Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_No

Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 02:53

Tja, vandaag naar de fysio. Ik heb me slap gelachen! Ik voelde o.a wat kraken als ik mijn nek/hoofd heen en weer bewoog. Ik liet het het haar voelen waarop ze zei:" tja, maar wat jij doet met je nek is eigenlijk niet echt normaal!" :x Euh... O:) Het blijkt dat mijn gewrichten extreem "lenig"zijn waardoor ik dus verder kan (over)strekken en malle bewigingen kan maken dan "normale"mensen!

Advies van haar was: Geen abnormale bewegingen meer maken _O- Maar ja, wat voor haar abnormaal is, is voor mij de gewoonste zaak van de wereld >;)

pubelia

Re: Fysio is er uit, ik ben niet normaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 02:55

Is een "ziekte" dit heeft mijn zus ook! Die kan bv eng haar duim plat tegen haar arm aan leggen. Haar schouders zelf uit en in de kom leggen...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 02:59

Nou, zo eng ben ik niet gelukkig! maar zo'n ziekte zit wel bij ons in defamilie. Ik heb het niet in al mijn gewrichten overigens.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:39

Ja nog een hypermobiel iemand. Ik was een paar jaar terug bij de fysio voor mijn knie en die deed wat oefenbuiging. Op een gegeven moment zei ze: gadverdamme het is gewoon abnormaal eng zover jouw knieen door kunnen buigen. Moest nog wat meer oefeningetjes doen en conclusie was hypermobiliteit :P. Ik wist het al wel, ben altijd al iemand geweest die zonder opwarmen mijn benen in mijn nek leg en tijdens de yoga geschokte blikken krijg over hoever ik door kan buigen.

TS let heel goed op wat je lichaam aangeeft bij bewegen. Zorg dat je altijd je gewicht gelijk over je benen verdeeld (ook al is het heel verleidelijk om door 1 heup te zakken, je zakt met hypermobiliteit te ver door). Ga niet overdreven met je nek rollen of je armen en schouders buigen. Ja het voelt lekker, maar het is niet goed voor je spieren en pezen.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:44

hier nog een hypermobiel iemand...rug, polsen, knieschijven, vingers, schouder, kaak (kan ik zelf uit en in de kom doen)...kunnen allemaal meer bewegen dan zou moeten...

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:45

Ja mijn kaak dat heb ik ook. Is af en toe heel vervelend, want terug laten schieten kan echt zo veel pijn doen. Het ergst bij mij zijn mijn heupen, die gaan een paar keer per dag uit de kom.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:47

Welkom bij de hypermobiliteitsclub! :)

Hier ook een 'freak', haha.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:53

InekeH87 schreef:
Ja mijn kaak dat heb ik ook. Is af en toe heel vervelend, want terug laten schieten kan echt zo veel pijn doen. Het ergst bij mij zijn mijn heupen, die gaan een paar keer per dag uit de kom.

ik had dus een keer met een springles dat bij een valpartij mijn kaak uit de kom schoot en toen hoorde je door de hele bak heen KNAK...waarop iedereen mij verbaasd aankeek van: je staat, maar toch is er iets niet goed aan het geluid te horen... waarop ik reageerde (voor zover dat verstaanbaar kon) met: ooh wacht even...KNAK (zette kaak weer in de kom)...en stap vervolgens weer op en rij verder...

mijn hypermobiele rug is tijdens mijn autoongeluk in 2008 mijn redding geweest...bestuurdersstoel brak tijdens het ongeluk achterover door midden (precies in het midden van de rug) en doordat mijn rug die extreme beweging naar achteren ook kon maken bleef het alleen bij wat spierpijn in mijn rug...(had wel een whiplash en dus wel veel last van mijn nek).
fysio heeft ook de foto's van het wrak gezien en die zei ook: het is dat je hier zit, maar anders had ik gevraagd: leeft de bestuurder nog of ligt ie op de ic van het ziekenhuis? want aan de foto's te zien moet ie minstens zn rug hebben gebroken en dus verlamd moeten zijn...

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 08:11

Zo zat mijn mensendieck laatst een beetje angstig te kijken toen ik met mijn armen aan het draaien was :=

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:26

Hihi, ik heb me eens gemeld met een ontwicht eerste teenkootje bij de eerste hulp en dat was zo ongewoon dat ze nieteens do9orhadden wat het was.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:32

Ja hier ook iemand die hypermobiel is. :=

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:40

Hier ook een hypermobiel iemand.. Maar wat ik dan wel vreemd vind TS, is de reactie van je fysiotherapeut. Kraken van wervels is heel normaal zeker bij instabiliteit. Hypermobiliteit zorgt vaak voor instabiliteit, en dat behandel je door middel van je stabiliserende spieren te trainen, is dus heel goed te behandelen door middel van fysiotherapie. Heeft deze fysio je echt gewoon met dit advies (geen abnormale bewegingen meer maken) naar huis gestuurd?? dan zou ik direct een nieuwe zoeken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:42

Ik kan het met mijn vingers.. die kan ik naast de normale kant op ook heel makkelijek de andere kant op strekken.. als een laptop die je te ver open klapt zegmaar.. alleen zonder dat het afbreekt := ik ben er aan gewend en ik hou er ook rekening mee dat ik het niet te vaak doe..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:52

Haha dat zei mijn fysio ook. Ik heb het met name in mijn handen(vingers)/knieen/rug.
nek weet ik eigenlijk niet.
heb er nooit stil bij gestaan, totdat zij me erop wees dat 'normale' mensen dat niet kunnen, dus ons pap etc gevraagd en idd die konden het niet.
Heb er verder niet zoveel last van alleen als ik een (enkel)blessure weer heb duurt herstel langer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:54

merel90 schreef:
Hier ook een hypermobiel iemand.. Maar wat ik dan wel vreemd vind TS, is de reactie van je fysiotherapeut. Kraken van wervels is heel normaal zeker bij instabiliteit. Hypermobiliteit zorgt vaak voor instabiliteit, en dat behandel je door middel van je stabiliserende spieren te trainen, is dus heel goed te behandelen door middel van fysiotherapie. Heeft deze fysio je echt gewoon met dit advies (geen abnormale bewegingen meer maken) naar huis gestuurd?? dan zou ik direct een nieuwe zoeken :D

Mijn fysiotherapeute bracht het heel luchtig hoor ;) Was erg grappig vooral!
Ik heb het meer dan normaal in mijn wervels, schouders, ellebogen (kaak waarschijnlijk ook, die knakt bij het leven :o en het is op de foto te zien dat het niet netjes in de kom staat), heupen en knieën. Enkels zwikken snel , dus die zullen het ook wel hebben. Het vreemde is dat mijn rechter pols stijver is dan de linker.
Ik krijg nu oefeningen om mijn rechter schouder weer goed te krijgen. Deze hangt afwijkend waardoor ik klachten krijg. Tevens moet ik er op letten om mijn knieën niet te overstrekken. Daar moest ik eerst maar eens mee beginnen :+ Ik heb me bedacht dat ik mijn BH bandje ook maar niet meer op mijn rug vast en los moet maken :o En als ik jeuk heb tussen mijn schouderbladen... moet ik niet meer achterlangs krabben _/-\o_

Wat doen jullie er aan? Hebben jullie klachten?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:57

Ik ben ook hypermobiel..... en als ik mezelf niet af en toe loskraak dan kan ik niet eens normaal functioneren... ik heb juist trucjes geleerd van mijn fysio om mezelf te kraken :)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:00

ik heb dat dus met mn vingers.. die zijn leniger dan die van de meeste mensen waardoor ik ze dus verder naar achter kan doen :)

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:02

ik heb bijna een abonnement bij de fysio...heb vaak rug klachten en nu loop ik er weer voor knieklachten (verdraaid, maar ben daar door de hypermobiliteit wel gevoeliger voor)...
verder houd ik geen rekening met mijn klachten...let alleen wel op het werk (vooral) op mijn houding, dit meer ivm lichte scoliose en daarbij dus ook een afwijkende schouderstand...

en om eventuele klachten te verlichten kraak ik mezelf en als dat niet voldoende lukt dan kraakt mijn vriend mij...en als ik die dag toch naar de fysio moet dan kraakt hij me ff....

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:02

mijn vingers zijn gelukkig behoorlijk stabiel! Je kan het ook stijf noemen :D

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:03

Hier nog een hypermobiel, door kleine bewegingen te maken kan ik bij alles laten kraken, van mijn kaak, nek, rug, schouders, knieen, tenen vingers, ellebogen polsen. etc.

Het moeten kraken om te functioneren komt me heel erg bekend voor. Ander wordt ik zo beperkt in mijn kunnen dat ik overal spierspanning ga opbouwen en dat uit zich in hoofdpijn en misselijk zijn.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:04

zo te horen heb ik behoorlijk geluk!
Houding is inderdaad erg belangrijk maar wel erg latsig om er continu op te letten. Ik moet toegeven dat ik dat ook behoorlijk vermoeiend in mijn spieren vind.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 13:06

Wat zijn er trouwens veel mensen die het hebben! Ik denk dat de mensen die het NIET hebben niet normaal zijn :o

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:07

No_No schreef:
zo te horen heb ik behoorlijk geluk!
Houding is inderdaad erg belangrijk maar wel erg latsig om er continu op te letten. Ik moet toegeven dat ik dat ook behoorlijk vermoeiend in mijn spieren vind.

het is ook verrekte vermoeiend voor je spieren....die moeten namelijk extra hard werken...

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:18

Hier nog iemand :) Maar ik heb het gelukkig niet dusdanig dat ik gewrichten uit en in de kom kan doen.Bij is het vooral de enkels, knieën, ellebogen en polsen.
Heb er verder geen last van gelukkig. Maar een fysio zei wel ooit tegen mij dat ik misschien over heel wat jaren wel wat eerder last kan krijgen van slijtage enzo..de tijd zal het leren.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:29

Ik heb het ook een beetje, helemaal niet zo erg (beetje aan mijn knieeen en ellebogen en enkels) maar kan wel zonder problemen mijn bh langs achter vast en los doen hoor, denk niet dat dat abnormaal is? :P