.Ik was altijd prima op gewicht. 1.88 lang en ik schommelde tussen de 70 en 75 kilo. Ik kon alles eten en naast het dagelijkse paardrijden, sportte ik niet. Ik had een fulltime kantoorbaan, dus ook daar geen beweging. Dit kon ik mooi zo volhouden tot mijn 32e. Tot ik stopte met roken, toen begon de ellende
. Langzaam aan begon ik aan te komen. Natuurlijk doordat ik, zeker in het begin meer at (pepermuntjes, borrelnootjes) maar ook doordat mijn spijsvertering veranderde. 3 jaar later weeg ik circa 89 kilo en dat vind ik echt teveel. Voor een paar maanden terug ben ik gaan sporten en dat hielp wel, woog 85 kilo maar dat was qua tijd een enorme opgave. Nu ik een week of 3 niet meer naar de sportschool ben geweest ben ik bang dat ik zelfs over de 88 kilo heenga (ik durf nu niet meer op de weegschaal te gaan staan
). Omdat mijn grootste angst is om in het jojo-effect te vervallen ben ik op zoek naar tips waardoor ik in ieder geval niet meer zwaarder wordt en misschien zelfs wat lichter. Wat ik nu doe is zo min mogelijk aardappelen/pasta's en het snoepen binnen de perken te houden maar het lijkt geen zoden aan de dijk te zetten.
Is er iemand die slimme tips heeft?
. Ik ben ook geen sporter, maar was wel
. 
Maar dat is niet écht essentieel wil je afvallen.. Tenzij je al op het minimum zit van wat je wil eten.. Als je daar niet mee af kan vallen,ben je afhankelijk van sport