Gastro en colomscopie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DaanCats

Gastro en colomscopie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:24

Hoi bokkers,

Binnenkort heb ik een afspraak voor een gastro en colomscopie.
Nou ben ik het type wat moet dat moet maar, maar nu ben ik ben als de dood!!
Bij het onderzoek via mn achterste krijg ik een roesje,
alleen die via mn keel wil de beste man zonder roesje doen.
Hij vertelde dat hij bij dit onderzoek liever geen roesje gebruikt omdat het dan meer "vechten" word met de patient.

Op het moment dat hij dit meedeelde kon ik alleen maar Ja & amen uitbrengen, doordat ik een beetje overdondert was.

Nu heb ik de onderzoeken allebij op 1 dag, eerst de gastro, en daarna de colom.
Wat dus inhoudt dat ik eerst het onderzoek zonder roesje heb en daarna het onderzoek met roesje.

Maar eigenlijk durf ik niet zo goed zonder roesje, maar goed als de beste man zegt dat dit beter is..
Ik kokhals soms alleen al met tandenpoetsen :')

Nu zit ik een beetje met het probleem, neem ik contact op met het ziekenhuis om te zeggen dat ik voor dat keel onderzoek ook een roesje wil,
of ben ik een bikkel (ik schijt nu al 7 kleuren terwijl het nog zo een 6 weken duurt) en laat ik het over me heen komen..

Ze willen trouwens deze onderzoeken doen omdat er op de CT-scan divertikels bij mn darmen te zien waren.
Bedankt voor het lezen.. :)

Polly
Moderator Algemeen

Re: Gastro en colomscopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:53

ik zou bellen of het mogelijk is om toch een roesje te krijgen omdat je er heel erg bang voor bent.
Ze hebben ooit een afspraak gemaakt voor een colonscopie bij mij en die heb ik afgebeld omdat ik te bang was.... :o

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:33

Ik heb ook een gastroscopie gehad een tijd geleden. Je krijgt wel een verdovingsmiddel in je keel gespoten die grotendeels het kokhalzen tegen gaat, maar ik vond het absoluut niet prettig. Bij mij duurde het gelukkig maar heel even, iets van 5 à 10 minuutje, maar ik was blij toen het voorbij was!

Maar het is wel te doen...even onprettig maar daarna merk je er nog weinig van.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:35

Het is niet het leukste onderzoek maar zeker doenbaar. Gewoon goed op je ademhaling letten en komt goed

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:46

Geen ervaring met Gastro, wel met Colon. Zorg er in ieder geval voor dat ze pas beginnen als het roesje goed werkt!

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 09:59

de onderzoeken zijn al aanstaande dinsdag, ze hadden eerder plek :')

Ik ga de gastro toch zonder roesje doen..
En ik ben nu al als de dood brrr... :+

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:05

kunnen ze niet eerst het onderzoek met roesje doen dat het roesje nog wat nawerkt ofzo? Of zeg ik nu iets geks? ;)
sterkte alvast!!

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 10:11

Ilsemarie schreef:
kunnen ze niet eerst het onderzoek met roesje doen dat het roesje nog wat nawerkt ofzo? Of zeg ik nu iets geks? ;)
sterkte alvast!!

haha precies wat ik dacht..
Maar nee hoor, ze doen eerst de gastro zonder roesje
en daarna de colom met roesje..

Ik zou er ook niet aan moeten denken dat het roesje al aan het uitwerken is bij de colomscopie :')

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 10:12

Ik ben verpleegkundige en heb inderdaad gezien dat bij mensen met een roesje de gastroscopie er veel "onmenselijker" uitziet dan zonder roesje. Ik heb zelf ook een keer een gastroscopie zonder roesje gehad. Niet fijn gevoel, maar prima eventjes vol te houden. het duurde ook maar heel kort. Voor ik het wist was het alweer klaar. Soms kan je trouwens meekijken op een tv als je wil... Wat al gezegd is, is dat je wel je keel verdoofd wordt door een spray. Colonscopie wel bij patiënten gezien maar zelf gelukkig nooit gehad. Succes.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:47

ik heb ze allebei gehad, met een roesje
dat is het enigste wat ik weet, verder ben ik de hele dag kwijt, door dat roesje!

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:05

Ik had vorige week een gastroscopie, wat jou dokter zegt klopt wel want ik heb ook met de zusters 'gevochten' (tegenstribbelen enzo) maar heb er geen spijt van!

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:20

Maar had jij dan een roesje? Want dan zou je dat niet meer moeten herinneren. Heeft de dokter dat gezegd dat je aan het "vechten" was achteraf? Ja het prettige is dus dat je het achteraf niet kunt herinneren, maar ik zou het toch zonder roesje doen aangezien het dan een stuk makkelijker en in mijn ogen menswaardiger eraan toe gaat.

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:25

Gastro vond ik een drama...
(Ik mag trouwens ook dinsdag...)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:28

Ik heb een gastro gehad zonder roesje en dat doe ik niet nog een keer. Ik ben echt geen mietje, maar dit was vreselijk. Misschien bij mij extra erg omdat de dokter een biopt wilde nemen van het eerste deel van de darm, daar was mijn maag het niet mee eens.

Hoor van anderen dat het bij hen lang niet zo erg was.

En het is een coloNscopie, geen coloM ;)

SimoneDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 21:31

ik had beide vrijwel zonder roesje, sowieso niks verdovends in mn keel gespoten gehad. En het roesje hadden ze mis geprikt. Kwartier erna liep ik gewoon weer door het ziekenhuis, wat volgens de zusters eigenlijk niet kon maar kwam dus omdat het roesje amper werkte. Ik weet ook bijna alles nog, voelde me hooguit een beetje aangeschoten zeg maar bij de colon, gastro was als eerste en echt een drama daar was ik 100% wakker, ik moest enorm kokhalzen, deed pijn in mn keel en moest continue boeren.

Dus ik zou liever met roesje doen denk ik.

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:20

Rachelll schreef:

Joepie, jij ook al.. suc6!

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:20

Frensie schreef:
Ik heb een gastro gehad zonder roesje en dat doe ik niet nog een keer. Ik ben echt geen mietje, maar dit was vreselijk. Misschien bij mij extra erg omdat de dokter een biopt wilde nemen van het eerste deel van de darm, daar was mijn maag het niet mee eens.

Hoor van anderen dat het bij hen lang niet zo erg was.

En het is een coloNscopie, geen coloM ;)

Bij mij willen ze ook biopten nemen.. :s

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:26

Ik heb ook een gastroscopie gehad en daar hebben ze biopten genomen. Ik vond het alles mee vallen. Heb het zonder roesje gehad. Mensen om me heen vertelde allemaal vreselijke verhalen over de scopie, dat ik daardoor voorbereid was op het ergste. Al met al viel het reuze mee. Okee leuk was het niet, maar het is te doen.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 16:29

Het is heel wisselend hoe mensen op een gastroscopie maar al met al blijft het niet leuk.
Ik heb inderdaad gehoord dat zonder roesje beter gaat omdat dat veel prettiger en vlotter werken is voor de arts. Je moet er even doorheen helaas. Veel succes :j

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-11 16:35

Eefske schreef:
Het is heel wisselend hoe mensen op een gastroscopie maar al met al blijft het niet leuk.
Ik heb inderdaad gehoord dat zonder roesje beter gaat omdat dat veel prettiger en vlotter werken is voor de arts. Je moet er even doorheen helaas. Veel succes :j

Ja ik probeer me er maar bij neer te leggen..
Ik zie het wel.. (zo probeer ik te denken hahaha)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 17:16

madeliefw schreef:
Maar had jij dan een roesje? Want dan zou je dat niet meer moeten herinneren. Heeft de dokter dat gezegd dat je aan het "vechten" was achteraf? Ja het prettige is dus dat je het achteraf niet kunt herinneren, maar ik zou het toch zonder roesje doen aangezien het dan een stuk makkelijker en in mijn ogen menswaardiger eraan toe gaat.

Ik herinder me dingen in me slaap vaak niet helder hoor en het is dat me moeder er over begon dat ik dacht, dat is echt gebeurd!

Sanne25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 09:52

Ik heb beide 2 x gehad met roesje dus het moet kunnen. Ik heb nu een nieuwe arts en toen ze zei: Als er weer een verhoogde ontstekingwaarde uit je test komt moet ik je darmen onderzoeken. Ik zei gelijk al: Nee he niet weer een scopie. En toen kreeg ik te horen: nee hoor dat doen we via een camera-pil. O wat was ik opgelucht :')

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 19:24

DaanCats schreef:
Rachelll schreef:

Joepie, jij ook al.. suc6!

ja jij ook he!!
moet je ook dat vreselijke vieze spul drinken? echt te ranzig? :r
waar heb jij je behandeling? :)

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 16:04

Jaa 4 liter!
In het maasstad ziekenhuis n Rotterdam,jij?

Rachelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 16:42

Ik in voorburg om 13 uur
Hoe laat begin jij morgen met drinken? Ik denk om 13 uur.
Kunnen we elkaar aanmoedigen met drinken, ik heb dat echt nodig krijg dat spul echt niet weg!!