Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dhani

Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:27

hallo bokkers

Vrijdag 1 Juli moet ik naar het ziekenhuis voor mijn verstandskiezen.
Maar ik ben echt zo donders bang!!! :? En ik maak mezelf nu al gek.

Toen dacht ik "er zijn vast wel mensen op bokt die al eens zijn/haar verstandskiezen heeft laten trekken"
Dus vandaar mijn vraag, Wat kan ik verwachten???

Komt er eerst een Consult? of gaan ze 1 Juli gelijk bezig?

Nu hoorde ik van een Bokker dat er een pilletje bestaat waar je kalm van moet worden.
Dus ga ik maandag bellen voor Informatie. Maar ja daarvoor moet ik eerst dit weekkend overbruggen. 8)7

Waarom ben ik bang:
Nou het zit zo, ik val heel snel flauw. Bij het idee dat er bloed komt of die verdoving, of als ze gaan vertellen wat ze allemaal gaan doen.
Maar het probleem is. Ik ben bang om Flauw te vallen.
Voor de gene die dat niet kennen: Je krijgt het gevoel dat je de controle over je lichaam verliest, en je voelt je langzaam weg zakken.
Wat dus een heel onaangenaam gevoel geeft, en dat beangstigt mij heel erg.

Okee ik weet dat ik in het ziekenhuis in goeie handen ben. maar toch kan mij dat niet gerust stellen..

Dus wie ohw wie wil zijn haar ervaringen vertellen?.

crazy_funky

Re: Verstandskiezen trekken, Wat kan ik verwachten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:35

als je 1 juli een afspraak hebt gaan ze gelijk aan de slag..
ze gaan je wel eerst vertellen wat ze gaan doen.

je gaat in een stoel liggen met een doek over je gezicht en alleen open bij je mond dus..
dit omdat je anders lekker in het licht van de lamp kijkt wat niet echt prettig is.
dan krijg je verdoving wat echt meevalt vind ik, en ik ben doodsbenauwd voor spuiten.
alleen is er wel een klein verschil of je kiezen al door zijn of niet, omdat ze eronder moeten spuiten.
als dat is ingewerkt gaan ze aan de slag, voel je niets van, alleen wat druk en als de kiezen nog niet door zijn wat gekraak.
dan is het met 10/15 min ongeveer gedaan en sta je weer buiten..

x_eva_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:37

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:41

crazy_funky schreef:
als je 1 juli een afspraak hebt gaan ze gelijk aan de slag..
ze gaan je wel eerst vertellen wat ze gaan doen.

je gaat in een stoel liggen met een doek over je gezicht en alleen open bij je mond dus..
dit omdat je anders lekker in het licht van de lamp kijkt wat niet echt prettig is.
dan krijg je verdoving wat echt meevalt vind ik, en ik ben doodsbenauwd voor spuiten.
alleen is er wel een klein verschil of je kiezen al door zijn of niet, omdat ze eronder moeten spuiten.
als dat is ingewerkt gaan ze aan de slag, voel je niets van, alleen wat druk en als de kiezen nog niet door zijn wat gekraak.
dan is het met 10/15 min ongeveer gedaan en sta je weer buiten..

bah dat gerust mij niet echt |o
Mijn kiezen zitten wel boven in zeg maar een klein beetje zichtbaar.
en dat kraken. ik ga al bijna van mijn stokkie als iemand met zijn of haar vingers aan het kraken is :?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:44

geloof mij, mijn verstandskiezen waren beide half door, ik ben een extreme angstpatient en beide waren binnen 30 sec getrokken.
Bij de ene voelde ik een lichte druk, bij de andere wat geschraap en wat meer druk.

Het stelt écht weinig voor, ik ben van te voren ook 2x knock out gegaan, zou het nu zo weer doen.
Aangeven dat je dubbele verdoving wilt en min 5 minuten wilt wachten na het zetten van de verdoving, kan gewoon niet mis gaan

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:45

Bij mij hebben ze toen eerst de verdovingen gezet (stuk of 5 prikjes waren dat toen) en mocht toen even rustig een tijdschrift doorbladeren enzo.Na een minuut of 10 kon ik naar de behandelkamer en plaatst nemen in de stoel(gewoon zo'n tandartsstoel)
Bij mij ging er idd ook zo'n groene doek over m'n gezicht. Denk dat de 'behandeling' zelf een 15 á 20 minuten heeft geduurd voor 2 verstandskiezen. Na afloop moest ik een half uur m'n kaken op elkaar houden met wat gaasjes ertussen voor het bloeden.

Ik zag er ook best wel tegen op maar het viel me echt alles mee :j ik ben ook erg blij dat ik nu die ellendelingen kwijt ben :D

Geef van te voren ook aan dat je het eng vindt en bang bent om flauw te vallen, dan kunnen ze daar rekening mee houden. Misschien kun je van die Bach bloesem druppels nemen?

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:52

bedankt voor de reacties allemaal.

Ik ben heel blij dat een vriendin mee gaat. anders zie ik het niet goed komen, aangezien ik met openbaarvervoer moet komen.
Gelukkig kent ze me goed en weet ze hoe ze met mij moet omgaan als ik wel flauw val.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:52

Ik was echt heel erg bang en dat heb ik verteld daar, dat scheelde al heel veel.
Vriendin van me heeft geassisteerd en het hielp mij al zo dat ze af en toe vertelde dat ik moest ademhalen :o

Van de spuiten heb ik echt niks gevoeld, daar was ik heel bang voor, en het trekken is heel apart omdat het kraakt maar ondanks mijn angst was dat eigenlijk wel grappig ook omdat je echt niks voelt.
Ik was heel bang voor bloed in mijn keel, ik kan daar heel slecht tegen maar ook daar geen last van gehad.
Heb nauwelijks napijn gehad, alleen wat last van mijn kaak. Ben wel een dagje thuis gebleven en heb lekker 2 daagjes op de bank gelegen met pijnstillers.

Achteraf heb ik me er veel te druk om gemaakt, mede door diverse horrorverhalen, maar mijn ervaring is dus heel goed :)
Succes, komt vast helemaal goed en gewoon vertellen daar dat je bang bent en waar je bang voor bent, is echt niet stom.

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 21:23

heel erg bedankt voor je reactie Polly.

Ik ben ook al heel bang voor de tandarts.
Daardoor was ik al zeker 7 jaar niet bij de tandarts geweest.
toen plots een kies afbrak. toen moest ik wel.
Ik was echt doods benoud, en begon al bijna te huilen toen ik op de stoel moest gaan zitten.
Natuurlijk ben ik niet voor 1 gat te vangen. dus heb ik me niet laten kennen. ( ben altijd heel bang dat ze denken dat ik me aanstel of zo )
Maar hun zijn natuurlijk ook niet gek toen ik met mijn plakkerige zweethandjes een hand gaf.
Achteraf viel het allemaal mee. en na 4 keer terug komen voor 6 gaatjes en een wortelkanaal behandeling. Ben ik nu helemaal klaar! Op mijn verstadskiezen na dan.
ik ben zelfs 2 keer alleen naar de tandarts gegaan. maar ik had wel verteld dat ik echt heel bang was.
Ik ben vooral heel blij dat ik een vrouwlijke tandarts heb, en niet zon bouwvakker als die we vroeger hadden. ;)

Ben iets gerust gesteld nu.

Ik hoop dat ik wat beter kan slapen vanacht ;) afgelopen nacht zeker tot 3 uur wakker gelegen, en daarna elk uur de klok gezien ;(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:47

oooh wat herkenbaar.. ik kon me voorheen al weken voor ik op controle moest drukmaken..
Ik heb nu ook een hele lieve tandarts, na het verwijderen van de kiezen ben ik zelfs zonder zweethandjes heengeweest, was wel een hele overwinning.
Het gaat helemaal goedkomen, als je nog meer kwijt wil staat mijn PB box altijd open ;)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:10

Maak je nog niet druk ;) Als je naar de tandarts gaat voor een wortelkanaalbehandeling, dan kun je dit ook wel aan :) Zit in een soort zelfde situatie als jou, moeten behoorlijk wat gaatjes gevuld worden en er moesten 4 kiezen getrokken worden. (ik ben dan een vaste klant op de anti-biotica). Ik ging ook naar zo'n bouwvakker tandarts, nu ook naar een hele aardige vrouw. Ik ben ook nogal angstig aangelegd voor zulke dingen.

Nou ik ben gisteren geweest naar de kaakchirurg, ik was pas gisteren ochtend echt heel erg zenuwachtig, eigenlijk pas toen ik daar zat.

Bij mij werd er eerst een röntgenfoto gemaakt, daarna werd ik geroepen voor de verdoving. Prikje in je gehemelte doet wel even zeer, maar even goed doorademen en dan is het wel te doen. Tien minuten in laten werken, en toen mocht ik naar binnen. Ze voelen eerst of de verdoving goed ingewerkt is, en als dat niet zo is spuiten ze nog bij. Je voelt een beetje druk, en hoort wat gekraak, maar bij mij waren mn kiezen er heel snel uit. Stond met m'n 4 kiezen binnen 20 minuten buiten. Ik heb trouwens niet dat doek over mijn mond laten leggen, omdat ik licht claustrofobisch ben, en het dan spaans benauwd krijg. Ik heb mijn ogen dicht gehouden en dat was ook goed te doen :)

Als je vragen hebt of je je verhaal kwijt wilt of wat dan ook. Mn pb box staat voor je open :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:34

Paar dagen geleden heb ik er twee laten trekken, rechts boven en onder. Het viel me echt enorm mee, geen enkele pijn, geen bloed, en inderdaad eigenlijk niet veel gezien, met die doek over mij ogen. Ik stond in 10 minuten weer buiten. Napijn is wel heel erg vervelend, ben er hartstikke chagrijnig van...

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:44

Ik heb het de laatste keer onder algehele narcose laten doen :o
De eerste keer was zo'n horror bij mij, dat wilde ik niet nog een keer meemaken. Er moesten deze keer twee verstandskiezen (die vrij moeilijk lagen) en 1 gewone kies uit. Ben zo blij dat ik onder narcose ben geweest, dat gaf me zoveel rust. De eerste keer had ik gewoon echt een beul en ik vond het vreselijk. Lag daar werkelijk te piepen van angst (en ik ben normaal gesproken niet bang voor de TA). Het hele verhaal zal ik je besparen, lees hier genoeg positieve verhalen, gaat vast goed komen :j

Voor de napijn moet je ook gewoon zoveel Ibuprofen nemen als je nodig hebt (of zoveel als je mag), ik heb de laatste keer 2 weken last gehad van napijn. Schijnt normaal te zijn (ik was lichtelijk in paniek dat dat zo lang duurde, was bang voor een infectie. Maar na 2 weken was het helemaal weg).
En na de ingreep meteen heel goed koelen, dat scheelt ook al veel :j De eerste paar dagen mag je niet spoelen omdat je dan de wond open houdt, maar daarna goed spoelen zodat er geen etensresten in de wond achter blijven en dan moet het helemaal goed komen :)

*Edit: Het kan zijn dat de napijn na 2 dagen erger wordt, ik had de eerste 2 dagen nergens last van en daarna begon het gigantisch te zeuren; dat schijnt normaal te zijn. Ook kwam er bij mij een vies geurtje uit mijn mond, daarvoor heb ik toen ook nog naar de kliniek gebeld (i.c.m. kloppende pijn was ik bang voor een ontsteking), maar ook dat schijnt normaal te zijn. Is allemaal weg getrokken :j

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:51

Je mag toch na 24 u spoelen? Tenminste dat stond dacht ik in het boekje wat ik meegenomen heb.

Oh en als je koorts krijgt, hoef je je geen zorgen te maken, dat is ook heel normaal!

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 01:36

Hoi. Nou ik hoor het daar dan wel als ik moet.
Ik moet wel zeggen dat ik nogsteeds wakker lig te piekeren ;(
Ga nu weer proberen te slapen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 01:55

Ik vond het wel meevallen allemaal en mijn dochter ook. Voor de napijn (als je die al krijgt) kun je een recept van Brufen Bruis 600mg vragen, dat werkt gegarandeerd (ik heb dat standaard altijd op voorraad)
http://www.exmedica.nl/ib-tekst/brufen/h13331

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 06:07

Volgens mij is het echt voor veel mensen anders, ik had geen blauwe plekken niks pijn, vriendin idem, andere vriendin haar gezicht zag blauw en had wel pijn

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 06:42

Jeetje meis, heb je wel een goede tandarts nu?

Ik heb de eerste jaren bij de tandarts, een verschrikkelijke vent gehad. Echt waar, een horror-tandarts...
Na 10 jaar was ik er klaar mee, en was niet met zijn behandelingsmethode eens. Hij heeft me toen (gelukkig!) door gestuurd naar de angsttandarts, in het ziekenhuis.
Het was een jonge vrouw, met een hele zachte manier van aanpak.
Ik heb er een jaar gezeten, en moest meerdere keren terugkomen.

Na verhuizing had ik een andere tandarts, dit keer ook een vrouw. Ook zij is heel rustig, en hele fijne assistenten.
Ik zit nu, 4 jaar bij haar, en het bevalt me echt helemaal super.
Voorheen had ik slapeloze nachten, angst, en ik werd zelfs ziek... Maar nu ben ik zo ver, dat ik me geen zorgen maak, en zie wat er aan de hand is.

Verstandkiezen trekken hoeft helemaal geen ramp te zijn hoor.
Vertel je situatie, je gevoelens en gedachten. En ze spelen er goed op in hoor :j

Vergeet niet: Hoog uit duurt het een half uurtje.
Wat ik voorheen deed, een half uur stil zitten, en realiseren hoe lang het half uur is.
Nou, en weetje? een half uur, op 1 dag (of een week, een maand etc.) is echt een peulenschil :j

Jij kan dit! En ze helpen je he, het is geen plicht om ze te laten trekken. Ze zeggen het, omdat zij er verstand van hebben, en het beste met je voor hebben.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:36

@Vankje, goed dat je het zegt over koelen, dat was ik helemaal vergeten te zeggen!!
Coolpack meenemen en meteen op de wang doen als je wegloopt!

Bij mij duurde het 7 minuten :) en in die 7 minuten hebben ze er 1 in stukjes geboord en eruit gehaald dus het gaat echt wel snel :)

komt goed TS!

Mirkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:00

Ik heb nu nog een verstandskies, de overige 3 zijn er al uit gehaald door de kaakchirurg.

Ik deed het niet voor mijn lol om ze eruit te halen en mijn ene verstandskies die er nog zit mag van mij zo lang mogelijk blijven zitten. Maar ik heb er echt nauwelijks last van gehad van de ingreep bij mijn andere 3 kiezen. Het vervelendst vond ik de spuiten, maar dat was ook alles..
Ondanks dat ik nog nooit een gaatje gehad heb (ondanks mijn 27 jaar), is de tandarts echt niet mijn vriend en ben ik behoorlijk zenuwachtig iedere keer. Ik zag hier dan ook zwaar tegenop, maar het is mij 100% meegevallen!

succes en heel veel sterkte!

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:38

Polly schreef:
Bij mij duurde het 7 minuten :) en in die 7 minuten hebben ze er 1 in stukjes geboord en eruit gehaald dus het gaat echt wel snel :)

Zo, wat snel zeg! Bij mij duurde het beide keren zeker een half uur, maar mijn kiezen lagen heel moeilijk.

@Wietsje92: In mijn folder m.b.t. nazorg stond dat ik 2 dagen niet mocht spoelen.

@TS: niet teveel piekeren hoor, komt wel goed :) Ook niet teveel gaan google-en van te voren, daar vind je soms grote horrorverhalen die je banger maken dan nodig (spreek uit ervaring, want ik had wél gegoogled :+ ). Ik had de eerste keer gewoon pech omdat ik echt een beul van een chirurg had, dat gaf me gewoon heel veel angst.
Ik heb mijn kaak een keer gebroken gehad, dus ik schrok heel erg van de hoge druk op mijn kaak (en het gekraak), ik was doodsbang dat er weer iets met die kaak zou gebeuren, dus lag daar een beetje te piepen. Toen zei die kerel doodleuk dat ik m'n mond moest houden als ik geen pijn had, als ik wel pijn had zou ie nog wel een spuitje bij zetten... Niks geen geruststelling, gewoon heel bot, maar dit hoorde ik achteraf van meerdere mensen die bij hem geweest waren. Laatste keer heb ik dus ook om een andere chirurg gevraagd ondanks dat ik onder narcose ging en er dus niks van mee zou krijgen. Gewoon het idee dat hij niet meer in m'n mond zou freubelen gaf me al heel veel rust :)

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 12:59

bedankt voor de steunende berichtjes ;)

EngeltjeS : ja gelukkig heb ik nu wel een goeie tandarts. ik ben er heel blij mee iig. ik zou willen dat zij mijn verstandskiesen kon doen ;) ik weet nu hoe ze is en doet. ik heb eindelijk vertrouwen in haar gelukkig.
maar zenuwachtig blijf ik voorlopig wel hoor .

Vroeger hadden wij ook een bouwvakker. Die kerel heeft mij echt zo ontzettend bang gemaakt. :x

Ik hoopte een beetje te kunnen slapen vanacht. maar dat was niet het geval helaas :?
Ik heb zeker tot 6 uur wakker gelegen. heb het zelfs licht zien worden. Daarna heb ik wat gedommeld tot 11 uur, dus ben nu compleet gebroken.
Net mijn ouders gebeld, hoopte dat ik even mijn hart kon luchten.

Maar ik kreeg te horen dat ik me niet zo moest aanstellen. dus dat was ook niet zon succes.

Ik hoop gewoon zo dat het allemaal meevalt. en daar gaan we maar op hopen.
Je kan toch nix, ze moeten er uit! ;)

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:08

Wat je kan verwachten?
Een vierkante kaak, een verband met ijs om je kop en veel yoghurt en pudding :')

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:09

Saars schreef:
Wat je kan verwachten?
Een vierkante kaak, een verband met ijs om je kop en veel yoghurt en pudding :')

wat een geruststelling zeg :')

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:17

Vankje schreef:
Polly schreef:

Zo, wat snel zeg! Bij mij duurde het beide keren zeker een half uur, maar mijn kiezen lagen heel moeilijk.

@Wietsje92: In mijn folder m.b.t. nazorg stond dat ik 2 dagen niet mocht spoelen.

@TS: niet teveel piekeren hoor, komt wel goed :) Ook niet teveel gaan google-en van te voren, daar vind je soms grote horrorverhalen die je banger maken dan nodig (spreek uit ervaring, want ik had wél gegoogled :+ ). Ik had de eerste keer gewoon pech omdat ik echt een beul van een chirurg had, dat gaf me gewoon heel veel angst.
Ik heb mijn kaak een keer gebroken gehad, dus ik schrok heel erg van de hoge druk op mijn kaak (en het gekraak), ik was doodsbang dat er weer iets met die kaak zou gebeuren, dus lag daar een beetje te piepen. Toen zei die kerel doodleuk dat ik m'n mond moest houden als ik geen pijn had, als ik wel pijn had zou ie nog wel een spuitje bij zetten... Niks geen geruststelling, gewoon heel bot, maar dit hoorde ik achteraf van meerdere mensen die bij hem geweest waren. Laatste keer heb ik dus ook om een andere chirurg gevraagd ondanks dat ik onder narcose ging en er dus niks van mee zou krijgen. Gewoon het idee dat hij niet meer in m'n mond zou freubelen gaf me al heel veel rust :)

Gatsie zeg, Ik mag toch zoooooo hopen dat ik geen beul krijg. anders dien ik echt een klacht in. ik laat mij echt niet als een product behandelen. :(
Nou ja als hij bezig is kan je dan misschien niet zo veel doen.. maar hij zal het te horen krijgen later.

Maar je ging onder verdoving? kan je me daar iets meer over vertellen? dat is iets wat ik graag zou willen. maar ik hoorde dat dat niet vergoed wordt, en dat het 7000 euro kost of zo.