar beter even langs je HA gaan.

Hoezoo vaag?
Je hebt gewoon verschillende stadiums van volzuiging.
En in elk stadium zien ze er anders uit.
Overgens zie je bij jezelf een teek in het eerste stadium al zitten en voel je dan ook al.
Alleen bij dieren met vacht zie je ze pas later afhankelijk van de vacht dikte.

Er is maar een soort teek die hier vanaf wijkt maar dat is alleen qua kleur en niet qua grote.
En deze teken zul je alleen last van hebben als je bij duitsland in de buurt of in duitsland zit.

(maar het maakt mij niet uit hoor al ga je naar de huisarts als je je teen hebt gestoten of vinger tussen de deur hebt gehad)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:30

Precies zoals ik het zeg; beest begint als klein stipje en zuigt zich langzaam vol dus het is niet zo dat hij er ineens anders uitziet. Meestal voel je ze niet direkt zitten dus is het ook moeilijk te achterhalen hoeveel uur er voorbij is.
Bovendien is het niet normaal dat het zo pijnlijk is als TS beschrijft en daarom zeg ik dat je maar beter het zekere voor het onzekere kunt nemen, Lyme is ook geen onschuldig griepje tenslotte.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:57

Ik (wij) hebben vaak zat teken, maar dat levert hooguit wat jeuk op, geen pijn na het verwijderen. Dus dan zou ik maar even de huisarts raadplegen als ik jou was....

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:59

Gewoon naar de huisarts gaan!!! Het zekere voor het onzekere nemen, niemand zit te wachten op lyme lijkt me.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:01

jorretje schreef:
Heb je de teken nog? Dan even een tekentest halen bij de etos oid en testen of ze de bacterie die lyme veroorzaakt hebben. Bij 60% van de gevallen van lyme krijg je namelijk GEEN rode circel!

nooit geweten dat ze die verkopen
ga er gelijk halen

Surprise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:10

Whaa vind teken zo irritant!
Had er gister ook één! Kwam erachter onder de douche, had 'm al lekker ingesopt (vreselijk handig) en zat eraan te pulken, tot het me ook INEENS ging dagen; goh zou best een teek kunnen.
Reactie: PAPAAAAA!
Mijn ouders zeiden ook, gewoon goed opletten of er een rood kringetje om heen komt. Misschien kan de betadine ook een beetje geprikt hebben in je wondje?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 19:38

heb inmiddels contact opgenomen met de huisarts, en plak nu de boel af met een dikke dot betadine , als het morgen nog zeer doet (zit r 1 bij welke een hele rode bobbel is geworden,die is t ergste) dan moet ik langskomen en willen ze indien nog een antibiotica geven.

drd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 20:10

Is het niet beter om zowiezo maar antibiotica te doen als je zoveel teken hebt gehad lijkt me de kans vrij groot dat er iets van lyme in kan zitten.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 20:46

ja dat lijkt mij inmiddels na wat googlen ook wel, ga dus morgen bellen dat ik sowieso een kuurtje wil hebben , baadt het niet dan schaadt het niet toch?